08 december 2009

Julkalendern den 8 december 2009

En tredjedel down, två tredjedelar to go! Gårdagens vinnare blev ZKOP, som har tagit sig ur dyn och rännstenen; han har förstått poängen med Julkalenderiet och inte flytt bloggen som många andra läsare.

En uppmaning nu till alla som inte läser decembervandringen utan golgatabitar: läs i alla fall kommentarerna. (Hur ni nu ska kunna läsa denna uppmaning begriper jag inte, men underligare saker har väl hänt.)

Den här hade jag aldrig klarat om jag inte hade gjort den själv:
________________________________________________



De två delar inte samma tanke men samma namn. Tre av de oräkneliga, fullt synliga, nyfikna, öppna, människorna ser i förgrunden ut över samma torg i sitt inre. Den tredje heter Broder Jakob och bor i kvinnans inre ännu ovetande om de andra. Tre av duvorna där delar ett kommande öde i döden mot ett stängt fönster och saknar förmåga att tänka de två människornas tankar. Tre av kvinnorna i bakgrunden känner samma nyfikenhet, samma kyla och yrsel som kvinnan med barnet i magen. Tre av männen i det väldiga huset längst bort delar samma yrke och samma födelsestad och samma slut. Men om dem vet vi inget. Tre och tre och tre och två blir elva och klockan är i detta ögonblick på just detta torg precis elva även om ingen på bilden bryr sig om det. Och i landet bortom det stora huset står 148 andra människor på ett annat torg sig själv sammanbundna av ett ännu okänt, ogjort, ljudlöst, ännu obestämt öde. Jorden är inte jackfärgad och himlen saknar resenärer som Gagarin och är inte strumpfärgad och heller inte cypressfärgad och solen är inte svart som en gravid kvinnas handväska en dag i februari 1966.
________________________________________________

Facit kommer vid midnatt och ny lucka kommer i ottan!

Etiketter:

207 Reflektioner:

Blogger Godiva skrev ...

Först!

08 december, 2009 01:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Fürst? Nope, felgissning.

08 december, 2009 01:10  
Blogger Godiva skrev ...

Asch då.

Vovvamommo torkar tårarna här, efter att jag vann inbördes familjetävlingen igår. Nej, herregud, vila nu, i morgon bitti Frukostklubben.

08 december, 2009 01:38  
Anonymous Agneta skrev ...

Så många siffror att jag kan inte räkna dem alla och färgangivelser av griveska mått. Och vilka var de 148 på ett torg någonstans och vem förtäljde om dem?

Själv var jag vid denna tidpunkt gravid för andra året i rad, dock inte med vår broder Jakob – han dök upp först tre år senare.

08 december, 2009 02:05  
Blogger Godiva skrev ...

Nej förresten, sova kan jag göra när jag blir gammal. Visst är det den förste idag! Om ett par veckor. Fnürrig, jag? Jovars.

08 december, 2009 02:18  
Blogger chall skrev ...

Ja jisses, jag känner igen stilen men blir helt vilsen om jag väntar eller springer min väg från poliserna...

Jag får väl vänta och se, eftersom det är mitt i natten.. men slott och torn är ju alltid intressanta. Nu är det en natt kvar och sen borde jag veta...

08 december, 2009 03:00  
Blogger Fredrik I skrev ...

Broder Jakob har en nästan-namne som är skapad av en namne till Lotten. Det får bli min ogissning idag. Tills vidare.

08 december, 2009 06:22  
Blogger den blyga skrev ...

Om du är ute i miljöärenden är du 43 år för tidig!

08 december, 2009 06:43  
Blogger den blyga skrev ...

Torg, torg...
Kan det månne handla om ett torg på A i B?

08 december, 2009 06:50  
Blogger Magnus Carlbring skrev ...

isaac asimov

08 december, 2009 07:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Det är han som berättade om gamla svartvita bilder i SVT på 80-talet. Argh, för tidigt på morgonen för att komma ihåg vad han heter, men sen sitter jag upptagen hela dan så jag hinner inte gissa fler gånger. Hans kanske?

08 december, 2009 07:19  
Blogger görel skrev ...

Det känns igen, väldigt mycket. Men jag måste suga på karamellen lite innan jag brister ut i jubel.

08 december, 2009 07:23  
Blogger Pysseliten skrev ...

Jag undrar vilken pippi du fick ta till hjälp, Lotten?

08 december, 2009 07:26  
Blogger Béatrice Karjalainen skrev ...

Får samma vibbar som Citronanka, HV men det är bara på stil och borde inledas med "Människorna på bilden..." eller "Kvinnan på bilden..." nä jag får nog analysera innehållet och se var det pekar.

Wv: Säger Malli och jo jag är lite mallig över att jag knäckte gårdagens.

08 december, 2009 07:34  
Blogger Ica skrev ...

Jesus, Barbapapa, Gert Fylking, Billy Butt, Rasputin, Carl-Jan, Ulrika Johansson, Berlinmuren, Louise Boije af Gennäs och Tarzan. En plättelätt kombination som en amöba utan andningsorgan lätt skulle klara lista ut ekvationen mellan. Får du inte minst 30 rätta svar som ser exakt identiska ut med mitt blir jag förvånad. Om jag är bitter för att jag aldrig gissar rätt? Nej då, sånt sysslar jag inte med. Visst ja, glömde ju huvudpersonen: Janis Joplin!

08 december, 2009 07:41  
Blogger Niklas skrev ...

Jag tror faktiskt att jag läst det här. Om jag har rätt är det författare som inte är och som skrivit en augmenterad dekalog.

08 december, 2009 07:49  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Hm det verkar ju uppenbart när Pysseliten pekat ut riktningen för mej men nu blir jag villrådig och tror kanske inte på att det är hans egna ord.

Wv säger subscout. Märklig kommentar. Kan det vara en ledtråd? Då är det nog han Baden-Powell. Robban alltså. det får bli min gissning.

08 december, 2009 07:53  
Blogger Ulrika Good skrev ...

Nu blir jag misstänksam, för jag tyckte det kändes lätt. (Ett uttalande jag säkert kommer att få äta upp.) Svart på vitt. TV-programmet där Hans Villius berättade om en gammal bild. Jag skrev en gång ett eget (fast mycket torftigare) Svart på vitt-inlägg här

08 december, 2009 07:53  
Blogger Ulrika Good skrev ...

Nu fick jag ångest, för det är garanterat en alldeles för simpel gissning. Glöm allt jag skrivit.

08 december, 2009 07:58  
Anonymous Granny Smith skrev ...

Bilden bara skriker ju Jan Stenmark iaf...

08 december, 2009 08:10  
Blogger Hans Persson skrev ...

Min gissning för dagen är Sjöwall & Wahlöö.

08 december, 2009 08:14  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Precis som flera redan har påpekat låter det ganska mycket som sonen till gårdagens hemlisbloggaren, men det är nog inget att fästa sig vid.

08 december, 2009 08:15  
Blogger vredens barn skrev ...

Gissning får anstå. Däremot undrar jag om jag är röda tråden på spåret... det kom för övrigt till mig runt midnatt när jag istället för att hänga över internet helt ansvarsfullt försökte sova, vilket såklart ledde till att jag drömde om röda tråden hela natten. När jag kröp ur sängen var det alltså snarare för att kolla om det kan stämma, vilket det NÄSTAN kan. Hmmmf!

08 december, 2009 08:19  
Blogger aku skrev ...

Hinner inte läsa några kommentarer men känslan vid den första genomläsningen är rösten ur det där programmet(som jag ju inte kommer på namnet på just nu) där en man (vad han nu heter) pratar kring en svart-vit bild. Asch, återkommer senare...

08 december, 2009 08:29  
Anonymous Håkan (hakke) skrev ...

Det var en hård julnöt minsann! Allt tal om treenigheter, duvor och himlen pekar på den heliga anden. Hans Villius svartvita röst tillsammans med färgbilden leder tankarna till fotografi. Men alla dessa siffror -- två, tre, elva och hundafyrtioåtta -- vad ska de betyda? För att inte tala om jack-, cypress- och strumfärgerna.

