26 oktober 2006

- Ett kungarike för en klarinettist!

Så här på sluttampen av hösten – precis innan vi ska drumla över kanten och trilla ner i den djupa, djupa vintern – är det många som går omkring med skoskav och huvudvärk. Eller ont i själen. Eller med ledsna hjärtan och rynkade ögonbryn. Jag är konkret och ryar över vantar, mössor och sockar som äts upp av Den Vedervärdiga Hallen. Glufs, glufs, som Gargantua bara. Den djefla mannen Olle, han har helt andra bekymmer.

– Det är en konspiration! vrålar han och sliter sitt hår.

Vår Nioåring är nämligen klarinettist. Han spelar och övar och tutar och står i. Nu skulle man ju kunna tro att det är själva ”musiken” som stör. Musiken som låter som när en 14-åring i målbrottet som försöker sjunga ”Till havs”.

– Tuuu-hiiiiiiiii-thuuuuu-iiiii-tiddeli-TUUUUUUUUUUT-ihihiiiiiiii!

Nioåringen tittar med blossande kinder upp mot oss och ler stolt.

– Var det bra?
– Underbart! säger jag och klappar händerna som Prussiluskan.

Olle står bredvid och försöker spela med. På sin gitarr. Han kan spela både klassiskt och rock’n'roll i vanliga fall ... men inte ”Till Paris” med klarinettsonen.

– Det kom en skiva med klarinettboken, men kolla! Det går inte att spela gitarr! Jag tror att jag har stämt gitarren en helton fel!
– Vad konstigt, säger jag som visserligen kan läsa noter och har spelat piano i nio år, men som inte hade någon vidare värst begåvning för det.
– Det funkar inte på synten heller! Det är fel där också!
– Oj, säger jag deltagande.
– Men hela klarinettvärlden ligger ju en ton fel! Fatta! EN TON FEL! Fly mig en klarinettist så ska jag …
– Luuugn, ropar jag för att överrösta den arge mannen. Jag mejlar Översättarhelena!

Så är det nu i bloggvärlden. Vi är som en enda stor smältdegel av perfektion och expertkunskaper. Vi känner inte varandra, men vi känner till varandra. Någon mejlar mig för att fråga om de/dem/dom eller stegfel i basket. Någon mejlar Olle för att få ett saknat poetiskt citat utrett. Jag mejlar klarinettisten Översättarhelena för att få min man lugn. Hon svarar prompt:
”Olle ska sänka allting med ett helt tonsteg = två halva tonsteg = två band på gitarren. (Och då får man inte glömma att det bara är ett halvt tonsteg mellan H och C och mellan E och F.) Om klarinetten spelar i C-dur, så spelar Olle i B-dur (eller Bess-dur som vissa moderna musiklärare säger nuförtiden). Spelar klarinetten i G-dur så spelar Olle i F-dur. Spelar klarinetten ett Fiss, så spelar Olle ett E. Spelar klarinetten ett Ciss (vilket gud förbjude), så spelar Olle ett H. Varför det är så här rörigt har jag dock ingen aning om.”

Vad fiffigt. Det är ju som att tala rövarspråket när man grälar. (Eller som att följsamt dansa vals i baktakt bara för att bordsherren som man dansar med är apfull och har manchesterkostym fastän det är bal och jag är vacker som en dag och … sorry. Det är ju en helt annan historia. Vi tar den en annan gång.) Men Olle blir inte glad, trots att hans gitarr var rättstämd och han har fått en förklaring.

– Bb-dur [beee duuur] är en jävla idiottonart på gitarr! Det är bara Eb-dur [ess duuur] som är värre!
– Luugn, det är … försöker jag, men blir avbruten.
– Det är en rörbladskonspiration! Klarinettisterna försöker ta över världen! De försöker sänka alla toner med ett steg, de skrockar ”Then I will be the ruler of the wold, moahhahahaa” och vi med normala musikinstrument kommer att döden dö! Uääääääääh! stönar Olle och faller omkull som Willem Dafoe i Plutonen.

Så har vi då fått svar på ännu en fråga. Men visst borde alla bloggare tydligt skylta med sina specialkunskaper så att vi vet vilken expert vi ska mejla när det krisar nästa gång? (Förväntar mig hinkvis med skryt bland kommentarerna idag, alltså.)
Detta är inte min klarinettspelande son.

