20 juli 2009

Grekiskt strömavbrott

Äsch, det är ju precis som hemma nu. Strömavbrottet är svart som det ju plägar vara överallt och man oroar sig över sådant som kommer att sätta igång när allt börjar funka igen mitt i natten. Och över allt som man inte kan ladda.

Här sitter jag just nu och skriver. Alla som ser mig tror att jag är en svårmodig författare från Norge, för alla andra här är från Norge. Och när såg vi senast en svårmodig person från Norge?

Här satt jag nyss i 500 musikdecibel och försökte konversera en norsk smärtforskare som skulle jobba på Berkeley i ett år. Tänk ändå vad snygga två fingerflottiga glas kan se ut.

Den här kladdiga mojängen funkar inte alls nu när strömmen har tagit slut. Det är en antiinsektsgrej. Berätta gärna hur den funkar, för det vet inte jag. Man lägger i den blåa tabletten och pluggar in bollen i väggen och så funkar det bra i åtta timmar. Sedan kommer myggorna och flugorna tillbaka. Trolleri!

Det är förstås färgmedel i vattnet. Som grekerna sedan häller i alla drinkar och i alla målarpytsar.

Ny upptäckt på stranden idag: potatis, frigolit och petflaska.

Jahaja. Det är 14 minuter kvar av batteritiden och jag har ju inte ens hunnit berätta om havsvattnet som var så varmt att det brände, om solnedgången som drunknade i ett dismoln, om att man alltid bör hälla citron över sina pommes och om apotekaren som är läkare samt de två poliserna som började slåss. Ah well.

I övermorgon ska vi sova i Aten. Är det något jag bör tänka på, äta upp eller snabbkolla under tisdagskvällen i denna världsmetropol?

Etiketter: ,

19 Reflektioner:

Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Fly mig en sådan insektsmojäng! Jag sitter ute på landet med sju miljoner äckliga j.vla flugh.lveten surrande kring mig. Antingen gillar de datorns ljus, eller så luktar jag struts. Hur som helst: de måste döden dö!

20 juli, 2009 00:12  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Det är nog bara gammal vanlig hederlig DDT i den där blå tabletten.

20 juli, 2009 00:41  
Anonymous bengt skrev ...

Plaka är väl stadsdelen som alla ska gå i.
Men jag tycker att vakter runt slott, parlament och bostäder för presidenter är kul. Personer med konstiga hattar som inte får skratta. Dessutom gör de konstiga marscher när det är vaktombyte.

20 juli, 2009 00:43  
Anonymous ab skrev ...

Du ska gå in på någon pytteliten restaurang nära stora torget i Aten och äta kyckling som puttrat i tomatsås i timmar. Det gjorde jag 1963 och det var jättegott.

Glught, instämmer wv glupskt.

20 juli, 2009 08:26  
Anonymous en djefla man skrev ...

Du kan titta på den där kåken som Otto Wilhelm Königsmarck – tysk-svensk militär – sprängde i luften 1687. Den lär ligga högt och synligt.

20 juli, 2009 08:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ska jag titta på en i bitar sprängd byggnad, käre djefla man?

Tror mer på det där med kycklingen från 1963.

Nu ska vi sätta oss på en lokal buss med tanter med hönor och gubbar med vattenpipor. Stekande sol och 31 grader -- och förmodligen varmare inne i bussen.

Den där DDT:n funkar jättebra. Jag ser 20 år yngre ut än när jag kom.

20 juli, 2009 09:08  
Anonymous Orange skrev ...

I Aten ska du akta dig för trottoarkanterna och äta friterade efterrättsbullar med honung.

20 juli, 2009 09:18  
Anonymous Orangeluvan skrev ...

I Aten ska du akta dig för trottoarkanterna och äta friterade efterrättsbullar med honung.

20 juli, 2009 09:19  
Anonymous ab skrev ...

Hehe - var det inte Parthenon som sprängdes i bitar därför att turkarna så vist hade förlagt ett krutlager där? Men det finns lite kvar att kika på. Och högt ligger det.

20 juli, 2009 09:20  
Anonymous en djefla man skrev ...

Kanske lite nedjoggning genom salarna på arkeologiska museet.? Diverse nipper från förr i världen.

