09 december 2009

Ett vanligt blogginlägg om lite allt möjligt – och ett rop på råd

Julkalenderlucka nummer 9 finns här nedanför. Men jag har ju lovat att skriva lite om Liiifvet då och då och så behöver jag ju er hjälp med en stor sak. Jättestor, flera m2 faktiskt. Men först en liten helgrapport eftersom jag då bodde i en lägenhet i Gamla Stan och för all framtid kommer att peka upp mot huset och säga:

– Där uppe bodde jag en gång. Det var ett himla dongande i kyrkklockorna, ska ni veta. Ja. Så var det. Skrev på en Julkalender gjorde jag.

Från matbordet såg jag Tyska kyrkan. (En äkta fotograf hade putsat glasen först.)


Och när jag hängde som ett nytvättat lakan ut genom fönstret såg jag Storkyrkan. Men hur jag än hängde, så såg jag inga Akademiledamöter trots att det ju är här de hänger i dessa dagar.

Kyrkorna slår alltså ett slag kvart över, två halv, tre kvart i och fyra på helslag samt x antal slag för timmen som just är hel. Mellan en minut i 11 och en minut över 12 slår kyrkorna alltså 37 gånger. Var. I otakt. Och inte en enda gång blev någon det minsta irriterad eftersom det ju var i Gamla Stan där kyrkor faktiskt ska slå i otakt och hela tiden.

Klockan halv två natten mot lördagen bestämdes det att vi skulle ”gå ut”. (Här känner jag alltid att jag måste citera Kerstin Thorwall, som skrev ”Vart ska du gå? Ut!” Så det gör jag då.) Men ”gå ut” är inte alls sköna kvällspromenader när man sover i en lägenhet i Gamla Stan. Nej, det betyder klockan halv två på natten ”betala 100 kronor för att komma in på en lokal och där rulla hatt och dansa”.

Inför detta krogbesök hade vi ägnat
  • 0 minuter till uppfräschning
  • 0 minuter till sminkning
  • 0 minuter till hårfixning
  • 0 minuter till funderingar över klädval.

Bästisgrannen i den randiga myströja som hon ibland sover i.


Jag i plommonstopet. Jag var den absolut enda i hatt, så ni som vill synas på dansgolvet ska i fortsättningen strunta i urringningar och slitsar samt mascara: ta bara på er en hatt.


Längs väggarna och golven stod, halvlåg och låg hånglande män och kvinnor som hade vi rest till en väldigt utspridd ormgrop på en fest hemma hos Caligula. När en karl i flera minuter hade klämt på mina överarmar och flera gånger nypt mig i kinden och närmade sig mig med en underligt kråmande tunga, skrek jag – för att avskräcka honom förstår ni väl – i hans öra:


– Du flirtar just nu med en synnerligen gift fembarnsmor som luktar svett och har glömt ta på sig bh:n och som dessutom rapar räkor!

Karln tog ett steg bakåt och log mot mig samtidigt som han gjorde tummarna upp med båda tummarna och så kom han emot mig igen och började om med överarmsklämmandet och tungviftandet. Som tur var, stängde klubben/puben/discot (vad säger man?) just då, så vi blev utslängda.

And now to something completely different.

Vi övergår nu till mitt rop på råd (som alls inte är ett rop på hjälp) – golvhjälp! För nu håller hantverkare och sanerare och fuktmätare på att riva upp vardagsrumsgolvet (eftersom det brann, om ni minns). Den blommiga plastmattan som vi inte alls tyckte om, åker all världens väg men försäkringsbolaget (If, som om de inte sköter sig kommer att hängas ut som en bloggare genom ett fönster i Gamla Stan) har ju helt rätt i att värdet på den är möjligtvis en halv veckopeng. Och då får man inte många kronor för att ersätta den, ska ni veta.


Vardagsrummet från ena hållet. Och en snickare. I bortre änden har de tagit fram det svinkalla klinkersgolvet från 1932, när huset var Konsumaffär.

Vardagsrummet från andra hållet. Och samma snickare. Kakelugnen kommer från ett 1700-talshus på landet och sattes in i början av 1990-talet.

Det handlar om 40–50 m2 och vi vill egentligen ha breda 1700-talsplank som vi kan dansa barfota på. Trä ska det vara, men hur vi än letar hittar vi bara svindyr parkett som vi faktiskt inte har råd med. Så: har ni några tips? (Gissa först i lucka 9 och kom sedan hit och beordra mig att åka till Åväbbla och ge snickar-Elof en whisky så att han säljer sitt restlager från 1922 till oss för en struntsumma.)