Någon gissning vågar jag mig inte på än, så jag ogissar på Nelly Sachs.

08 december, 2009 08:30  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Jan Stenmark. Eller Stig Dagerman. Inget inlindat här inte! Det är ändå fel...

08 december, 2009 08:41  
Anonymous Båthuspernilla skrev ...

Hmm först hör jag Hans Villius berätta i svart på vitt, men sen sticker det fram något annat där i texten. Måste grunna vidare.

08 december, 2009 08:53  
Anonymous Olsson skrev ...

Jag tror att bloggaren idag är författaren till typ "Matematik för xx-stadiet", vem nu det kan vara. Eller Jonas Hassen Khemiri!

08 december, 2009 08:56  
Blogger Smultronblomman skrev ...

Jag ligger och sover och missar dagens släpp. Så slarvigt av mig! Jag är böjd att hålla med Citronkakan och Ulrika Good, som är namne med min andra syster. Inte Wickmanskan och själv, visar det sig, är jag namne med Lotten!
Om det inte är Hnas Vilnius skulle duet kunna vara sonen till gårdagens bloggare, Bengt. Hans program "Konstalmanackan" hade en förmåga att trollbinda när han analyserade kända och okända konstverk. När han berättade lyfte han fram detlajer som jag, då en tonåring, antagligen inte sett eller förstått. Kolla in länken här.

WV knompeet, ja det vete fåglarna hur det här gick med min länkning. Tog en intensivkurs i Lottens Länkskola....

08 december, 2009 09:00  
Anonymous Maria H skrev ...

Det låter som Hans dialekt är baltisk. Kan han vara från Litauen?

08 december, 2009 09:03  
Blogger Dammråttan skrev ...

Nä, det där var inte lätt alls och idag har jag inte tid att sitta och fundera alls, med en fyraåring hemma, som helst vill sitt I sin mamma. Jag ogissar på Jesus och är i alla fall med i hatten.

08 december, 2009 09:11  
Anonymous Kronfrun skrev ...

Jag har så många olika spår i tankarna just nu... Enligt bilden är vi i Köpenhamn med rådhuset i bakgrunden, en namne till Lotten finns i flera böcker... och jag tänker även på en sjörövare från mina hemtrakter. Hm, jag får nog fundera lite till.

08 december, 2009 09:14  
Anonymous Gittos mamma skrev ...

Hans Villnius var från kalmar och pratade ädelkalmaritiska. Svåger till Tore Zetterholm. Kanske är det en ledtråd? Stilen i idag är ialla fall helt dagermansk:så obarmhärtigt är livet att allting efteråt är för sent.
Så det 'är ingen idé att ens försöka

08 december, 2009 09:16  
Anonymous Kronfrun skrev ...

Jag var tvungen att skriva en gång till bara för att Wv ropar logic till mig, så då är jag kanske något på spåren ändå!

08 december, 2009 09:18  
Blogger Ulla Wennberg skrev ...

tja, kanske hon som är dotter till gammal nestor och skrivit om en graviditet i Sundbyberg (totalt ute-i-det-blå-gissning)

08 december, 2009 09:22  
Anonymous violen skrev ...

Wallenbergarna

08 december, 2009 09:53  
Anonymous /ingrid skrev ...

PO Enquist?
Jerker Virdborg?
Hej matematik?

08 december, 2009 09:55  
Anonymous Helena skrev ...

Visst hör jag Konstalmanackan eller möjligen Svart på vitt i huvudet, fast jag tror inte att det är lösningen. "Döden mot ett stängt fönster" låter lite som en Trenter-deckare, och psalm 148 innehåller tre strofer med fyra utrop, men det leder nog inte heller nånvart. Det är ju en jämrans massa siffror. Jerome K. Jerome? Nä.

Gagarin? Cypresser? Jätterolig hemlisbloggning idag, men jag fattar verkligen ingenting.

08 december, 2009 09:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aaaaa, my deed is done:

"Jätterolig hemlisbloggning idag, men jag fattar verkligen ingenting."

08 december, 2009 10:04  
Blogger Huskorset skrev ...

Är det en tavla som hemlisbloggar idag?
Kanske av typ Bruegel-fresk.
Jag säger som wv: (kära) hertanes

08 december, 2009 10:07  
Blogger Malinka skrev ...

Om författaren till texten har jag inte mer att säga än att det i början lät en aning som Hans Villius. Men sen spårade det ur.

Däremot undrar jag om det inte kan vara Lottens mamma och Lotten som står på torget?

08 december, 2009 10:08  
Anonymous Dieva skrev ...

Det här verkar ju rent ryskt!

Och väldigt bekant i stilen. Vilket som vanligt inte betyder att jag kommer på vem det är.

Det får mig däremot att tänka på något som en annan lageranknuten person har skrivit.

wv föreslår att det Lotten ägnar sig åt är "padism".

08 december, 2009 10:08  
Anonymous Wickmanskan skrev ...

Det blir mycket frågor idag. Jag kommer med några spontana:
Tre av kvinnorna i bakgrunden, väntar de också barn? Eftersom de känner samma nyfikenhet, samma kyla och yrsel..?
Jag har lite svårt med alla siffrorna, som alla andra.
Allt sker i serier om 3.

Men jag har faktiskt en gissning. Anknyter till kulörerna, men jag skulle vilja ha röd och gul. "Det kunde ha varit värre" skulle man kunna säga är ledmotivet för den här boken.

08 december, 2009 10:14  
Anonymous Håkan (hakke) skrev ...

Det är lustigt att något så förvirrande som kommentarerna här hos Lotten kan vara så kul att läsa. Jag håller med Dieva om att man får associationer till Ryssland, och även ett av dess grannländer (dock inte Litauen). Ibland känns det som om tanken vill bli verklighet i en ocean av medvetande.

08 december, 2009 10:17  
Blogger Niklas skrev ...

Cough säger wv och det får jag göra väldigt diskret ikväll.
Dieva, om du ska till samma ställe som mig så sitter jag på 3:e bänk. Utan bloggtofs, den skymmer sikten för de bakomsittande.

08 december, 2009 10:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bara så att ni inte lägger ner för mycket tid på numerologi: treorna har liksom inte någon mening. De kunde lika gärna vara femmor eller sjuor eller trettitvåor. Och klockslaget är heller inte av någon vikt, det är bara ett klockslag.

Malinka: Bra, mycket bra -- det är jag och mamma på bilden.

08 december, 2009 10:24  
Blogger ZKOP skrev ...

Gårdagens vinnare blev ZKOP, som har tagit sig ur dyn och rännstenen; han har förstått poängen med Julkalenderiet och inte flytt bloggen som många andra läsare.
Det är något som inte stämmer!
Är ZKOP gårdagens vinnare? Har ZKOP tagit sig ur dyn och rännstenen? Har han förstått poängen med julkalendern? Har Zkop flytt bloggen?
Nu får Lotten något att fundera och googla på också, medan vi andra ägnar oss åt lucka 8.

08 december, 2009 10:30  
Anonymous cacish skrev ...

Det enda som händer här är att färgerna får mig att tänka på en viss konståkningskommentator, men jag är helt lost... hmmm, kan det vara Lost, lika förvirrande iallafall. Och inte hjälpte det att läsa kommentarerna, för idag har folk så finurlighetslämnat sina svar att man inte vet vad som är ledtråd och vad som är kommentar.

08 december, 2009 10:32  
Anonymous leopardia skrev ...

okej, cacish råkade vara wv och inte mitt namn - ni ser, helt lost.

08 december, 2009 10:33  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Visst är det Hans Villius-aktigt (mer än Bengt Lagerkvist-aktigt, men jag har alltid haft svårt för att skilja på de där två), men jag tror fortfarande att det döljer sig något mer under ytan här!

08 december, 2009 10:41  
Anonymous Mikael skrev ...

Påhittiga namn på färger får mig att tänka på Bengt Grive, så det får bli min gissning.

08 december, 2009 10:42  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Jag blir anfådd och irriterad av den här texten. Så nu ska jag gå till skolbiblioteket och leta efter böcker med samma inverkan på mig. Känns som en idiotsäker taktik för att komma på vem som piskat ihop originalet!

