02 februari 2010

Hallå hela världen: jag fyller år idag (uppdat.)

Redan för en månad sedan skickade jag en önskelista till familjen så att alla skulle kunna förbereda sig i lugn och ro. Särskilt min djefla man, som i alla år i kvällningen den 1 februari har drabbats av hjärtklappning och kastat sig iväg till nattöppna bensinstationer för att till sin ljuva hustru köpa ... torkarblad, motorolja, Harlequinromaner och en och annan tulpan. Och vad hände igår, strax efter kvällsmaten?

– Öh, eh, jag må... ska ba... åka på ett ... ett ärende ... kommer strax!

Nu  är jag vederbörligen uppvaktad och gratulerad och ska bara förbereda mig för en *gulp* tågresa ner till Malmö för morgondagens föreläsning. Födelsedagen kommer alltså att spenderas på
  • tåg som kommer att bli försenat eftersom snön fyker och alla rälsar försvinner som i kvicksand
  • hotellrum, alldeles ensam. *)
(Många i min ålder låter bittra när de[t] kommer till åldern och kritan. Jag övar alltså på den tidsålder som komma skall: bitterdomen.)
Mamma, pappa, och jag. (Nämen det är jättekul att få barn. Vi är inte trötta alls. Inte ett dugg.)

Uppdatering:
*) Nu har jag fått ett ståtligt erbjudande om vin, kvinnor och säng samt en och annan karl som sällskap ikväll i Lund. Och eftersom jag har tackat nej till det erbjudande (för att det är något fel på lufttrycket i i huset; efter varje fest övernattning just där, får man en rasande huvudvärk), har jag enligt den alldeles förtjusande (helt korrekta) värden ingen som helst rätt att gnälla och låta påskina att det är synd om mig.

Uppdatering i kvällningen, när jag egentligen skulle ha varit framme i Malmö:
Jag, som aldrig har kommit igång med twittrandet, har nu kommit igång med twittrandet. Och det som skrivs där kan man ju inte upprepa här ... förutom det som är riktigt, riktigt intressant. Som när det nyss knastrade till i högtalaren (jag sitter fast på X2000 i norra Skåne):

Pling plong. ”Trafikmeddelande. Det är fullt snökaos i Lund. Det finns inga bussar och inga tåg och inga besked. Återkommer om det klarnar.”

Etiketter: ,

47 Reflektioner:

Blogger Cecilia N skrev ...

Utan att du hade skrivit det här inlägget så gick jag hit för att skriva Grattis!
För idag kom jag ihåg det.

Men du har någon gång skrivit om att det är många tvåor i din födelsedag så ibland tror jag att det är den 22:e.

Står de vid någon älv, eller hur ser det ut?

02 februari, 2010 10:54  
Blogger Sanna skrev ...

Stort, stort, stort grattis! Kram osv! Hoppas det bli en alldeles underbar dag trots tågresan i väder som kanske inte riktigt passar SJ.

02 februari, 2010 10:56  
Blogger Niklas skrev ...

Grattis! Om du har riktig tur står din väska och väntar på dig på din plats. Med en rosett på handtaget och en blombukett i ytterfacket.

02 februari, 2010 11:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Grattis!
Blev det torkarblad? Eller kanske en isskrapa?
Själv skulle jag tycka att en natt ensam på hotell (med dator, internet och böcker) vore en utmärkt present, med det beror väl på i vilket livsläge man är.

En lång stund undrade jag om en bro rasat eftersom du skrev att rälsen försvunnit i Kvicksund. Blev riktigt orolig. Sedan kom läsförmågan tillbaka.

02 februari, 2010 11:07  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, de står vid en älv. Pite- eller Luleälven bör det vara. Bakom kameran står nog min farbror Sten Stenson i kragstövlar.

02 februari, 2010 11:09  
Anonymous ab skrev ...

Grattis!

Är det bara i profil din pappa liknar Stieg Larson lite grann?

Din mamma liknar dig. Otroligt mycket.

(Vad då - jag bitter? Jag som kunde vara din moder, i alla fall i åldershänseende? Nej då!)

02 februari, 2010 11:10  
Anonymous ab skrev ...

Förresten säger du alltid att du inte är romantisk, så jag tror du blir jätteglad för nya torkarblad. Och ett paket pinnglass. Och några lättöl.

02 februari, 2010 11:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, svaret här ovan var till Cecilia N. Jag måste ha suttit och klurat och formulerat mig i en evighet eftersom de andra kommentarerna inte fanns här nyss.

