21 april 2007

Oj, vad jag inte är här idag (basket- & modeblogg!)

Lördagarna de senaste veckorna har varit tjocksmockt fullsprängda med uppdrag som omöjliggör bevakning av den Tamagotchi som bloggen ju är. Idag är lördagen värre än någonsin. Jag har utrustat mig med matsäck och tetermos och öronproppar och tålamod.

För nu slavas det på basketturnering. IT-mammans son Magic inspekterade jag igår. (Han skötte sig.) Lördagen kommer att spenderas vid protokollskrivning, telefonerande, omplåstrande och guvetallt.

Men det var ju inte det jag skulle skriva. Jag skulle ju berätta om hur man i den tid man lever, står, går och klär på sig utan att inse hur fu... eller i alla fall konstig man ser ut. Med byxorna nere på halva rumpan, t.ex.

Det är sådana här grabbar jag antastar med byxuppdragning.

För bara två år sedan visade alla magen och inga t-shirtar var långa nog för oss som behåller våra vackra navlar för oss själva. Runt 2000 hade alla klumpfotsskor och balkong-bh. Och år 2007 ska vi alla vara så här snygga ...
Blottare i illasittande poplinrock.

Basket och mode i en enda bild. (Eskilstuna Basket i mitten av 1970-talet.)

Salt skrev häromdagen om sådant man bara ser på film numera, vilket är lika fascinerande.

Alltså: vad ter sig helt normalt idag, men barockt om ett par år?

29 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Thank you, Lotten! Nu lägger jag ut dina bilder. Slava fint idag på cupen!

21 april, 2007 08:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Lycka till på cupen. Jag ska på cupen nästa helg med dottern. Vill inte ens tänka nästa lördag men ja.. ja.. Ha gott!

21 april, 2007 09:32  
Blogger Ica skrev ...

leggings, eller tajts. De MÅSTE bli barock om några år.
Det är det enda jag orkar komma på nu. Återkommer.

21 april, 2007 09:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Allt som är modernt blir omodernt = lika med stolligt om några år.

Själv ägnar jag mej åt mera cerebrala ting, som att fundera över språket, till exempel. I mina pärmar, kollektivt benämnda Djungelboken, där jag nu sitter och rensar, i väntan på att kunna visa mej ute bland folk igen, hittade jag bland annat detta lilla ställningstagande: "Tillvaron, fy fan vad ointressant jämfört med detta prefix, till exempel."

21 april, 2007 10:22  
Anonymous Anonym skrev ...

jag håller med Ica!!!

21 april, 2007 14:18  
Blogger Jessica skrev ...

Jag gick bakom en ung kille häromdagen vars brallor rent bokstavligen trillade av honom. Han var tvungen att snabbt dra upp dom (ja, det ger ju sig själv). Han trodde ju att ingen hade sett men sån tur hade han ju alltså inte...

21 april, 2007 14:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Moden kommer, moden går. För några år sedan kunde man nästan inte möta en tonåring som inte hade yllemössa långt neddragen över skulten året om – sommarvärme var då inget som helst hinder. Det förefaller att ha tunnats ut rejält på den fronten numera. Ett rätt märkligt mode, tyckte jag, eftersom generation efter generation efter generation av tonåriingar mer eller mindre vägrat att ha mössa på sig.

21 april, 2007 14:32  
Anonymous Anonym skrev ...

ica - jag ser det positiva i leggingstrenden. Sist den var igång var omkring 92-93, och efter den kom grungen, med bekväma skor, jeans och stora tröjor. Wunderbar. Ljusningen syns vid horisonten ;)

Jag tror att folk som går runt med solglasögon a la bidrottningen i Piff och Puff kommer att skämmas om några år. Jag hoppas i alla fall.

21 april, 2007 14:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag håller med Emi. Grunge är alltid rätt. Oj, fick jag inte säga nåt om kläder bara för att jag är kille? Förlåt.
Hursomhelst vill jag också framföra min tacksamhet till Lotten för inspektionen av vår pojkvasker. Det var mycket ädelt, och nu får jag snart ringa Kjell Eriksson och tvinga honom att fixa ett Lotten-sommarprat…
(Nej, jag känner honom inte. Men försöka går ju…)

21 april, 2007 15:54  
Anonymous Anonym skrev ...

emi: Stora solglasögon är SÅ glammigt och jag har störst av alla! Det har jag i och för sig haft även tidigare år men det är ju roligt att vara rätt i fem minuter...

