18 mars 2010

Stockholm: skidor, cocktail och arkitektur samt ett spöke (nu uppdat. med film)

Stackars alla ni som bara bor i Stockholm och måste jobba, handla mat och bo och ha er.

Själv åker jag till Stockholm bara för roliga jobb, mingelpartyn, vernissage, champagne, teaterföreställningar, prisutdelningar och – numera – skidlopp. Idag vankades det öppet hus som cocktailparty mitt i Gamla Stan – men där var det fullt med snö. Slottssprinten! Hade jag ingen aning om!

Speakern speakade för alla som inte var där, liksom: ”Northug är i sitt liiiiiivs form, här kommer han och häääääääär kommer aaaaaaalla de andraaaaaaa och nu ska de sväääääääänga, tääääääänk om han tar heeeem det här ocksåååååå!” (Det är en jättestor tv där till höger.)

Se, en antitetisk metaföreställning! Skidor i verkligheten och skidor på jätte-tv och snö mitt på barmarken.

Northug!

På väg hem från mingelöppethuspartyt, vandrade jag osäkert över kullerstenen och funderade över öppettiderna i alla små underliga butiker. Är de knarklangarplejs, hemliga bordeller eller under cover-kamouflage? Hur kan de få ekonomin att gå runt?

Rea-öppet fyra timmar igår, annars stängt. 

Tänk om Gamla Stan är ett undantagsområde där man inte behöver jobba lika mycket för pengarna, där man inte behöver betala lika mycket skatt, där man inte behöver deklarera eller betala arbetsgivaravgifter! Tänk om det är himmelriket på jorden ... för alla som inte omedelbart behöver handla krimskrams i alla stängda butiker, alltså.

Se, så vackert Stortorget är! (Här kan jag hålla låda och gå stadsvandring; jag vet allt om de vita stenarna i röda huset och kanonkulan i väggen och allt blod som forsade.)

Och se så fult det är med modern arkitektur. (Här kan jag inte stå och berätta ett jota ... mer än vad jag har läst om rivningshysterin i Klarakvarteren: många hus revs och nya byggdes.) Cyklande spöken i rutiga kappor hemsöker sedan 1972 alla arkitekter.

Så här ser det ut utanför Centralen. Och till min egen förvåning blev jag glad och upprymd: de bygger om, det står Krasch, Stånk, Oj, Tut och Ooooops och snart kommer någon någonstans där bakom förmodligen att hitta min borttappade väska!

Främsta orsaken till att jag alltså inte vill bo i Stockholm: då måste man ju ha tråkigt där.

Uppdatering
För att ta fokus från alla som i kommentatorsbåset påstår att det visst då kan vara kul att bo i Stockholm, publicerar jag en filmsnutt från igår kväll, när traktorerna skulle forsla bort all snö.


Hejdå, snöhögarna!

Etiketter:

21 Reflektioner:

Blogger Plastfarfar skrev ...

...kanonkulan i väg(g)en frågas kom.

18 mars, 2010 00:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Korrläsning mittinatten är en gren som jag känner att jag måste öva mer på. Fast vad tusan, jag har ju mitt kommentatorsbås till det, eller hur Plastfarfar?

Nu ska jag stoppa in ett g på rätt plats!

18 mars, 2010 06:59  
Blogger cruella skrev ...

Inte då! Här är det KUL att ha tråkigt förstår du.

Slottssprint hörde jag på hela eftermiddagen. Gick jag ut? Pah.

Det var helt enkelt för roligt på jobbet!

18 mars, 2010 08:43  
Anonymous Ökenråttan skrev ...

Hörrudu - här har vi aldrig tråkigt! Som Cruella demonstrerat.

18 mars, 2010 08:59  
Anonymous ab skrev ...

Vilket mingelparty? Jag är glamourundernärd och vill höra allt. Med bilder.

18 mars, 2010 09:51  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ack, jag kan inte publicera bilderna, AB, eftersom de är fulla med kändisar som jag i så fall först måste kontakta för att få PUL-ok av och dessutom var de fulla. Kändisarna.

(Eller inte. Men bilderna blev dåhååliga. Det var ett öppet hus på Johannesgränd 1, där ett gäng egenföretagare håller till. Drygt 100 personer var där!)

