21 januari 2006

Gissa! Vem bloggar här?

Detta är alltså Julkalendern Revival. Jag skriver här nedan som om jag vore någon annan – en hemlisbloggare som ni kan identifiera genom att se på stil och ... eller ... innehåll. Man vet inte om det är en död eller en levande, man vet inte om det är en författare eller en fiktiv person. Dessutom kanske jag har ändrat innehållet så att det passar i nutid. Fast bara kanske. Gissa hur många gånger ni vill och hur fel ni vill!

”Jag bryr mig inte längre om vad som händer. Jag är intill döden trött och den enda tanke jag har är att få sluta ögonen och vila.

Uppdatering.
Vaken igen. Jag har hittat ett rum längst in i lägenheten som inte är större än fem–sex kvadratmeter.

Där placerade jag min röda laptop på golvet, drog fram mobilen ur fickan och lade den ovanpå datorn. Sedan tog jag av mig klockan och stoppade den i fickan. Därefter tog jan av mig alla kläderna, öppnade fönstret och slängde ner alltihop. Sedan lade jag mig ner mitt på golvet och somnade.

Jag vet inte hur lång tid som har gått – om det är gårdagens natt eller nästa dags natt. Kanske är det inte alls natt. Det kanske bara är här i rummet som det är mörkt medan solen skiner där utanför. Ska jag gå upp och titta ut genom fönstret? Fast det har ju ingen betydelse – om det inte är natt nu, blir det ju det ändå förr eller senare. Om det är natt just nu så skiner ju solen någon annanstans. I Kiribati är det till exempel mitt på eftermiddagen nu.

Jag måste sluta oroa mig över saker som saknar betydelse.”

Kan man vinna något? Javisst, en vinnare lottas ut. Priset är hemligt, men det är inte en hammock eller en biocheck.

30 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Inte för att Raskolnikov hade någon laptop, men i likhet med bloggens persona viftar jag bort betydelselösa fakta med en bekymmersfri, eller möjligen liknöjd, handrörelse. Eller så är det Torsten Flinck.

21 januari, 2006 11:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Cruella och Carin! Ni är nu uppsatta på utlottningslistan!

Jag har en så himla fiffig ledtråd, men jag ska nog inte dela med mig av den ännu. Den avslöjar för mycket.

21 januari, 2006 12:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Men hur irriterande är inte det här?! Jag tycker jag känner igen det hela men kan inte komma på vad. Får fundera ut någon så jag kan komma tillbaka med en vansinnigt bra felgissning!

21 januari, 2006 12:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Vad kul med en revival!
Jag har tyvärr ingen aning utan får vänta på avslöjande ledtrådar...

21 januari, 2006 12:23  
Blogger Lisa skrev ...

Darling!
Helgen är räddad. Återkommer med gissning efter julkalaset.

21 januari, 2006 12:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Kom på en kvalificerad felgissning:
Ernest Hemingway. På hans tid fanns inga röda laptops - han skulle nog inte haft någon heller för den delen - och inga mobiltelefoner. Klockor fanns däremot även på hans tid.

21 januari, 2006 13:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja, fler ledtrådar tack! Man har väl legat av sig under julen för jag får inte till ens den minsta gissning.

21 januari, 2006 14:03  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

En tämligen långsökt ledtråd är konstigt nog ordet syssling.

21 januari, 2006 14:16  
Blogger aequinoxia skrev ...

Jaaa!!! Som vi har längtat!! Jag har förstås ingen aning, men jag gissar på Albert Camus. Så småningom kan jag nog hitta en bra motivering.

21 januari, 2006 14:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Åh vad roligt! Som vi har längtat efter detta!

Det känns vansinnigt bekant, men jag kommer inte på någon bra gissning för tillfället... Ser framför mig någon vansinnig seriemördare. Vi drar till med Mo Hayder!

21 januari, 2006 16:08  
Anonymous Anonym skrev ...

lotten-chocken! julkalenderkuppen! neej, jag har absolut ingen aning men jag är lika lycklig ändå! så här glad har jag inte varit sen.. igår, när jag skaffade en massa gamla MacGyver-avsnitt. :P

21 januari, 2006 16:19  
Blogger aequinoxia skrev ...

Jag håller med Charlott - det känns vansinnigt bekant. Men jag är rätt säker på att den röda laptopen är Lottens påfund. Eller så är jag bara helt urspårad. Kan vi inte få en ledtråd till? Snälla!?

21 januari, 2006 16:25  
Blogger den blyga skrev ...

Jag instämmer - jag känner igen "stämningen" - men har ingen AAAning om vad det kan vara.
"..Dessutom kanske jag har ändrat innehållet så att det passar i nutid..."

"Stämningen" talar för att "det är en annan tid, ett annat liv".

