01 mars 2010

En tvekamp (uppdaterad)

Det är jag mot plogbilen.

Det började snöa i Mälardalen redan igår. Jag satte liniment på axeln och tog på mig knäskydd som inför en basketmatch. Och skottade en smal gångstig på den låhåhååånga trottoaren. Ingen plogbil i sikte. Jag hann till och med skotta fram en trappa och en soptunna.

Trevligt nog blev det en lugn natt. När jag kom ut på förmiddagen var det bara jag mot snöfallet. Vi blinkade lite kamratligt mot varandra och gick armkrok mot solnedgången även om vi drog lite åt olika håll; snön föll åt ena hållet, jag skyfflade åt andra. Av plogbilen hördes intet.

Vad jag inte visste var att den låg i bakhåll. När jag vände bort huvudet (jädra telefonmöte!) i bara en kvart, kom den. Plogbilen skövlade det vackra snötäcket på gatan, kapade dess rötter och slängde allt i drivor på min trottoar. För att inte trottoaren ska kvävas under tyngden, har jag nu skottat ett lufthål genom den tunga, tätt packade drivsnön som bara plogbilar kan skapa.

Nu ska jag ut och skaffa mig en spejare. Basketträningen måste genomföras trots att det kan innebära inte bara trottoarens frånfälle utan även hela grannskapets lårbenshalsars och handleders död.

Hur ska det gå?
____________

Uppdatering

 Vår trottoar söderut, inringad för tydlighets skull. (Här har jag skottat nu, basånivet.)

Winners never quit, quitters never win. Nu har jag inte så mycket att vinna på att inte quitta, så när jag efter flera timmars kämpande med cementsnö faktiskt gjorde det, slutade det så här:

Allmänheten på väg norrut hänvisas till bilvägen.

När min djefla (skånska) man insåg att vintern snart kommer att vara slut utan att han har skottat en enda gång, kastade han sig ut duschen och hjälpte till i flera minuter. Det var en trevlig syn.
 
Karl för sin kilt, liksom.

Etiketter: , ,

21 Reflektioner:

Blogger Cecilia N skrev ...

Jag bor vid en sån liten obetydlig gata att det inte finns någon trottoar. Folk går mitt i vägen även sommartid.

Man kan nästan tro att jag bor i en liten obetydlig stad. För trots att det var gott om snö på gatorna redan igår förmiddag sågs ingen plog förrän mitt i natten.

Jo, det fanns traktorer som var ute och skottade. På HSB-trottoarer och -parkeringar och sånt. Men inte en centimeter av kommunalt vägnät. Tur för de som for på europavägen att det tydligen är någon annan upphandling för den. Men det var tuffa vallar när man skulle ta sig över den ...

Min åsikt är denna: vid snöfall/oskottat underlag borde det vara lag på att traktorer inte fick köra med höjd skopa.
För av någon anledning ska alla traktorer från A till B för att skotta. Alltså de ska skotta vid B. Sträckan däremellan är någon annans problem ...

Tack för ordet.

01 mars, 2010 19:19  
Blogger Cecilia N skrev ...

Förräxten. Hur går det med er utvidgning av menyn?

(Tack Ö-Helena för att du aldrig uppdaterar din blogg. Då minns jag såna saker.
Fast samtidigt är det trist att du inte skriver.)

01 mars, 2010 19:24  
Blogger LupusLupus99 skrev ...

@Cecilia.
de stora vägarna, alltså Europavägarna, Riksvägarna och även länsvägarna (osäker på det sista) sköts av Vägverket.

Detsamma gäller när dessa vägar har genomfarter/ringleder i städerna.

T.ex. Västerleden och Carlavägen i Eskilstuna hör till vägar som Vägverket helt eller delvis ansvarar för.

se: http://www.vv.se/vagarna/Sa-skots-vagarna/Vem-skoter-min-vag/

01 mars, 2010 20:38  
Blogger Cecilia N skrev ...

Nu när jag var ute så uppskattade jag den sammanlagda plogvallen längs min tomt som 1½ meter bred/tjock. Antagligen är det lika mycket snö på andra sidan, fast där är det grönområde så där har de puttat snödrivorna "ut i skogen". På delen av vägen med hus på två sidor ryms det bara en bil i taget, man får ha M-platser vid folks utfarter.

01 mars, 2010 21:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är så otroligt glad att jag bor i bostadsrätt och att det kommer en liten plogbil som sköter vår trottoar. Jag väljer att förtränga skottandet av bil ett tag till.

Men annars är det där en viktig fråga, hur tvingar vi Översättar-Helena att blogga mer?

01 mars, 2010 22:26  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Cecilia N:
Jo, utvidgningen av menyerna jobbar jag stenhårt på -- men både bilder och kommentarer har varit så urbota trista att det inte blev så särskilt bloggbart. Men jag kan ju ta ett uppsamlingsheat och rapportera om ett par på en gång förstås. Köttfärssoppa har jag inte gett mig på än, det verkar farligt.

