23 april 2007

Idag: designblogg (nu med rund mikro)

Allt som är nytt, är numera försett med avrundade hörn. Vart man sig i världen vänder, är apparater och möbler mulligt runda som Zornkullor eller i alla fall som lussebullar. Design är lika med runda former, heter den ekvationen. (Upphöjt till två minus x, eftersom vissa saker som platt-tv-apparater är väldigt kantiga.)

Därför studsade jag till, när jag i torsdags skulle röntga den krånglande käkleden och det konstiga bettet som orsakar öronvärk.
Välkommen till 2007?

Ni ser den vita grejen (röntgen?) i högerkanten? Avrundad. Men stolen?

– Va? sa jag. Va? Vilken cool stol!
– Jaså, jahaja, jo ...
– Men den måste väl vara jättegammal? fortsatte jag på mitt allra mest diskreta sätt.

(Definitionsfråga. Tandläkarstolen som jag såg förra gången var i sanning ”jättegammal” – ungefär 100 år – men vad tusan. En liten för mig helt okänd basketspelare sa i lördags ”du är ju jättegammal”. Och min dator är ”jättegammal”. Köttfärssåsen som jag med stor framgång gjorde förra veckan smakade smaskens trots att köttfärsen var ”jättegammal”. Fyraåringen påstår att han är ”jättegammal”.)

– Jo, den är jättegammal, men vi kan inte hitta någon bättre, sa sköterskan som tog hand om mig. Vi har försökt använda moderna, men det är bara den här som fungerar som vi vill att den ska fungera. Vi funderar på att klä om den.
– Nej, gör inte det! Jag chansar på ... 1969? sa jag och kisade med ögonen eftersom man chansar mycket mer trovärdigt när man kisar med ögonen.
– Oj, tror du det? sa tandsköterskan, som förmodligen inte var född 1969.

Nu finns det ju tvärtomexempel också.

Denna mikrovågsugn lanserades 1974 av Husqvarna ... rund som en boll. Modellen hette ”2001” – vilket ju är jättelänge sedan – och kallades cupolugnen. (Tack Bengt och Tekniska museet!)

På Blocket hittade jag en inbyggd bollmikro till salu ... för 12 000 kr.

31 Reflektioner:

Blogger C skrev ...

Hahaha...

Vad gäller jättegammalt så är ju allt relativt...

23 april, 2007 10:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Uschiamig som Långben säger. Nu bler jag återigen påmind om att jag fyller 40 om några veckor.

23 april, 2007 11:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag antar att det faktist står uschiamej i Kalle Anka-tidningarna och inte uschiamig?

(Kallankatining)

23 april, 2007 11:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Åh, mikron. Där har vi en bra historia. Killen som värmde sina händer vid någon radarmojäng under andra världskriget fick idén från början.
Och en annan bra mikrohistoria: En sjuksyster jag känner som fick ta emot en man på akuten med inre brännskador. Han hade byggt om sin mikro för att kunna röra i gröten medan han värmde den…

23 april, 2007 11:10  
Blogger rigg skrev ...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

23 april, 2007 11:12  
Blogger rigg skrev ...

blev knasig länk i kommentaren... raderar den och försöker igen...

googlade lite på microugnar... den första var från 1947, två meter hög och vattenkyld!

23 april, 2007 11:16  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag gick vilse i sajbern i min jakt efter bild på en rund mikrovågsugn. Utan att finna någon bild.

Istället hittade jag uppfinnaren Percy Spencers barnbarns hyllning till sin farfar.

23 april, 2007 11:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Eller husvagnar och bilar - de var bra mycket bulligare från början än de är nu (och de riktigt kantiga måste ju ha haft sin peak under Volvo 240-eran?). Ikeamöbler har också sällan rundade kanter, här hemma lever vi i en djungel av skarpa hörn att slå tänder och panna på.

23 april, 2007 11:47  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jättegammalt djungelordspråk, Emi:

"Billiga saker äro kantigare än de dyra utom de kantiga saker som äro jättedyra."

/djupinglotten har talat

23 april, 2007 11:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oh, Desperate Housewife, först nu såg jag din fonetik: [kallankatining].

(Jag tycker mycket om fonetik, förmodligen för att min mamma läste detta ämne när hon väntade mig.)

Stellan och Rigg: ni har inte en rund-mikro-bild att dela med er av?

(Sveriges BNP sjunker nu till en katastrofalt låg nivå och Google kraschar pga. allas jakt på gamla mikrobilder. Mikrofilmer? Hi.)

23 april, 2007 11:58  
Blogger r igg skrev ...

tyvärr lotten, jag har letat med ljus och lykta (eller iallfall med google) efter en gammal rund micro... utan resultat!

23 april, 2007 12:39  
Blogger Ica skrev ...

Åh! Jag hade velat ha en rund micro. Den skulle matcha mina runda bordsundelägg. Coolt, jag har aldrig ens sett en rund micro. Alla bollar var runda från början. Nu finns det tricky kantiga saker.

Om en månad och två veckor är JAG jättegammal.

23 april, 2007 12:44  
Blogger bengt skrev ...

