09 december 2009

Julkalendern den 9 december 2009

Det var tufft i kommentatorsbåset igår. Jag vred mina händer för att inte kasta mig över tangentbordet och skrikava NEEEEJ när många av er hade löst gåtan med helt fel svar. Men så ordnade det ju sig på eftermiddagen.

Vinnare blev Åsna, som gissade på ”en som inte skriver kokböcker”. Och till viss del var det väl rätt? (Alla som gissar rätt och dessutom först men ändå inte vinner fastän de är suveräna på alla sätt och vis: ja, världen är orättvis.)

Lucka 9! Och där har vi ju inte en hemlisbloggarskribent idag, för det är ju jag som har skr... men vem handl... eller vem är det som tillagas kanske man ska säga? När det var Tintin i luckan, visste man ju inte om det var just Tintin eller Hergé. Äh, ni fattar. Och skrik inte ut svaret – var lika diskreta som ni brukar vara!

________________________________________________

Bitterkaka

Receptskribent: Lotten Bergman
Portioner: 1 ganska normalstor men sliten
Tid: minst 17 års halvmisär
Provsmakare: kommentatorerna
Svaret på gåtan: _______________

För att blanda till en extra bitter människa på ett relativt enkelt sätt, krävs visserligen en farlig massa ingredienser – men sedan går tillagningen nästan av sig själv. Bitterheten blandas upp med ett stänk humor och en rejäl nypa bildning, men beskan kan ta överhanden vid de mest överraskande tillfällena.
Använd gärna gamla, oprecisa mått för att få till den karakteristiska … smaken.
  • 1 mamma med bestämda idéer vad gäller uppfostran
  • 1 nobelpristagare till pappa
  • 1 stånd
  • 1 befruktning
  • 4 äktenskap av varierande storlek
  • 2 barn
  • 2 syskon
  • 1 stort ego
  • 1 skrivförmåga
  • 1 knippe åsikter
  1. Se till att föräldrarna möts och blanda dem med ståndet så att befruktningen får plats.
  2. Lägg ner två äktenskap snabbt i kallt vatten och ta upp dem när det börjar koka.
  3. Låt det tredje äktenskapet sjuda längre – spara det fjärde till sist. Sätt på locket. Sjud tills ilskan exploderar i tonåren, låt det sedan stormkoka i flera decennier.
  4. Fiska upp mamman och pappan och lägg åt sidan. Slå barnen i spadet och låt puttra utan större åthävor i minst 10, gärna 20 år. Späd med syskonen om det behövs.
  5. Strö skrivförmågan och egot över anrättningen. Sjud försiktigt upp, låt stå ett helt liv. Smaka av med åsikterna.
________________________________________________

Kom ihåg nu: diskretion är en kommentators främsta egenskap. Facit kommer vid midnatt och lucka 10 på torsdagsmorgonen!

Psst! Tack till Lisa, som har lärt mig hur man bäst skriver ett recept.

Etiketter:

152 Reflektioner:

Blogger Översättarhelena skrev ...

Ena syskonet har ett namn som inte avslöjar könet?

09 december, 2009 08:13  
Blogger Niklas skrev ...

Bara pappan fick nobelpris?

09 december, 2009 08:16  
Blogger Sanna skrev ...

Mina ögon är fortfarande grumliga av sömn. Men här finns ju lite att jobba med. Återkommer om jag kommer på något riktigt bra.

09 december, 2009 08:16  
Blogger Béatrice Karjalainen skrev ...

Den här känns knäckbar får återkomma efter några koppar te, några skrivna upphandlingar och söndergooglade fingrar. Tills dess skall ajg hålla mig från att kika på andras kommentarer.

09 december, 2009 08:17  
Blogger Magnus Carlbring skrev ...

den indisk-afghanske science fictionförfattaren ursula k le guin

09 december, 2009 08:20  
Anonymous Olsson skrev ...

Ingen aning! Och inte har Jonas Hassen Khemiris pappa ("Pappan") fått nåt nobelpris inte. Men det är väl bra att vara konsekvent. Huvudsaken är att man hamnar i plommonstopet!

09 december, 2009 08:22  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Du ska veta, Olsson, att nu ligger du redan i plommonstopet. (Jag har ett nytt system så att det inte blir så stressigt bortåt midnatt. "Omedelbar instoppning" kallar jag det.)

09 december, 2009 08:24  
Anonymous Gittos mamma skrev ...

Född samma år som Gittos pappa, som hörde hur hans mors vänninor beklagade de stackars föräldrarna som fått ett sådant förskräckligt barn. han fick uppfattningen att det handlade om en ligist av värsta sorten (kan ju kanske diskuteras fortfarande)

09 december, 2009 08:25  
Anonymous Gittos mamma skrev ...

Gitto ringde just och kvittrade om hur lätt det var i går - när man läst facit. Ja, ja

09 december, 2009 08:32  
Blogger Niklas skrev ...

Men receptet borde bli en Pot au feu!

09 december, 2009 08:33  
Anonymous Ullah skrev ...

Det låter som Janne M men det är väl för enkelt, och de första kommentatorerna har redan antytt honom (väl?).

09 december, 2009 08:34  
Anonymous Fru Decibel skrev ...

Hm. Idag skulle det ju kunna vara min andra författar-Lotta-granne, hon som skriver kokböcker (Himlagott!)(Kolla dem!), men det är det nog inte. Lägg mig i stopet så länge, så går jag och tränar en stund. Kanske ploppar det upp något i gåmaskinen.

09 december, 2009 08:36  
Blogger Anna skrev ...

Ha, den här tog jag på fusk för det är en gammal kompis till min mamma. Lotassen igår och Knasbollen idag. Nu börjar jag känna mig som om jag kan nånting! En härlig illusion som jag ska bära med mig hela dagen.

