26 juli 2009

Vad tycker ni att vi ska göra?

Nu hade ju frågan i rubriken kunnat handla om vad vi ska göra
  • med tv-parabolen som är så förfärligt väderkänslig
  • åt fläkten som suuuuger
  • t.ex. lördagen den 15 augusti
  • om det blir krig nu när vi inte har telefonkatalogen till hands.
Men det handlar om en bilresa.


Jag, Sjuttonåringen och Femtonåringen ska köra från Mälardalen till Skåne och vi har all tid i världen – men inga planer. Om jag reste ensam skulle jag leta upp t.ex. ett bandymuseum, absurda sovställen på slott, en gammal kyrkogård och kanske läsa runor på en sten samtidigt som jag äter bakelser. Fast nu har jag lämnat avgörandet till tonåringarna.

Som inte kan hitta på något! Så hjälp oss gärna.

Resan kan göras krokig och konstig och ta två dagar. Någonstans ska vi sova över, och det gör inget om det bara är en timme från målet. Huvudsaken är att de två ”barnen” får sova på något hotell-liknande, för det får de aldrig annars. Vi struntar i eventuella intresseområden och hoppas att det blir bra ändå.

Lite så här reste mina föräldrar runt i Europa med mig, Broder Jakob och Orangeluvan på 1970-talet. Vi hade en gul VW Variant 411 som tillät att vi låg ner på madrasser på det nedfällda baksätet. Ja, mamma och pappa hade förstås säkerhetsbälten medan vi barn var väldigt skyddade av stötdämpande kuddar och mjuka täcken. (Vad coolt, jag kan säga som den nyligen avlidne Frank McCourt: ”When I look back on my childhood, I wonder how I survived.”)

Ös nu tips över oss! Allt och vad som helst!

Etiketter: ,

59 Reflektioner:

Anonymous bengt skrev ...

Åk mot Skövde, där finns det mesta.
Eller besök Howdy Sailor/Stellan. Västkusten är ju Bästkusten.

26 juli, 2009 01:13  
Anonymous Fru Decibel skrev ...

Åk om Gränna-Visingsö. Där kan man åka remmalag, vilket jag aldrig har gjort. Det kanske är kul.
Men vad gör man med TV-antenner, som är så förfärligt väderkänsliga? Det hade jag gärna velat få ett svar på.

26 juli, 2009 07:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Medevi brunn!. Jag stannade till där för två år sedan, och blev så förtjust att jag bestämde mig för att semestra där. Det har jag naturligtvis inte gjort.

26 juli, 2009 08:11  
Anonymous Anna skrev ...

Brahehus är värt ett besök tycker jag.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Brahehus

26 juli, 2009 09:45  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Se där en mening jag aldrig har sett förut: "Åk mot Skövde, där finns det mesta."

Nu ska jag googla remmalag.

Medevi Brunn har ett osannolikt digert schema med olika aktiviteter -- jag förstår att du fastnade för platsen, Hemliga morsan.

26 juli, 2009 09:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aha, Brahehus är ju också vid Gränna.

"Åk mot Gränna, där finns det mesta?"

26 juli, 2009 09:48  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aha, remmalag är inte för pälsdjursallergiker!

26 juli, 2009 09:50  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Och så var det det här med väderkänsliga paraboler. Kan man kanske tillsätta en utredning?

26 juli, 2009 09:51  
Blogger Petra skrev ...

Kolmårdens djurpark?
:)

26 juli, 2009 10:00  
Anonymous Björn skrev ...

Vad sägs om Älgsafari när ni passerar Småland?
http://www.smalandet.se/sv_safari.htm

26 juli, 2009 10:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kolmården har alla barnen varit på på alla skolresor eftersom det ligger på relativt lagom avstånd.

Men varför inte? Jag ska fråga!

26 juli, 2009 10:15  
Blogger Örjan skrev ...

Åk annorlunda väg.
E4 fram och tillbaka känner väl både Du och barnen väl till.

Jag föreslåt Kvarsebo-färjan över Bråviken, därefter östkusten nedåt ända till Blekinge.

Wv föreslår "sphshlur", vad det nu är för typ av sömn

26 juli, 2009 10:23  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Åk till Värnamo, där finns ingenting!

26 juli, 2009 11:03  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Det var inte riktigt sant. Där finns en och annan gammal pojkvän till mig samt det gamla stadshotellet som numera är inrett med något slags Bruno Mathsson-tema (har jag för mig). Kan nog vara ett okej ställe att övernatta på. Men söker ni liv i luckan så får ni ordna det själva!