40 Reflektioner:

Blogger Översättarhelena skrev ...

Ja, jag skulle då bra gärna vilja ha svar på den där lilla frågan: Varför är det på detta vansinniga vis egentligen? Finns det någon musikhistoriker här som kan svara på det?
Förresten blev jag så stolt och förvirrad över att så här offentligt ha blivit utnämnd till klarinettexpert att jag inte kan komma på en enda specialkunskap till som jag besitter.

26 oktober, 2006 10:03  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ok, ska jag hjälpa dig. Å, jag har det on the tip of my tongue, vahettere ... öööh. Översättning! Å den andra, den där trista, ååå, jo: grammatik!

26 oktober, 2006 10:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Huvudsaken är att du fortsätter att jubla och berömmma när barnet ylar vidare på sin klarinett!

Lille maken spelar inte bara tvärflöjt utan även cello och det är inte (heller) nåt lätt instrument för en liten nybörjare. Gnissel gnissel skrap skrap låter det ganska länge, fast inte i nybörjarens öron - där låter det som Yo Yo Ma eller Pablo Casals. Om då lärare och annan omgivning faller i hänryckt trans orkar nybörjaren kämpa på och deformera fingrarna eller vad som kan behövas, beroende på instrument, så att det till slut låter vackert.

Cellisters vänsterhand ser konstig ut; lång- och ringfinger spretar i väg från varann, som ett skevt V-tecken. När vi skulle köpa förlovninngsringar (då, när Greta Garbo var med) och den lille blivande fästmannen la upp sin vänsterkarda på guldsmedsdisken såg expediten ut som om hon trodde att han drev med henne.

26 oktober, 2006 10:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja du Lotten, berätta kan du sannerligen. Tack för det - och tack för inspirationen. Din epistel fick mig att minnas hur det gick till när min son var nio och skulle spela fiol. Läs gärna.

PS: förutom att skriva, som jag förhoppningsvis behärskar, är jag fena på att laga mat. Gott, snabbt och enkelt. Och på att dricka vin (kan, om man pressar mig, skilja på vitt och rött).

26 oktober, 2006 10:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Jaha.. de ämnen du kan mejla mig om är:

- Minigolfbanor (har jobbat med produktion/försäljning av såna i 6 år)

- Stenografi-frågor (men Cruella är nog bättre än mig vid det här laget)

- Frågor om gravyr på olika material (min man och jag har ett litet företag som håller på med bland annat graverade presentartiklar)

Fy vad svårt det var att komma på saker som man själv är bra på :)

Just det ja, om du ska mejla så är adressen therese@supergrafik.se - lägg till nu på listan. Du vet aldrig när du behöver fråga om minigolfregler, eller vilka material man har i banor osv *skrattar*

26 oktober, 2006 10:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Själv spelade jag tvärflöjt. Utan rörblad och i alldeles rätt tonart. Men detta är inte min egen förtjänst utan mammas. Jag ville spela trumpet, men hon hävade att mitt överbett gjorde detta omöjligt och att tvärflöjt var ett strålande alternativ. *sa han trumpet*

Till mig kan ni bland annat skicka alla frågor som gäller:
o Åmål (förr) eller Hägersten (nu)
o Limmerickar och annan rimmad vers
o Datorprogram för geografiska analyser
o Brustna kamremmar
o Resor till Chilenska delen av Patagonien
o Löneförhandlingsknep (främst för kvinnor)
o Epilepsi, högskoleprovet, vissa gamla skräckfilmer

26 oktober, 2006 10:35  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hipp hurra för era kunskaper! Tuutelitut, hade jag kunnat tuta om jag hade ... eh, kunnat tuta. (Men jag kan spela Paul Ankas "Diana" på piano!)

hakke -- då har du hos Petra/SallyKlee idag en bekant skräckisgåta att lösa!

26 oktober, 2006 10:44  
Blogger Herr R skrev ...

