26 augusti 2007

Hoppas att Musse är pigg nu

Ibland gillar jag vissa idrottare mer än andra. Frank Andersson och Patrik Sjöberg satte jag visserligen inte upp hemma på väggen (där satt Glenn Berry), men jag följde noggrant allt de hittade på under karriären. (På samma sätt följde jag Björn Skifs och Rob Lowes inte lika frekventa påhitt, men det är inget jag brukar berätta om.) Numera följer jag nästan enbart mina egna förehavanden, men denne göteborgare ljungskilebo fascinerar mig:


Nu är klockan snart 03:00 natten mot söndag. Sssscchhh! Mustafa ”Musse” Mohamed springer försöksheat på 5 000 3 000 meter hinder och Anders Gärderud (vars svenska rekord Musse nyss slog) kommenterar.

– Kemboi och Kiprop Kipruto och Kiplaga och Kipkemboi och ... den här Kipstammen går utanför gränserna.

Musse har försökt övertala sina springkolleger att hetsa upp tempot för att loppet ska gå så snabbt som möjligt eftersom han inte har en chans i en spurtstrid. Spurtexperterna vill underligt nog inte vara med och leka. Om han kommer i mål som en av de tre första, går han vidare. Om det är ett snabbt lopp kan han gå vidare även om han kommer fyra eller femma. Jag håller tummarna hårt, vilket är svårt när man skriver.

– ... bronschmedalj ... säger Gärderud.

Nå, när kommer sådana här tävlingsmoment till Sveriges skribenter? Min taktik hade i ett sådant lopp helt klart gått ut på att slå knock genom faktabaserade konstifikord som kryddas med snabbhet och knorr. Ett strategiskt litteraturlopp med inledning, temposänkning och slutklimax hade jag inte haft en chans i.

– Oj, Henrik Skoog faller! Och Weidinger slår huvudet i hindret och ligger kvar och blöder!

Skoog? Oj. Jag tittar tydligen på ett heat med en helt annan svensk. Men snart kommer väl Musse?


----
Jag håller på att somna under andra försöksheatet. Kommentatorerna hetsar.

– Han faller som en sten genom fältet!
– Och där faller en annan precis som östtysken i Montreal, Anders!
– Nittonhundrasjuttiosex, åttanollåtta! ropar jag till tv:n.


---
Tredje heatet! Nu springer Musse! Och då ... får vi se damernas kulstötning. Ja! Musse leder och jag har hjärtklappning klockan halv fyra på morgonen! Ja! Han klarade det! Han kom trea och sprang avstannande i mål!

Pfuhh. Hur ska jag nu kunna somna om?


---
– Något är skumt med den kvinnliga kulstötningen! säger kommentatorn.

Jag kan ju inte somna nu. Klockan är bitti (04:15) och plötsligt bryr jag mig väldigt mycket mer om herrarnas diskuskval än det faktum att jag ska spökskriva om ett par timmar.

18 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Meh. SPOILER! Här ligger ju jag och tittar på reprisen, där har inte Musse sprungit än :)

26 augusti, 2007 07:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hihi, ojoj, det hade jag ju inte en tanke på. Jag är en enda stor vandrande spoilervarning.

26 augusti, 2007 09:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men tittar du nu då? När en av de startande i ett 100-metersförsök heter Springer?

26 augusti, 2007 09:26  
Blogger Ica skrev ...

Har du fortfarande inte gått och lagt dig? Eller har du stigit upp igen. Ja, han som springer, eller ja Springer, springer fort.

Musse är en nice liten påg. Snart dags för Klüftan.

26 augusti, 2007 09:28  
Anonymous Anonym skrev ...

A propos sportkommentering: Jag har tidigare citerat snåla rapporter om kvinnliga idrottsframgångar. Nu vill jag berätta om hur man på SvD:s sportsidor har "lyft fram" kvinnliga idrottare på sistone. Det har skrivits några artiklar om dopning och varje gång har man illustrerat med foton på kvinnliga dopade idrottare. Hyggligt att vi får vara med ibland! Fast det hade ju varit mera verklighetsliknande om man visat foton på nån karl också.