Det där med att väskan skulle stå på min plats på X2000 hux flux har jag faktiskt fantiserat om, Niklas. Eller att de ringer från Bagbort kl 13 och vrålar "den är häääär, den är häääär!" och "vi slänger den på tåget mot Malmö så får du den när du kliver på i Norrköping!".

Presenterna? Nope, inget bensinrelaterat -- den djefla mannen hittade ett köpcentrum igår! Jag fick inte basketskor, Bones-dvd:er, spreciellt finschampo eller en matberedare men väl ett par jättefina böcker, ett par basketshorts, ett par vantar och ett gäng House-dvd:er!

02 februari, 2010 11:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Grattis!

Hoppas X2000 slår alla med häpnad genom att vara i tid, dagen till ära. Och att hotellrummet magiskt uppgraderats till en lyxsvit med champagne och choklad väntande - givetvis till samma kostnad som ett enkelrum.

*kram*

02 februari, 2010 11:45  
Blogger pribus skrev ...

Grattis.

Men heter det inte rälar?

02 februari, 2010 11:47  
Anonymous Fru Decibel skrev ...

Men har de verkligen släpat ut dig i den farliga naturen vid så späd ålder? Är det inte en kuliss hos fotografen?
Trevlig mössa. Du ser ut att vara född på 50-talet.

02 februari, 2010 11:52  
Anonymous Carin H skrev ...

Grattis!

02 februari, 2010 12:04  
Blogger den blyga skrev ...

Födelsedagen kommer alltså att spenderas på--- hotellrum, alldeles ensam.
Ja men då kom ju denna födelsepresent som ett brev på posten!
Särskilt som ALLA dina andra böcker om böcker och bokstöver förkommit!

02 februari, 2010 12:11  
Blogger cruella skrev ...

Nej nej, ingen bitterhet! Å andra sidan fyller jag inte lika många år förrän det blir kungligt bröllis härnäst.

(Gud vad elegant jag talade om det.)

02 februari, 2010 12:23  
Blogger stationsvakt@gmail.com skrev ...

Hurra!

02 februari, 2010 12:24  
Anonymous Tiila skrev ...

Stort grattis! Hoppas att den stundande snöstormen inte hinner komma innan du är på plats i Malmö.

(och jag tänker inte tala om wv denna gång, det är på tok för morbitt)

02 februari, 2010 12:48  
Blogger Daniel Yttergren skrev ...

Grattis !

02 februari, 2010 13:12  
Anonymous Ami skrev ...

En språkpolis på väg emot Malmö
firar födelsedag i en halv meter snö
där hon står på banvallen
medan SJ helt fallen
sitter och väntar på att det blir tö.

GRATTIS LOTTEN!

02 februari, 2010 13:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bara liten rapport med anledning av Amis fina rim:

Tåget skulle ha varit på väg till Malmö. Men vi inväntar sedan en bra stund ett mötande tåg. Det är i och för sig bra att vi inte låter bli att invänta mötande tåg, men ...

WV tycker att jag ska logga in mha "opetti". Jorå, hoppsansa.

02 februari, 2010 14:21  
Anonymous /ingrid skrev ...

Men Lotten, fyller du år nu igen, det känns som alldeles nyssens jag var på överraskningsfyrtioårskalas i din hemstad och - just det - överraskade dig på din fyrtioårsdag. GRATTIS!
(Och vem ska du festa loss med i Lund ikväll? Några gamla NE-godingar?)

02 februari, 2010 14:38  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kolla, Johnny har ett grattisblink!

Ingrid -- nej, jag tackade ju nej till att festa eftersom jag är en sådan fantastiskt ansvarskännande föreläsare och lundavinet är så sällsynt starkt.

Fru Decibel: Vad trevligt att jag som liten såg ut att vara född på 1950-talet. Men i så fall var jag väldigt liten till växten 1964. Och ung nu. Eller vice versa.

02 februari, 2010 14:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

AB: Om man kan säga att Stieg Larsson var lik Staffan Ling, så är pappa möjligtvis lik Stieg.

Att jag är lik mamma är däremot fortfarande helt fel. Jag är lik Stieg Larsson.

Och angående romantiken: helt korrekt. (Jag har ju alldeles glömt att blogga om när jag av den djefla mannen fick ett pärlhalsband och gick och bytte det mot en tumstock.)

02 februari, 2010 15:22  
Blogger Yvonne L skrev ...

Grattis! Om nu inte din väska dök upp som en överraskning på tåget borde de väl i alla fall bjuda på tårta!

