27 januari 2006

Pssssst!

Ni som vill svänga till det lite på kaffepausen nu i eftermiddag kan säga till exempel:
– Oboestämman i tredje satsen i Mozarts oboekvartett i F dur ... jag har för mig att det är köchelnummer 370 ... den går minsann inte av för hackor! Skicka mjölken.

5 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Varvid arbetsplatsens ständige besserwisser svarar:
–Jaha, du menar den som enligt den senaste köchelordningen har köchelnummer 368b? Om man ska vara petig [vilket besserwissern ju gärna vill vara, min anm.] så är det ju inte en oboekvartett egentligen, utan en kvartett för oboe och stråktrio ...

27 januari, 2006 16:04  
Blogger Olle skrev ...

Varvid Lotten och jag – som båda ääälskar kompetens – sträcker fram fatet med morotskaka och säger unisont: ”Intressant! Det där måste du utveckla!”.

27 januari, 2006 16:58  
Blogger Olle skrev ...

Lite Mozart-reflektioner:

1. I enlighet med den svenska journalistprincipen ”Okunnighet är styrka” skriver det s.k kritikerkollektivet Feber, dvs. Jan Gradvall, Andres Lokko, Mats Olsson och Lennart Persson, om Mozart. Lika energigivande som Pepsi Max!

2. Den utmärkta och billiga musiktjänsten www.emusic.com har fyllt på sin klassiska katalog. Nu kan man bl.a. ladda ner 4 000 Naxos-album. Här är det lätt att blanda sin egen Mozart-mix.

3. För första gången slår det mig att jag och Lotten nääästan lyckats uppnå det Papageno och Papagena drömmer om i sin glädjefyllda duett:
först en pojke, sen en flicka, sen en pojke ...

Och nu blir det tyska:

Beide:
Welche Freude wird das sein,
Wenn die Goetter uns bedenken,
Unsrer Liebe Kinder schenken,
So liebe, kleine Kinderlein!

Papageno:
Erst einen kleinen Papageno-

Papagena:
Dann eine kleine Papagena-

Papageno:
Dann wieder einen Papageno-

Papagena:
Dann wieder eine Papagena-

Papageno:
Papageno!

Papagena:
Papagena!

Papageno:
Es ist das hoechste der Gefuehle,
Wenn viele, viele Papageno,
Der Eltern Segen werden sein.

Papagena:
Es ist das hoechste der Gefuehle,
Wenn viele, viele Papagena,
Der Eltern Segen werden sein.
(Sie gehen ab.)

27 januari, 2006 17:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är inte det minsta kompetent när det gäller Mozart, men jag är mycket fascinerad av sånt där, alltså för mig helt nya fenomen som köchelnummer, och dessutom asbra på att googla. Jag hittade det där om de olika köchelordningarna bland annat här: http://www.klassika.info/Komponisten/Mozart/index.html
Sen är jag ju en obotlig besserwisser dessutom ...

27 januari, 2006 18:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Url:en gick sönder, men det ska vara den här:
http://tinyurl.com/ca5ww

27 januari, 2006 18:16  

Skicka en kommentar

<< Home