30 april 2007

Tillåtet fusk?

Man måste hålla tal ibland, det måste man.
Ibland håller jag tal fastän jag blir jättenervös.
Kom igen, så himla svårt är det inte att hålla tal!

Klänningen utan min kropp.

Iklädd guldklänning är det kul att hålla tal!

På guldbröllopsfesten som vi var på igår (och, vid närmare eftertanke, fortfarande är på), slog det mig nio minuter före matens serverande att jag nog ville hålla ett tal. Ett rimmat tal. Jomenvisst, sa jag till mig själv och mumlade hjärta–smärta, dej–mej, fem–hem, hus–ljus, fot–sot ... tills jag insåg att jag inte var på särskilt fint rimhumör.

Precis som när man köper mamma Scans köttbullar eller pulverbearnaise, tog jag då en redan färdig dikt och kryddade med Piffi allkrydda. Jag kan rekommendera detta helgerån, det går snabbt!

Förlåt, Pär Lagerkvist.
Köket är vackrast när det skymmer
All den kärlek huset rymmer
ligger samlad i ett högljutt par
där en hörs över jorden,
den andre över markens hus.

Allt och särskilt brudens brutna ben känns ömt,
allt är tillagat av händer.
Herren själv utplånar fjärran väder.
Alla är – utom de som nyss åkte – nära, ingen långt ifrån.
Allt är givet
människan liksom banklån.

Allt är vårt, och allt skall ätas upp
inom kort skall allting ätas upp
Utom förkläden, barnen, marken där vi går.

Vi skall vandra —
tillsammans, utan villospår.

Idag invaderar vi Danmark. Jag ska ställa mig på Kronborg och säga ”Alas, poor Yorrick”, ”Gräsligt, gräsligt, oförmåttan gräsligt” och ”Nä nu ska jag ha mig en pølse”.

Uppdatering. Glass, pølse, ett stängt kloster, ett stängt Kronborg och ett nageltrång senare: ”oj, vad alla röker i Danmark, mamma!”. Ljuvliga Danmark, giv mig en øl.

12 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Glömde att berätta att Fyraåringen mitt i talet från en närbelägen toa ropade. Sålunda lät det så här:


... där en hörs över jorden,
- Fäääärdig!
den andre över markens hus.
- Fäääärdig!
Allt och särskilt brudens brutna ben känns ömt,
- Fäääärdig!
allt är tillagat av händer.
- Fäääärdig!

30 april, 2007 11:16  
Blogger Kloka Theres skrev ...

Var får du allt ifrån?!
Hoppas att ni har en trevlig dag i Danmark.

30 april, 2007 11:27  
Blogger Ica skrev ...

haha, han vänder sig i sin grav! Det ska bli kul att hålla tal i blå halterneckklänning och skyhöga skor också. Hjälp. Åh, hälsa de södra delarna av sverige från mig!

30 april, 2007 12:13  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Då kan vi väl se fram emot en rapport om huruvida det är något som är ruttet i landet Danmark för närvarande.

30 april, 2007 12:45  
Blogger Anna skrev ...

Fint! Om PL vrider sig är det av välbehag.

30 april, 2007 13:30  
Blogger Cecilia N skrev ...

Sigge lekte Sigrid.

30 april, 2007 14:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Helgerån är, precis som citronfyllda wafers, de allra bästa rånen här på jorden. Storvulna helgerån är, liksom nybakade, de allra bästa!

30 april, 2007 15:19  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Fyraåringen Sigge måstemåstemåste undervisas i Sigrids ädla ropkonst! Han är sorgerligen omedveten om att han är en Sigrid.

Postmodern nypoesi:
Såsom storvulna, välbehagda helgerånswafers vänder andra kinden till,
ska man vända sig i graven när man är en trångbodd sill.

30 april, 2007 23:22  
Blogger Kloka Theres skrev ...

Hoppas att det inte blev allt för många öl i Danmark (eller Sverige, det är ju trots allt kungens födelsedag). Då kanske du glömmer något imorgon när ni far hemåt igen.
Själv ska jag, min man och våra två barn samt en kompis till Ikea och förlusta oss som man bara kan på Ikea. Jag tänker inte glömma plånboken...

01 maj, 2007 02:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Men absolut! Tal bör förberedas endast ett fåtal minuter före framförandet. Då blir det som bäst! Annars blir man bara ängslig flera dagar i förväg.

01 maj, 2007 13:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Vill ha.

Guldklänningen alltså.

02 maj, 2007 14:45  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vet du vad, Desperate Housewife ... den är faktiskt inte så jättesnygg, klänningen. Äkta 60-tal med ytterst konstig urringn... hrrm, krage.

04 maj, 2007 21:22  

Skicka en kommentar

<< Home