26 juli, 2009 11:06  
Blogger Anna skrev ...

Ta med en dator och hitta badplatser med hjälp av den utmärkta Badkartan. Kolla menyn längst upp, man kan hitta kyrkor, camping, hotell och caféer också.

26 juli, 2009 11:13  
Blogger den blyga skrev ...

Nostalgi!
det gamla stadshotellet
När den gamle och jag blev med bil 1959 och gjorde vår första bilresa till hans föräldrahem i Karlskoga åt vi lunch på Stadshotellet i Värnamo.
På den tiden gick E4 rakt genom staden...

26 juli, 2009 12:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ta med EN dator?

26 juli, 2009 12:26  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

-- Nu, barn, vet jag!
-- Öööh.
-- Vi ska åka till Värnamo och hälsa på Översättarhelenas gamla pojkvänner!
-- Ja, vad kul! Tänk vad du är påhittig, kära mor! Tror du att vi får saft och kakor?

26 juli, 2009 12:40  
Anonymous Fru Decibel skrev ...

Ok. Vad sägs om en spökvandring på Örebro slott helger kl. 23-24? Sista spöket passerar 8-9 augusti. Det lär vara ordentligt otäckt. Min far hade sitt kontor där på 30-talet och han hävdade med bestämdhet att det spökade där.

26 juli, 2009 14:01  
Blogger Cecilia N skrev ...

Som varandes med skånska föräldrar och boende något mer notrrut kan jag meddela den blyga att E4:an gick rätt genom Värnamo (och Ljungby och en massa andra ställen) även på 70-talet. Men sen blev det ändring.

Nuförtiden går nog E4:an bara rätt genom Sundsvall, Härnösand, Örnsköldsvik, Umeå, Skellefteå och Luleå.

Fast just det ... Ni skulle åt andra hållet ja ... Och i kringelikrokar.

Risinge gamla kyrka är ungefär lika proppfull med bibliskt måleri på väggarna som Härkeberga kyrka.

I Oskarshamn tror jag det finns ett DÖderhultarmuseum och jag anar att det finns nån sorts informationscentra vid kärnkraftsanläggningen norr om där.

Fast Toftaholm ligger ganska nära E4:an. Jag har för mig att det finns nån gammal kung som gästat stället också. (Nån riktigt gammal kung.)

Gyllene Uttern är också ett stiligt logi. Syns bland annat i Smultronstället.

Flygplansmuseum i Linköping. Rökstenen i ... Rök. (Ödeshög). Omberg.

Glasbruk med visning hur man gör? Rejmyre ligger på vägen till Risinge och påfart till E4:an söder om Skärblacka. (Eller kroken till Medevi.)

Antagligen finns det nåt kanalmuseum i Motala. (Och nära Motala ligger det röda hotellet som finns i Göta-Kanal-filmen (den andra?)

Vadstena med Heliga Birgitta-konceptet. Jag tror man kan bo hos nunnorna också, men jag vet inte hur spontant. Knyppelspetsar frestar också va?

Östergötlands ullspinneri (kanske med visning av produktionen, vet inte) i Ödeshög.

Nä, nu får nån annan ta över innan jag fyller det här utrymmet ...

26 juli, 2009 16:12  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Flygvapenmuseet i Linköping borde tilltala två killar. Kanske också Bergs slussar. Så läser jag att flygvapenmuseet är stängt för utbyggnad och öppnar först nästa år. Låt mig kalla detta ett icke-tips.

Likaså läser jag att det lite häftiga virkeslagret i Byholma håller på att tömmas. Ännu ett icke-tips.

På med tänkarhatten.

26 juli, 2009 17:01  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hihi, Cecilia N tömmer hela huvudet på tips medan Plastfarfar lämnar två icke-tips. (Som, måste jag säga, är lika intressanta de.)

Spökvandringen måstemåstemåste vi ju gå på -- fast Örebro ligger ju så nära att vi kan göra det när vi inte är på resa.

Går inte motorvägen tvärs genom Karlskoga också?

26 juli, 2009 17:30  
Blogger Cecilia N skrev ...

Inte E4:an iaf ...

Domkyrkan i Linköping lär visst vara ... stor.

Har trots mitt liv som östgöte dock aldrig varit där.

26 juli, 2009 17:44  
Blogger Smultronblomman skrev ...

