27 september 2007

Idag 1: På tåget (uppdat. korv)

På väg mot Göteborg åker jag med tre så utmejslade karaktärer att om jag hade placerat dem i en roman hade recensenterna kallat dem ”överdrivna” eller ”orealistiska”.

En är två meter lång och nästan lika bred. Hans underarmar ser ut som mina väldigt muskulösa basketvader. Han är helt snaggad och har grov, svart skjorta och svarta byxor med fler fickor än jag har om jag så slår ihop alla i hela min garderob.

Smygtagen bild 1.

På hans skärp sitter åtta (8) skinnbehållare som var och en är lika stor som en proper aftonväska. Nu har han säkerligen inte läppstift, rouge, huvudvärkspulver och näsduk i dem utan snarare handgranater. Två par handklovar hänger också och skramlar. Både kängorna och nacken är grövre än Sportknäcke.


Den andre mannen är 100 år och har en orienteringskarta av rynkor i ansiktet. Hans kläder är nog inköpta för ett par decennier sedan och gjorde av något material som slutar på -on och på huvudet sitter en rutig hatt. Med sig har han en otympligt stor bur med två undulater.

Smygtagen bild 2.

Nu kommer den tredje – en rastaman i dreadlocks och grön-gul-röd mössa som hade passat på en treliterstekanna. Han vill prata med den gamle.

– Du har fåglar med dig?

Ingen reaktion.

– Fina fåglar du har, man!

Fågelmannen tittar med knipande läppar upp mot rastalockarna och två världar krockar utan ljud.

Och däääär hällde jag kaffe över mig. Aj. Jag som var så snygg och proper nyss.

Men! Rastamannen bluejackar mig! Och kallar sig Bob Marley! (Det ploppar alltså upp en ruta på min dator där det står att jag antingen kan acceptera en invit av honom eller inte.) Och nu pratar högtalaren! Stopp, alla intryck krockar i huvudet!

Knaster knaster. Vi har problem med korvvagnen. Ni kanske känner att det gungar ovanligt mycket idag. Det är pga. problem med korvagnen men handlar inte om säkerheten utan bara komforten. Använd lock på kaffemuggarna och sitt ner så mycket som möjligt. Jag upprepar: det är bara fel på korvvagnen. Knaster klick.

Hon kan inte ha sagt korv. Korg? Kurv? Tjorv?

-------
Uppdatering
Ah. Tack! SJK mejlar en förklaring:
”Det var fel på korglutningen – det där som lutar vagnskorgen i kurvorna så att det inte ska kännas att tåget går så fort som det faktiskt gör.”

21 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

1. Terroristbekämpare som heter Steffe Olsson. (Får man åka omkring sådär jättebeväpnad?)

2. Olssons okända farfars kusin.

3. Olssons pappas okända utomäktenskapliga barn.

Vi är alla släkt! ;)

27 september, 2007 11:48  
Blogger Marianne skrev ...

Tjorvvagnen.
Det är farbror Melker som kör.

27 september, 2007 11:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Men! Du kan ju inte avsluta sådär abrupt. Accepterade du invited och började chatta om liv och död med da Rasta Man?!

Hur gick det med fågelmannen? Bytte han ett ord eller två med da Rasta Maaan?

Eller är alla rädda för den svarte och sitter tysta som små blyga undulater?

27 september, 2007 12:06  
Anonymous Anonym skrev ...

invited = inviten

27 september, 2007 12:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Knorrvagnen, porrvagnen, borrvagnen, skorrvagnen...?

Fråga konduktören!

27 september, 2007 12:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Känner igen det där... åkte X2000 med min dotter för något år sedan.

Då och då deklarerade de i högtalarna att det var lite extra skakigt för att (insert unhearable word here) var sönder.

27 september, 2007 12:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Desperate Housewife -- sorry, rastamannen halade upp en kamera och försökte (liksom jag gör) att ta en bild på mig.

*klick, denied*

Da Rasta Man hade ingen sittplats utan har försvunnit någon annastans nu. Måste leta, måste fråga.

Nu har jag pratat med en konduktör som sa att det var "korrlutningen" som var trasig. (Korr som i korrigering, inte korrektur.)

- Aha. Korrlutning. Kallas det korrvagnen då?
- Nej.
- Men vad hörde jag då att du sade i högtalaren ... korvvagnen? (hihi)?
- Hur ska jag kunna veta vad du hörde. Och det var inte jag som pratade i högtalaren. Nu måste jag ta hand om dem som kräks.