09 december, 2009 08:42  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag har en otroligt bra DRT-teori! Och den stämmer på alla luckor hittills. Man skulle kunna formulera den så här: Intet nytt under solen. Vilket förstås betyder något helt annat.

09 december, 2009 08:42  
Blogger Hans Persson skrev ...

Idag har jag nog inte ens skuggan av en alv chans. Som om jag skulle haft det förut. Jag får står här med skammen efter detta gissningssvek.

09 december, 2009 08:43  
Blogger görel skrev ...

Ja, detta var precis vad som omedelbart trillade in i min hjärna också. Inte kan det väl vara så lätt? Jag brukar ju behöva större delen av dagen och några tusen ledtrådar.

09 december, 2009 08:44  
Blogger görel skrev ...

Jag menar vad Ullah m.fl. antyder mer eller mindre diskret -- det kom några andra kommentarer emellan.

Men kära nån, vad ska vi nu göra hela dagen?

09 december, 2009 08:46  
Blogger Ellen skrev ...

Nu blir jag osäker igen? Förra gången jag tyckte att det var så lätt så lätt - då hade jag rätt! Kan det månne vara så idag också?

I såna fall tror jag att vi ska till vänster. Och att vi inte ska vara rädda för att ha fel, blir man refuserad är det bara att gå på't igen!

09 december, 2009 08:46  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Den jag tänker på har bägge föräldrarna prisade, dock bara mamman med ett 'äkta'. Annars stämmer det mesta, vad jag kan förstå.

09 december, 2009 08:47  
Blogger Lo skrev ...

Det som jag tänkte gissa är redan utvräkt, så att vara subtil lönar sig inte, fast klockan bara är 8.39. Men Kina har med saken att göra och en mustasch, tror jag. Åtminstone ibland.

09 december, 2009 08:48  
Blogger Ica skrev ...

Vem ska jag gissa på för att hamna i hatten idag utan att göra bort mig till förbannelse. Jag tänker fundera ett tag till, men vill gardera mig ifall plötslig senildemens uppstår. Gudrun Schyman.

09 december, 2009 08:53  
Blogger Béatrice Karjalainen skrev ...

Omedelbara tanke är ju JM men där var det ju mamman som fick Nobelpris medan pappan fick ekonomipriset vilket ju rent teoretiskt faktiskt inte är ett riktigt Nobelpris. Hmm får fundera vidare men tills dess får JM gälla. Nu dags för nästa dokument att skriva.

09 december, 2009 08:57  
Blogger vredens barn skrev ...

Men det måste väl vara? Eller så är det, förstås, Robert Gustavsson som Tony Rickardsson.

Obstine säger wv, och obstinat är väl anrättningen ifråga.

09 december, 2009 09:06  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Hm, jag får genast vibbar till små djur. Eller träsk. Mora Träsk kanske? Nej jag få ihop nästa alla ledtrådar till en författare, men det där med Nobelpris till pappan får jag inte till. Så troligen har jag fel då det inte är så här enkelt. Det kanske är en figur som denne författare skrivit om? Då är jag rökt, jag har aldrig läst något av denne man.

09 december, 2009 09:19  
Anonymous Ökenråttan skrev ...

Han gick i en skola som grundats av den person som är föremålet för min pågående bok. Ha - det visste ni inte! För övrigt ställer jag samma påstående fråga som Ö-Helena.

09 december, 2009 09:19  
Anonymous Wickmanskan skrev ...

Jag tror som Översättarhelena. Om man nu skall tordas komma med en gissning efter gårdagen misstag.

09 december, 2009 09:22  
Blogger Sanna skrev ...

Efter en hel del googlande som inte ledde någon vart gick jag in och läste kommentarer. Googlade lite till innan jag kom på vem det var många syftade på. Och efter att ha läst om honom på wiki så tror jag också att det är han. Visst pappa fick ett pris som bara är till Nobels minne men det kan ju också sägas vara ett Nobelpris.

09 december, 2009 09:22  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Nu har jag läst alla kommentarer och de flesta verkar vara inne på samma linje som jag. Så jag får väl hitta på något annat att göra.

Lotten, jag tycker att "omedelbar instoppning" låter en smula ekivokt.

09 december, 2009 09:24  
Blogger Malinka skrev ...

Pappapriset ställer ju till det. Eller? Det står ju faktiskt inget i receptet att mamman inte har fått nobelpris.

Och hur skriver man det där, Lotten? Är det Nobelpris eller nobelpris? Jag blir alltid förvirrad och måste slå upp det, och så glömmer jag det raskt till nästa gång.

Ha! Just nu står det en chefsekonom för Svenskt näringsliv i min tv och uttalar sig, och visar sig vara recepträttens systerson! Det visste jag inte om honom när jag såg honom för en halvtimme sedan på samma nyheter.

09 december, 2009 09:26  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Om jag instiftar ett eget pris tex "PKs gastronomipris till Nobels minne", blir det då ett nobelpris?
Enligt min ödmjuka åsikt finns det inget nobelpris i ekonomi.

09 december, 2009 09:27  
Blogger Smultronblomman skrev ...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

09 december, 2009 09:28  
Blogger Béatrice Karjalainen skrev ...

Håller helt med Pysselitens karlslok det finns inget Nobelpris i Ekonomi.

09 december, 2009 09:33  
Blogger Smultronblomman skrev ...