08 december, 2009 10:46  
Anonymous dionte skrev ...

Om det inte var så att jag tror att svaret är en svensk skulle jag gissa att vi är på väg mot fyren.

Detta skrivet innan jag läst kommentarerna. (Är det en förmildrande omständighet?)

08 december, 2009 10:55  
Blogger Fredrik I skrev ...

Jag fick för mig att googla "februari 1966" och fann följande intressanta data:

Den 2 februari 1966 sjönk temperaturen i Vuoggatjålme, i den lappländska fjällvärlden, till -52.6°. Detta är den lägsta februaritemperaturen som någonsin är uppmätt vid en meteorologisk station i Sverige och gäller också som det absoluta köldrekordet för Sverige.

Då hölls också ett skid-VM i Holmenkollen, men det tycks ha varit magert med svenska framgångar.

Så vad betyder allt detta? Är det Pohlman som bloggar?

08 december, 2009 10:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Chockad inser jag att

1) Ulrika Good har ångest helt fel dag (det var igår det var ångestdag!)
2) folk har ångest i kommentatorsbåset helt utan anledning
3) jag måste påtala att ett felsvar eller en ogissning är lika bra som allt annat
4) jag inte begriper ZKOPs ledtrådar och kommer att googla mig blå.

08 december, 2009 10:59  
Blogger Fredrik I skrev ...

Äh, länken blev knasig. Jag provar igen.

08 december, 2009 11:01  
Blogger Ulrika Good skrev ...

"Solen är inte svart" har det något med solförmörkelse att göra? Fast vad betyder det att det inte är solförmörkelse?

08 december, 2009 11:06  
Blogger Fredrik I skrev ...

Ulrika: Det betyder kanske att vi är tillbaka på temat katter?

08 december, 2009 11:12  
Blogger Amiechan skrev ...

"En uppmaning nu till alla som inte läser decembervandringen utan golgatabitar: läs i alla fall kommentarerna. " Jag hinner/orkar inte. Det är så himla många...

08 december, 2009 11:13  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Detta är glasklart. Det måste röra sig om Astrid Lindgren!
De två delar inte samma tanke men samma namn är en nästan övertydlig referens till Astrids vana att återanvända flera figurer i flera böcker: Emil i Lönneberga, Nya hyss av Emil, Emil och grisekoen, Emil säljer gården och satsar allt i Boforsaktier, Pippi i Söderhavet, På rymmen med Pippi samt den inte så kända Pippi sålde skinnet innan Palme var skjuten.
För den oinvigde skulle tjatet om tre människor, tre duvor och till sist de tre kvinnorna kunna vara en anspelning på den kristna treenigheten, men är i själva verket Astrids oblyga sätt att marknadsföra tre bifigurer från sina romaner: Prusiluskan, Krösa-Maja samt Linus-Ida. Kanske planerade hon en spin-off-bok med de trä kärringarn?
De tre männen som omtalas är emellertid tre män som varit viktiga i Astrids liv: Fadern, sonen och den hemlige andjägaren som alltid försåg det Lindgrenska bordet med vilt.
Barnet i magen är alla författares älsklingsmetafor för den där romanen, novellen, revyn eller lustspelet, som liksom finns inom räckhåll men ändå måste under skrik och plågor födas fram. (Ibland kan generösa förskott och krogliv verka förlösande. Sant är att Astrid alltid tog en snaps med Olle Hellbom när en film var klar.)
Jag lyfter lite på kubben för dimridåerna mot slutet. Jag var för ett ögonblick ställd, men drog mig sedan till minnes att Astrid efter Ronja planerade ett jätteverk (som skulle förlösas i en jättevärk och vars filmatisering skulle firas med en jättesnaps), som skulle handla om Småland för och nu och något senare. Några arbetstitlar var: Inte för allt smör i Småland, När jag sålde allt smör i Småland och tappade pengarna, Den som gräver en grop i Småland och fyller den med smör kan ha känningar i mejeribranschen, Gagarin gillade inte smör men magarin och besökte endast Småland som hastigast, Krig och smör i Småland samt Nej, nu packar jag skiten och flyttar till Stockholm. Kan du räcka mig bussturlistan? Den ligger bakom smöret.
Den svarta väskan fylld med manuset till första Pippi-filmen samt några syrliga karameller som Astrid i ett galet ögonblick köpt på Ålandsfärjan.
Slutligen föreställer den något Photoshoppade bilden Astrid med dottern Karin. De har just varit och spelat minigolf och är nu på väg till Operakällaren för att dinera. Astrid tänker beställa plankstek och Karin suktar mest efter inkokt gös med pressad potatis.

Kanske, kanske skulle avsaknaden i texten av Astrids återkommande (och störande) interpunktionshaverier kunna vara ett tecken på att författaren, som söks, är en annan. Jag väljer dock att betrakta även det som en listig, Bergmansk dimridå.

Du e inte klok, Lotten!

08 december, 2009 11:16  
Anonymous Håkan (hakke) skrev ...

Något som ändå talar för Ö-Helenas farochson-tema är förstås att de tokiga färgerna kan syfta på en annan Bengt, som ju Mikael och andra påpekar.

När Lotten säger att vi inte ska hänga upp oss på siffrorna så säger hon samtidigt inget om att 148 skulle kunna vara vilken siffra som helst. Hmm...

08 december, 2009 11:17  
Anonymous bengt skrev ...

Det känns som en katastrof närmar sig.

08 december, 2009 11:30  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Imponerande, på min dator har Pseudonaja skrivit långt som en skollinjal!

(Vilket inte är en ledtråd. Här lämnas inte ledtrådar förrän ni har bestämt er för fel svar. Och än så länge spretar ni jättebra!)

08 december, 2009 11:35  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Fast nu kom jag på att jag ju i lönndom har lämnat en ledtråd. Sorry.

08 december, 2009 11:36  
Anonymous Kronfrun skrev ...

Har det då någon betydelse att ni är i Köpenhamn, Lotten?

08 december, 2009 11:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag har kommit på att ZKOP är Anders Gernandt.

08 december, 2009 11:37  
Anonymous Mikael skrev ...

Nu tänker jag på en annan radioman än Grive som också hade ett målande bildspråk. Det går att koppla honom till elva. Hmm...

08 december, 2009 11:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

nej, Kronfrun, Köpenhamn är som vilken plats som helst i världen förutom att vi ju var där just då; någon tog ju en bild som ingen annan förrän idag har filosoferat och fantiserat över; förr eller senare så måste det ju ske, kanske i brist på vettigare inspiration eller hur man nu tämker när bokstäverna sprutar ur en utan varken slut eller början

08 december, 2009 11:40  
Anonymous Gittos mamma skrev ...

Det kan väl inte vara sant? Då är det rent ut sakt simpelt (i betydelsen uselt, inte enkelt)
Är det Stenåldern, 1966 eller 2007.

08 december, 2009 11:52  
Anonymous bengt skrev ...

Jag fattade förresten ZKOPs gåtkommentar.

08 december, 2009 11:56  
Anonymous Mikael skrev ...

Den uppmärksamme läsaren ser i gårdagens facit att Lotten hette Charlotte Stenson som ung. Det namn som delas borde alltså vara Charlotte eller Stenson.

Nu drämmer jag till med en tredje radiopratare / kommentator: Göran Zachrisson. Stenson är då Henrik Stenson.

08 december, 2009 12:02  
Anonymous Wickmanskan skrev ...

Vidhåller min tidigare gissning, nu mer stärkt.
Jag tror Dieva har samma tanke som jag. Det är inte han vars namn låter som en rotfrukt.
Klattrar detta med högra handen. Hur har du det med dina stukade fingrar Lotten?

08 december, 2009 12:02  
Anonymous dionte skrev ...

Det är det här att jag fått på hjärnan att det är en svensk eller två som grumlar min tvärsäkerhet just nu att det handlar om Italien. Ett kloster, en pendel. Nånting sånt ekar i tystnaden.

08 december, 2009 12:10  
Blogger Fredrik I skrev ...