Jag har en jättebra plan för er:
Ta E4:an till Jönåker och ta färjan över Bråviken. Stanna i Söderköping och ät en smarrig mjukglass inne på nåt torg där, som jag inte vet vad det heter, men kan inte vara svårt att hitta. Ligger på vänster sida i förhållande till E22:an som ni nu kör söder ut på. Sov i Oskarshamn på Hotell Ett som varit simhall förut. Skithäftigt med hopptornet kvar inne i lokalen och döläcker ljuskrona. Under golvet, i den del som var "det djupa" finns nu relaxavdelning med olika typer av bastu, floating mm. Dagen efter åker ni till Urberg 400 (anmälan på turistbyrån ca 100 från Hotell ett och gratis buss dit). Åk ner över 400 rakt ner i graniten och titta på slemmiga bakeriehärdar, slutförvar och sånt. Passa på att kolla i Simpevarpsbyn och OKG:s utställning. Åk sedan gamla Riks-15 från Oskarshamn och passera Påskallavik och se Källströmsgården. Där i trädgården ligger en stor, naken kvinna på sidan. Jag lovar att alla som någon gång i sin barndom passerat här minns denna. Åk till Kalmar och se Kronan-utställningen och Salvestaden. sedan finns det visst ett undervattensmuseum eller liknande i Karlshamn. Sedan är ni snart i Skåne och där får någon annan tipsa! Kom förbi på en fika i Oskarshamn...

26 juli, 2009 17:49  
Anonymous Lilla E skrev ...

Klart ni ska stanna till i Söderköping! Mjukglass äter man på Rådhustorget (det är torget utan fontän). "Riktiga" turister (och de som bor där också) äter gärna glass på Smultronstället precis vid kanalen. För mesta äventyrskänsla rekommenderas glassen "Vesuvio" med kolsyreis!

26 juli, 2009 18:51  
Blogger Cecilia N skrev ...

Och så kan ni klättra upp på Ramunderberget och se på utsikten.

26 juli, 2009 19:26  
Blogger Örjan skrev ...

Oskarshamn?
Är det inte där som Axel Petterson
aka Döderhultarns Museum finns?

26 juli, 2009 19:34  
Anonymous malin skrev ...

Mörtfors har ett väldigt gulligt pensionat, ligger 1 km från E22:an mellan Västervik och Oskarshamn. Vi hamnade där på vägen från Öland förra året och det blev en väldigt lång fikapaus. http://www.mortfors.se/
High Chaparall? Ligger väl i trakterna runt Värnamo? Lycka till!

26 juli, 2009 19:38  
Blogger Smultronblomman skrev ...

Örjan har så rätt så! Det finns en hel del att titta på i denna avkrok av världen, om man bara har tid. Sjöfartsmuseum och Fredriksbergs Herrgård. Tur till Blå Jungfrun och gå i labyrinten, fast sno inte några stenar - det blir bara trubbel. Stensjö By där en version av Bullerbybarnen spelats in. Välkomna alla!!

26 juli, 2009 19:57  
Blogger Smultronblomman skrev ...

...och Axel Munthes plats....

26 juli, 2009 19:58  
Anonymous bengt skrev ...

Blomstergården i Eringsboda är ett udda mål. Ävet Äpplets Hus i Kivik och Lilla Landet i Vimmerby. Men skippa Astrid Lindgrens Värld.

Hoppas länkarna fungerar.

26 juli, 2009 20:03  
Anonymous Tiila skrev ...

Håkan fick svår allergireaktion när vi åkte remmalag så det rekommenderas icke om man är pälsdjursallergiker.
För oss andra var det dock väldigt trevligt.
I Skövdetrakten finns ett okänt och förfallet arboretum som jag och en kompis inventerade för snart 15 år sedan. Tror inte att det är värt ett besök dock om ägarna inte har restaurerat det.
En Herr Mossige-Norheim lät plantera det på 30-talet och hans brev till sin andra fru (som var kusin till hans första) var fantastiska. Underbart språk och roliga anekdoter.

26 juli, 2009 20:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Wow och jösses! Nu ska vi se, den där glassen i Söderköping tror jag på. (Trots att några av mina allra värsta basketmatcher har spelats just där.) Jag vill sova i gamla badhuset också!!!

Men ... det är ju inte jag som bestämmer.

Nu ska jag muta tonåringar.

26 juli, 2009 20:50  
Blogger Smultronblomman skrev ...

Locka även med världens längsta träbänk - Långa soffan. Sysslar de med Geocach finns en "skatt" där....

26 juli, 2009 20:53  
Blogger Smultronblomman skrev ...

Tar du badhuset så ta inte grillbuffén! Den är inte värd besväret. Kan tipsa om andra bättre alternativ....

26 juli, 2009 21:11  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Hälsa pojkvännerna från mig! (Obs dock att det är herrar i 50+-åldern ni ska hålla utkik efter!)

