14 april 2006

Att somna och inte somna om

Åh, den boken skulle jag vilja skriva. ”Att somna och inte somna om” – en mystisk thriller som utspelar sig i de mörka, svenska skogarna före mobiltelefonens inträde. En ytterst elak karl försvinner, och dyker upp i drömmarna hos en ytterst trevlig tjej (ytterligheter är bra) som egentligen bara bryr sig om basket men för att kunna somna om, måste hon lurka reda på vem karln är och varför han gick in i den mörka skogen och ... och ... så dör hon! Och då kommer hjälten! Ja! Och han har en mobiltelefon, för han har rest i tiden och ... jaha, inte det?

Så här var det med titeln egentligen: jag somnade redan klockan 22.45 igår. Det är lika vanligt som att jag äter näringsriktig kost flera dagar i rad eller lika vanligt som att jag planterar rosor. Det vill säga inte vanligt. Inte alls vanligt. Men strax efter elva väcktes jag av treåringen som hade ”drömt fel”.

Trots att jag ju är världsbäst på att ge råd till alla som har svårt att somna, kunde jag inatt inte ge självhjälp. Jag räknade baklänges, slappnade av, muttrade mantra, tänkte på orange, drack lite mjölk ... Eftersom det är förbjudet att titta på klockan när man försöker somna, vet jag inte när jag verkligen lyckades söva mig.

Men vad gör jag? Sitter jag här och skriver efter för lite sömn och före frukost? Det kan ju inte vara nyttigt.

Återkommer senare med en bild från Ikea. De har en ny produkt!

6 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Men Lotten, det var ju för att det var fullmåne ju! :)
För övrigt undrar jag vad jag har för nåt gemensamt med de andra i det där länkgänget. Kan för mitt liv inte komma på nåt som stämmer på oss alla. Är det nåt språkligt fenomen du har identifierat eller är det nåt annat eller är det helt enkelt top secret?

14 april, 2006 12:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag sover också dåligt när det är fullmåne. Vi är inge bra. På att sova

14 april, 2006 21:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Var det fullmåne i natt? AHa nu förstår jag varför jag sov dåligt..... Men i natt sover jag nog som stock:-) Skulle fara och flänga på kvasten och önska Lotten och övriga Glad Påsk. Det blir ingen basket på en vecka, uta något annat.

14 april, 2006 22:19  
Blogger Ica skrev ...

ja, sova? vad är det?? här har man rantat rundor med hunden hela dagarna så hon är död kvällstid, men vem väcker en inte klockan sju på morgonen om hunduschlingen-

15 april, 2006 17:46  
Blogger crrly skrev ...

... Ikeas nya produkt är... snaps?! Inte i de svenska butikerna, såvitt jag vet!

17 april, 2006 22:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den nya produkten visas upp i morgon! (Ärligt talat, så hade jag glömt bort att jag lovade att visa upp den!)

17 april, 2006 22:46  

Skicka en kommentar

<< Home