Alltså: vad ska vi ha för golv?

Etiketter: , ,

51 Reflektioner:

Blogger Cecilia N skrev ...

Hm ...

Elisabet i Ystad brukar beskylla mig för att ha gott minne och den här gången tycker jag mig minnas ett bergmanskt köksgolv som skulle vara så himla fint och snyggt och skönt att gå på men som bara satte flisor i fotsulor med eller utan strumpor och därför helt sonika målades och försågs med trompöjmatta.

Månne detta kan hjälpa andra med råd?

09 december, 2009 10:07  
Blogger cruella skrev ...

Vet ni vad! Ni ska behålla den iskalla klinkersen (?) och så ska ni handla skitstora persiska mattor på second hand. Ingen har ju plats eller ork för såna längre.

09 december, 2009 10:13  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Håller med Cecilia. Trägolv är överskattade. Tacka vet jag laminat.

09 december, 2009 10:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är motvallskärring.
TRÄGOLV ska det vara.
Kolla med något byggnadsvårdsföretag "Byggigen" eller liknande. Jag tror att man kan hitta begagnade lagom inslitna och avflisade brädor på det sättet.

Stina B.

09 december, 2009 10:28  
Anonymous Ökenråttan skrev ...

Spelade Tyska kyrkans klockor "Här kommer Pippi Långstrump"? Det gjorde den när jag en tid satt utlokaliserad från Riddarhustorget till Svartmangatan. De spelade även "Idas visa" är det var så dags på året. Jag kan sakna det än i dag ...
Utanför mitt fönster hade jag Cepheus blommande innergård med magnolian. För övrigt hade mitt tjänsterum en glasvägg, dock inte åt trädgårdssidan utan in mot en korridor. Ingen chans till diskret bloggkommenterande eller näspetande där inte när kollegerna hade fri insyn.

Efter översvämning har vi nytt köksgolv, svart- och vitrutigt som på gamla holländska interiörmålningar. På kylskåpet har vi satt upp en rubrik från nåt inredningsreportage: "Lyckan är ett schackrutigt köksgolv". Så är det.
Detta golv minimerar städbehovet på det sättet att när man har tappat ett ljust skräp på en mörk ruta så föser man med foten över skräpet till en ljus ruta och mutatis mutandis när man tappar mörkt på ljust, ja ni förstår. Rekommenderas. Det är av linoleum.

09 december, 2009 10:31  
Anonymous Snigel skrev ...

Finns det ingen byggåtervinningsmarknad där ni kan komma över ett bättre beg gammalt trägolv, från t ex en skola som rivs eller så?

Annars gillade jag Cruellas förslag också. ;)

09 december, 2009 10:48  
Blogger Pysseliten skrev ...

Min svärfar lade ett gammalt trägolv i sin lada, det var breda golvtiljor från en kyrka (eller om det var ett kyrktorn), hur som helst, det golvet önskar jag att jag hade ett hus till, att lägga det i samt, att han hade ladan kvar!
Tips: kolla gamla lador!

PS. Busade och gjorde tvärtom, NU ska jag kolla luckan!

09 december, 2009 11:00  
Anonymous Ullah skrev ...

Var det verkligen rätt sätt att försöka avfärda den där ihärdige friaren genom att tala om missad BH?
Ang. golvet håller jag med Cruella.

09 december, 2009 11:21  
Blogger Godiva skrev ...

Konsumklinkers! Behåll dem! Gamla affärer ska man vara rädd om!

09 december, 2009 11:41  
Anonymous Fru Decibel skrev ...

Visst finns det breda brädor på brädgårdar, men de är dyra som skam, säger Händige Herrn. En bagatell för miljonärer.
Men klinkers och fårskinnstofflor?

09 december, 2009 11:47  
Blogger Béatrice Karjalainen skrev ...

Du får se om det inte finns någon gammal gympahall som skall rivas då kan du få dig ett fint trägolv med basketlinjer och allt ;-)

09 december, 2009 12:22  
Anonymous bengt skrev ...

Begagnade julgranar är ju på tapeten om någon månad. Lämpligen klyvs dem.