26 juli, 2009 22:28  
Anonymous Ökenråttan skrev ...

André-museet i Gränna.

27 juli, 2009 09:48  
Blogger Lo skrev ...

Ta en kort avstickare söderut och ät kakor hos Lasse Flinkman i Sireköpinge... man kan också bo på idylliskt pensionat utanför Växjö. Och gå på glasmuséet, som är roligare än det låter. Ett fint bibliotek finns också i Växjö.

27 juli, 2009 10:28  
Blogger Lo skrev ...

Jag glömde: When in Europe - don't miss Skurup!

27 juli, 2009 10:29  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Några länkar när jag ändå är ute och surfar hej vilt:
Solvikens
Oskarshamn
Badhushotellet (Hotell Ett)
Mörtfors pensionat
Bråviken
Urberg (rätt urberg?)
Blå jungfrun
Ramunderberget
Källströmsgården
Salvestaden (stängt!)
Reijmyre
Andréemuseet

Vad kul! Vi kommer att resa i ett år!

27 juli, 2009 11:11  
Anonymous My skrev ...

Hihi, vad är det för karta du hittat? Mjölby utsatt men inte Linköping? Utanför Linköping finns Nya Slottet Bjärka Säby som erbjuder en mycket speciell upplevelse på onsdagskvällar. Är man inte så kyrkligt intresserad kan slottscaféet och miljön ändå vara värt ett fikastopp.
I Ljungby finns Ljungbergsmuséet.

27 juli, 2009 11:38  
Blogger Lo skrev ...

Det var Solvikens som jag försäkte länka till också... gick inget vidare, trots länkskolan...

27 juli, 2009 11:47  
Anonymous Dieva skrev ...

Nyss hemkommen från ungefär den motsatta turen kan jag bara rekommendera en kringelikrokig väg - det är kul!

Söderköpings brunn var en kvarleva från tiden då man drack brunn - jättemysigt. Den käre maken och jag hade tänkt att äta lunch där men kom nog för tidigt, himla ont om personal i den enorma matsalen. Hittade bara några övervintrade pensionärer ute på verandan. Så vi åkte vidare men funderar på att åka tillbaks någon gång.

Bjärka-Säby är också fint. För många år sedan bodde jag ett par veckor på det gamla slottet men eftersom jag tillbringade mina dagar i lagård och svinstallar så blev det inte tid för det nya slottet. Hade knappast blivit insläppt heller.

Eskilstuna passerade vi sent i fredags kväll, det kändes för sent för ett stopp chez Lotten. Men Eskilstuna är ju egentligen inte så långt bort så det får bli en egen utflykt.

wv hävdar att jag spamar, fnys!

27 juli, 2009 11:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Sent i fredags kväll var jag på bio, Dieva ... Välkommen en annan dag!

27 juli, 2009 13:26  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Besök oss, som sagt, men det blir lite trångt i bygget (barnen sover på sofforna nu). Sådant har dock inte stoppat oss förr; för närvarande har vi två övernattningsgäster!

Vi åkte också på semester nerbäddade med serietidningar och godis i det nerfällda baksätet. Är det en lulegrej eller 70-talsgrej? Skillnaden är att vi hade Jonna med där bak i röran också (Lotten minns vår stora hund, vilket Jonna alltså var för alla som inte minns henne).

27 juli, 2009 14:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jonna var världens största hund, liksom som en björn. Men ni kunde kanske använda henne som sovkudde, bilvakt eller mat-tjuv?

27 juli, 2009 16:00  
Anonymous Örjan skrev ...

Ingen verkar ha nämnt Göta Kanal och framför allt Bergs Slussar.
Å andra sidan är det ju bara en liten avfart från normala E4-an som behövs i Östergötland.

Kanske aktuellt vid någon annan direktresa.

Jag kan tänka mig hur mycket "den djefle mannen" kan berätta om kanalen och dess betydelse för Sverige under resten av resan söder eller norrut.

Och du Lotten kan få tänka Dig 15-20 år framåt, när alla barnen är utflugna, och ni genomför den gamla(?) drömmen om en lugn kanalresa.

Med ett glas champagne på räckavstånd, och Trenters Roseanna i handen.

27 juli, 2009 16:35  
Blogger Smultronblomman skrev ...

Fel urberg!! Ska vara http://www.oskarshamn.se/templates/Page.aspx?id=2756 . Testa den länken. Inget för folk med cellskräck! (*LOL*)

27 juli, 2009 18:15  
Anonymous Vatten-Sanna skrev ...