Barsebäck ligger väl inte så långt från Köpenhamn, förresten.

08 december, 2009 12:16  
Anonymous Ökenråttorna skrev ...

Dagens man. Själv är han död. På egen hand.( Ja ja, det heter "för" men jag VILL att det ska stå "på".)

(Lille M. deltar i mitt gisseri i dag.)

08 december, 2009 12:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tackar som frågar, Wickmanskan, kanske måste jag blogga om stukningarna och den obefintliga nageln (hård som smör), som jag bröt av alldeles för långt ner också.

(Det här är bara vanligt småprat, inte en ledtråd.)

08 december, 2009 12:18  
Blogger Sanna skrev ...

Jag älskar att hitta på liv till folk som jag ser när jag, till exempel, sitter på ett café och har tråkigt. Gissa på vilket förhållande folk som sitter vid andra bord har till varandra. Är det ett par, kompisar, syskon, barn och förälder? Många smaskiga historier blir det.

Jag har ingen absolut aning om vem det är som hemlisbloggar idag men jag har åtminstone avslöjat lite om mig själv.

08 december, 2009 12:21  
Blogger görel skrev ...

Jag snöar gärna in på siffror och har nu fastnat på 1966. Och broder Jakob. Jakob Wegelius föddes 1966. Jag bara säger det.

08 december, 2009 12:26  
Anonymous Mia skrev ...

Känner mig inte i rätt mood idag men hör ändå ett svagt eko från NT. Alltid nåt, sa Fan.

08 december, 2009 12:28  
Anonymous Dieva skrev ...

Va' är jag något på spåren?

Är det förresten Malmö centralstation i bakgrunden?

Den person jag tänkte på i förra inlägget sägs för övrigt, enligt allmän bloggkommentatorskälla, ha bidraget till en nobelpristagares självmord. Men den personen behöver för den skull inte vara hemlisbloggaren.

Jag hafver inte bestämt mig än. Nu måste jag fylla på energi.

08 december, 2009 12:28  
Anonymous HeMo/Messerschmitt skrev ...

Jag har ju som vanligt ingen aning, så jag ägnar mig åt spaning i kommentatorsbåset. Baserat på min tolkning (och det är min tolkning, den kan ni inte ta ifrån mig) av Wickmanskan och Gittos mamma (som ju ju båda fixade det i går)så säger jag Ehhh. Vad säger jag egentligen.
Vi går ganska långt söderut. Tror jag. Fast jag fattar inte varför. Och det är en bok Lisa FW alltid rekommenderar.

08 december, 2009 12:40  
Blogger Godiva skrev ...

Godmorgon! Hur går det med färgläran? Bilden är kanske lite blekt av cypressens tid? Men i mörkret är ju alla katter grå, oavsett hur många de är. Hund har jag bara en här som vill ha sin promenad nu oavsett bristen på solsken och regntung sky.

08 december, 2009 12:41  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Allt talar i mina ögon för Vilius utom sista meningen. Men jag drar till med honom ändå.

08 december, 2009 12:52  
Anonymous Mikael skrev ...

Om jag nu hakar på Fredriks spår igen (han har ju haft rätt förut), så funkar kattdjurstemat klockrent på dagens hemlisbloggare.

08 december, 2009 13:26  
Anonymous Fru Decibel skrev ...

Vafalls! Jag kommenterade redan vid tiotiden, men var är den kommentaren? Nu skulle jag ju kunna hitta på att jag visste något, men det gjorde jag inte. Jag bara undrade vad Lotten och hennes mamma gjorde på Rådhusplatsen i Köpenhamn, och att jag skulle återkomma om 14 timmar. Nu får det bli om 10½ tim. Då kan jag nog....

08 december, 2009 13:32  
Anonymous Håkan (hakke) skrev ...

ZKOP och Lotten har fått mig att minnas den gamla goda tiden när Lödder gick på tv. Wickmanskan har fått mig att tänka på politik, depression och solsken. Men eftersom jag inte hinner kolla närmare på ledtrådarna ska jag nog inte tala ur skägget riktigt ännu.

08 december, 2009 13:37  
Anonymous dionte skrev ...

Pust! Tre(!) färre att gissa på: Lena Nyman, Lars Görling och Vilgot Sjöman. För vad 148 vaskade fram i mina hjärnvindlingar var 491 och årtalet 1964. Märkligt det här att det så ofta är lättare att specificera vad man INTE vill än det man vill. Ack ja!

08 december, 2009 13:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hm, när vi nu börjar närma oss eftermiddagsteet, vill jag bara tala om att vissa av er utan att ni själva förstår det (tror jag) rör er i rätt kretsar.

08 december, 2009 13:49  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Kretsar! Dante!

08 december, 2009 13:52  
Blogger Cecilia N skrev ...

Hans Vilnius? I kombination med Tranströmer. Iaf kändes den där romerska bågar i min ogravida mage när jag läste texten.

(Wv har snöat in på Astrid Lindgren: immil, han i Lönneberga tror jag det menade.)

08 december, 2009 14:08  
Blogger cruella skrev ...

Det är så klart någon av evangelisterna. Mystifikationerna duggar tätt, men den gravida är jungfru Maria, den ofödda Jesus, de tre vise männen vet inget om varandra men delar ett öde och i landet bortom stallet står 148 änglar på himlen och sjunger. Resenären på himlen är inte Gagarin utan Betlehemsstjärnan.

Så där ja.

Skootin säger wv som vill vara med på ett hörn, var det möjligen Gagarins rymdkompis?

08 december, 2009 14:49  
Anonymous Wickmanskan skrev ...

Var detta en anledning till att vi skulle komma ihåg Emanuel Swedenborg efter DRT förra året kanske?

08 december, 2009 14:52  
Anonymous Gittos mamma skrev ...

Lärjungen Jacobs bror då.
Men jag vill att det ska vara något roligare och som jag skulle kunna klara av själv.

08 december, 2009 14:57  
Anonymous helena skrev ...

Jag kan inte släppa döden mot det stängda fönstret, eller 148 människor på ett torg. Gagarin flög runt jorden i 1961 och hans kodnamn var cederträ (ja, på ryska då), inte cypress. Och i kommentarerna pratas det om katter.

Helt obegripligt, allting.

08 december, 2009 15:01  
Anonymous Ardy skrev ...

Men om jorden inte är vit, himlen inte röd och solen inte svart så är väl svaret inte akademiskt - ?

08 december, 2009 15:11  
Blogger Godiva skrev ...

Jodå Ardy, men först om ett par veckor väl?

08 december, 2009 15:29  
Blogger ZKOP skrev ...

Jag tror att författaren är en slags pirat!

08 december, 2009 15:30  
Anonymous Kronfrun skrev ...

I'm dreaming of a white christmas...

08 december, 2009 15:34  
Blogger ZKOP skrev ...

Nej, tror inte författaren var pirat förresten, nu var jag mossig. Författarens familj är känd.

08 december, 2009 15:36  
Anonymous Wickmanskan skrev ...

Fast jag bibehåller min gissning i alla fall, tills jag blir överbevisad. Boken är rakt skriven och saknar helt kapitelindelning. Vad som gör den så stark är dock varken prosan eller strukturen (som antagligen är avsiktligt öppen i ändarna för att belysa att det bara är en dag av många), utan den nakna detaljrikedomen.

Orginalnamnet har anknytning till nordisk mytologi.

Jag noterar att det förekommer en hiskelig massa delande kors och tvärs i dagens text.
Två delar samma namn...
Tre av duvorna där delar ett kommande öde...
Tre av kvinnorna i bakgrunden känner samma nyfikenhet... (delad känsla?)
Tre av männen i det väldiga huset längst bort delar samma yrke och samma födelsestad och samma slut...
..själv sammanbundna av ett ännu okänt, ogjort, ljudlöst, ännu obestämt öde. (delar samma öde?)

Och strumpornas färg? Jag tänker beige, vad tror ni andra?
Livet var ganska tedde sig minst sagt beige för den jag har i tankarna...

08 december, 2009 15:41  
Blogger görel skrev ...