21 april, 2007 16:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Men leggings eller ännu värre, cykelbrallor, det är bara helt förbjudet. Och "foppatofflor". Hoppas de förbjuds helt och inte bara på sjukhus där de tydligen slår ut elektroniken...

21 april, 2007 17:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Cruella: Det tråkiga med "Foppa"-tofflor är för det första namnet och för det andra att de är för sköna. Sitter själv just nu med ett par röda (iofs billiga plagiat) på fötterna och har ett par svarta att traska omkring utomhus med. Jag hade dömt ut dem innan jag råkade prova..

21 april, 2007 19:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har också trillat dit i Foppatoffletrenden. Jobbar man på dagi..förskolan måste man ha bra skor att traska runt i hela dagarna. Men snygga är de inte, det måste jag hålla med om.

21 april, 2007 20:17  
Blogger Jessica skrev ...

Birkenstock gör en sorts foppatofflor som är antistatiska som är säkra på sjukhus.

21 april, 2007 23:38  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nämen se här, jag behöver alls inte hålla något vakande öga på kommentatorsbåset. Det är ju självgående!

Nu har jag slavat färdigt för idag. Jag rekommenderar ett getöga på VBK-Kickis blogg, eftersom hon slavbloggar från basketturneringen

21 april, 2007 23:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu ska vi se:
* leggings & tajts (sköööönt mode som jag inte har hängt på denna gång)
* brallor på halv stång
* alltidmössa
* solglasögon av storbildsformat
* cykelbrallor (åh, dem hade vi under basketshortsen ... de funkade som bh för låren liksom)
* Flopfflor (svårt att uttala, men jag satsar på att få beröm som varande den som döpte om dojan).

Hjälp. Jag somnade en mikrosekund mitt i punktlistan. Måste stänga datorn, måste sluta skriva, måste sluta läsa, måste ssszzz...

21 april, 2007 23:47  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vaknade igen eftersom jag kom att tänka på grunge.

*lycklig suck*

Curt Cobain i en noppig kofta. Johnny Depp i slafsiga kängor.

*lycklig, moderiktig nostalgisuck*

21 april, 2007 23:50  
Blogger rigg skrev ...

Flopfflor (tidigare känd under namnet foppa-toffeln) kommer säkert att bli helt super-retro om tio år eller så, och återkomma var 10:e år för all framtid!

Förresten Lotten... jag har fått för mig att du gillar basket (vet inte vad jag har fått det ifrån?). Har du sett denhär?

22 april, 2007 00:07  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Japp, Rigg, jag lade ut länken en gång. Det är det absolut mest imponerande basketklipp jag någonsin har sett ... (förlåt mig, Michael Jordan).

22 april, 2007 07:14  
Blogger Ica skrev ...

Kicki- bra att nån gör det :)

emi- Hmmm, ja, jag märkte inte den 92-93. Jag gick väl lycklig ovetandes.

Och baggybrallor är ju snyggt! Hela kalsongarslen är ju iofs inte det, men brallorna. Dock är det väääldigt sällan det finns baggyjeans för brudar.

Jag hoppas verkligen de här vedervärdiga platågrejerna med korksula med blir väldigt barock.

Varje gång jag ser min bror i dessa foppa-tofflor håller jag på att dö av skratt. Något mer ohett får man nog leta efter.

22 april, 2007 10:55  
Anonymous Anonym skrev ...

ica: rätt iakttaget om brist på baggyhäng för brudar. Min elvaåring var på crossdresskalas igår - tjejerna hade mycket riktigt plockat upp baggyhänget som självklart grabbattribut.

22 april, 2007 11:28  
Blogger rigg skrev ...

Lotten, det blev lite favorit i repris då?

22 april, 2007 12:20  
Blogger Ica skrev ...

cruella: ja, visst är det hemskt? Jag vill ha baggyjeans, och de få man hittar får man behålla i åratal, för det är så svårt att hinna nya. Grabbiga baggyjeans sitter liksom inte lika bra på oss tjejer.

22 april, 2007 14:15  
Blogger den blyga skrev ...

städråttan: Vem sa´det? Vad var prefixet?
Vad synd om alla som inte tycker om TILLVARON Das Dasein i gemen...
Apropos tonårsmoden
1. Jag har aldrig varit tonåring - när jag var i den åldern var t. inte uppfunnen! Det har jag inte mått illa av.
2. Apropos tonårsmoden - jag är tacksam (som gammal skolläkare) när modet inte är hälsovådligt!