20 juli, 2009 11:25  
Anonymous en djefla man skrev ...

Glöm inte köpa en hoplitrustning till mig. I brons – inget jäkla taiwanesistk smäck i aluminium.

20 juli, 2009 11:30  
Blogger den blyga skrev ...

Jag är mest intresserad av om och när strömavbrottet upphörde?

Jag tror att man kan sitta utanför en liten restaurang i Plaka och SE Parthenon på samma gång.
Det är ingen idé att gå upp dit - detaljerna finns i London!

20 juli, 2009 11:41  
Anonymous ab skrev ...

Visst ska man upp på Parthenon och känna historiens vingslag flaxa. Särskilt om man är bäst på att springa uppåt.

20 juli, 2009 12:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Strömavbrottet upphörde with a bang, not a whimper runt tvåtiden inatt. Inget vet varför och -- för så är det ju -- ingen bryr sig heller.

--Strömmen är ju tillbaka, vad ska du med en anledning till?"
-- Öh, alltså i Sverige, va, där har vi anledningar till nästan allt.
-- Varför det?
-- Ser du! Nu vill ju du ha en anledning!

Karln jag talade med ryckte på axlarna och blinkade. Fan, det där med blinkningar tycker jag är svårtolkat.

20 juli, 2009 16:20  
Blogger Yvonne L skrev ...

Det är något speciellt med grekiska strömavbrott. Det blir verkligen kolsvart.För flera år sedan var jag på någon grekisk ö när det var fotbolls-vm eller fotbolls-em. Vi begav oss på hyrd vespa till närmsta lilla stad för att slippa sitta i den tråkiga hotellbaren och se matchen. Vi hittade en trevlig bar som låg längs en gata med massor av andra trevliga barer och restauranger. Fem minuter efter att tv-sändningen börjat gick strömmen, det blev kolmörkt och musiken på de olika barerna tvärtystnade. På alla barer satt folk tappert kvar och tänkte att "nu kommer nog strömmen tillbaka snart" medans personalen gick runt och tände stearinljus och tog upp nya dryckesbeställningar. Alla väntade tappert i alla barer, men det fortsatte att vara kolsvart, och kyparna gick runt och tände nya stearinljus. Till slut när vi insett att matchen i princip var över gav jag och mitt sällskap upp. Vi bestämde oss för att åka tillbaka till hotellet. Väl ute på gatan var det verkligen kolmörkt och vi famlade oss fram längs med husväggarna och lyckades på något vis hitta vår vespa. Sen gällde det bara att försöka lista ut åt vilket håll vi skulle åka, ser man inget och är på en främmande plats blir man liksom mer än vilsen. Vi började köra ut ur stan och häpp så tändes all belysning överallt, och alla musikanläggningar och tv-apparater som tystnat gick igång samtidigt. Det visade sig att just det strömavbrottet var del av en strejk, och strömmen gick igång när matchen var över. När vi kom tillbaka till hotellet visade det sig att där hade det minsann inte varit strömavbrott, så alla som stannat kvar där hade sett hela matchen!

20 juli, 2009 19:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jahaja. Nu har jag druckit öl med Jan-Olov Andersson
från Aftonbladet och hans fru Mia. I brist på Tom Hanks, förstås.

21 juli, 2009 01:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Yvonne: preciiiiiiis så svart var det här! Nattsvart liksom.

Bara så att ni vet hur jag har det: det är just nu 28 grader varmt, vindarna svalkar lite och klockan är kvart över två på natten. Himla jobbigt.

21 juli, 2009 01:14  
Blogger den blyga skrev ...

28 grader varmt, vindarna svalkar lite och klockan är kvart över två på natten. Himla jobbigt.
Så bra att du snart skall åka hem!
Vi har 21° växlande molnighet och 10 sekm

21 juli, 2009 11:53  
Blogger Örjan skrev ...

Blodpudding
Wikipedia lämnar massor av information om olika puddingar och korvar. Dock ingen grekisk variant.
Likväl flertalet bilder på Wiki Commons på olika blodkorvsvarianter.
Denna gång utan polska(?) naturistbilder på korvsgrillande nymfer. Antager dock att tidigare länkad bild var tagen i Österrike(Semmelbrot)

21 juli, 2009 21:50  

Skicka en kommentar

<< Home