Strumpor kan vara beiga, men i vissa, specifika sammanhang är de röda. Telefonjack är vita. Var det så du tänkte, Ardy?

Cypresser är gröna.

08 december, 2009 15:46  
Blogger Godiva skrev ...

Rymdpirat kanske, Vostok, var den treväxlad? Och Google säger Psaltaren 148:

"Låt berg och kullar, fruktträd och cedrar, vilddjur och boskap, ormar och fåglar lova honom." men det är ju fel trädslag.

08 december, 2009 15:47  
Anonymous Wickmanskan skrev ...

Jaa, de strumporna naturligtvis.

08 december, 2009 15:51  
Blogger chall skrev ...

Eftersom jag med all säkerhet har fel tänker jag slänga in ett namn eller två. Jag tänkte Kafka först, men det är ju naturligtvis fel?! Å sen funderade lite på dom där ryssarna. Gagarin och 1966... och då kanske det är Solenetsjti (fast jag kan ju inte för mitt liv stava namnet - dumma mig!)

Det får bli min gissning för hatten. Någon gång kanske jag vinner... eller så klarar jag mig om jag inte gör det?"trevlig tisdag på er!

08 december, 2009 16:03  
Blogger Ulla PE skrev ...

Jag tänker på Olof Lagercrantz, men anledningen är att nån skrev om Dante.

Och vill bara tillägga att dagens text är otroligt vacker! P.S. Jag smörar inte! D.S.

08 december, 2009 16:08  
Anonymous Wickmanskan skrev ...

Cypresser är gröna, och nära släkt med ensläktet. Jag tror det ska vara en En(buske).

08 december, 2009 16:11  
Blogger ZKOP skrev ...

Mossig, ja, det är jag. Ett år på sextiotalet ... Suck, om man kunde konsten att läsa och skriva.

08 december, 2009 16:18  
Blogger ZKOP skrev ...

Fick mig att tänka på Lottens foto på Den döda fågeln.

08 december, 2009 16:22  
Anonymous Katt skrev ...

Det här är fullkomligt vanebildande! Tror jag vet vem dagens bloggare är.

En gång för länge sedan skulle en vän till mig läsa semiotik (obligatorisk kurs) och visste inte vad det var. Vi slog upp det (långt innan Google) men jag tror inte vi blev så mycket klokare av förklaringen.

08 december, 2009 16:26  
Anonymous LisaFW skrev ...

Ulla: Jag tror att Lotten åstadkommer skönhet till och med när hon försöker vara ironisk.
Så för att kränka Lotten gissar jag på Herbjørg Wassmo, för hon brukade svamla en del om ditten och datten.

Egil gissar på Harry Potter igen.

08 december, 2009 16:28  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Olof Lagercrantz skriver ju sådär trivsamt korta meningar, men annars har jag lite svårt att se det. Utveckla, Zkop!

08 december, 2009 16:31  
Blogger Ingela skrev ...

Jag kommer att tänka på såna där låtsasvetenskapliga science fictionförfattare som skrev skrämmande artiklar i Allers på 60-talet. En hette nåt som lät ryskt, jeg kommer just nu inte på namnet.

Möjligen skulle det kunna vara Tryphon Kostopoulus, en författare vars verk beskrivs så här:
"Boken är mycket svårläst eftersom författaren utvecklat en helt egen terminologi och eftersom han även i övrigt använder ett kryptiskt framställningssätt."

08 december, 2009 16:33  
Anonymous Ökenråttan skrev ...

Det låter som om Ingelas Kryptopolus eller vad han hette kan användas som hemlisbloggare som han går och står, Lotten. Om du skulle få ont om tid en decemberdag.

08 december, 2009 16:40  
Anonymous Örjan Hertzell skrev ...

Jag måte gissa på Alf Henriksson, för jag hade anledning att tänka på honom igår (oberoende av kalendern)

Samtidigt en fråga till alla litterärt kunniga här hos Lotten.

Jag har minne av att jag någon gång läst en text, dikt?, dagsvers av den mångkunnige Alf Henriksson.

Temat var det svenska smörgåsbordet/julbordet
hur svenskt är det egentligen?
med ex.vis
-sardiner från Portugal
-lutfisk från Norge
-apelsiner från...
-nötter från ...
-ris från....
osv, osv

Någon som känner igen sig, och kan berätta om texten verkligen finns och i så fall tipsa om var jag kan hitta den?

Har själv försökt googla utan resultat.

08 december, 2009 16:42  
Blogger ZKOP skrev ...

Översättarhelena, ska jag utveckla? Det är ju ni andra som kan! Jag hänger på andras associationer. Någon skrev dekalog och jag tänkte på en slags pirat, ändrade mig sedan raskt. Torg, röd ... det blev Myrdalsfamiljen. Men sen ändrade jag mig igen, för jag såg boktitlar. Någon var tidigt ute, utan att nämna namnet, och förtjänar en lagerkrans.

08 december, 2009 16:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag måste, känns det som ... få fler på rätt spår.

1. Detta ÄR svårt: personen är inte väldigt läst.
2. Stilen varierar mellan olika verk.
3. I en av mina kommentarer syns en annan stil.
4. Färgerna har betydelse och det är ju jag som har tydliga strumpor på mig.

08 december, 2009 16:43  
Anonymous dionte skrev ...

Nu sätter jag den! Den sista gissningen får bli Persona, eller rättare sagt upphovsmakaren till den. IB. (Nej, därmed inte sagt Jan Guillou. Inte alls!)

08 december, 2009 16:44  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Aha, Zkop, jag tyckte du lät så säker. Det är bra att kunna låta så! Den kommentar som ska vara ett annat exempel på hemlisbloggarens stil måste vara den med alla semikolon klockan 11.40. Den är inte riktigt lottensk.

08 december, 2009 17:05  
Anonymous leopardia skrev ...

Jag har inte alls läst den här boken, men den finns på min önskelista. Jag tror att det var så att den upptäcktes och hittades och publicerades först 1966, kan det vara så? Fast 148 får jag inte dit, annat än att det är priset man kan köpa den för på vissa ställen. Men då får jag ju iofs in drt som priser igen...
Михаил gissar jag och mamma satt och sa att det var mycket beige i bloggen idag, utan att ha fått en enda kommentar uppläst (jag läser luckan högt via telefonen) så jag vet inte om hon lämnade en kryptisk gissning där eller inte...

wv gissar på Scroots

08 december, 2009 17:20  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag var inne på samma som Leopardia (det är väl bland annat Fredrik också?), men jag tyckte det kullkastades av Lottens kommentar om att han inte skulle vara mycket läst. Fast det beror ju på vad man jämför med, förstås ...

08 december, 2009 17:27  
Blogger Malin B skrev ...

Så himla klurigt du har gjort det idag Lotten!
Gissar Paulo Coelho så har jag gissat nåt.
Nu ska jag läsa kommentarerna och försöka mig på en riktig gissning.

08 december, 2009 17:29  
Blogger den blyga skrev ...

1966 - Mycket stämmer inte men stämningen....
I väntan på Godot uppfördes på Dramaten detta år med Ernst Hugo och
J-O S.

08 december, 2009 17:35  
Anonymous chall skrev ...

Jag funderade på Godoten också - mitt i natten när jag "väntade" ;) men som sagt, Brecht är väl läst? Eller är det så att han är mest sedd och inte läst kanske?

Men Lottens förslag på att färgerna spelar roll... "jack-/strump-/cypressfärgad" ger mig inte mycket. Så vida det inte är Jack o Lantern som är orange, cypressen är grön och strumporna är vita. Då blir det Irland... James Joyce? Var det 148 dagar i Odyseen? ;)

08 december, 2009 17:47  
Anonymous Wickmanskan skrev ...

Jag tror inte "dela" är ledordet, jag ändrar till "samma". Detta förekommer minst tio ggr i dagens text.

Jag undrar om jackan är (var) gul och inte vit. Referenserna till smör skulle kunna tyda på det.

Jag tror således att dagens bloggare är Sjuchov, eller hans skapare.

08 december, 2009 17:50  
Anonymous Agneta skrev ...

