21 augusti 2007

Jag är Humpty Dumpty

Humpty Dumpty satt ju högt uppe på en mur och så trillade han ner och gick sönder och tyvärr kunde varken förbipasserande män eller hästar sätta ihop honom.
Humpty Dumpty sat on a wall.
Humpty Dumpty had a great fall.
All the king’s horses and all the king’s men
Couldn'’t put Humpty together again.
Själv hoppas jag inte på händiga hästar emedan jag då hade drabbats av astma. Men jag är en Humpty Dumpty (som sitter på mina höga hästar) och jag nu ska berätta om hur jag kommer att trilla ner och gå i tusen bitar eftersom jag är splittrad redan före fallet. Se så viktig jag är:

  • Snar deadline för tre roliga texter som kommer att publiceras i obskyra publikationer som ingen läser.
  • Inläsning på Sveriges Radio av kåserier som ännu inte är skrivna.
  • Idag releaseparty för Språktidningen (som ni ju måste prenumerera på eftersom jag skriver i den). Hjälp, en ny deadline där också!
  • Föreläsning för förstakluttare på Mälardalens Högskola. (Jag ska läsa högt ur dåliga böcker som jag själv får välja ut! Gissa vilka jag väljer ...)
  • Genomläsning av Sveriges alla nättidningar eftersom jag ingår i juryn som ska besluta om den allra, allra bästa. (Jag är väldigt omutbar för tillfället men tar gärna emot tips.)
  • Förberedelser inför skrivregelsföreläsning som INGEN har anmält sig till.
  • Förberedelser inför skrivregelsföreläsning på stort företag ... som för många har anmält sig till.
  • Spökskriverier för en spökskrivare som inte spökskrev som det var tänkt.
  • Planering av Bokmässebesök, där mitt juryuppdrag ovan kolliderar med bloggträffen.

Varför håller jag på att trilla ner och gå sönder? Det här var välan inte så farligt? Jo för att jag vill egentligen spela basket och samtidigt se på fotbollslandskamp i morgon.

----------
Lille Trille låg på hyllan,
Lille Trille trilla ner.
Ingen man i detta land
Lille Trille rädda kan.

Apropå ”all the king’s men”, så är All the President’s Men en film man kan se om och om igen.

– Jävlar. Du stavade fel där uppe.
– Mäh. Den som ändå hade en dator.

35 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Men du.
Ta hand om dig.
En sak i taget. Ät godis (och tänk på mig som inte gör det).

21 augusti, 2007 09:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Man kan äta en godis i taget!

21 augusti, 2007 09:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Nättidning? Hur definierar man en nättidning? Frågar jag, som livnärt mig på en internetbaserad nyhetstjänst i snart tio år. Själva begreppet låter som en kontradiktion. Det finns inte många nättidningar, mest bara papperstidningar som har en nätupplaga.
Jag tycker du ska strunta i det där juryuppdraget och komma och käka stekt ost på Gyllene Prag istället.

21 augusti, 2007 09:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Förresten, får man besvära redaktören med en simpel fråga som jag fick av en av mina anställda: skriver man vd eller VD?

21 augusti, 2007 09:42  
Blogger KuriÅsa skrev ...

Sign me up for bloggträffen! Och ett tips om dålig högläsning: början av Mrs Dalloway (Virginia Woolf). Man får konstant lust att lägga ner boken för man fattar ingenting. Tyvärr. För sen när man tagit sig förbi den eländiga inledningen så blir den riktigt bra.

21 augusti, 2007 09:51  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag ska länka till en lista på nättidningar, Stellan! (Men gränsen mellan nättidningar och vissa kategorier av bloggare börjar verkligen att suddas ut!)

Ozzy: Ska genast kolla, Mrs Dalloway har jag inte rört sedan Eldkvarn spelade på Kåren.

När det gäller förkortningar, så är de nästan alltid när de är nya och omogna skrivna med versaler (stora bokstäver: HIV, DVD), men sedan när de blivit allmängods som alla begriper, skriver man med gemener (små bokstäver).

