16 februari 2006

Vad vill ni ha idag?

1. Vintips
2. Råd om hur man väljer mellan de och dem.
3. Tankar om sådant man hinner när Internet och mejlen plötsligt inte funkar.
4. Rapport från Tre kronors match i eftermiddag.
5. Inskannat snorpapper.
6. Bild på mig när jag var 12 år.
7. En miljon kronor.

18 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Jag vill inte välja mellan de och dem, jag skriver dom eller så blundar jag och hugger ett alternativ i högen. Embryo fortsätter inspirera. Vidare vill jag inte ha mer vin *just nu* (hällde i desperation i mig ett par glas under ivrigt arbetande igår kvällst, det finns nog en slatt kvar), däremot skulle jag vilja ha en kortfattad OCH glasklar förklaring till curling (självmotsägelse, I know).

Eller så nöjer jag mig med en stadig lunchmacka, ett hett bad, en tupplur - och Tre Kronor. Ja, lite skidskytte då.

16 februari, 2006 11:56  
Blogger aequinoxia skrev ...

Hur många får man välja? :-) Jag skulle uppskatta en utredning kring de och dem. Kan du ge bonuskommentarer kring hans/hennes - sin också? Jag trodde att jag kunde det där, men...

16 februari, 2006 11:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Hans, hennes och sin/sitt kan tom jag reda ut ;-)

Han tvättade sin bil.
(Bra karl reder sig själv?)

Han tvättade hennes bil.
(Serva makan kan alltid vara bra)

Hon tvättade hans bil. (Jämställdhet för 17)

Hon tvättade hennes bil.
(Snäll dotter som hjälper sin mor)

Kristallklart, eller hur? (Åtminstone rysligt vältvättade bilar)

Men visst är det läskigt med de engelskinspirerade grodorna av typen "Han matade hans dotter" (Karlen matade sin dotter, inte grannens!)

Jag vill också gärna slippa snorpappret, men de övriga alternativen verkar nästan likvärdiga. Matchreferatet kanske kan få mig att bry mig om tre kronor (hmm var inte det ett gammalt slott :-) )

16 februari, 2006 12:08  
Blogger den blyga skrev ...

Ja, om man ser till alternativen ENBART, är det självklara svaret nr 7.
Men eftersom jag vet att Ni inte kan förse mig med det är det ju ett meningslöst svar.

Bättre att fundera på meningen med livet:
Ur recension till Sture Linnérs bok Europas ungtid :

"Ett ämne som ofta diskuterades i det tidiga 1900-talets folkrörelse gällde livets mening. Vad är lycka? Vad menas med ett gott liv? - det är frågor som återkommer i protokoll från nykterhetsloger, studiecirklar och fackföreningar.

I godtemplarlogen Skärgårdsvblomman, i Holmsund utanför Umeå, anordnades på 20-talet en omröstning om "Är livet värt att leva?", en fråga som majoriteten besvarade med nej. Protokollet rapporterar "fann mötet att livet inte är värt att leva".
Denna fråga ställdes upprepade gånger inte bara i Skörgårdsblomman utan även i andra loger och föreningar. Det vanligaste svaret är emellertid inte nej utan " diskussionen får utgöra svar på frågan"

16 februari, 2006 12:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Inskannat snorpapper tyckte jag kändes nyskapande och roligt. Annars skulle jag inte ha något emot en bild på din Lottengalge.

16 februari, 2006 12:22  
Anonymous Anonym skrev ...

2, 6 och 7 tack.

16 februari, 2006 12:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Hm... och jag som har så svårt för att välja. Hockeyn ska jag kolla på själv så där gick den bort. Snorpapper har jag sett allt för mycket av redan som det är. Producerar en massa sånt här hemma. Vintips? Nja, fökylningen dämpar ju mina smaklökar så till den milda grad att det knappast är lönt. De och dem? Jag väljer alla!
Alltså trean, sexan eller sjuan. Sjuan går troligen bort på sin egen orimlighet och bilder på småbarn är egentligen inte SÅ intressant även om det kan vara roligt och sött och allt sånt. Okej, det kommer alltså ner till att jag är intresserad av vad som händer när nätet är nere. Med viss reservation för att du givetvis ska skriva om det som tilltalar DIG mest.
Oj, vad jag är bra på att tänka högt!

16 februari, 2006 12:35  
Blogger bästisgrannen skrev ...

Jag behöver nummer 7, men med hjälp av nummer 1 så kanske jag kan förtränga misären. Nummer 2 behöver jag också som du vet.

16 februari, 2006 12:40  
Blogger aequinoxia skrev ...

Pernilla - jo, så långt kan jag också reda ut det. Tyvärr är inte alla meningar så uppenbara. Jag ska se om jag kan hitta ett exempel som illustrerar mina våndor.