02 februari, 2010 15:26  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ser man på, på perrongen i Norrköping behövde jag bara vänta på ett försenat tåg i 25 minuter!

Nu regnar det in. Aha. Väskorna på bagagehyllan ovanför drösslar snö och grus över mig och datorn.

Ingen uppdykande väska, men väl en himmelskt god liten chokladkaka här i förstaklass.

02 februari, 2010 16:14  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Underligt. Minst sagt underligt. En liten bit ifrån mig sitter en mycket proper kvinna i 60-årsåldern. Hon talar lundaskånska i telefon via öronsnäcka.

– Ja, näe, det kan jag ente ta opp här, då roar vi hela kupén.
– Jodu, det skulle Nesse gilla, du.
– Jamen man blir seåå fårbannad. Jaja.

Men ... det finns ingen öronsnäcka. Hon har ingen mobil. Hon talar med sig själv som man ibland såg folk göra förr i tiden.

02 februari, 2010 16:18  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Hurra för dig!

02 februari, 2010 16:21  
Anonymous Rospigg skrev ...

Gratulationer i mängder!

02 februari, 2010 16:34  
Blogger Béatrice Karjalainen skrev ...

Grattis!!!

02 februari, 2010 16:40  
Blogger Cecilia N skrev ...

Hon kanske är döv och har sånt därnt implantat som hon kanske kan koppla till mobilen i fickan trådlöst?

Inte vet jag vad tekniken klarar nuförtiden! (Men tydligen så finns det hörhjälpmedel som går på radiovågor på nåt sätt och är det för många såna i samma närområde (~hundra meter) kan man få in andra samtal än det man själv är inbegripen i. Lärde jag mig nånstans häromveckan.)

02 februari, 2010 16:54  
Blogger Moster Mjölgumpa skrev ...

Grattis!

Jag kanske ska överräcka en önskelista till den oäkta maken i fortsättningen. Han brukar få panik samma dag som jag fyller år, säger att han inte hunnit köpa något. När jag fyllde år nu senast i November så kom han inte ihåg det alls...Åhhh vad jag njöt!

02 februari, 2010 17:00  
Anonymous Dieva skrev ...

Nämen grattis!
Det är så praktiskt att du påminner, tänk om alla gjorde det.

Amis limerick till ära är wv: falla

(snart i en e-låda nära dig).

P.S. Jag har inte glömt bort tjeckisk bloggöl men är så jämrans upptagen med att vara "språkpolis" för tillfället ...

02 februari, 2010 17:25  
Anonymous Luna skrev ...

Varmaste gratulationer från Skogen!

Jag talar ofta med mig själv. Men undviker att göra det i andras sällskap. Och aldrig på Lundaskånska. (Det skulle nog bekymra omgivningen ännu mer, förresten.)

Parfymer, fluff och underkläder går bort. Familj och respektive har omsider lärt sig.

Bästa trettioårspresenten var en verktygslåda med IKEA-kitet (lite av allt man kan behöva) i. Blir fortfarande glad över den ibland. Bästa trettiosexårspresenten en laddningsbar borr/skruvdragare.

Ovanstående i kombination med att jag har en helt okomplicerad relation med min mamma gör att jag misstänker att jag missade något i bli-en-riktig-kvinna-kitet.

Åter - ha en fin födelsedag, kära du! Kommentatorsbåset håller tummen för att du kommer fram.

02 februari, 2010 17:31  
Blogger Marika skrev ...

Grattis! Hoppas tågresan inte var alltför trist.

02 februari, 2010 17:46  
Anonymous Ullah skrev ...

Grattis, Lotten! Du är en dag yngre än min gamla bästis och sex dagar äldre än vad jag är (jag brukar säga 'än vad...' så jag skall slippa säga än jag/än mig, vilka båda stör mig väldigt mycket, eftersom jag aldrig kan bestämma mig vilket jag skall säga, fast jag vet att man kan argumentera för båda, vilket Lars-Gunnar Andersson lärde mig i någon kurs redan på 80-talet). Det var något jag skulle skriva, vad var nu det? Jo, just det, jag har hört att det där pratandet i mobiler med en grej i örat och vad det nu är, det innebar en befrielse för många "stollar" (kanske som damen?) som hade för vana att gå omkring och tala rätt ut i luften. Plötsligt gjorde var och varannan person det.
Hoppas din födelsedag blir fin och att du får dina borttappade grejer tillbaka!

02 februari, 2010 17:52  
Anonymous Åsna skrev ...

Stjärtliga flatulationer!

02 februari, 2010 18:56  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Åsna: Haha, prutt på dig också!