09 december, 2009 12:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Whohooooooooh! Béatrice kom ju nyss med världens absolut häftigaste idé. Jag blir alldeles matt av upphetsningen och måste nästan sova middag för att hämta mig.

- Hej alla snickare, ursäkta, kan ni hamra lite tyst, min kreativitet mår inte bra av era bankanden. Jaså inte det, nej. Sluta kasta gamla mackor på mig.

09 december, 2009 12:44  
Blogger Malinka skrev ...

Ni ska förstås ha ett gammalt plankgolv. Men var man hittar dem? Det krävs nog en del efterforskningar i bygden.

(Nya golv som är stickiga är troligen inte lagda med golvplank.)

09 december, 2009 12:58  
Anonymous leopardia skrev ...

Ni kan ju göra som den här killen och annonsera här; http://www.gardochtorp.se/kopes-antikt-tragolv-1700tal-eller-1800tal.aspx?article=5960

fast lägga till ett 'billigt'...

09 december, 2009 12:58  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Så jag har varit på lokal med dej Lotten? Hade jag trevligt? (jag antar att du hade oss alla med i plommonstopet)

09 december, 2009 13:17  
Anonymous Plankråttan skrev ...

Ett seriöst råd: Om ni hittar ett gammalt golv så behöver det inte vara lika stort som ert befintliga. Det räcker om det är hälften stå stort. (Då blir det lättare att hitta, eller hur?) Gamla golvplankor är nämligen så tjocka att man kan klyva dom på tjocken eller hur man ska säja. Alltså man splittar upp plankorna så att de blir hälften så tjocka och av en planka blir det två. Så har man gjort t. ex. i Stenbockska palatset på Riddarholmen.

09 december, 2009 13:25  
Blogger Misswar skrev ...

Om ni vill ha ett nytt golv, men ha kvar lite av känslan av ert plastgolv.

Har jag hört.
och sett,
att det finns plastmattor som ser ut som trägolv.

När jag ska skaffa hus, ska jag inte ha parkett. De tål vatten dåligt, och jag är lite av en spillkråka

09 december, 2009 13:53  
Anonymous Maria H skrev ...

Om ni går bet på letandet i lador efter gamla golv kan jag tipsa om Rickeby massiv trä AB i Enköping som nytillverkar golvplankor (i massivt trä givetvis allt annat är löjligt). När vi totalrenoverade för 10 år sedan var det de som kunde leverera de bredaste plankorna till det billigaste priset. Lycka till!

09 december, 2009 13:56  
Anonymous TorpSara skrev ...

Som rotande i Byggnadsvårdsbranschen vet jag att gamla trägolv inte gärna låter sig läggas utan viss hårdhänt fastskruvning i ett rejält golvbjälklag.

Men det finns helt ok trägolv i andrahandssortering till rättså överkomliga priser. Siljan har tex. Annars tilltalar det byggnadsvårdaren mer med klinkers och begagnade persiska mattor!

09 december, 2009 13:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ni aaaaaanar inte vad detta sätter igång -- alla era tips är fantastiska. Men jag har så svårt att skiljas från idén om ett gammalt gympagolv. I källaren har jag dessutom en gammal plexiglasplanka (den som sitter bakom basketkorgen) som jag skulle kunna ... virka ett bord av!

Fulaste vardagsrummet i världen, hurra!

09 december, 2009 14:41  
Anonymous Wickmanskan skrev ...

Har inga bra förslag till golv, men referenserna till Gamla Stan och kyrkklockorna får mig att minnas tiden då jag bodde i studentrum på Skomakargatan (Lucidor). Jag tyckte julmarknaden var värre, eller den sommaren det anordnades tangoskola på Stortorget.
Ack ja, det var tider..Legendariska fester i källarvalven... Badkaret under den gamla skorstenen... Huset hade satt sig så det var liksom uppförbacke till köket.

09 december, 2009 15:07  
Anonymous Båthuspernilla skrev ...

Ett gammalt gymmpagolv av grön "plastmatta" med extra stötdämpning måste det ju då bli om det ska bli världens fulaste vardagsrum.

09 december, 2009 15:09  
Blogger Anna skrev ...

Stampat jordgolv är det nya svarta har jag hört, och så behändigt att odla potatis i. För säkerhets skull önskar jag också lycka till.

09 december, 2009 16:12  
Blogger Yvonne L skrev ...