Tur att det går att ångra. Gissade fel alldeles nyss, vilket Syrran, Wickmanskan, påpekar genom ett snabbt msn. Tack, Syrran.
Det är tryggt med syskon, själv har jag tre. Jag gissar nu att dagens soppa kokas av den som har samma postition i syskonskaran som jag själv. Det vill säga nr 2. Men detta tål att filosoferas över innan jag avviker till den hälsocentral som utför vaccinationer mot Nya Influensan. Lika bra att få det gjort, även om jag tvekat...

09 december, 2009 09:38  
Anonymous Håkan (hakke) skrev ...

Jag förstår inte riktigt det här med människor som gifter om sig samma år som de skiljer sig. Borde man inte ha en viss karenstid efter varje äktenskap? Eller det kanske bara jag som är nymodigt gammalmodig. Eller inte modig alls.

09 december, 2009 09:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Många gissningar blir det idag och bara en gång: äglar, drottning, dvärgar, kung.

wv säger inte nevermore, till min stora glädje!

09 december, 2009 09:43  
Anonymous Gittos mamma skrev ...

Ja det verkar för lätt. Dessutom blir det ju så fall Gubbröra och inte Bitterkaka av receptet

09 december, 2009 09:43  
Anonymous Mia skrev ...

Myrorna i skallen fick bara krypa en kort stund. Drar upp rödstrumporna, rättar till Palestinasjalen och ägnar mig helhjärtat åt arbetet resten av dagen.

09 december, 2009 09:43  
Anonymous dionte skrev ...

Nevermor... och så missar jag att skriva mitt lottnamn: dionte var här

09 december, 2009 09:45  
Anonymous Anonym skrev ...

nevermore med e på slutet och inget annat!

09 december, 2009 09:47  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag tycker det verkar som att jag är på samma spår som Ö-helena och Niklas. Tror jag inte anrättningen kört med 2 CV också.

09 december, 2009 09:59  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Får dra till med en antigissning - igen! Eh... Marie-Louise Ekman. Men hon har bara varit gift tre gånger...

*tillbaka till hajarna*

09 december, 2009 10:07  
Blogger cruella skrev ...

Jag sneglar uppåt Skinnskatteberg.

09 december, 2009 10:15  
Anonymous Ardy skrev ...

Serveras med bönor och ris, för en smak av tredje världen.

09 december, 2009 10:23  
Anonymous bengt skrev ...

Jag är på spåret.

09 december, 2009 10:25  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Det ligger en död och gravad hund här någonstans. Wv säger nämligen 'kallabbe'. Och wv brukar man kunna lita på. Vem kan man annars lita och tro på?

09 december, 2009 10:33  
Blogger Eva-L skrev ...

Ja! Första gången i år som jag kan svaret. Det är en man som delar förnamn och stjärntecken med min pappa, men där slutar likheterna.

09 december, 2009 10:55  
Anonymous Margits märkvärdiga skrev ...

Bör efter omsorgsfullt äggpenslade tecken serveras i en hedershatt.

09 december, 2009 10:56  
Anonymous leopardia skrev ...

Måste nobelpriset vara nobelpriset? När det gäller Lottens ledtrådar kan ju någonting vara någonting helt annat. Måste bitterkakan vara bitter, den kanske bara smakar lite... Mazarin?

09 december, 2009 11:03  
Blogger crrly skrev ...

Ahaaaaa. Jag tänker direkt på en blod(puddings)törstig böghatare, en prisad och provokativ samhällsdebattör och skriftställare ...(allitterationsförmågan avled alldeles -- aj.)

Dagens bloggare förknippar åtminstone jag med en viss sorts klassisk leksak och ett helt gäng förkortningar.

Nu ska jag roa mig med kommentarerna!

09 december, 2009 11:19  
Anonymous Mikael skrev ...

Jaha, och vad ska vi göra hela resten av dagen nu då?
Jag lägger en ogissning på den tämligen okända Bengt Le Clézio.

09 december, 2009 11:19  
Blogger crrly skrev ...

Visst ja. Måste ju köra en rebus också: Faster Fördjupning.

Så där ja.

09 december, 2009 11:24  
Blogger Godiva skrev ...

Man vill ju vara med och ruska
i Lottens svarta gissningshatt
bitter, bitter ... Peter Bratt?
Pippi Långstrums Prussiluska?

09 december, 2009 11:55  
Anonymous vovvamomo skrev ...

Det är hemskt att vara förälder.
Föräldrar får skulden för allt,från skoskav till
anpassningsallergier.Men i det här fallet tycker åtmonstone jag att det är befogat.
I ett större globalt perspektiv.

09 december, 2009 12:02  
Blogger Pysseliten skrev ...

Idag vill jag byta jobb med PK, det verkar finnas mer tid för Lotten på hans jobb.

09 december, 2009 12:06  
Anonymous Håkan (hakke) skrev ...

Fyrtorn Kärrsvacka, bara för att haka på rebustrenden som crrly satte igång. (Det börjar kännas som om vi kan sonettrenden ved det här laget).

09 december, 2009 12:08  
Blogger Smultronblomman skrev ...

Först så listade jag rätt snabbt ut dagens soppa enligt receptet. Sedan dryftade jag den idén med syrran som påpekade att recptskrivaren avsågs. Då la jag in en teori om det.
Vid vacciantion mot nya influensan blev de över 50 avvisade i dörren på grund av vaccinbrist. Själv fick jag uppge ålder. *FNYSER KRÄNKT*. En ung kvinna i sina bästa år, med flera stycken tillgodo upp till 50!
Hemkommen igen läser jag nya kommentarer och syrran menar att det var tydligen det slutliga reultatet som är bloggaren och då är jag tillbaka till min första gissning, vilken inte publicerades.

09 december, 2009 12:27  
Anonymous vovvamomo skrev ...

