03 mars 2009

Konstiga byggen

Triumfbågen – pampigt va? Har alltid tyckt att det påminner lite om duplo.

Vad man kanske inte vet om Triumfbågens plats är vad som kunde ha stått där om en viss Charles Ribart hade fått sin vilja igenom.

Elefanthuset ritades 1758 och skulle – om det hade byggts – ha stått på Champs Elysées. De beslutande organen underkände förslaget.

Charles Ribart var förstås inte helt allvarlig (sägs det), men hans idéer var inte alls dumma. Han planerade nämligen att installera
  • luftkonditionering
  • möbler som fälldes in i väggarna
  • avlopp genom snabeln
  • inomhusträdgård (på låtsas, matsalen skulle se ut som ett picknickställe)
  • balsal.

Hm. Alldeles för få byggnader som uppförs i dessa dagar har balsal.

I Bangkok finns det faktiskt ett elefanthus. (Klicka om du vill se bilden till vänster i större format för att konstatera att det inte är en anka.)

Själv bor jag i en tokig gammal affär med få, men enorma rum (balsalar!) och med fula plastmattor och vackra trägolv och brun 70-talsklinker samt knottriga vävtapeter varvade med trompe l’œil-tapeter.

Usch.

Men vi får göra vårt bästa för att mysa till det. (Även om det går i snigelfart.)

Här har vi ett sorgebarn: farfars bokskåp, inköpt 1920. (Ja, det blommiga plastgolvet är kvar.)

När min farmor och farfar var nygifta, brann hela deras hem upp. Sakerna som köptes efter branden behöll de resten av livet och vi barnbarn har sparat några av dem. Tyvärr blev farmors alla smycken stulna på ”ålderdomshemmet” (vi sa så) Sundsgården i Luleå, så möblerna är det enda som finns kvar av denna generation.

Bokskåpet har jag släpat med mig sedan jag flyttade hemifrån (sju flyttar) och det har gått sönder flera gånger. Varje gång har jag lappat det, varje gång har jag svurit, varje gång har jag sedan tagit ett steg tillbaka och sagt ”nämen så bra det blev”. Inte är det snyggt, inte är det praktiskt och inte är det omistligt. Men ... ptja, farfar tyckte ju om det.

Och nu har vi hittat lösningen!

Sedan igår bor farfars bokskåp så här fint. Framför min morfars gröna fåtölj. (De lysande hyllplanen i hörnet lyser inte egentligen, det är bara lampor.)

Det är inte som Charles Ribart planerade ”möbler infällda i väggarna” – men i alla fall ”möbler infällda i varandra”. Nu ska jag gå vidare på temat och installera en snabel någonstans.

Etiketter: , ,

27 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Var det inte så att Nicole Kidman i filmen Moulin Rouge bodde i en elefant? Eller har jag drömt det?

03 mars, 2009 11:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Så fyndigt! Någon gång ska jag visa en bild på min egenhändiga julgranskristallkrona. Men den måste bli färdig först. Mig fattas kristaller.

03 mars, 2009 11:28  
Anonymous Anonym skrev ...

I Rostov finns ett konserthus i form av en bandtraktor.

Pluttig bild här.

Tänk er att flyglarna är larvfötterna och den främre fasaden är kylaren.

03 mars, 2009 11:30  
Blogger Fredrik I skrev ...

Helt rätt, Tiila. Elefantsjukan tycks ha grasserat i Frankrike med jämna mellanrum. Mitt i staden Chambéry i sydost ståtar statyn Les Quatre Sans Cul, vilket betyder ungefär "de fyra utan röv". Klicka på länken och ni kommer att förstå namnet.

När jag pluggade i stan var jag för upptagen av skidåkning och bohemiskt caféliv för att intressera mig för bakgrunden till statyn, men jag kastar nu fram teorin att den har med Hannibal att göra. Alperna ligger ju blott ett stenkast bort.

03 mars, 2009 11:41  
Blogger Moster Mjölgumpa skrev ...

Det där var sannerligen ett bra påhitt. Två möbler i en - vad mer kan man önska sig!

03 mars, 2009 11:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Mysigt bokskåp! Farmor hade ett liknande.

Hur jag än klickar, ser Bangkokelefanten ut som en anka sammansmulten med en väldigt fyrkantig hund. Hela Bangkok är förresten störtfult, vilket man anar av bilden.

03 mars, 2009 12:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Elefanterna utan ända (-or): Roligt! Man tänker sig hur bakarna möts där inne i stenpelaren - och undrar hur stor dynghögen kan tänkas vara!

03 mars, 2009 12:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Fredrik I
Ur Wikipedia.
The Fontaine des Éléphants ("Elephants Fountain") is surely the most famous landmark in Chambéry. It was built in 1838 to honour Benoît de Boigne's feats when he was in India.

Men det motsäger ju inte att även Hannibal kan ha varit inspirationskälla

03 mars, 2009 12:45  
Blogger Nina skrev ...

Storn' som ska bli ett 45 meter högt älghus ska stå med frambenen i Norrbotten och bakbenen i Västerbotten. En lika underlig idé som elefanthus. Här kan man titta på ett youtube-klipp från älgen med en härlig klungan-röst som pratar en igenom klippet.

03 mars, 2009 12:46  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Fick ni bygga om bokhyllan lite eller hampade det sig bara så att måtten stämde så perfekt?