02 februari, 2010 19:03  
Blogger Dammråttan skrev ...

GRATTIS på födelsedagen. Min man kommer inte ens på dagen innan att han borde köpa nåt.

02 februari, 2010 19:24  
Blogger pärlbesatt skrev ...

Un p'tit beurre des touyous skriver jag, för att det är en sån fantastisk felhörning att jag bara måste dela den fast kanske bara en del är franskspråkiga.

Så sa vi när jag var liten, när vi försökte sjunga Happy birthday to you. Eller så sjöng vi bara så för att andra gjorde det tidigare. Minns ej. Sen dess heter petit beurre (kexen) touyous i flertal. :D

Har skattkistan återfunnits? Annars får vi väl skramla ihop en ny. Fast jag vill inte avstå min Bevingade ord, så what to do??

Sen var det nåt mer jag skulle säga men det har jag glömt nu.

02 februari, 2010 20:30  
Blogger Dammråttan skrev ...

Änn sanse åla bass (som det låter) går kanske att göra nåt franskt av? Så skrålar fortfarande en mig näsrstående 46-åring till "He´s a jolly good fellow"... (Förlåt, nu hänger jag ut den personen, men ingen kan väl gissa vem jag menar?)

02 februari, 2010 20:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Lattjo jä jä jä på er alla!

Nu ligger jag i en hotellsäng med fötter på fryspunktsnivå. Fick vänta på den förbeställda taxin i 45 minuter utanför Börsen i Malmö. Det är -1 °C och ferrruktansvärt mycket skånsk snö.

02 februari, 2010 20:47  
Blogger Dina skrev ...

Hoppas du fort blir varm om fossingarna! (Kalla fötter, på mig själv, är en av de värsta saker jag vet. Tur att maken inte stör sig när jag lägger dem på honom.)

Vad jag inte förstår är varför det blir kaos varje gång. Sverige är ju ett land där det alltid snöar (iaf förr i tiden). Eller?

wv säger jitchm - ny sorts nysning?

Och så grattis igen :-)

02 februari, 2010 21:29  
Blogger Lo skrev ...

Jag funderade just på vem det var som fyllde år 2/2. Det var ju du! Grattis!
Skönt att höra att du är framkommen till hotellsängen, förresten. Jag ser den skånska snön här utanför och hör vår granne plogaren köra fram och tillbaka, så jag var rädd att du fortfarande satt fast.

02 februari, 2010 21:49  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Har den äran att gratulera! (Någon mer än jag som har märkt att många nuförtiden skriver "Ha den äran"? Jag kan inte hjälpa att jag tycker det är väldigt skojigt.)

Min man har för övrigt också en lätt funktionsnedsättning när det gäller födelsedagspresenter. Det verkar vara en vanlig egenskap hos personer av ett visst kön, jag vill inte säga vilket.

02 februari, 2010 22:06  
Anonymous Luna skrev ...

Ah, Tjo lattjo jä jä jä? Funkar fortfarande.

Skönt att du är framme - de verkar lite lätt förvirrade där nere. Om inte annat en minnesvärd födelsedag, de har ju en tendens att blanda ihop sig.

Har du tänkt på att åren faktiskt går fortare, förresten? Om man antar att hela ens hittills levda liv är ramen, så är ju året mellan nioårsdag till tioårsdag hela 10% av livet. Medan året mellan nittonårsdag till tjugoårsdag bara är 5%. Et ce tera...

02 februari, 2010 22:15  
Blogger Jessica skrev ...

Apropå att prata i icke-existerande hörsnäckor till icke-existerande mobiler. Det är inte långt till ett gruppboende för psykiskt sjuka där jag bor så förut fanns det en person som man på daglig basis kunde se som talade med ett cigarettpaket (som vore det en mobil).

Och det var ju skönt att du kom fram till slut och inte sitter fast i en mörk småländsk skog.

02 februari, 2010 23:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Japp, jag ligger här och mys-ser på tv. Men reklamen sjunger "fredagsmys". På en tisdag?

02 februari, 2010 23:27  
Blogger Cecilia N skrev ...

Framförhållning, Lotten, framförhållning.

Det behöver jag också. I avseende min systers familj är jag av det där onämnbara könet som Ö-helena pratar om. Jag vet inte hur jag ska komma ur det.

(Hade posten haft kvar sista tömning kl 19 och inte ändrat den till 18 så hade jag nog klarat förra deadline. Men inte ...)

03 februari, 2010 11:37  

Skicka en kommentar

<< Home