Till Örjan och alla andra som vill läsa om:

Smörgårdsbord

Betänksamt bredde jag smöret från Sverige på brödet
från Finland,
tog mig en sillbit från Island, fem räkor
från Norge,
en portugisisk sardin, en kroatisk sardell,
en ölklunk från Böhmen, en mindre genever
från Holland,
därpå en skiva medvurst från Polen, en liten bit
westfalisk skinka
med senap från Frankrike, vidare någon sallad
från Italiens land, en turkisk böna, en belgisk tomat;
så omelett med sibirisk krabba och saffran
från Grekland,
sedan en småvarm sked gulasch
från Ungern, en mindre potatis från Israel,
sist engelska keks, oliver från Spanien, ost
från Schweiz,
bulgariska druvor, en amerikansk apelsin.
Då var jag mätt på min resa.

(Alf Henrikson)

08 december, 2009 17:58  
Anonymous Wickmanskan skrev ...

Jamen nu ser jag ju referensen till 148!!! Ha ha, den var klurig.

Snyggt!!!

08 december, 2009 18:02  
Blogger Godiva skrev ...

Svart katt, vit katt & en liten röd tråd, den gamla bilden. Och enligt en tidigare hemlisbloggare är det som vackrast när det nästan är mörkt, men det är lika fint när det nästan är ljust också?

(som ett ystert barn på julafton HELA dagen, har jag gissat bortitokfel så spelar det ingen roll, för jag har tagit ut glädjen i förskott : -)

08 december, 2009 18:07  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jorden är inte vit. Himlen är inte röd eller grön. Solen är inte svart.

Himlen är inte röd fick inte många träffar precis. Men det var två fler än Jorden är inte vit.

Om jorden inte är vit så är det antagligen inte vinter. Iaf om vi talar tiden 1966 då vintrarna var vita.


Nä, jag begriper inte mer. Men kanske någon annan.
Sonen säger att det finns någon konstnär som var färgblind som målade himlen grön, men minns inte så mycket mer.

08 december, 2009 18:15  
Blogger Yvonne L skrev ...

Wv ger konstiga förslag. Nu säger den ingst, och jag vet inte om den menar yngst eller hingst? Jag som inte ens hunnit tänka ut en gissning än. Fast det låter som när Hans Villius berättar om gamla fotografier på tv.

08 december, 2009 18:23  
Blogger Anders skrev ...

Hej förresten! Jag har ohövligt bara givit mig in i gissningsleken utan att ha hälsat först. Jag har hittat hit tack vare Huskorset. Jag gillar gåtor och hoppas att allt är i sin ordning med att jag lägger mig i.

Dagens svar har jag ingen aning om. De andra dagarna har jag ändå trott någonting, ibland fel, ibland rätt, men idag...
Ska gissa helt åt skogen, men ändå gissa något så väljer jag att gissa på han som skrivit om ett specifikt torg i Sveriges Detroit som har en åttakantig korvkiosk och ett närliggande köpcentrum med namn efter en geometrisk figur.

Får läsa kommentarerna och återkomma.

08 december, 2009 18:45  
Blogger Yvonne L skrev ...

Äsch, jag har ingen aning. Därför gissar jag på Johnny Depp.

08 december, 2009 18:46  
Blogger Anders skrev ...

Om det nu är färgerna grön vit röd som någon hade på förslag så skulle det förvåna mig om han, som sagt att han skriver de femtio första sidorna i sina böcker så tråkigt han bara kan för att sålla bort de läsare som inte orkar med honom, är väldigt läst.
Jag har inte gjort det i alla fall.
Den här gissningen ekar ganska tomt, men det är min nya gissning.

08 december, 2009 18:56  
Anonymous leopardia skrev ...

Ja, jag funderar också över det där att bloggaren skulle vara relativt oläst. Såg kommentaren först efter att jag såg Ö-helenas och håller med... Och 148 har jag inte kommit vidare på, kan inte ni som vet hinta lite åt något håll, helst rätt håll, så att jag blir av med rynkorna i pannan ett tag...?

08 december, 2009 19:03  
Anonymous Wickmanskan skrev ...

148=Uno

08 december, 2009 19:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jaa, hörni. Jag är alltså inte säker på att ens Wickmanskan har rätt!

Är ni alldeles säkra på att det är en han, detta? Som har levt ett beigefärgat liv?

08 december, 2009 19:14  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Om två minus blir plus i matematiken, borde även två "inte" också ta ut varandra. Så de fyra intena i sista meningen finns egentligen inte om man hårdrar resonemanget.

08 december, 2009 19:17  
Anonymous Ibland Gittos mamma skrev ...

Jag tror inte det är Solzjenitsyn(eller hur han stavas), inte heller Villnius eller Lagerkvist d. y. Jag kommer att tänka på de tre rövarna på korset men kan inte riktigt få ihop det. Jag lutar för närvarande mest åt Tant Brun, Tant Grön och Tant Gredelin, men förstår inte var katterna kommer in eller Broder Jacob för den delen heller.Han hette ju antingen Farbror blå eller Petter (ingen klippa i inlägget). För närvarande hatar jag min dotter som tipsade om denna omöjliga, nervretande blogg. Den har förstört min dag och antagligen morgondagen också! har frågatrunt bland kollegor, men INGEN, INGEN har fattat ett dugg. Tyck synd om mig oops en ledtråd eller inte . . .)

08 december, 2009 19:22  
Anonymous Wickmanskan skrev ...

OK, då får vi starta igen, från början. Fast det verkade ju himla lovande...

Har det något att göra med vi ser en mor och dotter? Modern i grossess?

08 december, 2009 19:25  
Blogger Lo skrev ...

Oerhört bekant. Men ingen aning. Min första, ogenomtänkta, gissning får bli Georges Perec. För det lätt fanatiska draget.

08 december, 2009 19:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ok, konkret nu: stilen är grejen -- handlingen oviktig förutom en del ledtrådar här och där.

(Måste tacka Wickmanskan för det goda humöret mitt i motgången ... som jag ju inte är riktig säker på heller. Ibland låter det ni skriver på pricken, men ibland låter det helt fel.)

08 december, 2009 19:30  
Blogger Yvonne L skrev ...

Men Lotten, Johnny Depp är väl inte beige! Jag har ju konstaterat att det måste vara han som bloggar eftersom jag inte har en susning i övrigt.

Nu har wv blivit alldeles kollrigt, det heter därför, inte derfu!

08 december, 2009 19:33  
Blogger Béatrice Karjalainen skrev ...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

08 december, 2009 19:43  
Blogger Béatrice Karjalainen skrev ...

Gav upp och försökte läsa kommentarerna efter ledtrådar men gick bet. Om det är stilen är jag helt rökt om ni inte HV var rätt. Får natta ungarna och fundera en stund till. Men idag känner jag mig helt bortkollrad.

Wv är i alla fall uppmuntrande med sitt: "retri" måste ju vara retry. På't igen bara.

08 december, 2009 19:44  
Anonymous Wickmanskan skrev ...

Har hela tiden hållit fast vid samma (utom en liten, liten utvikning till OL vid 14:52).

Hittade stilbeskrivningen i en bokrecension och tyckte den lät passande, styrkt av Lottens kommentar 11:40.

08 december, 2009 19:46  
Blogger ZKOP skrev ...

Så mycket jag inte vet. Precis som i texten, inte, inte, okänt ... Ord som återkommer: dela samma öde, tankar, känna ...
Om stil vet jag intet! Jag är lika osäker som texten låter.

08 december, 2009 19:47  
Anonymous Vatten-Sanna skrev ...

Nä, kommentarerna ger verkligen inga ledtrådar idag. Inga som joag alls kan förstå i alla fall. Men fingeravtryck är ledtrådar, så jag gissar på nån som anser att meningar bör vara som sådana.

08 december, 2009 19:49  
Blogger Dammråttan skrev ...

Min inbox är som tvättkorgen i en fyrbarnsfamilj just nu. Man inbillade sig att den var tömd, så "dritch"...bara fylls den på. Inga jämförelser i övrigt, det är ju klart roligare att titta igenom inboxen, även om jag fortfarande inte har en susning och inte blir ett dugg klokare av kommentarerna.

