19 januari 2006

Frisyrerna anfaller!

Allt går igen, utom möjligtvis polisongerna på bilden här nere.

Det senaste som kommer tillbaka är jättefrisyrerna. Hur ska tjejerna ha tid? De ska ansa allt hår nedanför hårfästet, medan skulten ska se ut som ... som ... som en turnyr. (Turnyr = tagelstoppad kudde eller stålställning som kvinnfolk i slutet av 1800-talet hade under kjolen. Rumpförstorare skulle man fåvitskt så här i en annan tid kunna kalla dem.)

En del tjejer har sedan ett par dagar (kanske tidigare i storstaden) antingen en megavåg till lugg eller en magnumtuperad tjorv på bakhuvudet. Jag smygtog just en bild på en tjej på busshållplatsen. Lägger ut den här om jag lyckas anonymisera den tillräckligt.

Uppdaterat: nej, men här kommer en annan bild.


Ur Damernas Värld, nr 39 från 1963. Ulla längst till höger ser ut som tjejen på busshållplatsen.

Kommer folk även i detta tidevarv att stoppa in småfrallor i håret? Kommer ozonlagret att palla sprayattackerna? Måste även jag börja använda kam och borste?

10 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Men du som är självlockig behöver väl just bara SLUTA med allt vad kam och borste heter så blir det hårkorvar a la Bob Marley direkt, alternativt elegant skatbo? Och sluta genast med handkrämen!

19 januari, 2006 12:32  
Blogger Mildamakter skrev ...

Nä minsann, här stoppas ingen mat i håret inte...maten ska in i munnen och därmed basta! :o)

19 januari, 2006 12:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tihi. Handkräm eller småfrallor i håret, no big deal. Lyckades inte anonymisera tjejen på husshållplatsen. Ska leta annan bild.

19 januari, 2006 13:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Tänk så fel det kan bli. jag läste småbarn i stället för småfrallor och förstod ingenting. Men så tänkte jag att om man har fem barn behöver man "stuva undan" dem där man kan... ;-)

19 januari, 2006 14:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Intressant med denna diskussion om HÅR
(jfr SIMSON)
Jag växte upp under Shirley Temple eran då alla vi med nordiskt änglahår utan självfall förtrycktes av medsystrar med korkskruvslockar!
Grace Kellymodet med svinrygg fick mig att pusta ut. (Se kommentar Skönhetsbloggen 11/1!)

Farah Dibapuddingarna gick jag aldrig på (håret hade för övrigt inte räckt!)
Hon är dagsaktuell - se Aftonbladet:

"...Shah Reza Pahlavi hade styrt landet från sin påfågelstron sedan 1941. För många veckotidningsläsare i Sverige var han mest känd för att ha förskjutit den sorgsna Soraya, eftersom hon inte kunde få barn. För att sen gifta sig med Farah Diba, hon med frisyren.---"

Jag gladdes därför när Twiggy och Swinging London tog över ( åtminstone frisyrmässigt - men kortkort är inte fel även om man är knubbig, om man har någorlunda snygga ben!)
Nu kom jag att tänka på Anna Books prestation i Let´s dance!
Susning.nu:

"...Anna har blivit föremål för folks åsikter om den perfekta kvinnostorleken, då Anna både är för kort och för kraftig för att följa det pinnsmala flaggstångsidealet. "
Men dansa kan hon!

19 januari, 2006 14:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag undrar mest hur man får på sig mössan när det är kallt. Såna där rastamössor får man visserligen in en hel del hår i, men det skulle väl vara ett stilbrott?
För att inte tala om cykelhjälmen.

19 januari, 2006 15:38  
Blogger Bloggblad skrev ...

Va? Har ni slutat med frallor i håret? Dom som värmer så bra...

19 januari, 2006 15:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Ojojoj...då skall man alltså låta testarna växa sig långa igen. Fram mer touperingskammen.

20 januari, 2006 01:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag siktade faktiskt frisyren till vänster på bilden idag. På en man, iklädd propra kostymbyxor. Bara i Stockholms city, barn, bara i Stockholms city.

20 januari, 2006 14:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Emi! Lattjo folk i Stockholms city ...

Nu undrar jag förstås hur mannekängerna på bilden ser ut idag.

20 januari, 2006 16:53  

Skicka en kommentar

<< Home