Förr: VD, AIDS, CD-ROM
Nu: vd, aids ... mp3 ...

21 augusti, 2007 10:00  
Blogger Ica skrev ...

Ska du föreläsa för ettorna (nollorna) idag? De kommer ju ändå inte vara nyktra någonstans. Du kan nog läsa vad som. Lär dem blogga. Eller nåt diåt.

Skriva roligt går fort. Prata går också fort. Språktidning? Vilken då?

Och jag måste säga att imorgon är öl och fotboll ett måste! Ni tränar väl inte basket hela natten?

21 augusti, 2007 10:04  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Leta nättidningar.

21 augusti, 2007 10:06  
Blogger Marianne skrev ...

Det klart att det prenumereras på Språktidningen!
Första numret ska dyka upp i brevlådan på fredag, säger de som vet.
Ny tidning, intervju med Lotten och VM i friidrott alldeles samtidigt. Kan det bli bättre??

21 augusti, 2007 10:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nej, Ica, ska föreläsa på torsdag, måste förbereda mig idag.

Vad gjorde du med de små stackarna?

21 augusti, 2007 10:07  
Blogger Marianne skrev ...

Hoppla! Tidningen i lådan redan idag! NU!

Bye bye, arbetsdisciplin, säger jag :-)

21 augusti, 2007 10:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Språktidningen har jag just precis tackat ja till! Väntar med spänning på att den ska dimpa ner i hallen och upplysa mej.

21 augusti, 2007 11:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Vilket tillflöde av prenumeranter som kommer att noteras i denna kolumns efterföljd! Jag har just tecknat mig. Och sörjer fortfarande den torra men ack så täta Språkvård.

21 augusti, 2007 11:51  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag hoppas att du har rätt, Cruella.

Prenumerera mera!

(Jag kanske kan få stå för det torra men ack så täta i den nya tidningen?)

21 augusti, 2007 11:54  
Blogger Jessica skrev ...

Är det på mälardalens högskola i Eskilstuna?
Om det är i Västerås vill jag muta mig in :).

Det där med spökskrivaren som inte skrev som det var tänkt låter ju... um... intressant för att uttrycka sig konservativt.

Egentligen är det väl bra att du har att göra på sätt och vis (LÄS: pengar) men kanske inte i termer av för mycket stress för man får ju inte bli utbränd längre.

Som Sandra föreslog, ät choklad (godis) i förebyggande syfte.

21 augusti, 2007 12:15  
Blogger Cecilia N skrev ...

Gillar bildtexten! :-)

21 augusti, 2007 12:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Är det bara nyhetstidningar på nätet som räknas? http://www.explode.to/analoga/ är en rolig tidning. De har släppt två pappersnummer också men de började med nätet så det är väl det som räknas.

Om du äter godis och tittar på fotboll samtidigt (multitasking) tjänar du in all tid du behöver för att kunna göra förberedelser och sånt sen.

21 augusti, 2007 12:24  
Blogger Ingela skrev ...

Torra?
Lotten?
Går inte ens att ha på samma rad.

21 augusti, 2007 12:24  
Blogger Ica skrev ...

Jag har inte gjort något med de små liven. Jag är ju inte student numera utan fritidsforskare. Dessutom är jag alltid snäll mot nollor. Nåväl, ibland i alla fall.

Shit, vi fick 10 dagar på oss att partaja av oss innan vi började skolan på allvar. Vi hade bara lite dataintroduktion som ändå ingen gick på.

21 augusti, 2007 12:55  
Blogger Ica skrev ...

Äter godis och ser på fotboll? Näääeeee, dricka öl och se på fotboll. Jaaaa.

21 augusti, 2007 12:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Språktidningen damp ner i brevlådan nu! Och du är med! Vilken högtidsstund!

21 augusti, 2007 13:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu har även jag fått Språktidningen. Ha! Jag ser ut som en mycket förvånad mupp där jag sitter på Centralen med datorn i knät.