Vet du att det brar är här i sverige vi säger H. Det är (vad jag har hört) någon som av misstag såg ett litet b som ett litet h. Och på den vägen är det.
Dessutom är det inte specielllt vanligt i gitarrkretsar att prata om H. Det verkar mer pianoorienterat.
Utomlands är det alltså:
a, bess, b, c, ciss, d, diss, e, f, fiss, g, giss. Men i Sverige:
byter man ofta (mot all logik) b mot h. Pianister brukar också ha vanan att starta på c.
c d e f g a h. Jätteförvirrande faktiskt.

Hittade en liten text om detta på Wikipedia. Det är roligt att de skriver det som att vi i sverige som kör ahcdefg-varianten gör rätt och bör ignorera de där stollarna som kör den krångliga abcdefg-varianten.
Undrar vad som är krångligast?

26 oktober, 2006 11:03  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Ja, jo, grammatik och språk och sånt, ja. Men det låter ju så trist! Man vill ju vara bra på något glamoröst!

26 oktober, 2006 11:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Hade Klarinettkonspirationen bara haft vänligheten att *höja* C ett helt tonsteg så hade man kunnat klämma dit en capotasto …

26 oktober, 2006 11:46  
Anonymous Anonym skrev ...

För övrigt hade jag denna torsdag varit spelmannen Carl i Brynet i Djänbövla socken och suttit på en murken gärsgård och gnidit på min träskofiol.

Andra bra spelemansnamn:

• Johannes på veden i Brötbygda härad
• Knut i källarn i Myrskvätta socken
• Ronnie på sladden i Topplocka stadsdelsnämnd
• Gustav i gräset på Slemlösa jordebokssocken

26 oktober, 2006 11:56  
Anonymous Anonym skrev ...

"Hade jag gärna varit", menar jag.

26 oktober, 2006 12:07  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Får man så här på rak arm beordra den rolige kantorn att skaffa sig en kantorblogg? De är nämligen inte många, bloggkantorerna.

R Skriverier: Tack, det där med b=h hade jag ingen aning om!

26 oktober, 2006 12:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Och jag är aldeles extremt omusikalisk trots att alla i klassen tvingades spela blockflöjt från ettan till sexan. När jag var gravid bad J mej lova att INTE sjunga för barnen så att jag skrämde dem. Nu sjunger jag förvisso för dem, men hellre än bra. Så mig skall du inte fråga när det gäller musik, inte basket heller för den delen men det behövs ju inte.

Däremot är jag faktiskt ganska bra på allt som har med tvillingar, trädgård, bakning, excel, etrusker, SAP, engelska och löst värdelöst vetande.
Annars jobbar min pappa som en förlängd konsult åt Wikipedia.
Jag orkar sällan googla eller slå i Wikipedia, jag ringer min pappa.
Speciellt om det gäller årtal, andra världskriget, Stockholm, VAG, eller udda värdelöst vetande som inte redan täcks av min nonsenskunskap. Tex hur tjock en hocky puck skall vara eller var den bästa speceriaffären låg i Hägersten 1952.

26 oktober, 2006 12:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror att man säger h i Tyskland också. T ex gjorde nog den goda Bach det. H-mollmässan t ex.
Och det där med klarinetters stämning kan jag också. Det KAN bero på att jag är utbildad musiklärare... så egentligen är det ingeting att skryta med...

26 oktober, 2006 12:59  
Blogger den blyga skrev ...

tvillingmamman: Jag ÄLSKAR att sjunga! När jag var barn blev jag mobbad för min sångröst - fick gå ut i skogen ensam för att sjunga för full hals (det är kanske därför jag blev så bra på orientering och svampplocknig, life has its compensations...)

När jag så blev mor till vår äldste utsattes han för hela denna inkapslade sångglädje.

När 2an kom gjorde jag sammaledes. Men så fort jag började sjunga, så fort han lärt sig gå, avlägsnade han sig.
Tydligen ett OMUSIKLISKT barn var min slutsats!
On the contrary:
Ack så fel jag hade: Vid 15 års ålder prövade han in på Musikaliska akademin i Köpenhamn (instrumentet violin) -och kom in.

26 oktober, 2006 13:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag sitter här stum av beundran inför alla musikkunniga och alldeles skakad av dramatiken. (Kan man kalla toner för olika saker...?) Och stum av beundran över mig själv för att jag fattade vad rörblad är. Men det är också det enda!