Men ring byggnadsantikvarien på Eskilstuna stadsmuseum och fråga om hon kan ha en aning om vart ni kan leta gammalt (gymnastiksal)trägolv. Hon heter Anna. Om hon tycker du är konstig som ringer henne om en sån sak, säg att jag hittade på det. Då kommer hon att förstå.

wv föreslår cousner, så nu ska jag läsa dagens lucka. Förlåt, men jag gjorde i fel ordning.

09 december, 2009 17:18  
Anonymous Dieva skrev ...

Men är det inte ett trägolv jag ser på bilden????

Slipa och lacka det befintliga undergolvet - täck sedan med diverse mattor, äkta och andra.

Åtminstone kan det vara en relativt billig plan B om mängden begagnade gympagolv understiger den nödvändiga mängden (=1).

Nu måste jag kolla dagens lucka.

09 december, 2009 18:23  
Blogger Béatrice Karjalainen skrev ...

Annars får ni väl flytta till Kil till ett hus med gympasak med trägolv http://w4.objektdata.se/pregen/541/OBJ24315_928732541/wp.htm

09 december, 2009 18:53  
Anonymous TorpSara skrev ...

Lägg ett enklare och billigare trägolv. Måla som en gympasal. Fernissa. Häpp! Ett fernissat golv skulle dessutom funka stilmässigt i övrigt. Och är jäkligt hållbart...

09 december, 2009 19:15  
Blogger Amiechan skrev ...

Coolt. Själv vill jag ha tatami på golvet när jag bli rik. Jag skulle älska att se uttrycket i flyktigt bekantas ansikten när de kommer hem till oss och inser att de måste sitta på golvet hela kvällen. Muahahahahaha!

09 december, 2009 19:23  
Blogger Ingela skrev ...

Om jag skulle byta golv (och det ska jag bara jag snubblar över en lagon stor hög med pengar) skulle jag lägga in linoleumgolv. Det finns jättesnygga i olika tjocklekar, som hel matta eller som kvadrater som man kan lägga i mönster, med extra dämpningsduk om man vill ha mjukare golv, ja alla möjliga varianter. De har en yta som gör att de inte behöver bonas som förr i tiden och om man gör ett ahck i en linoleummatta så är chansen stor att det "självläker" med tiden.

Det skulle jag ha överallt utom i sovrummen där det kunde få vara exempelvis furugolv och i badrum och tvättstuga där det faktiskt kan få vara plastmatta. Det är ett mål att få ett så PVC-fritt hem som möjligt. Linoleum är en ren naturprodukt som väl passar in i kretsloppet.

Fast det är inte just billigare än trägolv.

09 december, 2009 19:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Direktlänk till Kilhuset.

TorpSara: Jag vill att du ska flytta hem till oss och vara hustomte.

09 december, 2009 20:35  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tatamimatta!

Nope, det är inte trägolv på bilden -- det är blommig plast ovanpå spånskiva ovanpå plywood ovanpå linoleum ovanpå iskalla klinkers som verkligen är bajsfula.

09 december, 2009 20:38  
Anonymous Dieva skrev ...

Synd ....

Själva har vi köpt våra golv (inte alla, men då plånboken var tunn och låneräntorna 12-14 %) på IKEA. Nu 20 år senare är de fortfarande fräscha.

Här blir det reklam. Det är himla lätt att lägga själv. Det går säkert att bland färgerna om man vill ha mönstrat men det blir nog svårare att få bra.

09 december, 2009 21:13  
Blogger Niklas skrev ...

Det finns en firma i Stockholm med det fantasieggande namnet Torkat Trägolv. Där kan man hitta massa olika storlekar och sorter av trägolv(!). För det är klart att det är ett trägolv ni ska ha!

09 december, 2009 21:51  
Blogger Smultronblomman skrev ...

Klinkers med golvvärme annars trägolv.

09 december, 2009 22:42  
Blogger Huskorset skrev ...

Jag håller på Cruella och Godiva (men det vill l du nog inte höra...), klinkergolvet är fiiiint!

09 december, 2009 23:16  
Anonymous Åsna skrev ...

Ähum, jag vet inte, men jag gissar på Ernst Kirchsteiger...

09 december, 2009 23:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, förresten -- ni var alla i hatten i lördags natt!

09 december, 2009 23:28  
Blogger Niklas skrev ...

Nix, inte jag. Jag kom hem försent.