Det är inte lätt att vara någons barn heller, det kan uppstå en bitter konkurrens, att hävda sig mot föräldrarna,har jag läst.
Har föräldern skrivit en bok, så ska jag med skriva en bok.Så det så.Och jag ska ha en större doktorshatt.

09 december, 2009 12:44  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Får jag också byta jobb med PK eftersom det är där det finns tid?

09 december, 2009 12:50  
Anonymous Fru Decibel skrev ...

Lotten har verkligen siktat in sig på mina grannar i år. Undrar om det kan vara DRT? Igår Lotassan, idag en person, som jag brukar se på systemet i Fagersta på sommaren, eller brukade, för han kanske skickar sin unga fru numera. Idag kunde jag faktiskt alldeles själv. *Stolt*.

09 december, 2009 13:04  
Anonymous Kerstin skrev ...

Min första tanke var samma som första kommentatorens. Eftersom jag aldrig brukar ha rätt direkt kan det ju inte vara så?
Läser om personen på wikipedia och inser att gubbfan skiljt sig från sin gamla Gun och gift om sig med en 34 år yngre kvinna. Gubbsjuk, javisst!

09 december, 2009 13:27  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Fast Gun är död, tyvärr.

09 december, 2009 13:31  
Anonymous Katt skrev ...

Idag ska det väl ändå bli rätt och jag gissar idag på han som var Polare med Enver.

09 december, 2009 13:34  
Anonymous Kronfrun skrev ...

Även jag sällar mig till JM-gissarna idag.

09 december, 2009 13:35  
Anonymous Kerstin skrev ...

Ah, nu såg jag i en artikel att Gun är död.

Kan dagens svar vara någon som Guns änkling skrivit om? Kanske nån kambodjan? Eller en förälder?
Har minst 17 års misär något med rätt svar att göra?

09 december, 2009 13:41  
Blogger aku skrev ...

Åh, den här sätter myror i huvudet på en...

09 december, 2009 13:47  
Anonymous Maria H skrev ...

Haha!Stolt över mig själv som kom på en gissning utan att inspireras av kommentarerna. Receptfiguren sålde sitt hus utanför Mariefred för ett par år sedan. Inredningsdetaljerna föll mig inte i smaken. Obehandlad träpanel får mig att tänka på myrstackar.

09 december, 2009 13:47  
Anonymous Olsson skrev ...

Efter alla välvilliga kommentarer kan nu även jag! Hurra!

09 december, 2009 14:20  
Anonymous leopardia skrev ...

Är det bara jag som är misstänksam inför luckans 'lätthet', det får mig att misstänka ugglor i mossen....

09 december, 2009 14:27  
Blogger görel skrev ...

Leopardia, jag undrar också om vi inte har blivit grundlurade allihop!

09 december, 2009 14:29  
Anonymous BiBKK (på besök i Sydney) skrev ...

Hälsningar fran Sydney.
Äntligen (med en snabb verifikation pa Wikipedia) lyckades även jag - en stackars ingenjör med mer än 20 års frånvaro från den svenska litteraturscenen - komma underfund med vem som gömts bakom dagens lucka.
QED att även en blind höna kan ibland hitta ett korn.

09 december, 2009 14:31  
Blogger Misswar skrev ...

Nu har jag inte varit med i plommonstopet några dagar.

Jag grämer mig fortfarande över att jag inte gissade på Knutsson, när jag trodde det. Därför gissar jag idag på JM, vars mors gata i centrala Eskilstuna jag bodde på, fram till i maj i år. Där man även kan parkera i vilda svin och äta amerikansk pizza. Eller bara träffa medborgare på ett kontor.

Jag är nog mest stolt över min gissning idag. Eftersom jag faktiskt hade en gissning, INNAN jag läste kommentaren.

Även om ordverifiering säger att min gissning och utläggning är nonesse (nonsens) så struntar jag i det.

09 december, 2009 14:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jodå, en annan är ju här och läser. Skulle bara tala om det.

09 december, 2009 14:41  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Leopardia och Görel, ni har förstås rätt! Så lätt kan det inte vara. Nu tar vi allihop och släpper tanken på den gamle maoisten som inte gillar toapapper och tänker ut någon annan! Vad tror ni om Rushdie? Han har varit gift fyra gånger. Nobelpriset är förstås en metafor för något helt annat.

09 december, 2009 14:45  
Anonymous örjan skrev ...

Första gången jag får en association innan jag läst färdigt hela luckan.
Kan det vara ett dilemma?
Min tänkta X kan även sätta skådespelare på sitt digra CV.

Förknippaar X med ett gatunamn här i Sme-stan.

09 december, 2009 14:50  
Anonymous Barbafjant, numera blogglös skrev ...

När Pelle (Pälle?) L. var hemlisbloggare tyckte jag att det var alldeles för enkelt och vågade inte gissa. Lite så känns det idag också. Med skillnaden att jag ger mig på att skriva ner min tanke.
För att undvika att skrika ut svaret alltför mycket kan jag väl kalla personen för "den som blev kallad jävla papegoja" av Claes Malmberg i Debatt häromåret.

09 december, 2009 15:08  
Anonymous leopardia skrev ...

Annars har väl De Geer varit gift fyra gånger? Annars har han fyra namn i ett och samma, så har jag plitat dit siffran fyra. Och Nobelpriset kanske är en förvrängning av Nazisympatisör och pappa är egentligen mormor.

ps. Passar Rushdie in å drt?

09 december, 2009 15:25  
Blogger Fredrik I skrev ...

Håller med om att detta verkar på tok för lätt. Hundgravsvarning!

Men vi hade ju en nobelpristagare häromdagen. Kanske hans son också fått för sig att hemlisblogga?

Wv varslar om sidsol. Trevligt, men ärligt talat duger vilken sol som helst för mig.

