08 augusti 2006

Matbloggarna och ... inte jag

Mhhhff!

Jag går i åttan igen. De tuffa tjejerna (inklusive Bästisgrannen, den svikaren) ska rida på friluftsdagen. Rida på riktiga hästar med sadlar och stigbyglar och grimmor och svansar och allt. Jag är hyperallergisk och kan inte följa med utan måste åka skridskor med mina lättvrickade fötter istället.

Jag läser på den vackraste av bloggar att det blir Matbloggarpicknick den 23 augusti. Jag – som vill träffa alla bloggare och bloggläsare (för man måste inte vara bloggare) och bloggkommenterare (fast man måste ju inte kommentera) i hela världen – är helt ute. Jag är så lite matbloggare man kan vara. Vänta nu, köttfärslimpa har jag ju skrivit om. På Nostalgia lade jag ut skolmatsedeln från 1979. Och ... nej.

Nu ska det bli bättring!
Mat.
Dryck.
Kylskåpstroll.

27 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Jag ska inte orda för mycket om vad fläskfiléerna (?) påminner om.

Odödlig kommentar från en som gissningsvis inte heller utvecklats till en matbloggare (dock ej undertecknad):

"Meeeen vad coooolt, hur har ni gjort för att få köttskivorna SÅ SMÅ???"

08 augusti, 2006 12:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag uppfattar dig som värsta matbloggaren. Ni gör ju inte annat än äter och dricker, spiller och har fest. Och din svärmor har en fin bild 5/8 från en avocadorätt inspirerad av ett tips från dig.

08 augusti, 2006 12:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Cruella: Jag ordar gärna. Fläskfiléerna påminner om magsprängar-varelsen i Alien:

http://dialmformax.com/images/alien.jpg

Upprepar jag mig? Upprepar jag mig?

08 augusti, 2006 12:44  
Blogger bästisgrannen skrev ...

Men ... där är ju vårt kylskåpstroll! Vi som letat och letat. Har han bestämt sig för att stanna hos er nu? Buhuuuäääh:)

08 augusti, 2006 12:44  
Anonymous Anonym skrev ...

en djefla man: På pricken. Fast mina associationer gick åt ett närmare och ska vi säga vardagligare håll. Nå ja. Det mest fascinerande med Varelsen är för övrigt der perfekta, glänsande rostfria garnityret.

08 augusti, 2006 12:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Ååååå vad sugen man blir på lite *ehum* mat. Fläskfilé i olagat tillstånd är verkligen aptitretande.
Men Cruella, gick ni inte hem och läste deckare igår efter kvällsbadet? För varför skulle annars dina associationsbanor vara så *ehum* köttiga?
Lotten: apropå ordet stigbygel är det en användbar term att slänga ur sig i olika hästsammanhang. Min journalistsambo har oförtjänt anseende som hästkarl fast hans enda merit är att kunna säga stigbygel på ungefär rätt ställe. Fast du vill kanske inte vara en låssashästkvinna? Inget att sträva efter, det medges.

08 augusti, 2006 13:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Ingrid: Om han översätter det till latin, stapes, kan han ju även skaffa sig en karriär inom otorinolaryngologin.

08 augusti, 2006 13:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Ska hälsa honom det! Om han skulle tröttna på Sveriges Radio.

08 augusti, 2006 13:51  
Blogger den blyga skrev ...

Jag, som är en handlingens kvinna, undrar genast:

Varför gör hon på detta viset?

Förslag till tolkning: Hon vill locka målare till på lördag!

ulla,bloggkommenterare: Vad trevligt att Du besöker min blogg!

08 augusti, 2006 15:30  
Blogger crrly skrev ...

Nej nej nej, för guds skull, det där är intemat.

08 augusti, 2006 16:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Cruella: Jag tänker alltid i samma fläskfilébanor som du. Olle är faktiskt steget värre, jag tror att han bara låtsades associera till det där andra.

Ulla. Du har ju helt rätt. Jätterätt! Jag är en matfestbloggkalasmatlagningsbloggare.

Ingrid: Låssashästkarl är jag i så fall. Eller, om nu Ulla har fel, en låssasmatbloggare.

Bästisgrannen: Kylskåpstrollet har haft det fint här. Vi har bara haft nyttigheter i kylen sedan han flyttade in. Nu får ni tillbaka honom så att jag kan fylla kylen med gräddbollar och tårtor.

Crrly (som inte äter kött ens när det är tillagat) ... felåt. Jag vet att det var hemskt. Det är som att uppvisa en spindel för en med insektsfobi. Ska skriva varningsskyltar nästa gång!

Den Blyga: Ja, jag låtsas att jag serverar fläskfilé på lördag. (Sedan lagar jag världens godaste chili con carne i alla fall.)

