14 mars 2009

Melodifestivalen 2009

Lördag kväll, 19:58.
Jaaa. Det är melodifestivalfinal om två minuter. Den andra – ESC-finalen – går i Ryssland i maj.

Sedan 1972 (vinnare: Family Four) har jag följt denna tävling. Jag kan tralla alla vinnare och berätta anektdoter från nästan alla år utom 1982 (vinnare: Chips). Underligt nog minns jag inte alls 1976 som ett sorgeår, trots att Sverige p.g.a. musikpolitiska protester inte deltog. Vi tog ju nya tag med Forbes 1977, so what the heck.

Hur som helst – det är inte ESC (alltså den europeiska finalen) som är huvudsaken. Det är den svenska uttagningen som är allt. År 1975 (vinnare: Lasse Berghagen) var ett ypperligt år (Michelangelo vann inte!!!) och 1986 (vinnare: Lasse Holm & Monica Törnell) var ett fantastiskt år (Lena Ph vann inte!!!) och 2009 är ett skitbra år.

Jag hoppas att Opera-Malena vinner, och sedan placerar sig bland topp fem i ESC. Men jag tror tyvärr att Alcazar vinner, och kommer på den ack så bekväma tjunåntingde platsen i finalfinalen.

Tycker allra bäst om gör jag E.M.D. Men de har inte lika stor vinstchans i ESC som Malena eller Caroline af Ugglas. (Ugglan vinner inte. Men om hon vinner, slår hon hela Europa med häpnad och vinner rubbet och så går 2010 års final i Sverige, tjolahopp.)

Nej, melodifestivalen är inte allt. Därför tar vi en titt på something completely different.



Beatlesgrabbarna i "A Hard Day’s Night”, som är fullständigt underbar och som alla borde se i alla fall en gång i livet.


Uppdatering kl 21:47
Med sju i familjen och alla grannar som gäster nu ikväll kan man lätt räkna ut att alla vill rösta på alla elva låtarna. Men hur vi än försöker, möter vi endast av upptaget-tut eller brusig tystnad. Ett samtal togs emot till slut: det till E.M.D. Well, ok.

Uppdatering 22:05
Shiiiit! Så himla kul! Vi åker till Ryssland med ett unikt, extremt musikaliskt och superkarismatiskt nummer. Opera-Malena blir säkert i rubrikerna ”röst-chocken” (dubbelbottnat skämt, jag är så himla rolig). Fast E.M.D. och Ugglan hejade jag mer på ändå.

Det blir kul i maj!

Resultatet:
1. Malena Ernman - La Voix (182 poäng)

2. Caroline af Ugglas - Snälla, snälla (171 poäng)

3. E.M.D. - Baby Goodbye (145 poäng)

4. Måns Zelmerlöw - Hope & Glory (144 poäng)

5. Alcazar - Stay the Night (139 poäng)

6. Sarah Dawn Finer - Moving On (87 poäng)

7. H.E.A.T. - 1000 Miles (82 poäng)

8. Agnes - Love, Love, Love (40 poäng)

9. Emilia - You're My World (28 poäng)

10. Sofia - Alla (12 poäng)

11. Molly Sandén - Så vill stjärnorna (2 poäng)

Etiketter: ,

11 Reflektioner:

Blogger Plastfarfar skrev ...

Bra, Lotten. Bra. Åtta MM och sex ÁÁ hittills...

14 mars, 2009 21:13  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Utmärkt melodifestivalprotokollskontroll, Plastfarfar!

Ni som inte såg: ni missade tung-tingeling kl 21:20.

Perfekt blandning av "herregud-jag-älskar-melodifestivalen-men-jag-måste-vara-jätteironisk" och ... ptja ... musik.

14 mars, 2009 21:22  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

21:24, ännu ett mmmm, registrerade du det, Plastfarfar?

14 mars, 2009 21:25  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Jo bet, Lady Lotten. Fel låt vann. Det hade varit lite kul med af Ugglas på Eurovsioscenen.

Annars räknade jag in 15 MM och etttiotal À från Ms Mede under kvällen

14 mars, 2009 22:23  
Blogger Cecilia N skrev ...

Fedimunt! utropar wv.

Jag tycker om Ugglas låt, men tror att Europa skulle höja mycket förvånat på ögonbrynen åt henne.

Så därför är jag glad att Malena vann, för den är annorlunda, precis som Snälla snälla, men med lite tempo.

Jag tycker det ser ut som att den där Malena har gott om humor.

(Hade jag läst den där sista meningen i min tidning hade jag med största sannolikhet fått se ordet "gått" ...)

14 mars, 2009 22:42  
Anonymous Anonym skrev ...

RÄTT låt vann!!! Yeah!!!

14 mars, 2009 22:46  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Du kan få en Chips-anekdot av mig.
Gruppen innehöll förutom Lasse Holm, Bettan och Kikki ytterligare en tjej, som fick sparken av Bert Karlsson pga att hon var för lång.
Hon skymtar några gånger i klippet från festivalen 1981.
Notera hur hon står nedanför podiet, men ändå är lika lång som blondinerna.

15 mars, 2009 08:02  
Blogger Johanna skrev ...

Go Malena! Äntligen en låt som inte låter som alla andra bidrag *yeay*

15 mars, 2009 10:49  
Blogger Cecilia N skrev ...

Den långa tjejen, är det hon som jobbade på bolibompa sen? Minns inte namnet, men hon var och hälsade på Björne.

15 mars, 2009 19:20  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag trooooor att den långa Chipstjejen heter Britta "Tanja" Johansson. Men om hon känner Björne vet jag inte.

(Kolla Pseudonajas länk ni som undrar. Och liiiid med den långa tjejen.)

15 mars, 2009 19:36  
Blogger cruella skrev ...

Nej, den långa som hälsade på Björne hette Kerstin och var från Jämtland!

16 mars, 2009 16:54  

Skicka en kommentar

<< Home