09 december, 2009 23:37  
Blogger Humlan skrev ...

Jag bor vid en kyrkklocka som har slutat ringa på natten, tråkigt för då vet man inte hur länge man har legat sömnlös!

10 december, 2009 00:36  
Blogger görel skrev ...

Men kära nån! Här hänger man i lucka 9 hela dagen fast det redan var klappat och klart, och så är det här alla är! Nåja, jag har alltid varit en sån där som är på fel ställe och inte vet vad alla har så roligt åt.

Om golv tycker jag att de ska vara spräckliga så att man inte behöver sopa och skura så ofta.

10 december, 2009 08:49  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men Görel, du kan väl hänga här idag också?

Tänk om man kunde ha heltäckningsmatta. Men det är helt omöjligt när man är en spill- och kladdfamilj, va?

10 december, 2009 08:57  
Blogger görel skrev ...

I USA har ju väldigt många tjocka heltäckningsmattor i nästan alla rum. Jag har alltid undrat hur sjutton de bär sig åt för att upprätthålla ens ett minimum av osnusk. Om mattan är tjock så trillar nog smulorna liksom ner mellan trådarna i luggen, men det är ju värre om man tappar en skål med gröt och blåbärssylt.

För att lyckas med heltäckningsmatta tror jag att man ska satsa på följande framgångsfaktorer:

1. Låt bli köket, där ska man ha plastmatta
2. Flytande eller våta livsmedel intas i köket och ingen annanstans
3. Mattan dammsugs med amerikansk monstermattdammsugare (en sån där med blinkande lampor, påsen på skaftet och roterande borstar nedtill)
3. Två gånger per år tar man hem den professionella mattrengöraren för att få bort resterna av hundspyor, bärnässås och coca-cola (eftersom regler är till för att brytas)

Lätt som en plätt alltså! Ett annat alternativ är med fötterna integrerad heltäckningsmatta, dvs. tofflor.

10 december, 2009 09:15  
Blogger Cecilia N skrev ...

Stackarna med skolan i Bondestad.

Här tror de att de har världens mest intressanta objekt och att huset kommer att säljas vips! Och så är det bara alla Lottens läsare som klickar sig vidare för att se på golv. Inte såg jag något gympasalsgolv, bara en gympasalskamin.
(Och genast kom vi tillbaka till Niemi. Kaminkapitlet var ett av de bästa!)

För övrigt hette min filosofilärare på gymnasiet Bondestad. Huruvida detta är relaterat förtäljer inte historien.

10 december, 2009 11:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Integrerade heltäckningsmattor! Ja!

Jag undrar om de har en klickräknare i Bondestad.

Nu är jag inne på att bara ta hit en snickare som lägger in furuplank som vi sedan lackar. (Om tre minuter har jag ändrat mig.)

10 december, 2009 11:38  
Anonymous Ökenråttan skrev ...

Men kan man vara pragmatisk och osentimental - och sån uppfattar jag Lotten - då säljer man ju sjuttonhundratalskakelugnen! För pengarna kan man sen lägga in vilket golv man vill och bladförgylla huset från ovan till nedan, om det skulle locka. What's keeping you ...

10 december, 2009 12:32  
Anonymous Orangeluvan skrev ...

Ni ska kasta er in på Blocket och köpa begagnat trägolv!

10 december, 2009 14:56  
Anonymous Dieva skrev ...

Har ni Rivners i krokarna?
Nä kanske inte, men de kan vara värda en kontakt.

De brukar sälja mycket begagnat användbart byggnadsmaterial - vi köpte en ny ytterdörr till vårt hus hos dom.

Sedan klagade kompisarna över att det stod "Såld" med bred blyerts på dörren de följande tio åren, eller så! Pytt.

* läser deckare, lyssnar på musik inhandlat i London och silar fruktflugor mellan tänderna i väntan på facit och ny lucka *

11 december, 2009 23:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag läste slarvigt och trodde att du var i London IGEN, Dieva. Nu ska jag kolla länken!

11 december, 2009 23:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Rivners.se skareva!

11 december, 2009 23:28  
Anonymous Dieva skrev ...

Nä, fullt så ofta är jag inte i London även om jag numera har kundkort på Harrods.

Om ni kvistar till Rivners så bor vi nääästan runt hörnet!

Haha! wv: solden. Så träffande!

11 december, 2009 23:47  

Skicka en kommentar

<< Home