17 april 2006

En röd måndag

Först en påminnelse: bloggöl på lördag.

Sedan en barnkommentar. Vi har ju tittat på film under påsklovet. (Lista kommer senare.) Igår var det ”Trollkarlen från Oz”, som alla sju i familjen såg, liggandes i Storasängenlandet (2,40 x 2,00 meter).

– Jag måste göra färdigt läxan, sa fjortonåringen med påskprojekt i bild (ämnet som vi kallade teckning).
– Häxa! Häxa! Jag vill också göra en häxa! skrek treåringen.
– Nej, läxa, han ska göra läxan, sa Olle.
– Häxan heter det! Han hade stor näsa och var grön som Hulken! förklarade treåringen för oss, som ju inte begrep bättre.

Och så en insikt. Jag bad sexåringen att hjälpa till med att få ordning efter frukosten.

– Kan du torka bordet?
– Varför det? Det är ju inte blött.

Hon är sex år och har tydligen aldrig förut blivit ombedd att torka bordet. Konstigt, vi som kladdar så förfärligt.

Idag är det annandag påsk. Jag har precis kokat sju ägg som vi ska måla och plockat fram färgglada fjädrar som vi ska sätta fast i en buske utomhus.

6 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

bilden av färska kanelbullar igår, fick mej att idag ta fram jästen som legat i kylskåpet drygt 1 vecka. Här ska det bli bullbak idag! Ägg åt vi varsitt på påskafton och några fjädrar har jag inte pyntat med vare sej inne eller ute.

17 april, 2006 12:14  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack för rapporten, Margareta! Särskilt gläder jag mig åt bullbaket -- blev det av?

Min egen rapport: efter äggmålningen åt vi upp allihop, åkte och spelade basket och våldgästade sedan med pizza en annan basketfamilj. Fjädrarna ligger oanvända i köket.

17 april, 2006 20:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Du som är så språkligt begåvad och har rikt ordförråd - svär du? Svara i härför avsedd bloggtextkommentarsplats.
Vänligen, Sentenser. :)

17 april, 2006 21:21  
Blogger crrly skrev ...

Hahaha, påminner om när jag jobbade på en sommargård och i köket blev ombedd att "torka golvet"... Jag svarade husmor på samma sätt som din sexåring gjorde! :)

17 april, 2006 22:27  
Anonymous Anonym skrev ...

ja bullbaket blev av och det blev riktigt goda kanelbullar, jag måste alltid smaka minst en,lagom varm. Till em.fikat blev det också smakprov. Tänk om jag kunde mailat en påse bullar till Dej och Din familj idag.
nyzyhe - så låter det inte när jag nyser...

17 april, 2006 22:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ni andra -- berätta hos Sentenser om ni svär, det är roligt!

17 april, 2006 23:33  

Skicka en kommentar

<< Home