31 december 2008

Nyårsaftnar som mött mig

Förra årets tolvslag såg ut så här.

Min alldeles egen jag gick fem mil till skolan med halm i skorna-historia är denna:

När jag, Broder Jakob och Orangeluvan växte upp i skuggan av det aldrig uppbyggda Stålverk 80, fick vi på nyårsafton sitta med de vuxna och skåla. Vi tre fick dela på en 33-cl-flaska med Grappo. (Grappo må låta som ett namn på en hund, men är alltså besk grapefruktläsk som ser ut som spökvatten.) Pommac? Men neeeeej, då hade det ju varit gott.

Min alldeles egen nämen hej vilken rolig och vild ungdomstid du hade-historia är denna:

Nyårsaftonen när vi gick i nian, var jag och Bästisgrannen i Stockholm. Som de lantlollor från Luleå vi ju var, hamnde vi helt fel i en lägenhet i Alby, där Lidingökillarna - som vi kände sedan språkresan till Eastbourne - halade fram hasch. Knark! Vi, som inte ens hade luktat på glöggen än, kastade oss ut och ner till tunnelbanan igen. Nu är det ju hela 18 stopp från Alby till T-centralen, så det tog sin tid – inte förrän kl. 23:54 var vi framme.

– Vart ska vi?
– Till fyrverkerierna!
– Vilket håll?
– Mot vattnet!
Vattnet? Det här är ju Nordens Venedig!
– Spring!

Vi hann ner till en korvkiosk med utsikt mot Djurgården och stod när klockan slog strax bakom en vinglig man som åt på en rå, fryst hamburgare utan bröd. Då och där bestämde vi att det här minsann var en komplett misslyckad nyårsafton. Vilket ju inte är sant idag, när det är en av nyårsaftnarna som jag faktiskt minns.

Eftersom nyårslöften är så här himla jättesuperduperintressanta, brukar jag aldrig lova ett endaste dugg. Men nu!
  • Jag ska ta vara på den sömn jag eventuellt får.
  • Jag ska vara rädd om de datorer som inte blir stulna.
  • Jag ska sträva efter att läsa Tintin högt med olika röster minst en gång i veckan.

Gott slut på er alla och tack för alla kommentarer!
___

Oj. Jag sitter vid en för mig okänd dator av annat märke än jag är van vid. Allt är jättekonstigt och annorlunda och när jag nyss skulle formulera den synnerligen komplicerade avslutningsmeningen ovan, funderade jag tydligen så länge att någon i burkens inre ville hjälpa mig med en stor skylt. ”Om du trycker fem gånger på shifttangenten sätts funktionen ’Tröga Tangenter’ igång.”

Oh, the irony.

40 Reflektioner:

Blogger Pseudonaja skrev ...

Jag hoppas att ditt och familjens 2009 blir hur bra som helst.

Gott nytt år!

(wv: stern) Nyårsstjärna!

31 december, 2008 11:34  
Blogger A N N I K A skrev ...

Åh vilka bra nyårslöften du har!

Men du, visst var väl Grappo lite grönare eller gulare eller nåt när vi var små? Min syster och jag fick också dela på 33 cl läsk när det var extra festligt. Fast jag gillade ju Grappo, men det gjorde inte syrran, så jag tror vi mest fick dricka fruktsoda och blodapelsinläsk. Så minns jag det iallafall.

vw: dimen (in i dimman!?)

Ha ett riktigt gott nytt år! Ser fram emot nästa års Lotten-blogg.

31 december, 2008 12:41  
Blogger Miss Gillette skrev ...

Jag kommenterar nästan aldrig här för det är det ju så många andra som gör, men läser allt gör jag och gläder & lyser upp i mitt torftiga tjäll gör du. Tack för blogg-08, och ett gott blogg-09 önskar jag dig!