22 april, 2007 17:51  
Anonymous Anonym skrev ...

den blyga: hur betraktade man tiden mellan låt säga 13-14 (som väl knappast var VUXET ens på din tid;-) och 18-årsåldern? nog var den en sorts mellantid även då - även om den inte kallades tonår?

22 april, 2007 21:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Äh du skojar - städrocken kan INTE fått fem pluss. Och jag tror att halva a-sle looken är på väg ut - gud ske lov! Men man undrar ju vad som kommer näst, kommer ihåg att jag bara väääägrade inse att att det skulle vara utsvängda byxor nertill (typ bootcut) för - vad kan det vara? Tio år sen, eller femton är det nog. Har nu svårt för byxor som är raka nertill på mig sjäv. Ja herreminje vilka problem egentligen : )måste nog gå och lägga mig..

22 april, 2007 22:08  
Blogger den blyga skrev ...

Cruella: Vi som gick i realskolan var väl "skolbarn"
Det var ju inte så många på den den tiden - jag började där efter 6:an 1947.

Folkskolan var 8-årig - vid 15 blev kan "konfirmerad" och sedan gick man ut i "förvärvslivet" - barnflicka, springpojke etc

Läs gärna mina biografier på våra orienterarkompisar födda på -20 talet t.ex i min blogg 1 mars,11 mars,29 mars och 24 april 2006.

Barn skulle synas men inte höras.
Efter konfirmationen var man "vuxen" men "inte torr bakom öronen" - det förväntades att man lyssnade och lärde.
Det var först EFTER kriget som tonåringen uppfanns - jag kunde konstatera en VÄLDIG skillnad i attityd från mina föräldrar när det gällde min 4 år yngre syster född -39!
När jag t.ex började växa vid 12 års ålder syddes min mosters svärmors garderob om till mig (hon hade just dött och det var textilransonering)
Detta har jag berättat om tidigare - men det upplevdes som djupt orättvist FÖRST när min syster tjoade och skrek om "tonårskonfektion".

Detta med habegäret och själsdödande lyxkonsumtion är ju en högst aktuell diskussion...

Var det inte Du som apropos tilltal påpekade att lärarna sa´Du till oss i realskolan, men som gymnasist övergick de till FÖRNAMN och när vi tog studenten, lade de bort titlarna med oss.
Man var ju inte myndig förrän vid 21, men fick gifta sig vid 18.
Så visst fanns det "passageriter" men detta att ungdomar mellan 14-20 hade åsikter och behov värda att uppmärksamma på ett särskilt sätt var fullständigt främmande...

Och det var faktiskt ganska skönt - kan jag nu känna. Precis som det har påpekats att det kan vara vilsamt att vara EN i en stor syskonskara eftersom föräldrarna har dåligt tid att bekymra sig för var och en - man kan få VARA ifred, och sakta växa in i sig själv. Det fanns TYDLIGA regler för hur man skulle uppföra sig. Om man bara följde dem hjälpligt, behövde man inte vara så väldigt häftig eller unik - man gick på bio och läste sin Selma Lagerlöf och gick i scouterna!

22 april, 2007 22:31  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vilket trevligt kommentatorsbås som sköter sig själv!

/en ine utsövd men tyvärr nyvaken en

23 april, 2007 06:50  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag ska försöka reflektera över några av era reflektioner så här lite i bakvattnet.

Jo, poplinkappan fick verkligen fem plus. Och när modena kommer tillbaka, är man oftast negativ till dem. Precis när jag i andra svängen började accpetera utsvängda jeans, blev det modernt med insnörpta. Nu ska man ha brallor som ser ut som de är påmålade igen.

I morse såg jag banne mig en tjej som gick på bussen iförd "slippers", alltså skor som är platta och inte har hälkappa. Morgontofflor med glitter. Och inga strumpor. Fyra plusgrader ute.

Jahapp, sa jag, men skakade inte på huvudet eftersom jag gick i träskor till i november. I Luleå!

Den Blyga vinner förresten den ännu inte offentliggjorda tävlingen i "Mode jag minns":

".. vid 12 års ålder syddes min mosters svärmors garderob om till mig ..."

(Min Tolvåriga dotters mosters svärmor är runt 70 år idag.)

23 april, 2007 10:54  

Skicka en kommentar

<< Home