20 april 2006

SAOL-fabriken

Blipp sabb flippa blogg cache chatt.
(Chip!)

Hint intro pesto retro.
(Pucko!)

Pusha flashig shiitake slashing
peeling queer tee trainee.
(Handfri!)

Mortadella nasi goreng gnocchi brioche
cookie rookie tummis.
(Och en chokladboll.)

Av poetissan Lotten Diktonius Bergman – till SAOLs ära, den trettonde upplagan.

Alla orden här ovan – utom och och en – är alltså några av de 10 000 nytillkomna i senaste upplagan. En snabbkoll av de 5 000 borttagna orden förflyttar mig till soliga somrar i träskor, vilket är en helt felaktig, anakronistisk association. Jag borde ha börjat fundera över samhällsutvecklingen och folkhemmet, men när betjäntplats, fattigmansstuga, ilgodsexpedition, frestarinna, kvicklunch, fejdlysten, lantpolis, fagerlockig, giftasgalen och mammonsträl tas bort ur SAOL, tänker jag på ... soliga somrar i träskor.

Ok, samhällsutveckling! Nu ska fru Bergman koncentrera sig på hur Sverige har förändrats! Fler nya ord: dissa, promota, aktiebubbla, hjärnsläpp, lyxrenovera, mediedrev, nakenchock, plåtpolis, sockerfälla, stringtrosa. Nej, jag är hopplös – nu tänker jag på en plåtpolis i stringtrosor.

16 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Jag vill ha bara de nya orden. Var kan jag få tag på dem?

20 april, 2006 07:27  
Blogger Ica skrev ...

jag trodde jag var förvirrad när jag vaknade imorse (har du vart och tränat innan kvart i sju?), men nu har jag mer hjärnsläpp än nånsin. om nu det är möjligt...

20 april, 2006 08:19  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Kicki: här finns en lista över nya ord i trettonde upplagan:
http://spraakdata.gu.se/saol/saol13_exin.html
Det är dock inte alla de nya orden. Du kan säkert få en fullständig lista av Martin Gellerstam på: saol@svenska.gu.se

20 april, 2006 09:16  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ni som läser här: om ni hittar andra bloggar som skriver om dagens SAOL: berätta!

Den enda jag hittills har hittat är Redaktörn. Om ni är osäkra på hur man gör en länk, klistra då bara in adressen som Helena gjorde nyss!

20 april, 2006 09:29  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Viss förvirring råder. Många tror att SAOL uppdateras varje år. Förra upplagan kom 1998, den första 1874 och den som vi kan köpa idag (vilket jag ska göra snart, på väg till Sundsvall), är alltså den trettonde.

The 3rd Story

Klagoburen Vildväxt

20 april, 2006 10:13  
Blogger den blyga skrev ...

Skymtar jag en viss PC-mentalitet i de utrangerade orden?:
Frestarinna...
giftasgalen...

Sedan är det inte bara ORDET man kan sakna:
LANTPOLIS - det var grejer det!
Se min blogg 29 mars
http://vikeningarna.blogspot.com/

20 april, 2006 11:07  
Blogger Herr R skrev ...

Ja, jag får väl länka till min egen blogg då.
Bra nyordsdikt för övrigt!

R Skriverier

/Herr R

20 april, 2006 11:17  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag har också skrivit något om SAOL: Upphittat: en bokstav

20 april, 2006 15:23  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

R, din direktlänk vill inte funka. Jag kanske kan?

R Skriverier om SAOL.

20 april, 2006 21:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

En till: Hakke snackar om SAOL.

20 april, 2006 23:56  
Blogger den blyga skrev ...

Jag håller på att redigera mina mail.
I en´ a word a day´ (AWAD) fann jag:

Words strain,
Crack and sometimes break, under the burden,
Under the tension, slip, slide, perish,
Decay with imprecision, will not stay in place
Will not stay still.
-T.S. Eliot, poet (1888-1965)

21 april, 2006 14:29  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tips från Aequinoxia: Språkmakargatan

21 april, 2006 16:40  
Blogger crrly skrev ...

http://spraakdata.gu.se/saol/saol13_exin.html

21 april, 2006 22:34  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu får jag nog betala STIMpengar till NE, men:

plåtpolis subst. ~en ~er
ORDLED: plåt--pol-is-en
• fast kamera för automatisk övervakning av trafik t.ex. på en riksväg [vard.]: försöksverksamhet med ~er utplacerade längs vissa huvudvägar
HIST.: sedan 1980-talet

21 april, 2006 23:50  
Blogger Bim skrev ...

*ler*
Kl 00:05 skulle nog jag också kunna få till en plåtpolis i stringtrosor, smått hopplös som man är, :p.
Men, om man ska gå efter dessa ord, ja... Då är jag glad att jag INTE äger en SAOL. Fast ibland borde man behöva en, hm... Blev svårt detta, bara sådär. Behöver inte, behöver... Sommar och blomblad för vinden, älskar - älskar inte - älskar - älskar inte...
Må så gott... en Sjöbackabo på irrvägar ute på nätet... kramis, ickeägare av SAOL... snyft... ändå... ... ...

19 juni, 2006 23:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nämen vad trevligt med en kommentar såhär lååååååångt efter aprils slut!

Du får önska dig SAOL av alla du känner och sedan sälja alla som blir över på svarta marknaden!

19 juni, 2006 23:11  

Skicka en kommentar

<< Home