22 mars 2010

Att reklama eller inte reklama, det var frågan

Som ni ser har jag ingen reklam här på bloggen. Som ni vet är jag fattig som änna tesked. Som ni nu anar, ska ni nu få ta del av något lite tveeggat och komplicerat.

För två veckor sedan hamnade jag på en spelning med Electric Boys – ett gammalt band som har stadgat sig och gjort come back. Det var en så otroligt häftig upplevelse att jag skrev om det i bloggen (där händelser ju inte alls behöver vara ett dugg häftiga och ändå bli skrivna om). Musiken går rakt in i mig och jag blir hög och glad som på en basketplan.

Ett par dagar senare fick jag ett mejl:
”Vad kul att du skriver om Electric Boys. Har du lust att skriva om deras konsert på Rival nu på söndag så kan jag sätta upp dig + 1 på gästlistan?”
Avsändaren var projektledare hos en konsertarrangör. Men kan jag köpas? Vad gör jag nu om någon skriver:
”Vad kul att du har köpt en iPhone. Skriv lite mer om den så får du en extra.”
Eller om detta erbjudande dyker upp:
”Ser på din blogg att du behöver nya basketskor. Skriv om det här superdupermärket med extra reflexer på hälen och blinkande lampor fram, så får du ett par.”

Vad skulle jag ha gjort då? Inte vet jag. Jag tänkte bara på hur häftigt genommusikaliska Electric Boys är och hur alla attribut som små, snäva läderbrallor, långa sjalar och tunggung i baskaggen får mig att bli alldeles knollrig – och tackade omedelbart ja till konserten. Efter ett par dagar skrev projektledaren:
”Jag ser inte att du lagt ut något på din sida. Har du någon plan?”
Och jag blev jätteirriterad. Megairriterad. Såpass irriterad att jag dunkade iväg ett mejl nästan utan att korrläsa det:
”Ånä, så kan man inte köpa mig. Allvarligt: vill du bestämma sådär över hur jag ska bete mig och när jag ska skriva (och VAD jag ska skriva) så får det vara. Du ger mig tillgång till Electric Boys konsert på söndag – och jag skriver om min fantastiska upplevelse antingen före eller efter. Men när och hur kan du inte styra. Så funkar det. (Men det finns inte en chans att jag skriver något negativt om dem när jag väl skriver, för Electric Boys personifierar kompetens och musikalitet. Och de är fullständigt fantastiska.)”
Stackars projektledaren bad om ursäkt, medan jag bara konstaterade att jag nog tar emot mutor och presenter från vissa branscher (där det liksom ingår i konceptet) och att eftersom det nog (mitt minne sviker mig) var första gången det hände, kan jag inte säga att jag har gått på plus än. Tågbiljetterna kostade 250 kr och eftersom dumma tågen inte går senare än tio i tio, fick jag bara höra drygt halva konserten. Som var fantastisk – precis som jag anade.

Eftersom tillställningen ägde rum på Rival, satt publiken som på en bio. Sittande konserter brukar vara klassiska med t.ex. en stråkkvartett. Att sitta på rockkonsert var minsta sagt underligt.

Titta på Conny Bloom – läcker som en pirat liksom. När han pekade på trummisen och sa ”det finns bara en kung här och han är den ende som får sitta”, ställde vi oss mangrant och tacksamt upp och glömde helt bort tankar på stråkkvartetter.
Sedan gick Conny nästan upp i rök. (Har aldrig förstått poängen med att stundom och plötsligt svepa in musikerna i dimma.)
Ljuskillen var nästan lika underhållande som elpojkarna på scenen – han dansade och gungade med musiken och spelade på ljusbordet (?) som vore det ett klaviatur.

Alltså: jag tror att det i fortsättningen är ok att muta mig. Och mina basketskor är bedrövliga.

På vägen hem på det alltför tidigt avgångna tåget, klev en till synes bekant man på tåget. Kände jag honom? Hade han varit på en av mina föreläsningar? Mysko. Han hade ett emblem med ”Sveriges bouleförbund” på kavajen, så jag kastade mig över honom för att lära mig allt om boule. Vi pratade boule, boule, boule och allt hans klubb Boulsjevikerna och jag började fundera på om jag kanske hade sett honom i tv-sporten … tills han nämnde en viss skådespelare som ”kollega”.

Tänk jättestora glasögon – Varuhuset! Tänk Millenium-Birger Vanger (Sven-Bertil Taubes bror liksom): Willie Andréasson! (Den nyss nämnde kollegan ligger på bordet.)

Hm. Jag ska tydligen inte alls bli basketproffs utan istället börja spela boule och sitta här och inkassera mutor till bloggen.

Etiketter: , ,

32 Reflektioner:

Anonymous Ökenråttan skrev ...

Nej, Lotten, du ska inte skriva för konsertbiljetter eller basketdojor. Du ska skriva för cash!
Du MÅSTE ju lyssna på konserten för att kunna skriva om den. Då ska du ha tågbiljett för att komma dit och konsertbiljett för att komma in och arvode (till ditt dagliga bröd) för det du skriver!
Det är svårt att ta betalt, men man måste vara lite kall där. Det konstiga är att ju högre arvodesanspråk man har desto mindre snack brukar det bli.