08 december, 2009 19:53  
Blogger Smultronblomman skrev ...

Jaha, då var vi alla ute och cyklade då. Jag trodde Syrran, Wickmanskan, skulle få in en fullträff idag. Men eftersom Lotten antyder att det rör sig om en kvinna får vi nog börja om från noll.
Är det en kvinna som bloggar, en som är bra på siffror? Men även annat som kan kopplas till färger, alla färger? Ska vi hålla oss till Ryssland (eller Sovjetunionen), för det verkar WV antyda; scayeava

08 december, 2009 19:56  
Blogger Smultronblomman skrev ...

Totalt hopplöst borta när det gäller stilanalys, om man ska lita på sin gamla svenskamajje på gymnasiet, försöker jag nu gå på känsla.
Om jag ska tolka Lottens antydning rätt så är det en kvinna med säregen stil.
En som möjligen gifte sig emd en fattig man med annat etniskt ursprung än henne själv?

08 december, 2009 20:05  
Blogger jovanna skrev ...

I brist på annat gissar jag på en nobelpristagare med mycket färg i titlarna.

08 december, 2009 20:11  
Anonymous Ökenråttorna skrev ...

Vem ska vi nu kora till vinnare? Vi får fråga Albert E. kanske.

08 december, 2009 20:13  
Anonymous Mikael skrev ...

Ja, det är ju några saker man undrar över: Vem är det som berättar och varifrån kommer rösten? Hur snabbt flyger duvorna in i fönstret? Vad är det för färg på jorden och på himlen? Är himlen sekvojafärgad kanske?

08 december, 2009 20:21  
Blogger Béatrice Karjalainen skrev ...

Nä tröttheten tar över. Ser fram emot att vakna till lösningen i morgon bitti. Lycka till att hitta vem det kan vara. Jag kryper till sängs med Herta Müller.

08 december, 2009 20:22  
Anonymous leopardia skrev ...

Okej, tack, nu skajag klura på ettan ett tag, hmm, kortspel, siffra, namn :)
Måste nog ta och läsa om alla kommentarer igen... Stilen, stilen och en kvinna eller ett det. Nu har det ju ingenting med någonting att göra, men hette inte en av bröderna Grimm, just Jacob? och de är ju inte han utan dem, men å andra sidan är de jättemycket lästa och nu ska jag nog sluta klura innan jag försöker få in JR Ewing i det hela...

08 december, 2009 20:22  
Blogger Anna skrev ...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

08 december, 2009 20:22  
Blogger Anna skrev ...

Jag tror att solen visst är svart, och jorden röd och himlen vit som ett lakan. Och att allting är obegripligt.

08 december, 2009 20:24  
Blogger vredens barn skrev ...

Stilen alltså. Jag hakar upp mig på "om dem vet vi inget" och bjällran som pinglar i mitt huvud vid en sådan fras. Samma sak med textens sista mening, och hur siffrorna adderas ihop till klockslaget. Mönster, upprepningar, jämförelser och känslan av att allt hänger ihop. En dam med en vävstol, måhända?

08 december, 2009 20:28  
Blogger Smultronblomman skrev ...

Om min gissning inte varit med som bloggare tidigare har jag kanske hittat en ledtråd.
Något som kan ha anknytning till föräldrarskap? Arbetat på Carl Bildt Zeitung?

08 december, 2009 20:33  
Anonymous Wickmanskan skrev ...

Detta kommer visa sig vara en person jag aldrig hört talas om.

Jorden är vit, himlen är röd och grön, solen svart och Gagarin (eller motsvarande) flyger.

Gravida kvinnor. 148.

Fattar noll och ingenting. Som vanligt med andra ord, hade mina misstankar. Det verkade allldeles för bra, en garanti för felgissning.

08 december, 2009 20:35  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Süskind? Fast hans meningar är ännu längre, och dessutom äckliga. Min gissning för dagen blir därför att jag har fel.

08 december, 2009 20:35  
Anonymous Håkan (hakke) skrev ...

Någon som inte är så mycket läst, färgerna spelar stor roll, stilen varierar. Och hela luckan andas Konstalmanackan med Bengt L:kvist.

Kan hemlisbloggaren vara en omanlig konstnär?

(Tack för Alf H:s betraktelse över vårt svenska smörgåsbord. Utan att ha läst hans verk slogs jag själv av samma tanke för några år sedan, vilket ledde till denna vers.)

08 december, 2009 20:39  
Blogger Godiva skrev ...

Behöver man fly måste rymden vara perfekt, fast man måste ha koll på dynamik & numerik för det är väldigt rörigt, allt flyger omkring och stjärnorna har inte nummer som hus. Fast vår stjärna, hon har fått ett.

08 december, 2009 20:48  
Blogger Godiva skrev ...

Märks det att jag är outhärdligt ledig idag?

08 december, 2009 20:51  
Blogger aku skrev ...

Kan det vara en LL som hörs från en annan plats i rummet?

08 december, 2009 20:52  
Anonymous Den obildade skåningen skrev ...

Det är inte Gagarin.. Men det kan ju vara Arabella eller kanske Anita som bloggar vilset från sitt i viktlöshet vävda nät på rymdstationen Skylab. Jag tror iaf att två spindlars samlade skrivna alster inte är väldigt lästa..

08 december, 2009 20:53  
Anonymous nykomling skrev ...

jag gissar på stol nr 1

08 december, 2009 20:58  
Anonymous Agneta skrev ...

Återigen läser jag hemlisbloggarens text och något däri ger en känsla som rör sig mot E.S. från landet bortom Östersjön.

08 december, 2009 21:04  
Anonymous Wickmanskan skrev ...

Jaha ja. Ska det vara hon med det feministiska efternamnet vi hörde talas om förra veckan?

Tack till Mikael 20:21 som lede mig på rätt väg.

Tiddelipom, som det kan bli...

08 december, 2009 21:09  
Blogger ZKOP skrev ...

NU har de knäckt det! Impad jag är! Hade jag aldrig klarat. LL helt klart! Nu ser jag nya boktitlar. Inte Olof Lagercrantz titlar som jag såg förut (Den döda fågeln och Ett år på sextiotalet).

08 december, 2009 21:09  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Nu har jag funderat hela dagen och jag har hakat upp mej på Jacob. Det har legat i bakhuvet hela dagen och irriterat. Så slog det mej plötsligt, det är ju en äventyrsbok om ungdomar på en öde ö och deras kamp för att få till en dräglig tillvaro samt deras interna maktkamp. Deras intriger och beteende kan översättas till vuxet beteende och en av ungdomarna heter Jacob i den svenska översättingen. Så jag gissar på Jules Verne.

08 december, 2009 21:09  
Blogger Béatrice Karjalainen skrev ...

En sista chansning efter lite färggooglande är damen som 20:e dec tar plats på första stolen min hetaste kandidat. (Jo det är svårt att komma i säng innan man knäckt luckan och att läsa Herta Müller med annan text i bakhuvudet hela tiden var skitsvårt).

08 december, 2009 21:09  
Blogger Béatrice Karjalainen skrev ...

Men varför laddade jag inte om sidan innan jag skrev hade ju bara kunnat nicka instämmande.

08 december, 2009 21:12  
Blogger Béatrice Karjalainen skrev ...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

08 december, 2009 21:25  
Blogger Citronen skrev ...

...suck. Nä, ny dag och nytt försök!

När införde man högertrafik i Danmark? Är bilden månne spegelvänd. Och har det i så fall nån betydelse? Troligtvis inte. Galenskaparna gjorde stilistiskt liknande sketcher, vilket antagligen var menat som parodier på Vilnius eller Lagerkvist...det finns också en thailändsk restaurang i 0454-området som har lax i RÖD curry för 148:- men det känns irrelevant.

Får en association till Slas, troligtvis nåt barnprogram jag sett på 70-talet. Har för mig att jag gissat på honom tidigare i december så för att..

...oj, kollade de senaste kommentarerna en sista gång innan publicering och ser nu att "alla" tror på LL...men jag vägrar att gissa på samma så jag säger Stig Järrel. Bara därför.

