28 september 2007

Idag: 3 Blandade småhopp från mässan

Jag sitter på mässgolvet bredvid en man som heter Jerry. Han slog sig helt sonika ner av ren nyfikenhet eftersom han undrade vad jag egentligen gjorde som tackade nej till hans erbjudande om en stol. Men datorer har man så mycket bättre i knät på golvet än på ett räksalladskletigt bord.

Jaha. Det hjälpte ju inte. Jag lägger räkor överallt.

Vissa montrar är genomarbetade och rent av vackra och funktionella, medan andra inte är det.

Här är en enmansshow. Han skrev en bok som tydligen blev en succé inom ett visst skrå. Sedan fyllde han en stor monter med sig själv. Jag sade högt och tydligt WOW! ... och tog ett smygfoto. (Utanför bild finns ännu fler planscher i helfigur.)

SAOB:s monter. En pulpet. Åh, sådana där pulpeter satt de vid, alla redaktörer när jag var där på studiebesök 1986. (Fast den där datorn där känns nästan lika antik.)

Finn två fel! (Svaret finns i kommentatorsbåset.)

20 Reflektioner:

Blogger Marianne skrev ...

Kaffe och ingen moms?

28 september, 2007 16:01  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Fel nr 1:
Åttisju spänn.

Fel nr 2:
Jag har ju köpt te! Varför har jag fyllt muggen med kaffe i så fall?

(Svaret på den frågan står kanske att finna i det faktum att jag har tagit en sederande allergitablett som gör mig ytterst förvirrad.)

28 september, 2007 16:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, Marianne, jag såg inte din snabbt inskrivna kommentar. (Jan Sigurd står och sjunger i mitt högra öra och förespråkare för en litterär kanon står och skriker i mitt vänstra öra. Jag känner mig splittrad.)

28 september, 2007 16:09  
Blogger Marianne skrev ...

Nemas problemas, jag hade ju hälften rätt!

28 september, 2007 16:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Varför är det olika momssatser för baguetten respektive kaffet?

28 september, 2007 16:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Varför är det olika momssatser för baguetten respektive kaffet?

28 september, 2007 16:21  
Blogger Bloggblad skrev ...

Jag trodde felet låg i att en sekretär benämns pulpet... för när jag gick i skolan kallades de märkliga träskapelserna som jag satt i under de första 3 åren för pulpet.
Men det kanske är en fackterm för ordbokssekretärer...

28 september, 2007 16:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Ska du inte blogga från Gyllene Prag?

28 september, 2007 20:20  
Blogger Cecilia N skrev ...

87 spänn! Då ska man vara riiiiiktigt hungrig!

Men 65+22 blir väl 87?

28 september, 2007 22:09  
Anonymous Anonym skrev ...

En skrivpulpet av samma snitt har en av sönerna. Vi kallade nog möbeln för "det gamla kontorsskrivbordet" så länge det fanns hos oss i ett delat pojkrum. Det var rätt praktiskt att kunna dra ned jalusin över innehållet så att småbröder inte kom åt vad som där fanns.

En titt i uppslagsboken ger vi handen att det nog kallas antingen cylinder- eller jalusiskrivbord.

cylinderskrivbord (fr. bureau à cylindre), cylinderklaff, skrivbord med hurts på skivan och cylindriskt välvd klaff. Typen lanserades vid 1700-talets mitt och förekommer dels med rullklaff i fast träkonstruktion, dels med jalusiklaff; i det senare fallet benämns möbeln jalusiskrivbord. Jfr amerikanskt skrivbord.

28 september, 2007 22:12  
Anonymous Anonym skrev ...

det måste vara siffrorna som är fel. en kopp kaffe 87 spänn och en fralla 60 spänn.

28 september, 2007 22:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag höll mej mest på 2:a våningen.

28 september, 2007 22:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Angående momssatserna:
Baguetten är livsmedel och då gäller 12 procent,
kaffe har tydligen allmän moms dvs 25 procent.

28 september, 2007 23:58  
Blogger lilla my skrev ...

Skippade all förtäring inne på mässan, förutom ett rättvisemärkt choklad, samt en rättvisemärkt quinoabar uppe i "Världsbutiken" på andra våningen.
Inget hutlöst någonstans, bara gott och nyttigt (för andra).
Unnade mig även en flaska kranvatten och skänkte därmed en tia till Lutherhjälpens vattenprojekt.
Förtäring skedde sedan till Manifestation för folket i Burma med Jan Eliasson, Gunilla Carlsson, KG Hammar och Desmond Tutu.
En solidarisk halvtimme, dock utan något rött på kroppen.
Såg däremot dig Lotten strosa förbi i röd tröja.
Så nu undrar jag:
Vad fällde avgörandet?
Stöd för Burma, eller stå fast vid klädval, eller både och?

29 september, 2007 00:04  
Blogger lilla my skrev ...

PS: Lotten, du hamnade på min "kändisspottinglista" när jag och kollegorna summerade på bussen hem. Hade det inte varit för det enormt pressade tidsschemat (hur kan man tro att bokmässan hinns med mellan 12 och 16.45 inklusive ett seminarium???) hade jag visat min vördnad.

29 september, 2007 00:07  
Blogger Studiomannen skrev ...

Han SER ut som Göran Persson!

(För övrigt var Lotten och jag absorberade av GPS-rösten som lotsade oss rätt när jag skjutsade henne till Gyllene Prag. I skrivande stund har frun och jag kommit hem medan de andra nattsuddar - eller nåt...:-)

29 september, 2007 00:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Fast nu är jag "hemma" jag också. Ni aaaanar inte vad som hände på Park hotell.

Lilla My, här kommer bannor: man MÅSTE gå fram till mig och rycka i eventuella flätor eller skjortskört. Man måste säga hej, man måste verkligen det.

Konstanze och alla andra: men visst är det väl fel att ta så mycket betalt?

AB: Jag kunde inte blogga från Gyllene Prag, Ica stal min dator.

29 september, 2007 01:24  
Blogger lilla my skrev ...

Oj, förlåt...
Ska absolut göra om och göra rätt. Men det lär väl dröja ett år.

29 september, 2007 23:59  
Blogger Bondhustrun skrev ...

Att det är kaffe är lätt att se, men jag undrar mest: är det verkligen en baguette? Det ser ju ut som en ordinär fralla!

01 oktober, 2007 10:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Rätt, Bondhustrun!

Baguetten är inte längre en baguette, tydligen. För att inte tala om ciabattan, som numera kan vara en mjölig vetebrödsliknande sak. Huärk, liksom.

01 oktober, 2007 10:34  

Skicka en kommentar

<< Home