27 juli 2009

Zlatan Ibrahimovic och Sarah Sjöström och jag (uppdat.)

När jag var i Grekland kände jag mig oftast som en Gargantua. Med mina kanoter till fötter, tefat till ögon och plockepinn till spretande tänder sneglade jag avundsjukt på alla små, nätta Medelhavskvinnor.

Men så suckade jag och ryckte på mina breda axlar och kom på att det nog är precis som det ska vara. Och jag är ju inte ensam.

Sarah Sjöström som i VM idag vann 100 meter i det obegripligt obekväma simsättet fjäril – och dessutom slog världsrekordet – är 181 cm lång.

Och hur är det nu med Ibra? (Ni ser, jag tror att jag är kompis med honom och har lagt bort titlarna.)

Jo, Zlatan har nu läkarundersökts i Barcelona. Han befanns vara precis 194 cm, som han hade sagt, och verkar inte börja krympa på ett par år. Läkaren som mätte fick stå på tå – och nådde då nästan.

För säkerhets skull mättes även Zlatans biceps. Antagligen får han böta om de krymper. Den ohåriga armhålan lockar alldeles fasligt.

Visserligen vill jag ibland vara petite som en sparv och ha nätta sandaletter och näsduksstora klänningar. Men äh. Jag står i alla fall stadigt och syns när jag hörs.


Här är hela klippet med Zlatans läkarundersökning. Kul att se att han kan springa.


Uppdatering 28/8 28/7
I SvD:s artikel om ”Sarah, Zlatan och sportjournalisten” sprutar majlardiskan som en sifon på ett groggbord. Visste ni inte att Sarahs föredömliga fysiska företräden inte döljs av hennes baddräkt och att hon skapar ytspänning eller att Zlatans självbild inte behöver putsning så vet ni det när ni har läst detta. Ingressen? Ok:
”Inte S som i Sarah Sjöström. Utan S som i: Självkänsla. System. Skador. Grejar Zlatan sin triss i utmaningar blir han kung i Katalonien. Som ett annat ess: Stojtkov.”
(Stoitjkov ska det nog stå.)

Etiketter: ,

15 Reflektioner:

Anonymous en djefla man skrev ...

Groucho vill sjunga när han ser Zlatan.

28 juli, 2009 00:29  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tänk om det var tatueringarna som mättes och alls inte bicepsarna ...

28 juli, 2009 01:34  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Nån som vet vad de föreställer eller vad det står? (Annars är det fortfarande juli, Lotten)

28 juli, 2009 10:58  
Blogger Cecilia N skrev ...

Hihi, tänk om man skulle börja gnola med Groucho varje gång man ser en (kvinnlig) tatuering ...

28 juli, 2009 14:18  
Anonymous Anonym skrev ...

hmmm kanske därför jag simmar så sakta, jag har bara 39 ibland 40 i skor och är bara 171 cm lång.

28 juli, 2009 16:04  
Blogger Elisabeth skrev ...

Funderar på om Zlattes tatueringar blir svårlästa om han minskar bicepsmåttet. Det kanske kommer att bli en helt ny innebörd?!

28 juli, 2009 16:19  
Blogger Smultronblomman skrev ...

...Apropå tatueringar; Tänkte att jag skulle ha skaffa en tatuering till min 40-årsdag när jag var ca 36. Det var några år sedan... En ros placerad så intrikat på ena bröstet att den bara syntes till en del med en schysst urringning. Så att varelser av det motsatta könet kunde fantisera om att få se hela, typ. Min yngre syster punkterade och avrättade den fantasin snabbt,effektivt,med klinisk precissoin och permanent med orden "..och så med åldern utvecklas den till en azalea!!.." Aldrig fick man drömma om att allt man ville göra när man blev 40 och livet skulle börja....*suck*

Det blev aldrig en tatuering och i dag är jag inte ledsen för det. Jag tycker inte längre det är häftig med tatueringar, är djävulskt rädd för smärta och skulle aldrig stått ut.

28 juli, 2009 19:08  
Anonymous ZKOP skrev ...

Filmskådespelorskors längd
Garbo, Ingrid Bergman m fl
Till tröst för alla långa kvinnor!
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_806693.svd

28 juli, 2009 19:38  
Blogger Smultronblomman skrev ...

Man känner mig som en pyssling (vågar inte använda tänkt ord för att inte riskera anmälan för hets mot folkgrupp) när jag läser Sarah:s längd. En tvärhand hög själv...

Och nästan utan frön om man får trö wv seedles

28 juli, 2009 19:43  
Anonymous ZKOP skrev ...

Filmskådespelorskors längd

28 juli, 2009 19:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Apropå längd, så läste jag någonstans att Robert Redford är runt 1,60 m. Men på imdb står det att han är 1,75 m. Kan vi kanske kalla in Zlatans läkare för en kontroll?

Själv är jag verkligen inte en ens normallång basketspelare utan en pygmé på 1,71 m.

28 juli, 2009 22:26  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack, Plastfar, nu har jag ändrat datumet! Tänk, jag vann liksom en månad hux flux.

28 juli, 2009 22:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Plastfar-faaaaar skulle det ju stå. (Jag har melon på tangenterna – allt går hemskt trögt.)

28 juli, 2009 22:29  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Min 'svärson' har då aldrig kallat mig "far", tack för det. Inte heller har barnen kallat mig vare sig "plasfarfar" (förståeligt nog) eller ens "farfar". Där gäller förnamnen och inget annat. Till och med om föräldrarna.

Detta tog lite möda att vänja mig vid, måste jag tillstå.

28 juli, 2009 23:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag har en kompis som kallar sin pappa för pappa men sin mamma vid förnamn. Han har ingen aning och varför det blev så.

Jag ha en annan kompis som (till skillnad från sina syskon) kallar båda sina föräldrar vid förnamn. Inte heller han minns hur det kom sig, men det går rakt inte att ändra på.

Fyra av mina kusiner och Broder Jakob envisas med att kalla mig Charlotte -- och de kan inte ändra sig fastän jag bönar och ber och visar hur fint "låh-tten" ligger i munnen. De försöker, men det är tydligen som att plötsligt börja kalla mig Alfred.

29 juli, 2009 00:20  

Skicka en kommentar

<< Home