I dag uppmärksammar man Tjejmetet, metningstävling för damer. Rubriken är "Tjejmete utan napp". Man tänker då: Fick ingen enda ett enda napp? Jovisst, läser man i artikeln, det blev napp och den största fisken var en braxen på 610 gram. Varför då denna vilseledande rubrik, "utan napp" ? Om jag skulle skriva till tidningen och påtala det, skulle dom väl svara att jodå, rubriken är korrekt; det var ingen enda av metarna som använde napp. Ingen tidning kommer nämlien nånsin att medge att man har uttryckt sej mindre välbetänkt.

26 augusti, 2007 10:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ica: apropå Idrottsråttans kommentar ... Springer-springaren var en hon.

(Jag har stigit upp igen, ja.)

26 augusti, 2007 10:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ica: träffade du Musse under din friidrottskarriär? (Ica har tävlat mot Carolina Klüft!)

26 augusti, 2007 10:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Här i Växjötakten funderar vi på hur Carros troliga VM-guld ska firas den här gången:
2002 - EM-guld - Linnéparken
2003 - VM-guld - Linnéparken
2004 - OS-guld - Stortorget
2005 - VM-guld - Stortorget
2006 - EM-guld - Linnéparken
2007 - VM-guld(troligen) - och firandet blir av(?) i så fall var?

26 augusti, 2007 11:49  
Blogger Ica skrev ...

Haha, nu har jag fått könsförvirring med. Ja, det vore konstigt att det helt plötslig kutade runt en man bland damerna som dessutom hade åtta heat på sig. Där det var ett namn i varje heat att filosofera om.

Nej, såvitt jag vet har jag inte träffat Musse. Han är ju tre år äldre och hörde dessutom inte till de delarna av landet som jag tävlade. En annan var ju inte så talangfull att man körde iväg milvis för att springa.

Attans att jag inte är i Växjö nu. Förra året vid denna tiden var jag det. För två veckor sedan var jag det. Gruff

26 augusti, 2007 12:27  
Blogger Ica skrev ...

Ah! NU fattade jag det roliga i rubriken av inlägget

26 augusti, 2007 13:05  
Blogger Henrik Forsberg skrev ...

Kom till min blogg, jag ber på mina bara knän

26 augusti, 2007 17:23  
Anonymous Anonym skrev ...

5000 meter hinder minsann. Det var visst bara Musse som var pigg där miss i nassen. ;)

26 augusti, 2007 18:03  
Blogger KuriÅsa skrev ...

För att inte tala om hur viktig kulstötningsfinalen var. Eftersom jag egentligen skulle städa.

26 augusti, 2007 18:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

hakke (och även Bengt som var så vänlig och skrev ett mejl) -- tack, naturligtvis ska det inte vara 5 000 meter hinder. Hm ... vare 400 meter häck?

26 augusti, 2007 19:16  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ozzy: Jag har sedan urminnes tider lyckats föda barn och operera knän samt ta semester och vara allmänt tillgänglig under alla VM och OS. Men inte år 2007. Detta kommer att sluta med total splittringskollaps eftersom jag prioriterar precis som du.

26 augusti, 2007 19:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Men vart tog min kommentar vägen? Jag skrev ju en igår kväll? Har redaktören raderat?
Inte omöjligt eftersom jag påpekade det orimliga i att kalla den käre Musse för göteborgare. Inget fel på Jöttebörj, men Mustafa är faktiskt från Bohuslän.
Ljungskile, närmare bestämt, en liten ort några mil söder om Uddevalla.
Sedär, dagens hårklyveri. Men ack så viktigt för oss bohuslänningar.

27 augusti, 2007 11:39  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nämen, ujujuj, här raderas inte kommentarer, även om de handlar om Bohuslän.

Men jag har verkligen felat när det gäller Mustafas ursprung. Tänk om någon skulle påstå att jag var uppvuxen i Umeå! Hu!

Förmodligen tror jag att alla göteborgare är friidrottare eller att alla friidrottare kommer från Göteborg eftersom de fick arrangera friidrotts-VM.

Måste korrigera omedelbart. Och hoppas att Musse inte läser bloggar.

27 augusti, 2007 11:53  
Anonymous Anonym skrev ...

När, det var säkert jag som än en gång misslyckades med den där ordverifieringen. Fast nu ska jag nog klara det: itenelq, det låter som något min tvååriga dotter skulle kunna säga när jag frågar: "Vad heter dockan, då?"

27 augusti, 2007 12:23  

Skicka en kommentar

<< Home