22 mars, 2010 10:26  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Har vi inte bestämt tidigare att du skulle bli min manaaager, Ökenråttan?

22 mars, 2010 10:30  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Boulsjevikerna är ett underbart (och härligt töntigt) namn på ett boulelag. Faktiskt lika bra som dotterns basketlags namn som heter Kärleken Krossas (de är 7 år och då är det ett fullkomligt naturligt namn).

Boule är jättekul. Jag och barnen spelar med PRO ibland men vi får lite lättare klot än dem, fast "lillen" är densamma. Vår bouleklubb har sannolikt västkustens största och hemligaste läskförråd, vilket i sig är värt en utflykt till boulebanan.

MER BOULE I BLOGGARNA!

22 mars, 2010 13:55  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Howdy: Jag frågade Willie hur de skötte nyrekryteringen med en sådan gubbsport som boule, och han sa att det var svårt. Och sedan beskrev han innerligt och noggrant hur man gör en bakåtskruv så att man snärtar iväg motståndarna och själv bara landar, plupp.

22 mars, 2010 14:17  
Blogger Cecilia N skrev ...

En annan sport som man skulle kunna ställa många frågor om är rullstolscurling.

Alltså har man dubbar på ena rullstolshjulet och blankslitet däck på det andra? (Och vad gör dubbarna med isen i så fall?)
Och hur kan man både köra rullstol och sopa samtidigt? Hur många får man vara i en rullstol egentligen?

De flesta av oss skulle väl ha fullt upp med ett göromål i taget.

Jag är alltså full av beundran för rullstolscurlinglagen. Både det svenska som tog brons i OS nu och alla andra som slåss med att köra, sopa och släppa iväg stenar. Det är ju knepigt nog med fungerande ben.

22 mars, 2010 14:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Eftersom jag tycker det är mycket roligare när du finurligt funderar kring om du ska reklama, än om du faktiskt började göra det, så funderar jag på om vi i förebyggande syfte kunde dra ihop en insamling till nya basketskor till dig - vi som njuter av bloggen som den är, och bara gör den ännu bättre genom lysande kommentarer (så klart). Jag menar - hur dyra kan basketskor vara!? Vi är ju JÄHÄTTEMÅNGA som kommenterar! :)

Nån som är på?

22 mars, 2010 14:48  
Anonymous Örjan skrev ...

@Howdy Sailor
Ang udda klubbnamn.
I mina trakter finns ett antal bönder som äger motorcyklar, och ibland ger sig ut på gemensamma utflykter.
"Hell(s) Farmers".

22 mars, 2010 16:16  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Cecilia N: Men sopar de i rullstolscurling? På de bilder som jag har sett for stenen iväg via en pinne och fick sköta sig helt på egen hand ner i boet.

Tänk om jag bara tittade under de få sekunder när sopningen var inställd. Det där med dubbar på hjulen måste vi absolut utreda!

Stopp, stopp, Citronanka, ge mig inte basketskor, tänk vilken prestationsångest jag skulle drabbas av! Hjälp!

22 mars, 2010 17:20  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Det finns ännu konstigare klubbnamn, Örjan:

"Örjansklubbens Idrottsförening"

22 mars, 2010 17:25  
Blogger Cecilia N skrev ...

Nä jag har ingen aning, jag bara tar det för självklart att man sopar i all curling.

Måste kolla upp det där, det är helt klart.

wv kommer med en ny grammatisk term: saptiv. Undrar vad det betyder?

22 mars, 2010 17:45  
Blogger Cecilia N skrev ...

Nu har jag kollat på youtube. De sopar tydligen inte.

(Hur gjorde man före det fanns internet och youtube?)

22 mars, 2010 18:11  
Anonymous Marianne skrev ...

Det är klart att du ska tjäna pengar på ditt underbara skrivande! Lite reklam har väl ingen dött av, och goda inkomster är alltid bra. Bara du fortsätter med dina roliga och underfundiga skriverier så är jag nöjd!

22 mars, 2010 18:39  
Anonymous örjan skrev ...

Hade jag ingen aning om, var finns den?
Nåväl vi är ju enl www.svenskanamn.se 3172 som har det som tilltalsnamn.

22 mars, 2010 19:47  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Det lär ju finnas en Svenska Kennetklubben.

(Fasen vad mitt fula FULA skrivfel stör mig tidigare men jag biter ihop, trots att det är en språkblogg emellanåt.)

22 mars, 2010 20:53  
Anonymous Lule-Anna skrev ...

Howdy: Svenska Kennethklubben (med h, det är tydligen viktigt) har haft årsmöte i dag. http://www.kenneth.se/

22 mars, 2010 22:11  
Anonymous ab skrev ...

Hm.

22 mars, 2010 22:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nämen vad hummar du om, AB?