08 december, 2009 21:27  
Blogger Cecilia N skrev ...

Någon LL känner jag inte till. (Jo, jag anar vem de menar, men jag känner inte till henne.)

Men kom att tänka på någon helt annan, från samma land som bilden.

Om jorden nu var vit och kvinnan var gravid och hade en Mørch handväska och det bara finns Aftonstjärnan på himmelen. Riktigt hur cypresserna passar in vet jag inte, men de kanske vikarierar för kastanjerna.

Jag var en liten stund inne på om det rödvita kunde vara en hint om Polens flagga, men så blev det inte. Den här gången.

08 december, 2009 21:30  
Anonymous dionte skrev ...

En röst från annan plats i rummet förtydligar röd himmel och svart sol. Jag fattar! Och luLLar omkring i lyckorus! YES!

(dock född feb 1964 enligt min röstkälla om det spelar roll här)

08 december, 2009 21:38  
Anonymous Ika skrev ...

Nu lämnar jag litteraturens landskap och kör ut i filmfilen istället. Amélie från Montmartre tror jag, eller varför inte Good Bye Lenin, båda med lika fin musik.

08 december, 2009 21:46  
Blogger Smultronblomman skrev ...

Inte bara min namne utan också född samma år som jag.... När är du född, Lotten?
(Jag kom inte på det rätta svaret själv. Wickmanskan, Syrran, talade om det för mig.)

Nya, friska tag i morgon. Det här är ju starkt beroendeframkallande....

08 december, 2009 21:54  
Anonymous leopardia skrev ...

Jaha, det är som ett pussel med 148 delar man, som pusslare, kan pussla ihop hur man själv vill! Har dock fortfarande inte löst dagens lucka, men eftersom andra har, så vet jag ändå.

08 december, 2009 21:55  
Anonymous Fru Decibel skrev ...

Jag ser, att många gissar på min granne. Jag kilar väl dit och frågar om det är hon. (KiL, kiL)
Nu är jag tillbaka! Ja, det var det! Vadå, räknas det som fusk?

08 december, 2009 21:59  
Anonymous gitto skrev ...

Oj, det blir ingen sonett för mig idag, det här var alldeles förs

Däremot följer jag mkt roat min kära mor som uppenbarligen håller på att få spel i kommentarsfältet. Hon ringde till och med och skällde på mig eftersom jag(!) har förstört hennes dag. Och nu får de stackars gymnasieleverna inga skrivningar rättade, för mamma har bättre saker för sig.

Håller det här i sig finns risken att familjen Richert får äta frysta rester på julafton!

08 december, 2009 22:05  
Anonymous gitto skrev ...

förs betyder så klart för svårt om det var någon som inte förstår ofrivillig bloggkommentarsstenografi.

08 december, 2009 22:07  
Blogger Lo skrev ...

För solen och himlens och det lakoniska tilltalets skull gissar jag på Camus. Och så får jag inte ut Majakovski ur huvudet... men det är nog molnets fel.

08 december, 2009 22:07  
Blogger Chris skrev ...

Monologmässigt är det inte helt olikt Wim Wenders Himmel över Berlin.
Hälsar
Christer H

08 december, 2009 22:07  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Nu börjar jag undra om DRT är Svenska Akademien? Inte för att Gösta Knutsson har suttit i den, men han kanske representerar Knut Ahnlund på något mystiskt vis? Och Clas Ohlson representerar på samma mystiska vis Anders Olsson.

08 december, 2009 22:17  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Osäker på vem Stefan Andhé representerar.

08 december, 2009 22:19  
Blogger The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman skrev ...

Nu gissar jag vilt på Herta Müller enligt logiken lite läst kvinna. Röda strumpor är en symbol för kommunismen.
cingen chans säger VW

08 december, 2009 22:21  
Blogger Eva-L skrev ...

Jag gissar på Herta Muller.

08 december, 2009 22:22  
Anonymous vovvamomo skrev ...

Himlen. jorden o tre, tre tre
herregud
Vad hette dom nu igen? Det var länge sen jag gick i konfirmationsundervisningen.
Rymden. Ett Ufo?

08 december, 2009 22:24  
Anonymous Dieva skrev ...

Jamen, jaha. Nu så föLL det på plats.
Tack kompisar för alla ledtrådar!
Den här luckan höll på att förvirra mig totalt.

Jag har aldrig läst något av denna författare så det jag hade inte kunnat känna igen texten på det sättet.

Populärt förslag på denna plats för några dagar sedan och intar sin nya plats i ett illustert sällskap om några veckor.

Förresten, jag syftade tidigare på Olof Lagercrantz som i sin bok om konsten att skriva och läsa skrev att en god författare gärna skulle skapa spänning genom att låta läsaren ana något som skulle ske.

08 december, 2009 22:30  
Anonymous Mikael skrev ...

Oj, vilken klockren wv: hatten.

Jag skulle nämligen just skriva det att det är den, hatten alltså, som ska av för Fredrik I om jag är på rätt spår idag. Han spånade fram kandidaten redan i förmiddags (ja, okej då, vi mejlväxlar lite utanför kommentatorsbåset) och jag snyltar bara på hans klurighet när jag lämnar övertydliga ledtrådar.

08 december, 2009 22:33  
Blogger Lena skrev ...

jag hade tänkt ha bilden som ledtråd-Rådhusplatsen, alltså en dansk författare. T.ex Hanne-Vibeke-Olsson. Men läser Dievas kommentar och gissar istället på en dam med tofsar i öronen. Från Göteborg va?

08 december, 2009 22:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Meeeen var är då Fredrik I som inte har synts till sedan lunchtid? (Jag räknar in mina får och saknar flera stycken, skönt att Gitto dök upp nu på kvällskröken.)

08 december, 2009 22:45  
Anonymous Dieva skrev ...

Grunnar lite på DRT.

Just nu är jag inne på att den har en geografisk anknytning. Den enda lucka hittills som jag inte riktigt får att falla på plats är den med Suzanne Brøgger som hemlisbloggare. Kräver mer undersökning.

08 december, 2009 22:53  
Anonymous Håkan (hakke) skrev ...

Nu har jag googlat lite och lärt mig att Vittnet är den enda kvinnan, inte konstigt att vi snöade in på män (i mitt fall Stanisław Lem och Александр Солженицын). Men "skiltvakt" hade jag då rakt aldrig hört talas om. Jag har däremot sett dem i sina kurer vid Kgl Slottet. Dottern (som har Lo som tredje namn då hon föddes med tofsar på öronen) blev skrämd av deras vapen.

08 december, 2009 22:53  
Anonymous Babbsan skrev ...

Äsch och äsch och äsch!
Som vanligt kan jag inte lista ut det själv, men har iaf både igår och idag, med hjälp av kommentarerna hittat rätt!
Jag erkänner mig evigt okunnig och betraktar Julkalendern som sorterade lästips (nja, inte Clas Ohlson-katalogen, förstås!), och förra julhelgen tillbringade jag faktiskt med Tora-trilogin, inspirerad av bloggen...
Får se vad jag fastnar för i år!

08 december, 2009 22:58  
Blogger görel skrev ...

Vi siktar väl på sidbrytning i kommentarsbåset även denna afton?

Saken tycks ju vara klappad och klar, det här var inget som föll mellan stolarna. Bara att tassa i säng alltså.

08 december, 2009 23:05  
Blogger Plastfarfar skrev ...

@öhelena: Vad har i så fall Clas Ohlsonkatalogen med DRT att göra? Annars tycker jag att det är onödigt mycket finrumsförfattare hitills i kalendern i år. Vi lekmän känner oss (mig!) helt utanförställda.

08 december, 2009 23:06  
Anonymous Åsna skrev ...

Fru Decibel har två grannar med samma förnamn som skriver böcker. Jag gissar på den som inte skriver kokböcker.

08 december, 2009 23:18  
Anonymous Håkan (hakke) skrev ...

Sist?

WV är "avent". Tredje tisdagen i avent kanske.

08 december, 2009 23:22  

Skicka en kommentar

<< Home