30 augusti 2007

Jag får skriva vad jag vill!

Min djefla man från köket:
– Lotten! Idag är det tryckfrihetens dag!

Jag från toan:
– Det var ju på tiden! Kan de bannlysa strykjärnen när de ändå håller på?

Den djefla mannen med munnen mot toadörren:
Tryckfrihet!

Ok, men när strykfriheten hyllas, kommer jag att stå längst fram i ledet. Jag är ju inte särskilt tryckt, bara uttryckt och betryckt.

Eftersom jag får skriva precis vad jag vill, har jag idag två skilda ämnen att ta upp.

1. Faktasökning på nätet
Damon uttryckte igår mild oro över hur fakta förvrids för att vi inte anstränger oss tillräckligt när vi söker information på nätet. Jag håller helt med. Man
  • knappar snabbt in några sökord
  • går in på första bästa träff
  • litar på vad det står där
  • sprider den informationen vidare.
(Jaja, ”man” är ett sätt att dra alla över en kam, men jag får faktiskt skriva vad jag vill idag.) Som faktasökningsexempel tog Damon: vad var det egentligen Sven Jerring sade om japaner japaner under matchen Japan-Sverige i OS i Berlin 1936? Han fann i tur och ordning:
  1. Wikipedia 1: Japaner, japaner, från sig vilt slående japaner.
  2. Wikipedia 2: Japaner, japaner, japaner.
  3. En icke namngiven bloggare: Japaner, japaner, från sig vilt slående japaner.
  4. Mats Olsson i Expressen: Japaner, japaner, försvarande japaner.
  5. Susning.nu: Japaner, japaner, försvarande japaner.
Jag googlade på OS Berlin 1936 jerring japaner och kom till SR:s radioreferatsida där jag lätt som en plätt kunde lyssna på Sven Jerring. För att inte sprida falska japanercitat vidare och besudla Jerring med felaktiga japaner, kommer även här i min blogg eftersomjagfårskrivavadjagvill de exakta orden! (Fanfar!)

Först säger Jerring:

… å så händer ingenting ...
men att Hallman går fram nu ...
han väntar men nu går han fram ...
Japaner, japaner, japaner, se japanska försvarare di är små män, sannerligen, di är hårda!
Inkast för Sverige från vänster ...


Ganska fjuttigt. Men det kommer mer! Det riktigt klassiska, i matchens slutsekunder, lät så här:
Japaner, japaner, försvarande japaner, från sig vilt slående japaner och lika vilt angripande svenskar.

Japaner som hoppar, japaner som kastar sig, japaner som fläker sig, japaner som gör allt för att få segern åt Nippon ... och svenskar som kämpat redligen men som nu är slagna. Med 3-2 vann Japan över Sverige i den olympiska turneringens första rond.
Slutsats: man kan lita på www.lotten.se mer än andra källor. (Jag får skriva och dra vilka slutsatser jag vill idag.) Vid en närmare kontroll är Wikipedias artikel om just Sven Jerring nästan lika korrekt som mitt citat. Men. Ah. Pah. Äsch.

2. Knivskarp installation
När jag kom hem efter träningen igår, hittade jag tonåringar i varenda hörn och en installaton i köket.

Egentligen borde min reaktion ha varit:

– Men hur gick detta till?
– Vem?
– Varför?
– Fanns små barn närvarande vid tillverkningen?
– Tänk på skärbrädan!
– Vad ska vi göra nu?

Men nej, jag var helt tyst. Fascinerad. Den femtonårige konstnären stod bredvid mig, glad och nöjd. På sin spets. Skärbrädan är skev, gammal och sliten och faktiskt gjord för knivmärken. Alla små barn sov. Och så var vi helt överens: det här var ju såpass imponerande att man skulle kunna blogga om det.

Det var det. Om man nu googlar på japaner och knivar, hittar man hit då?

30 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Till slut hittar man nog dig Lotten men först hittar man faktiskt en förvånade massa andra träffar. Man ska nog lägga till tonåring och jerring för att få direkt träff.

Den där installationen får mig tänka på en kringresande cirkus och en sån däriga tavla som snurrar varpå en lätt panikslagen assitsten är fastbunden.

30 augusti, 2007 10:43  
Blogger Ica skrev ...

Du kunde nog hittat ännu ett japancitat på min blogg som också var helt uppåt väggarna, men jag skriver av mig skyldighet. Jag var inte ens född då.

Cool wv: punkukyt. Passar ju vid tryckfrihet. Det är ju ganska punkit.

30 augusti, 2007 10:43  
Anonymous Anonym skrev ...

"Japaner, japaner, överallt japaner" är vad som hamnat i min skalle. Hade kunnat svära på att jag hört det själv i någon gammal återutsändning av det berömda referaret. Att det var så länge sedan!

30 augusti, 2007 10:50  
Blogger Cecilia N skrev ...

[Knivbilden] Vad är det för något som ser ut som ett chipsfärgat pain riche som sitter fast på någon sorts metallcylinder och lutar bakom kniv nr 2 räknat från vänster? (Och jag menar vänster.)

30 augusti, 2007 11:02  
Blogger aequinoxia skrev ...

Jag tror att din första tanke var: "Var är kameran? Det här måste jag lägga ut i bloggen."

30 augusti, 2007 11:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Cecilia N: Skarpa ögon, på min ära!

Det är drivved, men den sitter inte fast som du beskriver (synvilla) utan hänger från taket. På andra sidan står det med väldigt glittriga bokstäver "Trollbar" efter en maskerad med sagotema som ägde rum 14 maj 2006.

30 augusti, 2007 11:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aequinoxia: helt rätt. Vad vore mitt liv utan bloggandet? Ett stort, minneslöst hål med kort stubin?

