23 juli 2009

På toa

Man äter på restaurang. Man går på restaurangens toa. Man tar förstås med sig kameran, för tänk om det finns mögel i ett hörn eller en synnerligen konstig toapappershållare som måste dokumenteras.

(Någon som är intresserad av toalettlås? Jag har en diger samling toalettlåsbilder, men jag minns inte vad jag tänkte göra med dem.)

Min kusin Ann berättade en lång och komplicerad historia om en god vän som råkade ut för än det ena, än det andra – allt bedrövligt och förfärligt. Men allt löste sig en dag när hon gick in på Marks & Spencer och där inne mötte Gud. Sedan den dagen är hon djupt tro- och välmående.

(Nej, så där kan man inte skriva. F’låt. Troende och välmående borde det stå. Men jag säger som Howdy Sailor: ”Rökning orsakar en långsam och smärtsam död står det i annonserna och jag tänker lång- och smärtsam eller smärt- och långsam?”)

I alla fall.

Där inne på restaurangtoan var allt normalt utom ett med något degliknande igenproppat rör. Titta nu noga. Ser ni Honom?

Man ser en fyrkant som kan vara en tv eller ett fönster. Och i högerkanten av fyrkanten ser man ju någon! Är det månne Jesus i tioårsåldern? Vad kan det i så fall betyda? Hallå? Vafalls, ser ni inte?

Våjla!

Nä, nu ser jag. Äsch. Det är ju Kalles Kaviar-killen. I skjorta och allt.

– Hur var toan?
– Helt ok. Jag tror numera att kaviar är lös- och meningen med livet.

Etiketter: , ,

18 Reflektioner:

Anonymous Ullah skrev ...

Jag tyckte det såg ut som påven.

23 juli, 2009 23:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Visste väl att jag gillade dig! :)

Du kanske uppskattar den "kål- och morotslåda" jag hjärtans gärna äter till jul. Jag kan verkligen inte tänka mig att säga det på något annat sätt även om somliga tycker att det måste vara fel eftersom den innehåller kålrot och inte kål.

24 juli, 2009 00:15  
Blogger Örjan skrev ...

Förstatårtans bild.
Tycker jag att man i bästa fall kan tolka till ett ungt kvinnoansikte med huvudbonad.

Om religiös anknytning.
Birgitta Birgersdotter dvs Birgitta Gudmarson och nu känd som Heliga Birgitta under hennes unga år???

24 juli, 2009 01:08  
Anonymous Tiila skrev ...

Jag tycker mig märka det flygande spagettimonstret i geggan och provar att göra min första länk:
The flying spagettimonster

Speciellt gillar jag deras teori om att växthuseffekten beror på det minskande antalet pirater...

24 juli, 2009 09:55  
Blogger Cecilia N skrev ...

Inte tycker jag då att han liknar den vanliga Jesus-bilden. Snarare en något äldre man med mustasch och solglasögon. Iaf om man klickar upp bilden.

Men de korslagda fiskarna framför honom kanske kan vara en ledtråd ...

(Den lodräta med stjärten upp, den vågräta med huvudet ut åt vänster ... och jag menar vänster.

24 juli, 2009 12:27  
Blogger Cecilia N skrev ...

Alternativ stavning tillhandahålls av wv: jecow

24 juli, 2009 12:28  
Blogger Ica skrev ...

Jag såg honom innan din fuskbild. Solklar ju. Om det just är Jesus vet jag inte. aldrig träffat honom.

24 juli, 2009 15:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Guuuuuud så roligt detta var!

24 juli, 2009 16:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Miaisageek! Jag har ett nytt förslag: mo- och kålrotslåda.

Så nu har vi sett Kaviarkalle, påven, Heliga Birgitta, fiskar med en gammal man och spaghettimonstret. (Följ Tiilas länk -- det är jätteroligt!)

Men har våra liv förändrats? Ser vi med nya ögon på livets tr- och grubbel?

(Ikväll ska jag inspektera toan på O'Learys. Rapport kommer nog.)

24 juli, 2009 17:04  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, tack, ack du anonyme berömmare.

24 juli, 2009 17:04  
Blogger Örjan skrev ...

Rorschach-tårta?

24 juli, 2009 20:49  
Blogger Cecilia N skrev ...

Hihi, Örjan. Maken var in på samma spår ungefär när jag visade honom bilden. Han var mycket mer intresserad av "fläcken jag hade på tröjan". (Inte för att jag hade någon, men har man sett filmen "Tais-toi!" med Depardieu och Reno så förstår man.)

24 juli, 2009 21:58  
Blogger Anna skrev ...

Vi hade en Kafka som stirrade på oss från hörnet av kakelgolvet i hotellbadrummet i Singapore. Jag tycker det är lite ofint att stirra ut på folk som sitter på toa.

24 juli, 2009 22:11  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Tilla: Jag är pastafarian i min Facebookprofil och har även TFSM-loggan på bilen. En alldeles utmärkt religion i dessa tider när folk tror att jorden är 6000 gammal och även att våra förfäder gick med dinosaurierna.

Visste du förresten att det är en kille i Huddinge som har gjort Michelangelo-parafrasen som har blivit vår mest kända logga?

24 juli, 2009 22:55  
Blogger Plastfarfar skrev ...

6000 år gammal, heter det förstås.

24 juli, 2009 22:56  
Anonymous Åsna skrev ...

Jag är också pastafarian och bär spaghettimonstret runt halsen. Spaghettimonstret finns överallt, så det är klart att det är det. Kalles Kaviar, bah. Öppna dig för sanningen!

26 juli, 2009 01:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Det här med spaghettimonster var jag helt ovetande om! Tack!

26 juli, 2009 12:38  
Blogger Ica skrev ...

Jag har en sån där oljeshejk på mitt badrumsgolv hemma i Småland.

26 juli, 2009 21:43  

Skicka en kommentar

<< Home