Nu ska jag iväg och muppa mig.

21 augusti, 2007 13:31  
Blogger Thy skrev ...

Humpty Dumpty sat on a wall
Humpty Dumpty had a great fall
Along came the Children with brushes and glue
And fixed Humpty Dumpty as good as new.

Bara så att du vet så finns det altenativa slut på rimmet för stressade vuxna och lättskrämda tvååringar. Simma lugnt.

21 augusti, 2007 13:53  
Blogger Jessica skrev ...

Vi fick äta hel orensad surströmming som nollor.
Jag har inte rört en surströmming sedan dess.
Det ingick även en enorm mängd alkohol.

Nä usch, choklad hitåt tack!

21 augusti, 2007 13:55  
Blogger Marianne skrev ...

Tidningen verkar bra, men jag trodde ju att det skulle finnas en intervju med vår hjältinna?!


Antagligen har jag missuppfattat blogginlägget som handlade om fotograferingen, och som jag nu inte hittar...

21 augusti, 2007 14:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hjältinnan skriver ju hellre än blir intervjuad eftersom intervjuer genererar ännu mindre pengar än artiklar som är självskrivna.

(Pengaskillnaden dem emellan är dock försvinnande liten.)

21 augusti, 2007 14:22  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ur Lost in Space:

Humpty Dumpty sat on a wall
Humpty Dumpty was two inches tall
He fell down and broke his shell
Poor little egg, I wish him well.

21 augusti, 2007 14:26  
Blogger den blyga skrev ...

Besserwisser:
1. För mycket eller för litet skämmer allt!
2. That´s life for you
eller för att citera AnnaMaria Lenngren:
" Gläd dig i din ungdomsvår,
unga ystra flicka, gläd dig....
FÖR
"Snart, som vaknad ur en dröm,
du till tretti årtal hunnit ...
Lek och fester då försvunnit,
födslodagar och beröm.

Och din tröga äkta vän
skall ej mer din högtid prisa,
men en artighet dig visa
därmed att han glömmer den...."

och du har ju t.o.m. fyllt (viskning)
3. Min mor sa´:"När det regnar manna har den fattige ingen sked."


Gläd Dig istället åt
att du lyckats omskola din svärmor att skriva du istället för Du..
att det är bättre att ha FÖR mycket än för LITET uppdrag
att du inte HAR astma, det gör i alla fall jag som ett ögonblick trodde det var fallet, nu KAN du ju PRATA på torsdag.

Gläder mig åt att vara född på trettiotalet så man inskolades till att vara TACKSAM.

21 augusti, 2007 14:49  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Viktigt meddelande som förgyller livet:

På Södra Teaterns balkong finns det trådlöst! Det blåser såpass att min djefla man fann det nödvändigt att orienteringssnyta sig. (Ingen såg.)

21 augusti, 2007 15:32  
Blogger Anna skrev ...

Håller med Sandra, med smör på. För många samtidiga deadlines gör en tråkig, utbränd eller död. Och vem vill egentligen läsa i sin nekrolog att man hade många bollar i luften?

21 augusti, 2007 16:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har minsann också en man som kan orienteringssnyta sig ...

22 augusti, 2007 08:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Oooh, när du får tid kan du väl berätta vilka böcker du valde som exempel på dåliga! Nya läsare, som jag, känner dig inte tillräckligt bra för att kunna gissa och jag vill så gärna veta!

22 augusti, 2007 10:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Wee1 -- jag kan kanske på fredag tala om vilka texter jag läste, det kan jag. Dock är jag så negativ så att det kan liknas vid mobbing när jag förklarar min aversion. Ni får kanske gissa er fram!

22 augusti, 2007 10:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Varför håller DH och RR in överläppen så där konstigt? Det ser ut som om de har tappat löstänerna. Har de tappat löständerna?

22 augusti, 2007 13:11  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Njapp, jag tror faktiskt att läppar såg ut så där förr i tiden.

22 augusti, 2007 13:16  

Skicka en kommentar

<< Home