Vad kan jag bidra med? Ja... öh... stavning, grammatik och så... :-)

26 oktober, 2006 13:22  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kantorer och andra presumtiva bloggare: ni vet att ni kan mejla mig om ni vill ha handledning i bloggskapande?

WV: pbitego ... förfärlig diagnos, petigos kusin i kombination med lego liksom

26 oktober, 2006 13:33  
Blogger aequinoxia skrev ...

Jag sitter här och funderar på om jag är bra på något glamoröst, men det går inget vidare... Jag är helt tondöv, men jag pratar ganska bra franska. Den som sa att musiköra och språköra är samma sak har inte träffat mig!

Jag kan massor om Paris, Buffy the Vampire Slayer och Bayeuxtapeten. Jag vet hur man tillverkar champagne och calvados.

Sen är jag ytterst stolt över att jag kan byta däck och tändstift på min bil, men det är väl knappast någon specialkunskap. :-)

26 oktober, 2006 13:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Till mig kan man vända sig med frågor om till exempel

* föräldraskap
* att skriva (på svenska)
* robotar
* te
* Modesty Blaise
* hemfödsel
* gröna och bruna TP-frågor
* tsunamis
* hur man kommer på roliga livsprojekt som man inte kan försörja sig på

Apropå det, finns det någon som är väldigt bra på hur man tjänar pengar här? Kontakta mig ögonblickligen isåfall.

PS ab: har du också varit kär i en saxofonist?

26 oktober, 2006 13:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Stenografi som sagt. Och där är ju kunskapsluckorna aaaaavgrundsdjuuuupa hos de flesta, förutom hos Danstanten då (nej, jag har fortfarande bara stålmärket - men snart så). Så vänd er med förtroende till Cruella om ni t.ex. önskar en fullständig genomgång av skillnaderna mellan Melins och Gabelsbergs (på vilket det förra bygger) system. Eller förresten, gör inte det.

26 oktober, 2006 14:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Som f d klarintettist (så länge sen att jag kanske minns allt alldeles galet) skulle jag förklara det så här: de vanligaste klarinetterna är stämda i B-dur. Tror att det finns, eller åtminstone fanns, klarinetter stämda i C, fastän inte lika vanligt. I blåsorkestrar är det B-klarinetter som gäller, det är väl när man ska spela tillsammans med piano det kan bli problem. Kanske för att den vuxne accompanjatören ska få lite att bita i, och få transponera till annan tonart och visa sig duktig?

26 oktober, 2006 15:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Eftersom mina två enda förnamn är Bengt och Håkan i nu nämnd ordning hampade det sig så att jag ibland blev retad för som bh-killen.

Tänk om jag då hade vetat vad den underbara kommentatorsklubben nu haft vänligheten att förtälja, att vi i norra Europa helt enkelt blandad ihop bokstäverna. I resten av världen hade jag hetet Båkan och istället blivit kallad BB-killen. Tänk vad mycket enklare allt hade blivit...

Eller förresten, kan det här verkligen stämma. Det skulle ju innebära att Johann Sebastian egentligen borde hetat Hach i efternamn!

26 oktober, 2006 16:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är en jäkel på bibliska och andra personer i konsten. Visa mig en bild på ett fruntimmer med ett avhugget karlhuvud och jag kan genast tala om ifall det rör sig om Salome med Johannes Döparens eller Judith med Holofernes' avkapade huvud. En halvnaken karl full med pilar? En dam som håller sina avskurna bröst i handen? Det är mej ni ska ha med i kyrkor och på museer om ni vill veta alla detaljer om det ni ser. Jag har avslöjat en falsk Frans Hals på Halwylska museet. Min mamma som var med blev lika imponerad som guiden blev generad. "Grevinnan lyssnade ibland på dåliga rådgivare..."

26 oktober, 2006 16:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Å men råttan, kan du då säga om jag har fått rätta svaret på min fråga om Mysteriet med de osynliga holländarna? Jag känner mig fortfarande inte riktigt övertygad.

26 oktober, 2006 16:23  
Anonymous Anonym skrev ...

På familjeporträtt var det vanligt att man hade med även barn som dött. De målades då lite genomskinliga, för att markera att de inte längre var i livet. Skulle detta besvara din undran, Anna?

