14 december 2009

Vanligt blogginlägg: Siffror och nuffror

Lucka 14 finns här nedan.

Jag fick för flera veckor sedan ett nytt betalkort i brevpostlådan, men det separata brevet med den fyrsiffriga koden som alltid är så ologisk som möjligt, dök aldrig upp.

En av mina koder är 7259 (hej alla tjuvar) och jag måste tänka ”nästan när Orangeluvan föddes, nästan när det var fotbolls-VM i Sverige” för att minnas. En annan är 7934 (hej igen alla tjuvar), och då tänker jag ”när jag var 15 och när jag flyttade senast”. Fast vem är väl jag att klaga – jag kommer ju i alla fall ihåg koderna. (Ett av mina kort fick förresten av en automatgenererare Min djefla mans fyra sista siffror. Helt ok.)

När den nya koden till det nya betalkortet inte kom (eller kanske brann upp, vad vet jag), blev jag tvungen att kontakta betalkortsutskickarna. Tre gånger ringde jag, tre gånger satt jag i telefonkö i minst 20 minuter, tre gånger blev jag bortkopplad och frustrerad. Plötsligt såg jag i finstilt: ”du kan även skriva till xxx@zz.se”.

Mejl! Hurra! (Ni som inte gillar stavningen ”mejl” bör sluta läsa nu för att inte riskera hälsan.)

Jag skrev och fick ett automatsvar och bara tre dagar senare kom ett mejl med en uppmaning att ringa upp företaget eftersom de inte fick ge koden per mejl. Och att det inte gick att besvara mejlet. Men si det gjorde jag ändå. Och jag skrev att jag inte ville sitta i telefonkö mer. Jag skrev:
”Ok, när är köerna som kortast? Men ... ni kan ju ringa mig! Ja, vilken bra idé: 070-888 55 42 har jag!”
Och det var precis vad som hände – en trevlig tjej ringde och fjupp, kommer det att komma en kod i brevlådan i morgon. Om jag inte tycker om den, kan jag ringa och be om en ny ...

Sensmoral: mejla alltid, även när det inte går.


En annan gång ska jag berätta om de här två karlarna, varav den till höger är SM-vinnare i grenen ”minne”. Fyrsiffriga koder är liksom inte några problem för honom.

Etiketter: ,

16 Reflektioner:

Blogger Pysseliten skrev ...

Bra trick! OM jag av någon anledning ringer även om jag (inte)kan mejla, brukar jag alltid göra knappvalet "Nytecknande av abonnemang" istället för "Frågor angående din faktura", för att få hjälp lite snabbare.

14 december, 2009 12:06  
Blogger jovanna skrev ...

Åhh, jag älskar stavningen mejl! Nu har jag nog lite mindre foglossning, tror jag.

14 december, 2009 12:24  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Ey, det är ju Ribbo! (En av karlarna, alltså.)

14 december, 2009 12:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men ey, Heléne, känner du Ribbo?

14 december, 2009 12:27  
Blogger Flinn skrev ...

Jag ska spara länken till det här inlägget för att kunna hänvisa till det när folk tjatar på mig om att jag ska ringa i stället för att mejla om saker och ting. Alla de vanliga och alldeles utmärkta argumenten jag har duger ju tydligen inte.

14 december, 2009 12:44  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Vi brukade måla tillsammans, sedan försvann han och började memorera kortlekar istället.

Han hänger ju här i stan ibland, för att improvisera musik och gifta sig och sånt.

14 december, 2009 12:48  
Anonymous örjan skrev ...

Ibland kan man ha tur med sifferkombinationerna.
De kan ge en minnesbild på näthinnan när man skall knappa in den.
Ex vis 1524 (kors och tvärs) eller 3570 (vinklad linje)

14 december, 2009 13:54  
Blogger Cecilia N skrev ...

Min minutkod baserar sig på en bokstavskombination som ni inte får.

Men ve och fasa när de några decennier senare (eller nåt) tog bort bokstäverna på knapparna!
Typ i höjd med mina stora minnesproblem. Detta var före mobilens intåg i mitt liv.

Nu har jag nog koll igen.

14 december, 2009 14:55  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Jag har upplevt telefonköer där man kan mata in sitt nummer och få en uppringning när det blir dags i stället för att vänta. Ganska så trevligt.

14 december, 2009 17:54  
Blogger Smultronblomman skrev ...

Jag har dessvärre upptäckt att vissa, själv valda, lösenord är som bortblåsta. Börjar allvarligt fundera på om jag har förstadielr till Al Hammers! HAr börjat skriva upp koderna i ett worddokument för nu har jag glömt flera stycken på kort tid. Otroligt genant!

14 december, 2009 18:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

I framtiden:

- Jamen hörni, min morfar säger att han var tvungen att memorera en massa saker när han var ung istället för att bara koppla upp hjärnan som vanligt. Verkar skitjobbigt tycker jag.

14 december, 2009 18:22  
Anonymous Lotta skrev ...

Vadå kan man stava mejl på något annat vis?

Lotta

14 december, 2009 21:04  
Anonymous Kerry skrev ...

När vi flyttade in i vår lägenhet, konstaterade en kompis att vår portkod 5852 ju var jättebra: "Fotbolls-VM i Sverige... - å... å... å... åååsså sex år före!"

14 december, 2009 21:14  
Anonymous Anonym skrev ...

För mig funkar det bra om jag lär mig koderna delade på mitten sas. 2358 blir tjugotre femtioåtta. Över på den som ny och det blir en melodislinga. Även portkoden 1632 har jag lärt mig så. /Majvor

14 december, 2009 23:04  
Blogger Yvonne L skrev ...

Visst är det konstigt med sifferkoder. Vissa kombinationer är nästan helt omöjliga för mig att komma ihåg, andra fastnar på en gång.

14 december, 2009 23:42  
Anonymous Dieva skrev ...

Själv har jag problemet med att koden som jag VET är rätt till mitt bankomatkort påstås vara fel av automaten. När hände det??

Väldigt oooopraktiskt så precis före jul!

15 december, 2009 00:09  

Skicka en kommentar

<< Home