För övrigt har jag intervjuat en mig närstående person som har informerat mig om att den där Foppa är Sveriges bästa hockeyspelare och om hans ljumskar inte blir bättre så kommer hela Sveriges OS-deltagande att vara förgäves. Så nu kan jag fyra saker om sport.

16 februari, 2006 12:42  
Blogger aequinoxia skrev ...

Jag kan inte hitta ett bra exempel, utan får försöka förklara. 'Sin' syftar ju på subjektet, 'hans/hennes' på objektet. Om ett tankesubjekt inte är samma som det grammatiska subjektet i satsen blir jag förvirrad. Säkert svårt att förstå och reda ut utan exempel, men...

16 februari, 2006 13:24  
Blogger Herr R skrev ...

Ett tack.










Sju funkar också.

16 februari, 2006 13:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Igår jobbade jag hemma och fick ofantligt mycket gjort, kanske för att jag inte kopplade upp mig och tramsade bort tiden med diverse ehum OMVÄRLDSBEVAKNING som är en term man kan använda om mycket man gör på arbetstid och behöver alibi för. Nu sitter jag framför jobburken igen och läser snabbt igenom vad som hänt sen sist på Lottens blogg (just det, omvärldsbevakning). Okej: De och dem har jag full koll på, känner även till distinktionen mellan före och innan (apropå att kokettera med underliga saker). "Foppa" kan jag lagom mycket om för att inte behöva stå i skamvrån men inga inträngande frågor bara, då blir det blankt i hjärnan. Men var blev det av murbruksdiskussionen? Den hade jag velat läsa mer om. En skånsk släkting som är skådespelare och på scen talar rikssvenska hävdar att ordet 'murbruk' är ett av de absolut svåraste för en skåning att få till uttalet på när det ska sägas på uppsvenska. Jag provar själv: det är ett onekligen knepigt ord, 'r' följt av 'b' följt av 'r' igen låter inte klokt!
P.S. Cruella, har du litet huvud idag då?

16 februari, 2006 13:38  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Wow, egentligen behöver jag ju inte göra mer idag -- ni fyller ju på för fullt här!

Villervalla och Håkan är inne på det rätta spåret: jag skriver förmodligen om det som jag själv vill helst och struntar därmed blankt i vad ni önskar. Hu och usch, vilken nonchalant, lurig människa jag är. Fast kanske jag upprättar ett protokoll och räknar era röster. Eller så letar jag bara reda på en viss galge.

Ingrid: jaa, vart tog murbruksångesten vägen? Min dammige vän sitter i Skåne och får alls ingen tröst.

Innan jag fortsätter försöka att inte ägna hela dagen åt skidskyttesilvret och annat kul på tv, ska jag nu hurra för Bästisgrannen, som för första gången vågar yttra sig, och för Aequinoxia som nu vet hur viktiga Foppas ljumskar är för mitt välmående.

16 februari, 2006 13:47  
Blogger den blyga skrev ...

aequinoxia: Apropos livets mening och sport:

Sport ska man intressera sig för ity det är så ROLIGT
Riktigt roligt blir det först när man KAN regler och litet om deltagarna.
Curling är ett bra exempel - de flesta svenskar - även de normalt sportintresserade, har tidigare inte haft en AAning, men nu, på grund av att Sverige FAKTISKT är så bra, sprider sig kunskaperna härom som en löpeld.

Jag gratulerar till de första stapplande stegen - om Foppa alltså.
Sedan är nog ishockey ingen bra sport att börja med - pucken är så liten och är svår att hålla reda på - Skidskytte är både spännande och lättbegripligt!

16 februari, 2006 15:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Ingrid: Mitt huvud är ALLTID litet har jag ju kommit på. Minns hånskratten när vi skulle beställa studentmössor. Och i morrn är det kanske mindre ändå för jag ska på släppfest ikväll, Ann Petrén ska läsa lite bok på Rosenlarv å allt. Ska du med? Sju på ETC på Björngårdsgatan. "Säg inte nej, säg kanske kanske kanske"

16 februari, 2006 15:37  
Blogger Ica skrev ...

jag skulle vilja ha en miljon kronor om jag ska vara riktigt ärlig.

16 februari, 2006 19:21  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

En bloggtext är ändå alltid bara en bloggtext. Jag vill också ha en miljon kronor och anser att jag har större rätt till denna miljon än många andra för jag hade gjort så himla många fiiiina grejjer med mina pengar.

17 februari, 2006 09:34  
Blogger aequinoxia skrev ...

Hmmm... Var inte det uppe som ämne på en bloggstafett eller liknande? Vad skulle du göra om du fick en miljon?

17 februari, 2006 09:41  

Skicka en kommentar

<< Home