09 december, 2009 15:30  
Blogger den blyga skrev ...

Liksom flertalet hade jag samma idé, som troligen är den rätta, även INNAN jag läst kommentarerna.

Jag tror Lotten har en lätt en i dag så gruppen kan fokusera på golvproblemet istället...

09 december, 2009 15:32  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Ja, Rushdie passar finfint in i min gamla DRT Svenska Akademien, eftersom det var pga honom som Ekman & Gyllensten (kanske Aspenström också) slutade gå på mötena. Han passar också otroligt bra in i min nya, betydligt mer genialiska DRT. Ska kolla om Carl-Johan De Geer också gör det ... Jajamensan!

09 december, 2009 15:39  
Anonymous Wickmanskan skrev ...

Jag gissar Erica Jong.
Hon har skrivit Shylock's Daughter bl a. Jag ser att Shylock är en snål ockrande karaktär i Shakespeares Köpmannen i Venedig. Mao referensen till ekonomipriset.
Vidare har ju Jung skrivit Fruits & Vegetables och Loveroot(kärleksört). Passande eftersom dagen lucka kommer i form av recpet.

09 december, 2009 15:41  
Blogger Godiva skrev ...

09 december, 2009 14:41 Lotten sa...
"Jodå, en annan är ju här och läser. Skulle bara tala om det."

Kofi Annan?

09 december, 2009 15:45  
Anonymous Åsna skrev ...

Jarnst Myrchsteiger.

09 december, 2009 15:58  
Anonymous helena skrev ...

Jamen, självklart är det en lurig mossuggla. Jag har genomskådat den! Åsikter och barnuppfostran och äktenskap - det måste vara Anna Wahlgren. Fast hon har väl varit gift sex gånger eller så och har nio barn, men fyra är väl helt enkelt en metafor för sex, och två en likaledes fiffig metafor för nio.

09 december, 2009 16:22  
Anonymous vovamomo skrev ...

Annan? Och annan.. Menar de kanske Anna?
Men det är ju inte det första man ska tänka på, då.

09 december, 2009 16:28  
Anonymous Bengt O. skrev ...

Frågar som Niklas. Det är nog den som jag brukar kalla "en parricid koloss på intellektuella lerfötter."

09 december, 2009 16:44  
Anonymous Agneta skrev ...

Håller med Gittos mamma om att receptet troligen leder fram till Gubbröra och inte Bitterkaka.

Annars var det hela lätt som en plätt, i dag.

09 december, 2009 16:44  
Anonymous gitto skrev ...

Hallå Lotten, lämna tillbaks min mamma som hon var innan hon fick nyas om julkalendern!

Nu för tiden vill hon inte ens prata med mig nät jag ringer.("jag kan inte, jag håller på att skriva en kommentar hos
Lotten!").

Åh, Medea!

(nej mamma, jag skojade bara!)

09 december, 2009 17:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Janne M är ju den man tänker på.
Mormormona

09 december, 2009 17:30  
Blogger mormormona skrev ...

Låter som Janne M.

09 december, 2009 17:34  
Blogger mormormona skrev ...

Janne M

09 december, 2009 17:35  
Blogger Yvonne L skrev ...

Jag funderar på att svara Johnny Depp idag också. Eller Gösta Ekman. Det verkar ju för lätt om jag för en gångs skull tänkt rätt på en gång. Får ta och fundera lite till och kanske googla lite.

Oj, fick just se att wv säger billi. Menas då den där bokhyllan, eller att min gissning är billig?

09 december, 2009 17:41  
Blogger Godiva skrev ...

Idag tror jag att vovvamommo är något på spåret, själv har jag inte en aning och långskottsgooglar födelsedag 9 december, och hittar 1962: Karin Gidfors, svensk manusförfattare som skrivit manus till många tv-serier, bl a Rederiet. Ja, lite bittra karaktärer fanns väl där på Freja, men, nej, några nobelpristagare var de nog inte.


9 december 1842 föddes Carl David af Wirsén, författare, poet, ledamot av Svenska Akademien, dess ständige sekreterare. Aha!

"I denna befattning ingick att leda arbetet med fixering av stavsättet och akademiens ordbok. Det resulterade i Svenska akademiens ordlista (SAOL), där det modernare stavningssättet vann gehör men inte af Wirséns gillande. Tillsammans med Theodor Wisén och Esaias Tegner försökte han försena utgivningen."

"...beryktad för sina många negativa recensioner av August Strindberg, Verner von Heidenstam, Selma Lagerlöf, Henrik Ibsen och många andra. Aha!

En bitter bakåtsträvare, det låter ju lite janmyrdalskt? Vilka fick nobelpris under af Wirséns sekreterartjänst, ha ha!

09 december, 2009 18:02  
Anonymous chall skrev ...

jag skriver mitt svar f;re jag läser kommentarerna.. nu måste det vara mannen som aldrig kommer undan kärnfamiljen.

men det klart, jag trodde mamman fick ett fint pris också. hm. nu; läsa kommentarer till lunchen

09 december, 2009 18:02  
Anonymous Den obildade skåningen skrev ...

Wv säger nogluke! Jag får inte riktigt ihop det med Lucky Luke. Kan det vara någon annan Luke kanske?
Luke Skywalker.
Luke Wilson.
Luke Air Force Base.
Wv var ju inte säker med sitt nog Luke och det är inte jag heller!

09 december, 2009 18:10  
Blogger The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman skrev ...