Jag antar att det är den undermåliga kartan som gjort att min vackra hembygd glömts bort. Götene finns med, Skara är till och med fetmarkerat, men Lidköping saknas... Vacker stad, gamla hus, ett av Europas största torg, gammalt slott (Läckö), många riktigt gamla kyrkor (framförallt på Kinnekulle, som nog kanske hör till Götene officiellt) och så den i Varnhem förstås. Ja, ni förstår ju. Kanske inget för tonåringar dock när jag tänker närmare på saken...

27 juli, 2009 21:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Klickbar urbergslänk!

Nu planerar vi!

27 juli, 2009 21:58  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Nu känner jag inte Lottens grabbar personligen, men jag vet att de är 15 respektive 17.

Hur många slott, kyrkor med bibliskt måleri, herrgårdar, ullspinnerier, idylliska pensionat eller torg(!) tror ni egentligen att ett par killar i tonåren klarar på två dagar?

Själv säger jag 'just run for it' när det gäller urberget. Bergs slussar kan nog också vara något.

Efter det kanske de står ut med ett ullspinneri eller två ;-)

27 juli, 2009 22:25  
Anonymous Örjan skrev ...

Plastfarfar
Inte två killar
En av var, men i sig bör det väl inte vara någon skillnad i intresse (ointrese) för gamla kyrkor mm

27 juli, 2009 22:42  
Anonymous Femtonåringen skrev ...

Hörru Plastfarfar, så här grabbig är jag!

27 juli, 2009 23:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Plastfarfar har i alla fall rätt när det gäller intresseområdena!

27 juli, 2009 23:47  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Sorry, Femtonåringen. Tog bara för givet att det var två killar utan att veta varför.

28 juli, 2009 08:20  
Blogger PGW skrev ...

Titta på glas kanske är så lajbans, men på vissa glasbruk kan man få blåsa och forma glas, det verkar mycket roligare.

Så har ni ju missat det svenskaste som finns - IKEA i ÄLMHULT! De har ett litet museum med obegripliga öppettider. Fikar gör man lämpligast på Hartmans. Kontaktar man IKEA i förväg kan man få gå guidad tur i studion där allt plåtas till katalog och web, men där är lågsäsong nu. Men lite byggen finns säkert.

28 juli, 2009 08:58  
Anonymous Agneta skrev ...

I Gränna finns det mesta!

»Gränna - den lilla staden med det stora utbudet

Gränna är en otroligt aktiv liten stad med 9 krogar, varav 6 med fullständiga rättigheter, 3 kiosker, 3 korvkiosker, 3 livsmedelsbutiker, 1 bio, 2 galleri, 1 rullande affär, 14 polkagriskokerier, 1 järnhandel, 1 pappersverkstad, 2 konditorer, 6 caféer, 2 keramikverkstäder, 3 frisersalonger, 1 färjeläge, 1 småbåtshamn, 1 fiskrökeri, 1 skvaltkvarn, 1 slott, 3 slottsruiner, 2 naturskyddsområden,1 berg, fantastiska utsikter överallt, 2 museer, 1 elljusspår, 1 fotbollsplan, 1 idrottshall, 1 golfbana, 58 föreningar, 3 bensinstationer, 2 bilverkstäder, 1 riksinternat, 1 glasbruk, 1 bibliotek, 1 grundskola, 1 daghem, 1 vårdcentral, 1 apotek, 3 tandläkare, 1 servicehus, 1 tapetserare, 2 antikhandlare, 2 secondhandaffärer, 1 hälsobutik, 1 byggmaterialhandlare, 1 hi-fi butik, 3 modebutiker (dam och herr),1 gelbgjuteri, 1 tenngjutare, 1 belysningsbutik, 1 torg, 3800 trevliga människor, inga P-mätare, inga P-avgifter, ett antal industrier mm mm. Gränna är en levande stad. Levande städer förändras.«

Texten tog jag här!
Men jag instämmer med hela texten.
Dock tror jag att den har ett par år på
nacken och att det numera finns P-mätare.

28 juli, 2009 17:28  
Anonymous Rutan skrev ...

Värnamo, säger jag också. Bo på hotell Scandic, som är intressant på många sätt. Se Bruno Mathsson-utställningen i stan. Man kan köpa paket med övernattning och High Chaparral! HC är inte så tokigt som det låter.

28 juli, 2009 21:23  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu reser vi hej vilt och har kört i åtta timmar. Vi bor i ett rum alldeles under trampolinen på Hotell Ett.

(Rapport kommer!)

28 juli, 2009 22:20  

Skicka en kommentar

<< Home