05 februari 2009

Det är hockeylandskamp på tv

... swoooooooooooooooooosch ....

(Det där var ljudet av alla som läste rubriken och bestämde sig för att fara vidare i sajbern eftersom det här med sport med 100 % säkerhet alltid är dötrist, hur mycket man än försöker att inte titta eller deltaga.)

Det är inte VM eller OS utan bara en laddauppsig- och provaspelare-turnering. Den ständiga frågan om Foppa ska vara med eller inte har besvarats med ett nej. Ack. Time flies.

Om jag nu har kvar några sporthatare – kolla in Foppa här:


”Han gör ett Kenta Nilsson-mål.” (OS 1994)

Och hur gjorde då Kenta Nilsson? Jo:



”Han gör ett typiskt Kentamål.” (VM 1989)

Underligt nog spelar Sverige bra nu ikväll. Honken i målet (nej, inte samma Honken som på 60-talet) tar det mesta och domarna visar just nu ut ryssar på löpande band. Och plötsligt börjar ryssarna slåss som kanadicker. Men sedan blir det pausvila.

Med vaaad? Vad i hela friden? Kom tillbaka, Arne, Lars-Gunnar och alla andra! ’Schäkta en yngling, men varför står experterna i en svart studio med stillastående, tysta, bistra människor som ser ut att vara insläpade – mot sin vilja – från gatan?

Är det kanske en cell i ”Fångarna på fortet” där man ska lista ut hur man med hjälp av de bistra ska säga rätt ord för att komma ut?

Så drar de interna skämt som inte förklaras, Challe Berglund häver ur sig om gamla domarmissar fastän ingen domare är i studion och kan försvara sig och jag måste ringa till både min pappa och Broder Jakob för att fråga vad det här är för nytt grepp.

”Jag måste hålla mig vaken. Jag måste hålla mig vaken. Jag mååååååssszzzzz ...”

Det är alls inte ett nytt grepp, visar det sig. Det brukar vara så här. Men så himla ballt då.

Uppdatering
När ni har hävt ur er allt sporthat (som AB) i kommentatorsbåset, kan ni vandra till Studiomannen för att kolla på ljuvlig nostalgi.

Etiketter: ,

30 Reflektioner:

Blogger Jessica skrev ...

Jag tittar nästan aldrig på sport längre så jag vet ju inte om det finns någon anledning till att ett y kanske har rymt i rubriken.

05 februari, 2009 21:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Pssst. Mamma har utfärdat datorförbud för sig själv för att kunna somna tidigare, men ber mig skriva att hon upptäckte det saknade y:et ungefär kl. 21:18.

(Men jag tror inte att hon somnar så bra framför den där "hockematchen" när det är jättespännande och Sverige bara har tre spelare på planen. I rinken? På isen? Whatever.)

05 februari, 2009 21:49  
Blogger Jessica skrev ...

Ett sånt förbud skulle man kanske ha för sig själv. Själv stavar jag fel stup i kvarten ;)

05 februari, 2009 21:57  
Blogger pribus skrev ...

Ishockey var faktiskt roligare förr, då var VM något man inte kunde tänka sig att missa. Idag är vi så dränkta av hockey i alla kanaler och divisioner att man inte orkar bry sig.

Dessutom tycks vi sträva mot USA-metodiken vid visning av sport: 5 sekunder action, sedan 2 minuters analyserande och statistik av experter.

05 februari, 2009 22:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Kan inte uttala mig om sändningen eftersom jag jobbade. Själv har jag förmånen att jobba med ishockeysändningar lite då och då och jag är en varm förespråkare för sändningarna vi gör på Canal+. Jag ställer rätt hårda krav eftersom jag är en kräsen tittare. Där blir mina krav rejält tillfredställda.

För övrigt är både Wikegård och Berglund kanon att ha med i TV. Båda har stor vana och det märks tydligt.

En annan sak jag ständigt tjatar om (nu när vi diskuterar min favoritsport!) är denna absolut fantastiska straff av Marek Malik. Jag lovar att jag kan se den 10000 gånger i rad och dyrka. Den slår allt. Intresseklubben: Malik spelade en säsong i Malmö (97/98)

06 februari, 2009 02:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Sverige vann, förresten! Med bara ett mål och ryssarna tog ut målvakten och hade nedsläpp i vår zon när det var 15 sekunder kvar och alla svenska stod uppställda som på ett pärlband framför Honken!

Studiomannen: Synd att du inte kunde se, ditt professionella öga hade gråtit blod. Så här t.ex.:


rastaman till en av de i studion stående:
- Hej, vad heter du, vad tycker du om matchen?
slafsman till rastaman:
- Jag heter Micke [tror jag]. Tja, det var väl [något som jag inte minns, förmodligen att Sverige var bra]. Men Åkerlund har ju spelat bra!