Jag tror att det är så lätt som det verkar. Precis som det var med Kristina Lugn. Eller så är det vissa bloggare som är lättare för mig, och det är de som baseras på ledtrådar. Triviala kunskaper har jag gått om, att analysera litterära stilar är inte min kopp te.
Men nu börjar jag undra, fick inte morsan också nobelpris på ålderns höst? I fred. Och det var inte KissInger. Eller är det någon annan? De flesta nobelpristagare kan ju antas ha ynglat av sig.
Men sen kanske Lottens intro är en ledtråd - om vi ska göra det svårt för oss. Det är inte Mannen själv, utan någon som har skrivit en biografi över honom. En bitter biografi?
VW säger delicia.

09 december, 2009 18:11  
Anonymous chall skrev ...

...för att fortsätta på min gissning, receptets egen son är en väldigt trevlig man och pedagog! Ibland faller nog äpplet långt från päronträdet.

09 december, 2009 18:13  
Anonymous chall skrev ...

Ja det klart, det kan ju vara någon som inte gillar ihopkoket. (ang. TBFKAEMs kommentar). Vår utrikesminister? Men har han skrivit en sådan bok också? För han gillar inte den alla tror det är iaf.

Det är ju roligt med vad folk känner igen snabbt och vad som kommer lite senare på natten.

09 december, 2009 18:15  
Anonymous Emi skrev ...

Jag kan bara tänka havregrynsgröt och fotbollar (två, med mjölk i) just nu, så helt logiskt gissar jag ... jag vet inte. Just det. Fast WV säger "wingl", så det är nog nån som har trevligt.

09 december, 2009 18:18  
Blogger görel skrev ...

@den blyga - menar du att kommentatorsgruppen ska ägna sig åt Lottens nya golv? Men så ta hit provkartorna då, så ska vi nog allt se till att det finns ett beslut innan morgonen gryr!

09 december, 2009 18:18  
Anonymous vovvamomo skrev ...

Det är som ett gift ,det här.I december månad. När man borde ha annat att göra.
Inte utan min...
hjärngympa

09 december, 2009 18:29  
Anonymous Dieva skrev ...

Även jag tyckte mig veta vem innan jag ens läst texten klart. Måste vara något lurt!
Nu dör datorn straxt.

09 december, 2009 18:32  
Anonymous örjan skrev ...

Om jag skulle gÖra ytterligare ett inlägg, men i min broders namn?
Vore jag då en myglare till plommonstopet?

09 december, 2009 18:48  
Anonymous Den obildade skåningen skrev ...

Nu säger wv enomand! En omand är det samma som en dansk kvinna?
Förvirringen breder ut sig över mig och mina jag.

09 december, 2009 18:55  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Att slänga sig över julkalendern så här på kvällen istället för på morgonen är bra för självförtroendet. Efter att ha läst texten hade jag tre aningar och efter att ha läst kommentarerna finns bara en aning kvar. Jag gissar också på JM och om det är fel gissar jag på att det inte är Bodil Malmsten idag heller.

09 december, 2009 19:04  
Anonymous Statistikern skrev ...

Måste vara Strindberg! En dåres försvarstal.

Flera dagars frånvaro, har helt enkelt varit väldigt splittrad. Nu är jag åter på banan, på gissningsbanan naturligtvis, risken att jag har rätt är som vanligt decimerad.

09 december, 2009 19:30  
Blogger Dammråttan skrev ...

I dag är jag ÄNTLIGEN frisk igen och halkar in så här lite framåt kvällningen och gissar lite vilt, utan att läsa en enda kommentar. Försöker vara lite kryptisk och säger småkrypsfördjupning och nu ska jag läsa 104 kommentarer, med eller utan avbrott av barn och make (vaddå får man inte sitta här i godnatt-bokstider? HM, får väl läsa senare då...)

09 december, 2009 19:38  
Blogger Smultronblomman skrev ...

Ja, vad ska man kalla denna anrättning? För mig totalt omöjlig att förstå mig på. Blir totalt ställd över uttalanden och åsikter. Jag upptäcker när jag läser in mig att vederbörande måste ha fått fler än Claes Malmberg att gå i spinn. Provokativ? Något!!

WV säger press och det är något som både jobbats med och antagligen erhållit för sina åsikter!

09 december, 2009 19:40  
Anonymous Gittos mamma (ej fd) skrev ...

Jag vill ha en ny identitet - nån som Gitto inte ens vet om. Jag kan ju vara M:s, M:s, C:s, O:s, W:s,J:s M:s eller S:s mamma. Men helst vill jag bara min egen (fast inte mamma, men för sent?). Något förslag? Och jag har fortfarande inte komit på någon annan bitterf (förlåt) med två syskon och en pappa som nobelprisvinnare och tillagare av gubbröran.
PS. Gitto har varit snäll och talat om vad wv står för. Först trodde jag det var någon undertryckt äkta hälft som ville säga sitt, sedan trodde jag det var någon hemlig kod, men nu vet jag bättre - det är ju Stefan Fölster som lägger sina ekonomiska aspeker på Lottens mellanhavanden. Det kan bli dyrt.
Hoppas det blir något lätt imorgon, för hur ska jag annars, på ett snällt sätt, förklara att det bara ska vara TYSTA och JOBBA

09 december, 2009 19:52  
Anonymous Fortfarande Gittos mamma skrev ...

mina elever alltså

09 december, 2009 19:54  
Blogger Dammråttan skrev ...

Men det är klart att du ska vara "Gittos mamma", annars blir vi ju helt förvirrade. Det är bara att inse att från den dagen man satt barn på jorden och rör sig i deras kretsar (det börjar ju på dagis) så är man XXX:s mamma. för mig börjar det bli lite förvirrat vems i vilken situation och här kan jag trevligt nog vara bara Dammråttan. Men är du presenterad som någons mamma är det kört.

09 december, 2009 19:59  
Anonymous vovvamomo skrev ...