08 augusti, 2006 17:20  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Drycken såg i alla fall god ut! Särskilt nr 2 och 3 från vänster.

08 augusti, 2006 19:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tycker att du arrangerar ett barbloggarparty i stället. Där alla tar med sig coctails. det klarar du väl att blogga om....coctails?..eller?

08 augusti, 2006 20:40  
Anonymous Anonym skrev ...

kul sajt om slutet av 70 talet och 80 talet. Känner igen en hel del.

08 augusti, 2006 20:57  
Blogger crrly skrev ...

Hm, ja, det kändes sådär, måste jag medge, särskilt som jag ju inte är frisk och nästan har matfobi över huvud taget nu efter hur jag mådde i slutet av förra veckan.


pjurfb = purjofobi? Lider jag dock icke av, guschelöv.

08 augusti, 2006 23:46  
Blogger den blyga skrev ...

Vad är ett kylskåpstroll?

09 augusti, 2006 06:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Varför är det ALLTID på det här viset? Lotten-bloggträff den 20 och matbloggträff den 23 augusti, den ena i Humlan och den andra på Rosendal. Kul! Jag bor mittemellan dessa platser och kan hur lätt som helst spatsera i väg till såväl det ena som det andra evenemanget och kolla in alla trevliga bloggare och kommenterare. Perfekt ordnat. Och så är jag i Skåne precis då! Här sitter jag på kanten av Afrika i vanliga fall, långt från allting, och när det händer saker hemma i min stad medan jag råkar vara hemma i mitt land, då befinner jag mig i fel landsända. Det vill sig inte för mig!

09 augusti, 2006 08:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Lena B. -- Det blir ju fler bloggträffar! Nästa sommar, till exempel. Ibland får man ju bara inte ihop det, så är det bara. Och Skåne är ju alltid trevligt. (Och det är inte en Lottenbloggträff utan en bloggpicknick och Anna Toss är precis lika mycket sammandragare som jag. Jag blir så nervös om jag måste vara värdinna och ansvarig.)

Source: Jag kan blogga om min jättefula cocktailklänning!

Den Blyga: Ett kylskåpstroll är ett påfund av Skotten. Plötsligt stod det ett orange troll i kylen när grannarna bodde hemma hos oss ... men det har ingen funktion. "Det ska vara där" sa Skotten och såg mystisk ut. "Maten får sällskap då", fortsatte han när jag höjde ögonbrynen.

Helena: Du gillar liksom jag tjeckisk öl? Ska vi ta en tur till Prag?

09 augusti, 2006 09:46  
Blogger Översättarhelena skrev ...

När som helst Lotten!

09 augusti, 2006 10:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Helena och Lotten! Missa inte rundturen med ölprovning och studiebeök på Staropramen-bryggeriet. Var på en svenskspråkig sådan i mars 2005. Intressant även för mig som (tyst nu...) inte dricker öl. Rundan inkluderade, öl på samlingsplatsen, öl på Staropramens eget ölkafé (deras eget färsköl för mina medresenärer på läppen) , visning av fabriken med provning av öl samt en avslutande middag i en ölhall där det var fritt fram att dricka av deras färsköl...

Rundan utgick från scandinavian house och cafe nordica (www.scandinavianhouse.cz), men jag kommer inte ihåg var på internet vi bokade den.

09 augusti, 2006 10:19  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Pernilla: Wow! Vilket fantastiskt tips!

09 augusti, 2006 10:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Så om man målar får man alltså Staropramen (och slipper andras kalla te)? Hm... Plötsligt blev det hela mer intressant. Fast en snabb kalkyl ger vid handen att jag får dricka så många öl för att inte gå hopplöst back på diesel, att jag nog hade blivit mer att en stjälp ändå.

09 augusti, 2006 11:04  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men vänta nu. Lysande. Bloggöl i Prag!

(Jag skojar inte!)

09 augusti, 2006 13:41  
Blogger Ilva skrev ...

MEN DU KOMMER VÄL???

09 augusti, 2006 14:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Javisst, Ilva, numera är jag ju en fullfjädrad matbloggare. Kolla, jag kan skriva mera:

glace au four
både kron- och jordärtskockor
fondue

Fast nu blev jag sugen på dopp-i-gryta.

09 augusti, 2006 14:37  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Självklart, bloggöl i Prag är allvarliga saker som man inte skojar om. Räkna med mig.

10 augusti, 2006 11:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Det var väl en alldeles perfekt matbloggning!
Kanske skulle man förresten skaffa sig ett kylskåpstroll. Tänk så ensam maten i mitt kylskåp måste känt sig i alla år. (Nä, jag har inte haft samma mat i flera år, jag köper ny varje vecka. Möjligen finns det någon mystisk soja som stått i flera år.)

10 augusti, 2006 22:32  

Skicka en kommentar

<< Home