Stort skratt från alla de nyss så bistra.

rastaman:
- Ja ... lite internt ja ... vi kanske ska förklara det senare ... hehehe ...

Say what? Jag sitter och känner mig utanför jue. Snyft.

06 februari, 2009 06:03  
Blogger cruella skrev ...

Jag har sagt det förut: Mitt hockeyintresse upphörde samtidigt som Sovjetunionen.

Nu för tiden är det för många turneringar och för mycket tjat om NHL. Man blir huvudtrött.

06 februari, 2009 07:04  
Blogger den blyga skrev ...

Jag har sagt det förut: Mitt hockeyintresse slutade med Uffe Sterner

06 februari, 2009 08:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Sport ÄR dödtrist (utom aikido, om det nu är en sport). Det är dödtrist pga jargongen och den machoaktiga inställningen, bristen på humor och glädje utom när man spöar skiten ur motståndarna, och det är dödtrist därför att tidningarnas sportsidor är till 95% inriktade på grabbar samt stundom har/har haft sexannonser.

Och så tror alla sportjournalister att det heter legendar när det heter legend. Bara en sån sak! Pah.

06 februari, 2009 10:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Och så fick jag till fel ordföljd där - var god placera i andanom "är" på rätt ställe. Tack!

06 februari, 2009 11:03  
Blogger cruella skrev ...

Nej nej, det finns mycket sport som är jättekul, men hockey hör inte dit längre. Jag stör mig mest på töntig sportjournalistik, typ Johan Esk i DN. Pet hate. Måste läsas varje dag.

(Det är väl inte bara Majlard man får förtala?)

06 februari, 2009 11:36  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jomen jomen, AB -- lyssna nu på Anja Pärson som i radio förklarar varför hon föll i dagens VM-tävlingar: "Det gick åt skogen".

06 februari, 2009 11:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

För övrigt vill jag bara tacka Fjortonåringen för gårdagens insats i kommentatorsbåset.

Ett datorförbud kan, fann jag, vara mer stressande än själva datorhanteringen.

Cruella: Det var faktiskt riktigt kul hockey igår. Ett tag gick det så bra att det kändes som om domarna var mutade eller något liknande.

06 februari, 2009 12:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Nänä, här ska inte lyssnas! Sportfolk pratar alltid om sin "spott" som om det vore andra världskriget eller som om moster dött (alternativt uppstått från de döda, om de vinner en larvig peng). Och så är de översållade med reklam som sr ut som LÖSS.

Huga! Annat var det på min tid (oj, hur länge har man inte väntat för att kunna säga det?) när man gick ut och skidade och åkte skridskor och red för att det var KUL.

*fnys*

Wv pruttar medhåll: proutu

06 februari, 2009 12:38  
Anonymous Anonym skrev ...

e

06 februari, 2009 12:39  
Blogger den blyga skrev ...

ab:Sportfolk pratar alltid om sin "spott"
Nämenvisst inte härnere.
Och även om vi är ense om att det är trist att TITTA på följer vi med intresse Rögles och numera även Malmö Redhawks öden.
Rögle har ju länge varit en saga - och de tre sista veckorna för Redhawks börjar också närma sig genren.
Piska oss samman med gisselslag...

06 februari, 2009 14:22  
Blogger stationsvakt@gmail.com skrev ...

Hockey - Guuuud vad tråkigt! (säger jag med lätt bögig röst)

06 februari, 2009 14:43  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Hockey-VM försvann från min horisont när det flyttades till en vårmånad. Helt fel.

06 februari, 2009 15:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Tycker de där bakgrundsmänniskorna ser ut som Världsrymden anfaller.

”There's no emotion. None. Just the pretense of it. The words, the gesture, the tone of voice, everything else is the same, but not the feeling. ”

06 februari, 2009 15:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Det måste vara SVT:s främsta lågbudgetsatsning - ni får bara ett kalt golv. Stå där och titta. Stackarna - står de upp hela matchen? Det kan det väl inte vara värt bara för att få synas i tv?

06 februari, 2009 15:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Typisk sportkommentatorer.

Har du inte alltid undrart varför den här tjejen vill dö och döda andra?

06 februari, 2009 16:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Sporthat och sporthat... det är nog mera sättet på vilket det göres och presenteras av utövare och media - och icke minst sättet varpå deras inställning sedan fortplantas till oskyldiga barn som vill ha skoj men får höra att de ska träna.

De ska de inte alls! De ska leka! och vi också.

Hör jag ett enda "men KOM IGEN nu då!" till osäkrar jag mitt glasspaket.

06 februari, 2009 18:01  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men här då:

- Jaaaa! Kom igen! Bra!

Funkar det?