Tekniska museet har ju sin fina kupol.

23 april, 2007 13:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hade jag haft en hammock, hade Bengt vunnit den idag!

Hurra! (Måste uppdatera, måste uppdatera!)

23 april, 2007 13:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Ska vi krisa tillsammans ica?

Jag krisade en månad innan jag fyllde 30. Men fr.o.m. min 30-årsdag var allt ok igen :)

Jag ser fram emot att samma händer när jag fyller 40. Och 50... och...

23 april, 2007 13:13  
Blogger Ica skrev ...

Desperate- Va?? Ska jag behöva genomlida det här om fem år igen!?

23 april, 2007 13:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Men säger inte alla egentligen
kallejanka eller är det bara jag som har talfel?
På samma sätt som man faktiskt säger Pangkakor?

Shit, jag måste nog gå till en talpedagog....

23 april, 2007 13:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aha, [kallijangka] säger jag!

23 april, 2007 13:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Det där med Kalle Anka är ju intressant. Och troligen rätt lokalt betingat. Vi säger nog Kallanka här på Västkusten. Men i Skåne, där jag tidigare bodde, var det Kallijangka som gällde.
Och på ön där jag växte upp (Extremvästkust, typ) så hette det Kållånka. Fast det andra å:et ligger mycket nära ett a. Mitt emellan a och å, liksom. Svårt att beskriva. Måste höras.

23 april, 2007 14:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Hm...

Kallanka
Pangkakor
Tannkräm

Känns som om det finns stoff för nästa blogg lotten? :)

Ber om ursäkt om det är mitt fel att kommentarerna flöt iväg från ämnet "gamla fyrkantiga saker"

23 april, 2007 15:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Måste tillägga att jag tills jag var en fem år på allvar trodde att han hette [annersann] eftersom det var min mammas gamla danska Anders And, från 50-talet, som jag satt och läste

23 april, 2007 15:38  
Blogger den blyga skrev ...

VI i Skåne - åtminstone av den äldre generationen (som var med från början) säger nog inte Kallejangka - Jag har analyserat: JAG säger kalleAngka -inget J-ljud här inte.
Tungan och munnen är ju liksom van vid diftonger....

23 april, 2007 16:14  
Blogger Cecilia N skrev ...

Kallanka säger nog jag. Men kallijangka tror jag att jag har sagt i någon tidigare dialekt.

När jag gick på högstadiet fick vi skolmaten en dag efter de andra skolorna. Då var den paketerad i små plastlådor som kördes genom en Gigantisk mikrovågsugn innan servering.

(Alltså, vi fick skolmat varje skoldag, men vår meny var frskjuten en dag jämfört med resten av kommunen.

23 april, 2007 17:08  
Anonymous Anonym skrev ...

cecilia n;

Fick ni ingen mat på måndagarna då? Eller fick ni mat från förra fredagen (fredan) då?

/Nyfiken i en strut

23 april, 2007 17:51  
Blogger Ica skrev ...

Hm, är det med andra ord bara jag som säger Kalleanka?

23 april, 2007 18:42  
Blogger Ingela skrev ...

När man kommenterar sent så har alla slutat fundera över ursprungstexten...håhåjaja.

Först fonetiken: Det där kallas koartikulation och är helt normalt. Alla språkljud påverkar varandra, framåt och bakåt. Ni är alltså helt friska, språkligt sett, allihopa.

Till saken: Stolarna på tandläkarröntgen på Norrlands Universitetssjukhus i Umeå ser ut exakt på det där viset. De måste alltså ha kommit fram till samma slutsats när det gäller stolarnas funktion. Eller är det något generellt påbud från Socialstyrelsen?

23 april, 2007 22:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, Ingela, fast jag gillar ju både helt bortipepparnkommentarer och sådana som håller sig till sjukhusstolar. Så, Desperate Housewife, avvikelser är synnerligen välkomna!

Däremot drabbas jag alltid av tjugoielva-ruelse när jag undrar vad jag ska skriva om imorrn.

(Alltid tjugo i elva på kvällen, ja.)

23 april, 2007 22:45  
Blogger Ingela skrev ...

Jo, det är ju det kuliga med bloggar jämfört med sansade och strukturerade debatter. Det är som ett vanligt samtal, fullt av irrfärder i tankens och skriftens värld.

Fast jag ska berätta en hemlis, när man skriver lite "bloggaktigt" i akademiska sammanhang så kan man ibland numera få omdömet "välreflekterat", inte "ostrukturerat".

23 april, 2007 22:51  
Blogger bengt skrev ...

Det roliga är att vi kan skriva om zebror, Mozart, lättöl, varför Johan har ett glasöga, kyssar, grävda brunnar, yttre rymden Jeltsin, eller totempålar.
Och det ger en respons och vidare funderingar.

24 april, 2007 00:41  
Blogger bengt skrev ...

Ett , kom lite fel.

24 april, 2007 00:43  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jodå, vi fick mat på måndagarna också och det bör väl ha varit fredagsmaten.

24 april, 2007 12:10  

Skicka en kommentar

<< Home