18 mars, 2010 09:56  
Anonymous ab skrev ...

Vad då egenföretagare? Roliga i form av journalister, författare och konstnärer, eller trista i form av speditionsfirmor? Jag lever på gröt. Kör!

18 mars, 2010 11:06  
Anonymous ab skrev ...

Ha, nu har jag letat rätt på det själv. "Karaktären på hyresgästerna är bland annat reklamföretag och utbildningsföretag. "

Inquiring minds like to know!

18 mars, 2010 11:26  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bra jobbat, AB! Kan du nu också ta reda på var jag har lagt mina nycklar?

18 mars, 2010 11:40  
Anonymous ab skrev ...

Du har dem i fickan eller på diskbänken. ;)

18 mars, 2010 12:49  
Blogger cruella skrev ...

Bortforslandet intresserade mig tydligen mer än själva tävlingarna, eftersom jag stod och tittade intresserat i åtminstone två minuter när jag var på väg hem från jobbet vid sisådär halv nio.

Undrar var snön är nu?

18 mars, 2010 14:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Snön har förstås åkt upp till himlen igen, Cruella.

(Så underligt att du och jag stod på samma plats ungefär halv nio igår. Jag tror att jag stod där 20:25--20:27.)

18 mars, 2010 14:50  
Blogger karinf skrev ...

Apropå korrekturläsning så är ju rubriker erkänt svåra.

18 mars, 2010 16:07  
Blogger pärlbesatt skrev ...

1. Jag har inte tråkigt fast jag bor här (i Tjockholm alltså) varenda dag.

2. Skulle inte vi ses när du var här? Tyckte det sas nåt om det efter att jag missade blöggen... Nästa gång då, för inte såg jag dig. Iofs låg jag hemma med bihåleinflammation, då ska man inte titta på folkbemängda skidtävlingar.

3. Jag fick svar från damen på Expressen, hon med den stirrande tunnelbanan. Det var lika lamt som tidigare förklaringar. Varför kan de inte bara säga Shit, jag hade visst inte fattat, vad bra, då har jag lärt mig nåt. De skulle t o m kunna säga Tack, faktiskt. :)

18 mars, 2010 22:51  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Meeeeeeen Karin F -- tack!

(Och skäms på er alla andra som inte har rättat mitt "arkitekur" i rubriken.)

18 mars, 2010 23:31  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Och så måste jag meddela att jag inte har varit närvarande här, även om ingen har märkt något. Har spelat match i Linköping och fått stooooorstryk. Men: jag blev inte utfoulad!

18 mars, 2010 23:33  
Blogger Cecilia N skrev ...

Ha'ru gått å blitt gammal, Lotten? ;-)

19 mars, 2010 09:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Gammal i bemärkelsen "hon som inte längre kastar sig över motspelarna och sliter dem i stycken", ja.

Gammal i bemärkelsen "hon som inte hinner ifatt motspelarna och därför inte når fram att foula", ja.

Gammal i bemärkelsen "hon som är klok nog att använda fötterna istället för att fäkta vilt med armarna", nej.

På söndag ska jag få min femte foul i sista minuten ... tror jag.

19 mars, 2010 10:14  
Blogger Yvonne L skrev ...

Varför bo i Stockholm när det räcker att åka dit och ha roligt?! Filmen med traktorerna var väldigt bra, där framgår det ju tydligt att Stockholm är precis som i Eskilstuna. Här fraktar de också bort snö med traktorer. Kanske inte från något slott, men från olika gator inne i centrum. Dessutom utan att det varit skidlopp!

19 mars, 2010 14:39  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

"Filmen med traktorerna var väldigt bra" -- YBB, du ska få ärva alla mina miljoner! (När jag dör. Och om jag har några miljoner då.)

19 mars, 2010 21:13  
Blogger www.evaswedenmark.blogspot.se skrev ...

Lotten, jag lovar! Jag har aldrig tråkigt här. Även om jag missar det mesta vet jag att alternativen finns och det gör mig glad!
Dessutom är Stockholm en av världens vackraste huvudstäder-

21 mars, 2010 12:04  

Skicka en kommentar

<< Home