(Jag håller helt med, AB. "Men kom igen nurå" är lika effektivt som "men ryck upp dig" till en som sitter och vrider sina händer av olycka. Likaså frågor från coachen, som "vad håller du på med?" och "varför tog du inte bollen?" eller "vill du bli utbytt ellervaddå?".)

06 februari, 2009 18:46  
Blogger cruella skrev ...

Varför tog du inte bollen är en mycket bra fråga, fast utan svar.

Och på frågan om jag vill bli utbytt skulle jag tveklöst svara JA. I ett sånt läge.

Sportsubversiv.

06 februari, 2009 19:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Allvarligt talat: Jag vill ha bort allt prestationstänkande från all idrott under elitnivå - och elitnivån ska INTE omfatta ungar och INTE vanliga lokala lag, och INTE finnas i skolgymnastiken.

En gång i tiden stod "lek och idrott" på schemat. Gud vet vad det heter idag. En gång i tiden kunde ett lokalt fotbollslag åka tåg till en annan liten ort, sova i en lada, spela, festa lite och åka hem. Det var för att ha skoj! Det var roligt att spela och träffa folk.

Nu räknas bara prestationer.

Blä.

06 februari, 2009 20:02  
Blogger Cecilia N skrev ...

Iofs har de väl inga kaminer i de där studiorna (pluralform??), men är det inte egentligen så att Lotten skulle vilja stå där hon med? Fast sitta under själva matchen då ...

Jag är urdålig på att titta på sport. Såg bara några "viktiga" sekunder här och var från senaste OS. (Han som sprang och han som simmade.)

Men jag leker ridning på måndagkvällarna, Annika, och det är kul.

Är det inte ett mått av lek när Lotten dribblar basketbollar också? Eller har jag fel?

06 februari, 2009 21:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Du har glömt att hylla semikolonet idag. Liten besviken på detta. :(

06 februari, 2009 23:50  
Anonymous Anonym skrev ...

AB är min vän och vi har mycket kul tillsammans. Men här är vi exakt 180 grader från varandra. Och just för att hon är min vän låter jag bli att spotta och fräsa! Nöjer mig med att säga att hon har fel - speciellt när vi talar om sportjournalisters kunskaps- och skrivarnivå. Dumheter. Sportjournalister är verkligen inte sämre än andra journalister. Och KUL? Det märks att du inte går på idrottsevenemang eller umgås med idrottare. Ibland skrattar man ju ihjäl sig. Humorn finns där hela tiden och jag snackar definitivt elitnivå. Befrielse från humor genererar inte automatiskt bättre resultat, naturligtvis.

För övrigt spelades Ishockey-VM i april månad redan på sjuttiotalet och i min värld är det en vårmånad. Men nu är det i maj och jag håller med - det är väldigt sent.

När Sverige mötte Sovjetunionen i VM 1969 (då jag var för liten för att titta) var det över fem miljoner som tittade. Sug på den! Men än idag är det allra mest betittade programmet i Kanada "Hockey night in Canada". Det är synonymt med helgunderhållning i Kanada. Alla tittar och alla njuter.

Idrott på leknivå och idrott på elitnivå är absolut nödvändigt och till och med livsviktigt. För att komma med en annan infallsvinkel: ingen ska inbilla mig att folk i alla år spelat Bingolotto för att det är skitkul. Alla vet att vilket stöd idrottsrörelsen fått via Bingolottopengar och eftersom folk i småklubbar står utanför mataffärerna så gör man en insats om man köper en lott. Det är mycket därför populariteten varit så stor genom åren. Skam till sägandes spelar jag nästan aldrig längre. Men jag borde nog.

Idag ska jag se på ishockey! :-)

07 februari, 2009 11:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Studiomannen: Om tio dagar ska jag se på hockey LIVE för första gången någonsin. Nyköpings Hockey i div I.

07 februari, 2009 12:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har inte alls fel! Men på förekommen anledning vill jag bara påpeka att jag inte skäller på LOTTEN, jag tror hon har jättekul när han spelar basket.

Hockey livsviktigt? Äh!

Det är klart det finns humor inom idrotten - liknande polishumorn, skulle jag tro, och med det menar jag faktiskt inte alls rasisthumor utan en speciell sorts godmodig killhumor som även jag kan gilla. Nej, jag menade hela upplägget med stress och "motivaschon alltså" och killbevakning i medierna - jo, jag har suttit och räknat eftersom jag faktiskt saknar bevakning på damerna. Och den där omhuldade killerinstinkten som bara är jäkligt otäck.

Och som sagt, framför allt när det kryper ner på barn-nivå och när den där nu-ska-vi-sparka-rumpa-tonen kommer in i skolan.

Jag tror du har skitkul, Studiomannen, det är bara det är just din form av skitkul överskuggar en hel massa annat på ett ojuste sätt.

07 februari, 2009 16:06  

Skicka en kommentar

<< Home