Ah! WV! Jag har blivit utloggad och fick en WV! Vad kul: unretter.

01 mars, 2010 23:56  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ah, fyll bara Översättarhelenas kommentatorsbås med bloggämnen som är så dåliga att hon känner att hon måste blogga om något roligare än det som vi föreslår.

Eller hota med spö? Att inte blogga när man är så bra på att blogga är som att vara lång och inte spela basket.

01 mars, 2010 23:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu ska jag gå ut och ta bilder på snön! Kommer strax!

(Midnatt? För sent? Inte då. Måste ju vakta på plogbilen.)

01 mars, 2010 23:58  
Blogger LupusLupus99 skrev ...

lotten, varför skaffar ni inte en snöslunga istället för att skotta allt för hand? Visst det är bra motion att skotta men å andra sidan så sliter det på rygg och axlar och så.

Även vintrar som den här antagligen kommer att bli ganska sällsynta så kan det vara skönt att slippa skotta det värsta förhand när det väl kommer lite mer snö.

http://www.tradgardsportalen.se/traedgaard/snoeslungor-26097.asp

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1077

http://www.smartson.se/test/fritid/slunga-bort-snon.htm

http://www.gp.se/konsument/konsumentguider/1.320310-se-upp-med-snoslungan

02 mars, 2010 01:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

LL99 (kolla, nu blev du en förkortning) -- det är inte en dum idé, faktiskt. Om man kunde koppla en dator till snöslungan kanske till och med den djefla mannen hade blivit lite intresserad ...

02 mars, 2010 09:56  
Anonymous ab skrev ...

Hm.

Jag vill nog ha en karl, tror jag. Vid närmare eftertanke. Kanske. En sådan där sort som inte kräver att man har negligé.

Medföljer handduk?

02 mars, 2010 10:30  
Anonymous ab skrev ...

Var inte rädd för soppor. Urenkelt! Koka vad som helst i massor och red av. En eller flera av följande ingredienser bör ingå:

1. Ost.

2. Curry.

3. Tomat.

4. Selleri.

02 mars, 2010 10:33  
Anonymous ab skrev ...

Undvik däremot pilgrimsmusslor som pesten, säger jag bara. Enklare att ta torkat tapetklister eller tofu med en gång. Lutfisk har mera glöd, gnista och personlighet.

02 mars, 2010 10:35  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ah, AB, lutfisk kontra pilgrimsmusslor! Snacka om tvekamp!

Ok, då blir det soppa ikväll. Med vitlöksbröd.

02 mars, 2010 10:49  
Blogger Miss Gillette skrev ...

Vilken redig karl! Han tog handuken och inte honduken! Det skulle min aldrig ha grejat, han känner inte igen sinduken för aldrig det.

Men vadå vintern slut snart? Svarar ni på Nigeriabrev också?

02 mars, 2010 12:31  
Blogger Yvonne L skrev ...

Men oj! Är vintern på väg att försvinna så snabbt att den djefla mannen inte ens hann klä på sig ordentligt innan skottningen? Då måste våren vara närmare i Mesta än i centrala Eskilstuna. Eller så var det ett väldigt smart drag att skotta iklädd handduk. Skottning blir man ju rätt svettig av, och han måste ju fått ett rejält försprång till duschen!

02 mars, 2010 13:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Märk väl, YBB, att jag undvek skotte-skottar-kilt-skämt!

(Ja, här ute i Mesta kommer våren den 23 mars, men eftersom det går månader för att inte säga åååår mellan den djefla mannens skottningar, var han ju tvungen att passa på.)

Alltså, Miss Gillette, jooo Nigeriabreven är också på riktigt som alt annat jue.

02 mars, 2010 13:15  
Blogger Cecilia N skrev ...

Hm, minns jag inte fel så är den där mannen utrustad med en djefla rygg som kan göra djefla ont.

Undrar jag om det är klokt att utsätta sig för snöskottning iklädd t-shirt och handduk då? Om man ska skotta med de förutsättningarna tror jag det är viktigt att klä sig rätt, dvs inte kallt och dragigt.
Annars blir det rygg-skott.

02 mars, 2010 14:12  
Blogger Yvonne L skrev ...

Lotten: Skotte-skottar-kiltskämtet kanske inte gått hem hos vissa av era grannar som eventuellt läser din blogg?

02 mars, 2010 14:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

YBB: Kom just på att jag har glömt att ta bild på Skotten när han skottar i kilt. (Man mutar honom med whisky, bara.)

02 mars, 2010 14:43  
Blogger Yvonne L skrev ...

Men hur har du kunnat glömma det? En sån bild vore väl en typ världsnyhet eller något sånt. I brist på skottande skottar i kiltar fick jag ta en gammal skottbild på mig själv och kasta in i bloggen. Bara för att visa att jag faktiskt också skottat snö med riktig skyffel och inte bara med sopskyffel.

02 mars, 2010 18:40  

Skicka en kommentar

<< Home