11 januari 2006

Den viktiga boken (uppdat.)

Det handlar mycket om gemensamma referensramar, det här med att skriva.

Om jag säger ”spring tre idioten” tror ni nog att jag förolämpat er på något sätt. Men en basketspelare med mina referensramar förstår att man ska utföra en viss övning på planen. Om jag säger ”gå in i litet huvud med kommando tre” kommer alla mina numera gamla kolleger på NE att skratta och få något vått i blicken medan ni andra tycker att jag är rätt fånig.

Nu till mitt problem. Varje gång jag vill berätta om hur trångt eller för litet eller sprängfyllt något är, vill jag associera till en viss bild i en bok av Richard Scarry. Det är ett flygplan som liksom spricker i sömmarna för att det är fullproppat.

Men ingen förstår vad jag menar! Ingen minns bilden! Jag umgås i fel kretsar! Sedan i förrgår har jag jagat land och rike runt efter denna bild, och inte funnit den. På biblioteket är alla Scarryböcker magasinerade eftersom de är sönderlästa och personalen väntar på en ny upplaga. (En snäll bibliotekarie hämtade upp de trasor hon hittade i källaren, men nej.) De hundra miljarder trasiga Scarryböckerna som vi har här hemma saknar alla denna viktiga bild. Och efter gårdagens äventyr (se nedan) har jag för en stund fått ge upp Jakten på den Viktiga Boken med Bilden med versalt B.

Är den månne för alltid censurerad för att den får människor att tänka på flygplanskrascher?

------------------
Uppdatering!
Ser ni den lilla myran? Hon kliver på planet och då poooooff ... Planet spricker! Men vad gör ormen Noak då? Han slingrar sig runt flygplanet så att sprickan går ihop och alla kan flyga till karnevalen i Rio i alla fall!

(Köpte jag hela boken för 179 kr bara för att kunna lägga ut bilden på bloggen? Ja.)

12 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Ibland räcker det att beskriva bilden. Richard Scarry och flygplan som spricker... jag ser bilden framför mig, utan att ha sett den i "Den Viktiga Boken".

Kul att kunna kommentera dina texter även här, abstinensen efter julkalenderbloggen var svår att komma över.

11 januari, 2006 09:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Pernilla & Alter Ego!
Nu behöver ni inte fantisera längre -- nu ligger bilden där i all sin skönhet!

11 januari, 2006 13:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Ormen Noak? Dagge hade jag för mig att han hette (Misses kompis). Är det här en annan person (orm/mask) eller en helt annan story? Jag fattar ingenting. Och familjens Scarryböcker är sönderlästa för åratal sen, så jag kan inte kolla.

11 januari, 2006 13:47  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Helena 2:
Scarry hade alltså varit en utmärkt Julkalenderbloggare i december eftersom alla minns olika och alla böcker är sönderlästa?

Dagge kan ju vara den lilla masken? Med hatt? Dagge som i daggmask? Han är inte alls, inte ett dugg med i denna, som heter "Runt omkring i världen".

11 januari, 2006 13:51  
Anonymous Anonym skrev ...

I och med att kommentarerna döpts om till reflektioner låter jag min åldersmässigt betingade tankeverksamhet få fritt spelrum!

Det fullsatta flygplanet får mig att associera till Georg Borgström:
Se Google:
Hade Georg Borgström rätt eller fel?
...
"Den här gången en blick bakåt i tiden till en svensk som en gång var en internationell förgrundsfigur i debatten om försörjningssäkerheten - Georg Borgström (1912-1990).
För yngre människor är han idag sannolikt okänd. För dem som var unga på, låt oss säga 60-talet, kom han att utgöra en utmaning att förhålla sig till"

Långt innan TV och internet återkom denne man i radio och tidningar för att varna för befolkningsexplosionen.
Han hävdade att in på 2000-talet skulle det bara finnas ståplats på jorden!
Det är därför jag kommer att tänka på honom när det blir tlångt (citat från en familjemedlems språkutveckling)
-----
" I tidskriften Moderna Tider skriver fysikprofessorn Tor-Ragnar Gerholm: " 'Mänsklighetens överlevnadsfrågor' är kanske, när allt kommer omkring, ingenting annat än ett slags tantsnusk för intellektuella". Och han menar att nu förtiden är det obegripligt hur folk överhuvudtaget kunde ta Borgströms och andra debattörers "domedagsprofetior" på allvar. "

11 januari, 2006 14:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Just nu har jag verkligen litet huvud (pga av för lite sömn och för mycket jobb, men NE-termen går att nyttja även i detta sammanhang). Och flygkraschtankar tänker jag också ity jag bokat resa både till London och Marocko i februari. Vad aktuell din blogg var idag Lotten! För mig alltså ;-)

11 januari, 2006 15:42  
Blogger Olle skrev ...

Utan tillgång till hushållets – förlåt Skatteverket, jag menar naturligtvis firmans – nyinköpta referenslitteratur så vill jag hävda att det i samma bok finns ett annat arketypiskt åskådliggörande av begreppet "TRÄNGSEL" och det är när en katt ska åka tunnelbana i Tokyo, bärandes en stor, grann KORV. Är det inte så att tunnelbanans påputtare pregar (fint skånskt ord!) in Fia Flodhäst genom samma dörr som katten? Och att korven blivit platt och lååååång när tunnelbanefärden är över?

/maken, mellan Alvesta och Nässjö (SJ Internet ombord är en VÄLSIGNELSE!)

11 januari, 2006 15:48  
Anonymous Anonym skrev ...

För mig är Richard helt Scary (jadå, pun intended). Jag antar det kommer sig av den förlamande trötthet jag gick omkring i som nybliven trebarnsmor till en snäll och framför allt TYST flickbebis, en gastande tvååring och en fyraåring som krävde Tokigt och roligt hela dagen... hela dagen. Alldeles för grälla färger och för mycket att titta på för en stackars mosig hjärna (Ingrid, den är mosig idag med, av både sömnbrist och, misstänker jag, alkohol). Jag orkade inte ens med de synnerligen korta textsnuttarna.

11 januari, 2006 16:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja, Dagge är ju en mask givetvis. Tänkte inte på det. Men jag har precis för mig att han är inblandad i det där flygplanet i "Vad gör folk hela dagarna". Men den gode Scar(r)y har kanske återanvänt en god historia helt enkelt? Just "Vad gör folk hela dagarna" har gett upphov till ett av de mest använda talesätten i vår familj, nämligen: "Alla hjälper till i den flitiga familjen". Tänk om det var sant också.

11 januari, 2006 20:39  
Blogger Ica skrev ...

ey. Det måste gjorts en annan version av den där bilden. Jag hade en barnbok som liten där en massa djur flyttade in i en vante, och slutligen kom en syrsa eller nåt annat litet och kröp in. Då sprack hela vanten och alla djur flög åt höger och vänster. Mycket traumatiskt.

11 januari, 2006 21:30  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ica! Den bilden på vanten måste jag se! Leta i barndomhemmet, delegera uppgiften till bryllingar och kusiner och maila mig!

Jag lovar att lägga ut alla "sprick-pga-trängsel-bilder" förstås.

11 januari, 2006 23:07  
Blogger Ica skrev ...

ska leta nästa gång jag åker hem. jag lovar. kan be mamma kolla efter först.

12 januari, 2006 12:58  

Skicka en kommentar

<< Home