Bitter,bittrare Bitch!

09 december, 2009 20:00  
Blogger Dammråttan skrev ...

Gittos mamma: Måste ju tillägga att du för övrigt är ett mycket trevligt tillskott i kommentatorsbåset. Skit i eleverna,det är snart jullov.

09 december, 2009 20:01  
Blogger Ingela skrev ...

Jag tänker genast på han med mekanot. Det senaste jag läste av honom var nån slags roman där han berättade om sitt kärlekliv i fysisk bemärkelse. Det kände egendomligt att läsa om och omöjligt att att föreställa sig och jag tror inte att jag läste klart.

Men var det inte för enkelt?

09 december, 2009 20:08  
Blogger Dammråttan skrev ...

Förresten verkar ju alla tycka som jag. BORDE antagligen googla och kolla och gissa på nåt annat, eftersom det verkar på tok för enkelt, när jag gissade på det sådär direkt. Å andra sidan borde jag ännu mer läsa godnattsaga nu, så det får bli min gissning för i dag.

09 december, 2009 20:09  
Blogger Dina skrev ...

OV säger delit. Vadå? Jag har ju inte gissat än...

Vill först säga att jag beundrar din förmåga Lotten, att skriva på så många olika sätt i så många år. Har du någon gång upprepat dig? (Har bara läst ung de senaste två åren.)

Vem skall man gissa på idag? Efter att ha läst alla kommentarer tror jag faktiskt att jag vet vem alla tänker på. (Det skulle jag t ex inte ha kunnat lista ut igår.)

09 december, 2009 20:11  
Anonymous nykomling skrev ...

är det möjligt att det är så lätt som det verkar vara,så att även jag känner mej ganska säker redan innan jag läst alla fängslande kommentarer? ,
hörde fö att denne man är helt emot samkönade äktenskap, vilket iofsig rimmar väl med dogmatiken

09 december, 2009 20:15  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Det är ju Gordon Ramsay.

Wv säger prelars, före Lars?

09 december, 2009 20:15  
Anonymous Kristina af Knusselbo skrev ...

Jag blir så himla glad när jag kan, för då känns det som om jag har rätt att gissa, fast jag vet att man får gissa fel om man vill. En gubbsjuk sexbent radikal jävel, gissar jag på!

09 december, 2009 20:33  
Blogger ZKOP skrev ...

Här kommer jag så här på kvällen, och utan att läsa kommentarer så vet jag vem. Jag tror jag var först med namnet! Nämligen redan igår!!!
Tror att jag börjar bli bildad genom att läsa Lottens julkalender. Nätterna ägnas åt att läsa kommentatorernas länkar till Bellmantexter och Youtubeklipp med konstalmanackan och ... en massa intressant!

09 december, 2009 20:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Åh, ZKOP, där har vi ju poängen med Julkalendern.

Och Gittos mamma: du skulle bara våga byta namn. Det gäller Nykomling också, hur lite nykomling du än är om tio dagar.

Örjan: gissa du åt din thaibroder, men då får du banne mig först fråga honom vad han vill att du ska skriva. (Ni ser, snart är brodern indragen han också.)

09 december, 2009 20:45  
Blogger görel skrev ...

Hörru Lotten, skulle vi hjälpa dig att välja golv eller?

09 december, 2009 21:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tycker du att jag är i Julkalenderluckan för mycket och i golvetinlägget för lite, Görel??

09 december, 2009 21:19  
Anonymous örjan skrev ...

Jo nog läser thaibrodern Dig, det vet jag.
Bra att Du förstärker min uppmanning till honom. Dvs att presentera egna gissningar.

09 december, 2009 21:22  
Anonymous Wickmanskan skrev ...

Inspirerad av dagen lucka passerade jag mitt lilla biblo och lånade De tre löven. Jag har läst den tidigare, men tänkte kolla om den håller för en omläsning. Spontant kan jag känna att äpplet faller inte långt från päronträdet. GM verkar vara lite speciell också.

Detta är också en följd av kalendern. Man minns och inspireras.

09 december, 2009 21:23  
Anonymous Dieva skrev ...

Själv är jag lite bekymrad över att Ö-helena har en idé om DRT där alla luckor passar. Hon brukar ju ha en osviklig känsla för vad som är rätt svar.

Kanske har jag bara inte sett hur min felande lucka passar in. Eller så är jag ute och cyklar.

09 december, 2009 21:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag är också nyfiken på Översättarhelenas DRT-feeling! (Särskilt eftersom jag faktiskt inte är riktigt nöjd med ledtrådarnas tydlighet så här långt.)

09 december, 2009 21:41  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Dieva, jag vågar inte avslöja min teori om Den Röda Tråden ännu, för då tror jag att Lotten ändrar den. Jag litar inte en sekund på henne! (Just i julkalenderavseende, alltså.)

09 december, 2009 21:45  
Anonymous Ami skrev ...

Nu ska vi alla baka
en litterär och bitter kaka
mosa lite banan
på den nygräddade Jan.
Fy fan va´gott det ska smaka!

09 december, 2009 21:45  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Hur går det förresten med den omedelbara instoppningen, Lotten? Har den metoden hållit hela dagen?

09 december, 2009 21:46  
Blogger Plastfarfar skrev ...

@Gittos Mamma: Du kan skaffa dig ett konto på blogger utan att för den skull behöva börja blogga. Då vet folk att det är du och ingen annan som skriver under din signatur, med blått streck och allt.

Jag har sett flera som har Bloggerkonto utan blogg just för att folk ska veta vem som skriver.