27 september, 2007 12:55  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, ett frågetecken för mycket ovan. Då kanske jag kan skriva en fråga utan frågetecken här. Ok:

Tror ni att jag har spillt på mig en gång till

(Gah, det gör ont i min skiljeteckenssjäl.)

27 september, 2007 12:58  
Blogger PGW skrev ...

De är antagligen terrorister allihopa. Försök bli kompis med dem så de inte bussar attackundulater på dig.

Du har inte funderat på en kaffe-färgad tröja? Det är väldigt praktiskt. I synnerhet i korrsvängar ...

27 september, 2007 13:12  
Blogger Cecilia N skrev ...

Är inte korrektur en sorts korrigering?
Annat är det väl korrespondent.

27 september, 2007 13:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Och nu sitter ni på Gothia och väntar på räkmackorna....

Väntar med spänning på bilder av alla glada där om en halvtimme eller så!


*bortskämd bloggläsare*

(Krama dem från mig! Eller vinka bara, om det blir för bökigt med kramar.)

27 september, 2007 13:38  
Blogger lilla my skrev ...

Åh, avundas dig!
Själv ska jag skumpa fram på en buss tilslammans med mina kära kollegor!
Hur intressant blir det på en skala? Vi ses ju vareviga dag. Hade definitivt föredragit några (andra)original.
Avresetid och hemkomsttid ger alldeles för lite tid i Göteborg. De är inte alls så seriösa som jag gällande bokmässan.
Men jag tar skeden i vacker hand!

27 september, 2007 13:48  
Anonymous Anonym skrev ...

ab: Har du glömt att Lotten inte är mycket för kramar, så det blir nog bara vink. Från mej också, Lotten!

Jobbar du nu, ab, när du slipper vara i Göteborg (lustighet!) eller sitter du bara och gråter?

27 september, 2007 13:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Min gamle kompis som numera är präst i svenska kyrkan hade igår fått med ett foto på NoN-sidan i DN. Det han avbildat var en skylt i anslutning till en kyrka på Lidingö, en skylt med lustig avstavning:
Den södra korv-
äggen har ett fönster
samt målningar av...

27 september, 2007 13:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Hemmaråttan: Har ont i huvudet och prokrastinerar. Antar att det går under rubriken "jobbar"..

27 september, 2007 14:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Wv: wbusugk...

är det bara jag som får snuskiga associationer? (Ja, nu fick ju ni det också, förstås.)

27 september, 2007 14:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Är det inte termen ”vagnskorg” som spökar?

vagnskorg, överrede till vagn, särskilt åkvagn; benämningen härrör från äldre former i korgflätning. Vagnskorgen på finare åkvagnar klassificeras enligt sina s.k. korgbottenlinjer som à bateau (V-formig botten), carré (kvadratisk botten) osv.

vagnskorg [vaN`ns-] subst. ~en ~ar
ORDLED: vagns--korg-en
• den del av en vagn som omger lasten på sidorna
HIST.: sedan 1637

Ur Wikipediaartikeln om X 2000:

”Tåget konstruerades och byggdes i Kalmar med en för Sverige ny teknik, vagnskorgarna ("karosserna") var byggda i rostfritt stål. Rostfria vagnskorgar hade funnits i en del andra länder, bland annat Tyskland och Frankrike, men var då nytt i Sverige. För detta utvecklades en ny standard för både svetsteknik och struktur i korgarna. Resultatet blev en vagnskorg som är mycket stark och har stor förmåga att absorbera krockkrafter, och kräver mindre underhåll (ingen rost). Alla X2-tågsätt har luftkonditionering som standard (infördes dock redan i enkel form under 1950-talet i de svenska restaurangvagnarna).”

27 september, 2007 14:53  
Anonymous Anonym skrev ...

*Sen vågade ingen mer posta något efter ab:s ekivoka inlägg* ;)

27 september, 2007 14:53  
Anonymous Anonym skrev ...

»Korglutningen är dock endast en komfortsak. Tåget kan köra lika
fort utan, men det blir inte så bekvämt då. Faktum är att "loket"
inte lutar alls. Det är bara passagerarvagnarna som gör det.«

Korgvagnen, kanske

27 september, 2007 17:24  
Blogger PGW skrev ...

Jag kan inte släppa det där med undulaterna. Jag kommer inte kunna sova i natt. VARFÖR reste han med undulater??

27 september, 2007 19:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Han skulle hälsa på sin gamla kusin och ville inte lämna fåglarna ensamma. Eller också kanske kusinen sitter på hemmet och ska få dem i present?

28 september, 2007 13:12  

Skicka en kommentar

<< Home