Det finns även föremål som symboliserade döden och som man kunde låta en avbildad död person hålla i, t. ex. en yxa (som huggit av livets tråd). Det här bildspråket i konsten, ikonografi, är jättespännande tycker jag. Äldre målningar kan berätta hela historier genom de olika symboliska växter, färger på kläder eller speciella föremål som konstnären valt att lägga till.

26 oktober, 2006 17:00  
Blogger aequinoxia skrev ...

Du skulle skapa ett forum eller en mejlinglista för folk med udda kompetenser. Så kan man fråga om allt sånt där man undrar...

26 oktober, 2006 17:47  
Blogger Cecilia N skrev ...

Aviga och räta är min specialitet. Sen är jag lite bra på trötthet och kristendom också. Masktäthet och beräkna rätt mängd garn till ett större arbete är jag dock något sämre på...

Jag fattar inte varför det ska vara så att om man gör ett C-grepp på en klarinett eller en trumpet så låter det inte C. Varför ska de överhuvudtaget LÅTSAS som att det är C?? Kan man inte rita dit en prick i deras notsystem som överrensstämmer med ljudet som frambringas? Då bleve det lättare att spela tillsammans.
Jag menar, om alla C-noter som spelades lät som C allihopa.

Frågan kvarstår: vaffö är det på dette viset?

26 oktober, 2006 17:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har irriterat mig över det där med olika stämda instrument så länge (ja, sen 1999 när jag läste musikvetenskap då jag lärde mig det) att jag vägrar befatta mig med frågan överhuvudtaget. Det är enbart ologiskt och dumt!

Mig kan man fråga om:
*Mediciner (jag är sjukt intresserad av såna, nästan fånigt att jag inte följde mitt moderliga arv och blev farmaceut).

*Lite datorrelaterade, och särskilt macrelaterade, saker kan jag stå tillhanda med.

*Hur man hittar saker på bibliotek (åtminstone ska jag bli en fena på det).

*Barn/ungdomsböcker.

*Om man känner sig för lat för, eller misslyckas med, att söka upp saker på internet. Jag har en viss talang för att leka privatdetektiv också. Eller kanske det heter stalker... *host*

26 oktober, 2006 18:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Han på bilden såg söt ut.... Min dotter tränar blockflöjt och jag vet inte hur den låter....Hon skulle spela på skolavslutningen "Idas sommarvisa" men drabbades av scenfeber, så hon backade ur:-)

Nu till din fråga. Denna kvinna med många barn.. har läst och blivit lärarinna det hörde min "rapportör".

Ja nu ska jag försöka överleva...illamåendet..Druckit "oral vaccin" (Det blev rött under vaccin och kontrollen hade inte rätt stavning!) som det stod på bipacksedeln (Dukoral)

26 oktober, 2006 21:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Hmmm.....
vad kan jag bistå med?
* stickning - jag framlever mitt liv som stickgalen med ett allt större garnlager.
* släktforskning - när andan faller på och jag orkar
* internetsökningar - tycker jag att är rätt bra på, och lite om datorer i allmänhet också
* böcker - bokoman med förmåga att komma ihåg titlar och författare
* seriemördare - en morbid fascination för mord och elände, läser engelska kriminaltidningar med stor glädje
* svenska - ordmärkare av födsel och ohejdad vana


Men fråga mig förall del inte om sport, då blir blicken tom och hjärnan fladdrar ut på intressantare äventyr.

26 oktober, 2006 21:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är en jävel på att tjäna pengar men så skriver inte så långa inlägg heller....

27 oktober, 2006 08:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Jösses vad många det är som kan det här med språk och märka ord. Vad bra!