03 mars, 2009 13:20  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Ni har skor i bokhyllan! Jag vill också ha skor i bokhyllan!

03 mars, 2009 13:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Fint! Mer kreativ inredning! Jag vill också ha en snabel nånstans. Nu har du startat en trend.

03 mars, 2009 14:49  
Blogger Fredrik I skrev ...

Tack, Örjan! Intressant! Och sannerligen på tiden att jag fick lära mig det där.

F ö tog det mig en bra stund att upptäcka Bangkokankan (roligt ord). Jag såg bara en Bangkokelefant. Förmodligen säger det något om min psykologiska status. Men vad vet jag inte.

03 mars, 2009 15:03  
Blogger Anna skrev ...

Bokskåpet sitter ju som en smäck. Kul med elefanten i genomskärning! Jag känner igen den, har du haft den förut? Eller såg jag den när jag letade elefanter till min resa?

03 mars, 2009 15:14  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bokhyllan som skåpet står i fanns inte förut -- det är byggt runtom skåpet och fastsatt i gamla hyllan med vinkeljärn. Det konstiga är att nu när jag ska stoppa in alla böcker så får de inte plats. Trots att vi bevisligen har jättemånga fler hyllor att spela med nu.

(Fast lite nöjd är jag även för detta. "Mina böcker får inte plats" säger jag och knycker stolt på nacken. Aj.)

03 mars, 2009 16:19  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tiila -- något med elefanter var det i Moulin Rouge. Kolla på Elephant Love Medley.

03 mars, 2009 16:44  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

"Mig fattas kristaller" låter som ett förtjusande tillstånd, Fru Decibel.

Fredrik I -- du ser bara en snabel för att du är en man. Säger Freud.

"Les Quatre Sans Cul" var ju för övrigt alldeles bedårande. Om vi skulle ta och ta det här på allvar och starta en snabeltrend som Åsna säger?

(=Hallå, alla stuprännetillverkare!)

Kommer du att rapportera när du har skorna i bokhyllan, Heléne?

03 mars, 2009 16:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Angående udda arkitektur i Bangkok.

Det finns bilder med bättre perspektiv på Elefanthuset i Bangkok.

Kolla t.ex "http://tariquesani.net/displayimage.php?pos=-778" där anknäbben plötsligt blivit två betar och man kan se öronen. Bästa vyn av huset får man om man åker motorvägen från stan till den gamla flygplatsen Don Muang, då den verkligen ser ut som en stiliserad elefant.

Bangkok är internationellt även känt för sin "Robot Building" (sök på Google) - jag åker förbi byggnaden varje dag på väg till jobbet.

Under boom-perioden under andra halvan av 80-talet fram till första Asien-krisen byggdes det nagra udda och många fula byggnader i Bangkok - uppenbarligen hade byggnadsnämnderna inte riktigt samma makt att styra arkitekturen som i Sverige.

Bland de mera udda husen med skandinavisk anknytning så huserade Lego i en byggnad som naturligvis såg ut som det byggts av stora Legobitar, och Scanias huvudkontors fasad såg ut som fronten på en frambyggd Scania 140 (sent 80-talsmodell).

För riktigt konstig arkitektur, sök på "Strange buildings" på Google - vissa av länkarna leder definitivt till frågan "what WERE they thinking", snabbt följt av "What the he....?"

03 mars, 2009 17:53  
Blogger Pysseliten skrev ...

Läckert! Jag har en plan på att göra om inredningen inuti en gammal och sliten arvegodssekretär för att stuva in stereon där, men jäklar vad jobbigt det är bara för att eländet har en historia! Bättre när man kan göra om utanför arvegodset så den passar in istället!

Möbler runt möbler: pycat, kanske? (wv)

03 mars, 2009 18:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Länken verkar inte fungera för min broder.
Här en annan bild
till elefanthuse

Wv "synder"vem har inte det

03 mars, 2009 19:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Bildlänkar Robot Building

03 mars, 2009 19:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Wow, Örjans brorsa i Bangkok! "Din" bild är ju mycket bättre. (Kolla länkskolan alldeles ovanför skrivakommentarrutan!) För att inte tala om hur sött Örjans robothus är.

Hur ska jag nu göra om alla mina [räkna räkna] ... åtta köksbufféer som står i varenda rum? Kan man göra en trippelbuffé på höjden?

03 mars, 2009 19:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Snacka omkostiga hus.
Brorsan tipsade om sökmöjligheterna.
Elefanthuset är inte med, dock Malmös Turning Torso.

Vilket hus skulle du vilja bo/inte vilja bo i?

03 mars, 2009 19:54  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

I will rapportera! Skor och böcker = mina största passioner. Hur najs vore det inte att ha dem samlade på samma ställe, liksom.

03 mars, 2009 20:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Förlåt stavfel
Det skall naturligtvis stå
"konstiga hus"
Klicka och förvånas/fascineras

03 mars, 2009 20:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Men... bedrar mina ögon mej? Det fristående skåpet är en gigantisk koloss som svämmar över i alla breder, men omgärdat av hyllor är det en nätt liten möbel, stort som ett mindre barskåp. Hur går det ihop?

04 mars, 2009 14:31  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Javisst är det mysko, Suvi. Jag har kommit på att även vår koloss till frys/kyl ska byggas in i något.

04 mars, 2009 14:33  

Skicka en kommentar

<< Home