30 januari 2010

Vilket jävla väder? (uppdat.)

 
”Tågtid” är ett fint nyord som kan betyda ”tid som man inte vet något om och som slukar all annan tid”.

Ur led är tiden.


– PLINGPLONG! På grund av den rådande väderleken råder stora förseningar. Vi ber alla tågresenärer kontrollera skyltningen extra noggrant.

Jag är på väg till bloggträff i detta nu. Jag befinner mig i Mälardalen och det är –12 °C, men det har inte snöat på mer än ett dygn. Nu undrar jag:

Vilken väderlek är det som försvårar tågens framfart? Snön som föll i fjol? (=Igår.) Hala spår? Solkurvor? Motvind?

Jag kollar skyltningen extra noga för att vara en lydig medborgare. Där står det att tåget som vi klev på endast är för avstigande. Och att det skulle ha gått för fem minuter sedan. Jag hittar en tågvärd och pekar mot skylten och ska precis säga något, när hon skakar på huvudet och säger:

– Nejnej, strunta i skyltarna. De visar aldrig rätt.

I bakgrunden hörs den inspelade rösten i högtalarna:

– ... ber alla tågresenärer kontrollera skyltningen extra noggrant.

Ni undrar förstås om Micke och Lennart sitter bredvid mig idag? Nej, men nästan:
Mannen som hinkar öl ska tillaga lövbiff med lök ikväll och har nyss flyttat och ska laga lövbiff med lök ikväll och lövbiff smakar bäst med lök och nyss flyttade han och lök och lövbiff passar jättebra ihop när man nyss har flyttat.

Uppdateringsbild
Pseudonajas musslor till vänster, min metallsmakande, inte särskilt varma soppa till höger. 

Världens minsta bloggträff (jag överdriver alltid) med Pseudonaja, Mrs Li, Kista Chic och jag närvarande. Men AB var nästan där eftersom hon ringde och sa hej, medan Anna inte alls var där utan hemma och gjorde någonting med choklad, tydligen iklädd nattlinne och förkläde. Jonas Gardell pratade inne på toan (jag överdriver alltid; han talade inne på Folkoperans scen, men det var hål i väggen in till damernas toa – man kunde höra honom där man satt) och musiken vrålade i högtalarna (jag överdriver inte alltid) medan jag hela kvällen lade krokben för en av servitörerna.

Jag rapar fortfarande glutamat sedan igår. Och så glömde vi att göra bloggservett!

Etiketter: ,

12 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tjoho, av de elva personer som sitter runtomkring mig på tåget dricker nu 100 % öl! (Jag är det svarta fåret i församlingen. En av tolv, vad blir det? Ah, 8,3 %. Jag är nästan unik.)

30 januari, 2010 17:11  
Anonymous ab skrev ...

Hoppas ni hade skoj. Om jag trodde vi fortfarande höll på att bloggträffas skulle jag komma!

30 januari, 2010 20:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nämen här finns det ju jättemycket plats att rapportera om tågförseningar på!

Vägen dit: 35 minuter för sent för stopp för

1) signalfel
2) folk på spåret
3) bromsfel.

Med tanke på det var ju 35 minuter inte så farligt.

Vägen hem: ingen försening! Men heller inte något eluttag. Detta kan vara det sista datorn förmår innan den d

30 januari, 2010 22:22  
Anonymous jack skrev ...

Det regnade i stora delar av hela landet den dagen i augusti. Nattåget Stockholm - Luleå avgick i rätt tid. Banvallen på vissa många ställen hade släppt ifrån sig lera som rann i strida strömmar ner på spåret. Det var snorhalt. Tåget höll sömnig snigelfart. Älgar på spåret mitt ute i ingenstans. Tut tut. Renar på spåret mitt ute i ingenstans. Tut tut. En demolerad traktor på spåret. Tut tut. En äldre man i min kuppe fick andnöd, blev hämtad av ambulans mitt ute i ingenstans. Tutitut. Klockan 7 på morgonen var vi i Ånge. Det regnade.

Det här var min första resa norröver men inte den sista för den har jag inte gjort än.

I kyla kan växlar frysa. Det finns 11400 växlar varav 6300 är uppvärmda upplyser wikipedia om.

31 januari, 2010 04:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Åhå, Jack, det påminner mig om alla tågresor som jag i barn- och ungdomen gjorde mellan Luleå och Stockholm. Man klev på kl 17 och var framme kl 08 -- och väldigt sällan blev det växelfel eller andra fel.

Däremot var det fullt med galningar i liggkupéerna. Mer om det en annan gång. *ryyys*

31 januari, 2010 08:45  
Blogger stationsvakt@gmail.com skrev ...

Världens minsta bloggträff - men vilket järngäng alltså. :-)

31 januari, 2010 11:09  
Blogger Yvonne L skrev ...

Det var inte igår man åt lövbiff med lök, det kanske man skulle satsa på någon dag.

(Fast enligt verifieringen som är lite felstavad är det visst falik att äta det.)

31 januari, 2010 18:58  
Anonymous KistaChic skrev ...

Ja, jag tänkte på bloggservetten när jag gick men insåg att vi förmodligen skulle blivit utslängda om vi attackerat en av deras finservetter och börjat rita på den. Vi kände ju oss ändå inte riktigt välkomna som det var nu... ;)

31 januari, 2010 21:33  
Anonymous ab skrev ...

Lite sent ute, men om man kunde höra Gardell inifrån damtoan, vad kunde då inte Gardell och hela salongen höra därifrån?

01 februari, 2010 11:12  
Anonymous Dieva skrev ...

Lite sent kommenterat kanske men några av oss som pendlar med Stockholms tunnelbana har myntat begreppet "SL-minuter" för att beteckna den tid som brukar anges som tid till nästa tåg. En sådan SL-minut kan vara allt från 2 sekunder till tio minuter. Lite flytande alltså.
Kanske finns det "SJ-minuter" också?

01 februari, 2010 13:04  
Anonymous ab skrev ...

Men tiden som anges till nästa tunnelbanetåg kommer är ju helt beroende av var tåget befinner sig just då. Om det är två minuter kvar i teorin men tåget får punka eller så och bara står där det står, kommer det att fortsätta att stå två minuter eftersom det är vad det skulle vara är det vore som det skulle. (Obs, detta är en fullt korrekt konstruerad mening!)

01 februari, 2010 14:34  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Och visst har SL och SJ missat chansen att då och då skylla på att tågen får punka, AB?

01 februari, 2010 15:01  

Skicka en kommentar

<< Home