(Hälsa dotera från en hängiven läsare och Delidaskonsument)

09 december, 2009 21:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nope, Översättarhelena -- när jag också började associera ekivokt, tappade jag instoppningstråden och kommer att få ett helvete kl 23:59.

Tack för rimmet, Ami -- i brist på sonetter får man vara glad åt limerickar. (Vilket inte skrevs för att förminska limerickmakerskan utan bara för att elda på sonettskaparne i världen.)

09 december, 2009 21:58  
Anonymous Thailandbrorsan skrev ...

Jag lyckades tydligen finta bort både Örjan och Lotten med ett modifierat alias i mitt första inlägg till Julkalendern.
Jag är fortfarande på tjänstebesök i Sydney och ska strax åka till kontoret för att kontrollräkna prestanda på en offererad ångturbin till ett biobränslekraftverk vi hoppas få bygga vid ett sockerbruk i Queensland.

09 december, 2009 22:14  
Anonymous Dieva skrev ...

Jag inser att jag inte har gett någon ledtråd till vem jag tänkte på.
Insekter mellan bergen.

wv påstår att det är en stedityp, och det kan vi väl skriva under.

09 december, 2009 22:19  
Anonymous Vatten-Sanna skrev ...

Vissa europeiska intellektuella svärtar de andras goda rykte, att någon kan bli och vara så flagrant homofobisk som dagens (vad det verkar) numera ohemliga hemlisbloggare är dumt bortom berg och öknar (bortom sans och vett, typ). Tur att vi med ansvariga medvetanden lever i en annan värld, med en annan, bättre, ordning.

Och Dieva, Översättarhelenas röda tråd verkar ju kunna täcka in även icke-hemlisbloggare. Jag tror att hon har "människor" eller nåt som DRT-idé.

09 december, 2009 22:22  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Aha, Dieva, den kände författaren Flugkjusa!

09 december, 2009 22:23  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Nähä du, Vatten-Sanna, så enkelt är det alls icke!

09 december, 2009 22:24  
Blogger Ulla PE skrev ...

först tänkte jag på Strindberg (som hade (nästan) fyra äktenskap, men han fick ju aldrig Nobelpriset. Och nu är klockan så mycket att jag inte behöver vara diskret längre utan kan skriva Myrdal.

09 december, 2009 22:34  
Anonymous Dieva skrev ...

Jag tycker Flugkjusa var ett lysande namn!

Sen är det mycket som sker under solen.

09 december, 2009 22:49  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Folk minglar och har det bra här bak i båå-åset, som om saken vore biff. Då finns det all anledning att oroa sig för The Devious Julkalenderskrivare och hennes Lottska Påfund.

Jag singlar därför in Nicholas van Rijn, född år 2376, i plommonstopet. En av Poul Andersons oförglömliga gestalter. Nobelpriset verkar iofs vara utdött på hans tid, men mycket annat stämmer.

Eller hur, Embryo?

09 december, 2009 22:58  
Blogger Huskorset skrev ...

Jag tror det är han med barndomen och föräldrarna och syskonen. Han som vart i Kina men ändå har mustasch, du vet.

09 december, 2009 23:10  
Blogger MonaS skrev ...

Janne M.

09 december, 2009 23:11  
Anonymous Håkan (hakke) skrev ...

Även om klockan är mycket gillar jag tanken på mossugglor och hundgravar. Och själva orden! Här gäller det alltså att komma på andra tankar. Hmm ...

H:m:way var ju gift fyra gånger men hade tyvärr fem syskon och fick nobelpriset själv. The Svedberg var också gift fyra gånger men vann även han nobelpriset själv. (Strindberg var bara gift tre gånger, och så fick han heller aldrig nobelpriset. Börjar vi se ett mönster?)

Bengt Lagerkvist, som ju varit på tapeten redan igår, har ju onekligen en far som fått nobelpriset. Han har också två syskon, men jag hittar inga uppgifter om äktenskap eller bitterhet. Alex Schulman slutligen har bara gift sig två gånger (ännu), men han har två helsyskon och skulle nog gärna vinna nobelpriset, precis som sin mormors far och sin mormors bror.

Jaha, hur spinner jag vidare på det här nu då? Jag får nog sova på saken.

09 december, 2009 23:18  
Anonymous m skrev ...

Jag vet inte vartifrån hon kom: Céline Dion!

09 december, 2009 23:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

The Devious Julkalenderskrivare gillar faktiskt hakkes idéer.

09 december, 2009 23:44  
Anonymous dionte skrev ...

Slänger i sista minuten in att jag inte bara förstått att jag hade fel när jag gissade vid lunchtid utan att jag nu också förstår vem det är tack vare andra kommentarer. Dogmatiskt mekano med myr. JM alltså.

09 december, 2009 23:46  
Anonymous bengt skrev ...

Och det skriver du 23:44?
Onda kvinna!

09 december, 2009 23:52  
Anonymous Vatten-Sanna skrev ...

Garderar med Mao.

09 december, 2009 23:56  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ba' skoja.

Nu ska jag försöka klicka fram ett facit.

10 december, 2009 00:00  
Anonymous örjan skrev ...

BiBKK
Nu hittar jag Ditt inlägg från 14.31.
Ja Du lurade mig.
För uttydning.
Initialerna betyder "Brodern i Bankok"

10 december, 2009 00:11  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu ligger facit ute!

Men skit, Lisa Förare Winbladh var ju inte med och gissade idag -- hon som ju gillar recept och allt.

10 december, 2009 00:21  
Blogger Plastfarfar skrev ...

inte Gitto heller.

10 december, 2009 01:22  
Anonymous örjan skrev ...

Plastfarfar
Gitto var visst med, dock utan vers eller sonnett 17.29

10 december, 2009 01:38  

Skicka en kommentar

<< Home