Ica: Du var inte ens född då? Vi kan nog räkna antalet dåfödda läsare här på ena handens tumme.

Man ska kunna minnas även sådant man de facto inte kan minnas för att man inte var född då. (Jag får skriva vad jag vill.)

30 augusti, 2007 11:20  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Är det så att ni har en skärbräda som liksom viker sig runt kanten av köksbänken eller är det också en synvilla?

30 augusti, 2007 11:30  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Japp, den smiter runt hörnet och är av ikeamärke. (Men numera ser den inte ut så.) Om man vänder på den, är den platt utan såsspår och lämplig som bakbord. (Den har ju en smygande kant även på andra sidan.) Vårt hembakade bröd har alltid en svag löksmak.

30 augusti, 2007 11:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag provgooglade & svaret är ja, du är första träffen på "japaner knivar" (utan ""arna)! ;)

30 augusti, 2007 11:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Installationen är frän, det kan du hälsa din femtonåring. Han kan definitivt ha en framtid här.
Det där med faktakoll är jobbigt. Jag har jobbat som journalist i tolv år, och det har hänt mig flera gånger att jag blivit ljugen rakt upp i ansiktet när jag gjort mig besväret att ringa upp berörda personer för att kolla fakta.
Och så minns jag förstås den i sammanhanget klassiska tesen som myntades av Staffan Heimersson. Jag TROR det var när han fått Stora Journalistpriset som han sa det, men jag orkar inte kolla fakta nu.
Så här sa han i alla fall:
"Kolla aldrig en story, för då spricker den."
Det är jag nästan helt säker på.

30 augusti, 2007 11:52  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Fiffigt! Lämpligt! En sån skärbräda hade vi behövt. Det var ju gräsligt synd att konstruktionen var ändrad.

30 augusti, 2007 11:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hihi, Stellan: "men jag orkar inte kolla fakta nu."

Tävling: vem hittar först det exakta citatet, vem ringer först till Heimerson (med ett s) och avgår med en hedervärd faktaseger?

30 augusti, 2007 12:04  
Blogger Cecilia N skrev ...

Roligt att stellan använder ordet "frän". Nuförtiden fattar inte ungdomarna vad det är. (Jo, kontextuellt, men det är inte ett ord de använder.)

30 augusti, 2007 13:20  
Blogger Ica skrev ...

Haha, jag vet. Det var ju det som var grejen. dööh!

30 augusti, 2007 13:30  
Blogger Bloggblad skrev ...

Gud, vad du är rolig!
Hoppas att du är med kl 13 på torsdagen på bokmässan så jag får uppleva dig LIVE!!!

30 augusti, 2007 16:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bloggblad -- Vad händer kl 13 på torsdagen? Jag anländer till stationen ...

[hjäääälp ... ojojoj nu har jag hela morgondagens pinsamhets- och förvirrings-blogginlägg färdigt]

... kl 13.17.

30 augusti, 2007 17:40  
Blogger KuriÅsa skrev ...

Ang. lita på Lotten som källa. Jag säger bara Tjorust.

30 augusti, 2007 18:58  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jo sörru, det blir räkmacka på Gothias skybar klockan 13! Men från stationen till Svenska mässan är det ju bara tre spårvagnshållplatser, så du kan säkert vara där cirka 13.23.

30 augusti, 2007 20:07  
Blogger Ica skrev ...

bloggdejt på lördagen.

30 augusti, 2007 21:08  
Blogger bästisgrannen skrev ...

Okej, nu vet jag var mina knivar håller hus;)

30 augusti, 2007 21:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Min mamma frågade mej om jag visste vad "en Nippon" är.
- Det är en enhet om nio japanska turister, förklarade hon, och jag skrattade artigt och generat, säker på att det var högst inkorrekt av mej.

30 augusti, 2007 21:32  
Blogger den blyga skrev ...

Här kommer den dåfödde - jag är mest fascinerad av skärbrädans brist på brödsmulor et alt.!

30 augusti, 2007 22:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Psst, den blyga: jag hade försiktigt sopat bort dem inför fotograferingen.

30 augusti, 2007 22:15  
Blogger lilla my skrev ...

Om jag nån gång får barn (vilket just nu inte verkar troligt), så önskar jag att blir lika cool som du.
Men med viss insyn i mitt kontrollerande inre, så kan jag ana att jag i stället skulle rya om att knivarna hamnat på fel ställe... Suck!

30 augusti, 2007 22:17  
Blogger Ingela skrev ...

"Frän"...Där ser man, ett ungdomsord från forntiden.

Såvitt jag minns upprördes de vuxna dåförtiden över att ett ord användes i en helt annan betydelse än ursprunget. Säkert lika mycket som vissa vuxna i dag upprörs när ungdomar säger att någonting "äger".

Vi fattar bara noll.

30 augusti, 2007 22:38  
Blogger Strumpstickan skrev ...

Strykning är såååå tråkigt men att kasta omkring knivar för det...? *skrattar*

31 augusti, 2007 09:09  
Blogger Strumpstickan skrev ...

Man vet att man är en bloggare när första tanken är - jag kan blogga detta:)

31 augusti, 2007 09:10  
Blogger Damon Rasti skrev ...

Ah, trevligt att det finns pålitliga källor. Min sökning var begränsad till de första träffarna ja, för det är där man kollar främst. Inte många som orkar sitta och lyssna igenom radiofilen, även om det faktiskt är rätt roligt..

31 augusti, 2007 16:05  
Blogger M skrev ...

Intressant att höra det exakta citatet. Tror att det blivit "Japaner, japaner, överallt japaner" i folkmun. Lättare att tillämpa på godtycklig situation.

02 september, 2007 12:46  

Skicka en kommentar

<< Home