Då kan jag passa på att fråga om jag stavade rätt till ompa-ompa-band? Jag misstänker att jag stavat fel eftersom jag aldrig lär mig hur man stavar till berg-och-dalbana, och de båda påminner onekligen om varandra.
*Tut-i-luren och skrik-i-backen*

27 oktober, 2006 09:25  
Blogger Mia skrev ...

jag är en "fd" blockflöjtist och detta med olika grepp för samma toner på olika instrument stör mig enormt. ibland förstår jag och ibland förstår jag inte. jag blev oerhört förvirrad då jag spelade både sopran, alt och tenor (sopran och tenor är stämda i C och alt i F vilket innebär att den lägsta tonen dessa flöjter kan få till är C respektive F). jag kan bara få det till att det har med instrumentets fysik att göra fast å andra sidan stämmer inte det heller...eller, nån som vet? är det så att ju mindre instrument (inom en instrumentfamilj alltså med sopran+, alt, tenor och bas och kontra)ju högre blir tonerna? fast hur kommer det sig då att sopranen och tenoren som är minst och näst störst i blflöjtfamiljen är stämda i samma tonart? visserligen kan jag nog minnas att tenorens lägsta C ligger en tonart lägre än sopranens C..hm. jag blir inte klok! nån som kan stilla min frustration?

27 oktober, 2006 12:44  
Anonymous Anonym skrev ...

för övrigt (jag fortsätter mumla lite till:) är jag bra på (eller åtminstonde intresserad av):
- mediciner och sjukdomar (det brukar sägas att fass är min bibel)

- psykologi och psykopatologi intresserar mig enormt (jag är expert på att analysera beteenden och driver ofta mig själv till vansinne) ätstörningar och självskadebeteende är min specialitet ;)

- sångteknik, vilket inte gynnar någon annan tyvärr och jag är dålig på att leva som jag lär

- sist men inte minst är jag väldigt bra på att misslyckas med tentor och driver förmodligen lärare till sammanbrott när jag lyckas skriva tentor och rapporter om absolut ingenting och sedan får komplettera med lite kurslitteratur hehe. (så om någon vill ha tips på hur man INTE ska göra för att få IG, räkna med mig)

27 oktober, 2006 12:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Mia: Är det inte så att det skiljer en (eller flera) hel oktav mellan sopranflöjtens C som lägsta ton och tenorflöjtens C som lägsta ton?

Är inte så himla bra på musik, framför allt inte blåsinstrument, cello var min grej (eller kanske inte), men jag är rätt bra på fysik och vad är musik om inte ljud, som är fysik...

(Min vänsterhand ser inte konstig ut alls så jag har väl inte övat tillräckligt...)

Annars är jag mest generalist, kan lite om massor av saker och mycket om få. Jag bakar dock vetebullar to die for och en nästintill legendarisk saffransbullekaka.

27 oktober, 2006 13:37  
Blogger kantorn skrev ...

Jodå, nu är kantorn med blogg. Inte så mycket ännu men det kommer väl. Jag är som trädet. Står stadigt med rejäla rötter, växer hela tiden men ibland knäcks en gren i vinden och då får man jobba för att hämta sig.

Nåväl, det där med blockflöjter vet jag inte men saxofonfamiljen är också konstig då sopran och tenorsax är stämda i Bb medan alt och barytonsax är stämda i Eb. Det är ju så att ju längre röret man spelar på om det sen är en trumpet, flöjt eller klarinett (även kallad negerben eller kvarpa, klarinetten alltså) ju lägre ton blir det.
Det finns även en bassaxofon. Verkligen rörmokarglädje. Massa krokar och rör! Låter som när man slår i en riktigt tjock telefonkatalog ungefär. Flllläääärrrp

27 oktober, 2006 16:49  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Fläääääärrrrrrrrrrppppprrrprppppppr! Grattis, kantorbloggaren!

27 oktober, 2006 17:52  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag skulle tro att en tenorblockflöjt är dubbelt så lång som en sopranblockflöjt och en altblockflöjt är ungefär nånstans mittemellan.

Fortfarande ingen som har utrett ursprungsknasigheten:
Spelar du enligt noten C på ett visst instrument låter det inte C och då är det svårt att spela ihop med andra instrument som faktiskt låter C.
Varför noterar man inte ett C-ljud likadant för alla instrument?

Eller har jag inte fattat problemet?

27 oktober, 2006 18:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Just det ja, jag glömde att jag är lite expert på Modesty Blaise jag också. Har faktiskt pratat med Peter O'Donnell i telefon och intervjuat honom.

Stina, Mac-experten - varför får jag inte ladda ner Firefox eller nytt Explorer för min Mac???

27 oktober, 2006 23:12  

Skicka en kommentar

<< Home