27 september 2007

Idag 2: Hur man inte får dricks

Vi sitter ett gäng bloggare och kränger räkmackor som är störst i Sverige.

Trulsa och Studiomannen och min macka. Jag sitter mot alla regler och brandföreskrifter på golvet.

Allt var synnerligen trevligt och gott, även om Salt-Stellan och Översättarhelena var överens om en skum bismak på majonnäsen. När det var dags för betalning, levererades notan för tolv personer tillsammans med en miniräknare.

– Kan vi inte få den splittad?
– Nej. Använd miniräknarn.

18 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Miniräknare som är så hårdsmälta. Tur att ni hade lite skum majonnäs kvar. *avundsjuk*

(wv: snobokp - något man bara kan göra om man är på bokmässan. Och har långa fingrar. Utan alltför mycket majonnäs på.)

27 september, 2007 15:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Hakke - tack för skrattet!

Ah, bilder! Tack för det! Kul att se kära Trulsa och Peter med näsan nästan nere i den summa majonnäsen.

Fråga: Varför använde inte servitrisen/tören miniräknaren själv...?

27 september, 2007 15:32  
Anonymous Anonym skrev ...

SKUMMA majonnäsen.
Du vinkade väl, Lotten?

27 september, 2007 15:33  
Blogger bästisgrannen skrev ...

Är ni på mitt gamla jobb?

27 september, 2007 15:39  
Blogger Dubbelörn skrev ...

Den var ju hur rolig som helst! Har nog aldrig varit med om detta... *hahaha*

27 september, 2007 16:15  
Blogger Studiomannen skrev ...

Ab: dricksen blev därefter (först nu ser jag att Lotten skrev detta i sin rubrik!)

Hakke: läste härdsmälta först. Kanske bäst att kasta miniräknarna och använda räknesticka igen, precis som farfar gjorde.

27 september, 2007 16:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Men suck ...! Ni bad väl om ursäkt för att ni stört? Instämmer f. ö. med (i?) ab:s fråga.

27 september, 2007 16:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Provade ni om det gick att glida på räkmackorna?

27 september, 2007 18:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Alltså, skum var majonnäsen inte. Jag tyckte att den smakade en aning åt light-hållet, lite för syrlig. Sedan påpekade Översättar-Helena att det även fanns en röksmak någonstans, och det gjorde det definitivt. Den smaken kände jag i munnen hela vägen hem.
Röksmaken var dock mycket, mycket subtil, och jag undrar faktiskt om det inte var räkorna som hade en liten bismak. Kanske.

27 september, 2007 21:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Tack så extremt mycket för nyckelringen! Hoppas min far inte var dum mot dig.

27 september, 2007 21:07  
Blogger Bloggblad skrev ...

Ni skulle ha tagit kycklingsalladen! Den var perfekt i både smak och konsistens.

Jag måste erkänna att jag fick lite lätt panik där med miniräknaren - med en släng av dyskalkyli blir det inte lättare med en apparat och ett kvitto där man ska leta upp sin öl och mat och kaffe... Undrar om det är därför jag hade så lite pengar med hem från B&B...

27 september, 2007 21:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Grejen är att inte bli inblandad i räkningen överhuvudtaget, då får man fnatt... man lägger krampaktigt på minnet (det lilla man har) vad ens förtäring kostar redan när man beställer, stoppar fingrarna i öronen så man inte hör när alla andra grubblar och kalkylerar, och håller envist fast vid vad man är skyldig. Hu, det var bättre förr i tiden!

27 september, 2007 21:57  
Blogger Ica skrev ...

Fråga: skulle du bo med oss på lördag eller har du löst det där? Det där med att öla på bokmässan verkar gå oss förbi. Men vi ölar ju ihop så mycket annars iofs... men vem ska jag blogga med imån. Jag brukar ju vara kung på kommentarerna under bloggträffarna.

27 september, 2007 22:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Servitrisen använde inte miniräknaren eftersom hon gick därifrån efter att ha slängt den på bordet.
Efter ett tag kom hon tillbaka, tittade på mig som försökte få ihop räkningen och frågade: Är ni klara?
Tog pengarna och gick bort till kassan och kontrollräknade.
Kom tillbaka, eftersom det visade sig att Lotten i allt bloggande inte hunnit lägga dit sin del än, så den saknades, fick (hoppas jag) på kronan av Lotten.

Jag menar, visst, det ÄR skitjobbigt att dela notan efter ett större sällskap, men om man verkligen inte vill göra det så får man i alla fall fråga!

27 september, 2007 23:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Härdsmältor kan vara hårdsmälta.
Räksmaken kan ha en aning röksmak.
Och sist men inte minst, mina räkningar för miniräkor kan splittas med miniräknare.

27 september, 2007 23:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag vinkade som en vansinnig, AB!

Magic: Din far skötte sig med den äran och recenserade majonnäsen mycket mer utförligt än min trista skum-formulering beskrev. Jag bara åt och slafsade i mig och funderade inte alls på nyanserna. Men jag kan stava till majonnäs!

Vad kul att ni kommenterar fastän jag är helt väck i alla dubbla betydelser! Nu ska jag sova sött i Översättarhelenas gästsäng.

28 september, 2007 01:06  
Blogger eff skrev ...

Med honung i majonnäsen får den bismak.

Tack för mig.

02 oktober, 2007 19:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men huärk, varför, Eff, vill man klegga majonnäs tihopa med honung? Eller ... det kanske man inte vill, nej.

(Det känns som om jag borde prova lite i alla fall.)

02 oktober, 2007 20:50  

Skicka en kommentar

<< Home