Jag sneglar åt Er andras gissningar:
Aequinoxias Albert Camus får mig att ta fram min enda bok av honom : Pesten. jag minns tydligen föga av handlingen - bara att jag tyckte den var vansinnigt BRA.
DÄREMOT minns jag att jag hade den med mig till BB där jag producerade OLLE.

Hans litterära intresse insöps redan via navelsträngen!

Mina vänner som kom för att beundra det vackra barnet, tyckte jag hade valt något morbid barnsängsläsning.

21 januari, 2006 19:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men hörni! Här sitter jag på golvet på Stockholms Central och försöker komma på ledtrådar.

Ok: ett annat ord för syssling är tremänning. Och Kiribati är helt åt pepparn fel ställe.

21 januari, 2006 19:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Men borde inte ledtrådar göra saker enklare? Jag har bara blivit mer förvirrad och enda anledningen att jag skriver trots förvirringen är för att se vad det blir för skojig bokstavskombination att plita ner för att verifiera mitt inlägg.

21 januari, 2006 20:15  
Blogger Lisa skrev ...

Det känns som om betraktelserna kommer från ett källarhål. Just nu är jag utmattad efter ett barnkalas och kommer inte på något djupare än så.

21 januari, 2006 21:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Att Kiribati är helt åt fel håll har jag och googleworld räknat ut. Snarare västeuropa eller söder därom. (På tal om Camus så blir det Tunisien i Nordafrika.)

Men vem kommer till en (tydligen) okänd lägenhet och kastar ut sina kläder - med klocka! - innan h*n somnar? Vad ska h*n ha på sig när h*n vaknar?
Måste vara en karl med sån framförhållning. *fördomar? Jajamänsan!*

Röd laptop månne ha föregåtts av röd anteckningsbok?
Ja, då är det inte Alma Svensson iaf, för hon hade BLÅ!

(Visst fick man vara med i lottdragningen även om man bara antigissade?)
I annat fall gissar jag också Camus. Bara för Tunisiens skull, och lottendragningen. :-D

21 januari, 2006 21:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Äsch, skäms. Google Earth heter det ju!

21 januari, 2006 21:31  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nämen! Cecilia!

"Röd laptop månne ha föregåtts av röd anteckningsbok?"

JA! Utan att ha löst bloggaren var detta så rätt, så rätt. Och vad har siffran tre med det hela att göra?

Strunta nu i Kiribati.

Plötsligt tänker jag på ... Harvey Keitel.

21 januari, 2006 21:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Plötsligt tänker jag på en sång om en stad ... och en film av Scorsese ...

21 januari, 2006 22:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vet ni att Allen Stewart Konigsberg faktiskt är en annan ledtråd som inte alls är rätt svar utan bara ... just det, en ledtråd.

21 januari, 2006 22:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Det är väldigt mycket New York, både i Scorseses (phu, försök skriva det snabbt och stanna på rätt ställe, värre ord än bananananana)och Allen Stewart Konigsbergs (Woody Allen) filmografier, så tvärtemot all rim och reson gissar jag på Carrie Bradshaw. Just det.

21 januari, 2006 22:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag gissar på Paul Auster.

Stämmer in på en del i alla fall, tycker jag :)

21 januari, 2006 23:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Som traditionen kräver, kommer facit alldeles strax, runt midnatt!

21 januari, 2006 23:57  
Blogger den blyga skrev ...

Jag vaknar 02.10. Tittar ut genom sovrumsfönstret. En gnistrande vinternatt - Orions bälte tindrar i väster.
Det får mig att tänka på Viktor Rydberg och de tre vise männen.
Tre vise män - tremänning - Tre män i en båt - inte kan väl...

Jag stiger upp och hittar mitt gamla exemplar, som är från 1957. Kan ju vara när "jag" var sjuk och inte hade vatten i knäna.

Om det inte är rätt har jag dock vunnit insikten att denna bok MÅSTE jag snarast läsa om !

22 januari, 2006 02:21  
Anonymous Anonym skrev ...

En hel dag för sent och utan att titta på tidigare gissningar så gissar jag spontant på Raskolnikov!

22 januari, 2006 12:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Och efter att ha läst igenom gissningarna så ser jag att Cruella associerade likadant för över 24 timmar sen. Nu ska jag kolla facit.

22 januari, 2006 12:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Äsch, hade inte klarat Auster eftersom jag utnämnt honom till en författare jag inte gillar. Men däremot är jag ganska förtjust i Siri Hustvedt, hans fru, vars sensate alster "A Plea for Eros" jag just nu somnar till på kvällarna (inte för att dem är kass utan för att jag är så kvällstrött). fler revivals åt folket!

22 januari, 2006 12:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Det här var ju stencoolt: det finns folk som gissar efter att facit har publicerats i ett pararallellt universum!

22 januari, 2006 14:08  
Blogger maruschka skrev ...

tremänning?....Tre män i en båt?...Jerome K Jerome?

23 januari, 2006 12:30  

Skicka en kommentar

<< Home