(Fast jag måste säga att det var ett synnerligen intressant sätt att kommentera. Man kanske skulle ta och gå in på diverse bloggar och bara skriva "hm" eller "skrnf" eller "sedär"?)

22 mars, 2010 22:32  
Anonymous Luna skrev ...

Hej Lotten, här kommer en fullkomligt allvarlig kommentar; om du ska skriva så ska du ha pröjs på riktigt. Den bästa anledningen att inte ställa upp på den där sortens dealar är att man alltid existerar i ett system och sålunda dumpar marknaden för fler än sig själv. Dessutom är det mycket svårt att värdera ett förlorat förtroendekapital.

Jag unnar dig lätt en gratis hårdrockskonsert, för övrigt, och du mörkar ju inte. Men principfrågan är intressant eftersom jag själv frilansar på deltid och har gott om kollegor som gärna jobbar för ett vedträ och en kopp kaffe. Yrkets status - vilket det än är - sjunker som en sten och alla förlorar i slutändan.(Utom de som fått mjölken gratis och slapp kossan.)

22 mars, 2010 22:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jahapp, ja. Jag är nu fullständigt övertalad -- jag ska ha betalt om jag skriver.

Komsi-komsi alla som vill ha mina bokstäver för en halv förmögenhet!

22 mars, 2010 22:43  
Anonymous Luna skrev ...

Håhå, anar jag lite syra där? Jag kan i gengäld vara kossan emellanåt eftersom jag har kapitalt svårt att ta betalt för det jag gör som tredjejobb - vilket paradoxalt nog är att skriva. Heh. Så på något kosmiskt sätt kanske det är mitt fel att du blir erbjuden en så skum deal.

Jag beder om ursäkt för detta. Diouth, säger wv, och jag får väl vara det; idiouth, alltså.

22 mars, 2010 22:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nejnejnejnejneeeeeej, ingen syra!

Be inte om ursäkt, det finns ingen anledning, alls ingen anledning!

22 mars, 2010 23:13  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Om jag lyckas låta syra-sur när jag inte vill det, kanske jag är fena på att vara sursyrlig egentligen?

Tänk om man skulle ge sig in i den politiska hetluften och gå omkring och sprida svårtolkad syra ...

22 mars, 2010 23:16  
Blogger Niklas skrev ...

Det är bra Lotten, man ska ha principer! (Och gillar ni inte mina principer har jag andra principer som ni kanske tycker bättre om.) Men. Eftersom alla vi som umgås här sannolikt är fattiglappar och inte kan betala dig för att skriva skulle jag vilja be dig om en tjänst. Inte att fortsätta skriva, för det ska du väl ändå inte nu när du inte får betalt, men eftersom vi är dina vänner kan du väl då och då lägga ut ett tomt blogginlägg så vi får ett kommentatorsbås att vara i? I alla fall tills någon erbjuder sig att betala dig för att skriva. Du kan ju också få skriva här i båset. För det räknas ju inte som att skriva på riktigt, eller hur?

22 mars, 2010 23:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nämen nu låter ju ALLT jag skriver som om jag är ironisk.

Jag lovar härmed att använda smileysar eller citattecken när jag ska tolkas istället för att läsas bokstavligen. Eller inte. :)

(Det där blev ju helt obegripligt.)

22 mars, 2010 23:20  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ha, ett tomt blogginlägg! Med öppet kommentatorsbås! Så lysande!

(Att blogga räknas förstås inte som att skriva.)

22 mars, 2010 23:22  
Blogger Niklas skrev ...

Ett annat sätt är kanske att få Felix att sponsra en pyttipannablogg.

Rater säger wv, finns det bloggrater?

22 mars, 2010 23:25  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

jag bara hoppas att vi inte måste börja betala för att få läsa/vara med i julkalendern. Börjar det inte bli dax för den snart? Tycker att det gått låååång tid sedan den förra. Min fina visttröja, jag vann faktiskt en tröja förra året, är så välanvänd att det nästan är utsliten. Sa jag att jag faktiskt vann en tröja förra året. Jag. Vann. Fick pris, liksom.

23 mars, 2010 09:40  
Blogger Cecilia N skrev ...

Nämen vad säger du PK, vann du? Grattis!

(Fnissar förtjust över din oförställda glädje och berättigade stolthet.)

23 mars, 2010 09:53  
Anonymous /ingrid skrev ...

Men Lotten, nästa gång du ska ut och slarva efter tio i Stockholmsnatten kan du sova över hos oss ju. Ett stenkast (nåja) från Rival.

23 mars, 2010 16:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag vet, Hotell Ingrid är bland de yppersta! Men just denna kväll var jag tvungen att åka hem pga. yrkesrelaterade skäl. (Jag skulle föreläsa dagen efter och var klädd som en slusk och hade inte vett att planera min tid.)

23 mars, 2010 18:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Begagnade basketskor då?

24 mars, 2010 09:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, jag vill gärna ha Sten Feldreichs begagnade båtar från runt 1984. Där snackar vi basketskor!

24 mars, 2010 09:55  

Skicka en kommentar

<< Home