31 december, 2008 12:53  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Men! Jag är helt säker på att du förut har skrivit att du aldrig ens har sett knark i verkligheten! Det var alltså INTE SANT! Vad har du mer hittat på, undrar jag då? Bor du verkligen i ett fult hus? Är de fem barnen på riktigt? Har du någonsin spelat basket i hela ditt liv?

31 december, 2008 13:57  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Ja, gott nytt år, förresten. (Själva ska vi fira nyår med en kändis! Spännande va!)

31 december, 2008 13:58  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Instämmer helt med Miss G. Ha en bra kväll nu, Lotten!

WV: ophyphy. Fy, Fy?

31 december, 2008 13:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jamen alltså, jag har sett knark en gång: denna nyårsafton. Eller såg och såg. Jag såg tändsticksasken som knarket sades ligga i.

Sedan såg jag små bruna klumpar som jag trodde var snus (detta, förstår ni barn, var innan påssnuset uppfanns), men som sedan (förklarades det för mig) sades vara hasch som man skulle röka.

(Nej, egentligen har jag sex barn, bor i en igloo och spelar basker.)

Miss Gillette: jag läser din blogg också, men är bedrövligt kass på att kommentera.

31 december, 2008 14:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ö-helena: Jag vill veta mer om kändisen! Är det Madonna? Johnny Depp? Ulf Teleman?

31 december, 2008 14:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Gott nytt år på sig, fru Bergman!

31 december, 2008 14:25  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Den ena av de här två. Den blonda tror jag. Tydligen är hon kompis till en kompis till oss.

31 december, 2008 15:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Tack för i år, Lotten! Hoppas du får en hel flaska alldeles för dej själv i kväll.Och alla kvällar, om du skulle vilja det.

31 december, 2008 16:46  
Blogger den blyga skrev ...

Lyckatill med nyårslöftena, särskilt
* Jag ska ta vara på den sömn jag
eventuellt får.
STRYK eventuellt och infoga:
Jag ska sträva att vara i säng kl 23!
(Fast ikväll har du dispens...)
PS Hur stryker man över när man kommenterar?DS

31 december, 2008 16:47  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Fru Bergman rapporterar:

Vi kommer att bli 20 runt bordet och kalkonen har fått utökas med kusin kyckling. Jag har på mig glitter och strass på denna kalkongmiddag.

Skor? undrar ni. Nej. Raggsockor bryter på ett effektivt sätt av mot allt.

31 december, 2008 17:14  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den blyga: man kan inte tillverka överstruken text i kommentarer. Än. Däremot kan man göra fetstil kursiv, om man skulle vilja det.

31 december, 2008 17:15  
Blogger crrly skrev ...

Vi fick i alla fall två flaskor att dela på, mina två bröder och jag. På söndagarna. Vad vi drack på nyår kommer jag faktiskt inte ihåg.


VW: gical. Jag som inte bryr mig ett dyft om GI, kalorier och sånt.

31 december, 2008 17:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Gott nytt år Lotten, och tack för alla tillskruvningar av den språkliga tillvaron både på bloggen och i Radio Sörmland. Lottens blogg är en glad och klurig sådan, tår och tjyvar till trots!

Hos oss i En Annan Del Av Sörmland avnjutes icke Kalle Kon, eftersom han vägde sju kilo och hade tagit två dygn att tina. Det blev den andra Kon i stället, som visst heter Högrev i efternamn.

31 december, 2008 17:36  
Blogger PGW skrev ...

Gott nytt år på dig och hela flocken!

(Din rubrik får mig att tänka på Ernst K "Jag har mött libbstickor som sett mig i ögonen")

31 december, 2008 18:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Gott slut Lotten och tack för ett härligt bloggår!

Tacka också den djefla mannen och alla-åringarna för att de står ut med att du lägger så mycket tid på bloggen för min och andras stora glädje. Gillar de choklad?

Här i huset blir det en annan del av Särimner, ett bättre rödtjut och lite hösilage. Nävisst nä, det sistnämnda ska gänget i stallet få senare ikväll, vi ska få ugnsgrillade rotsaker.

31 december, 2008 18:19  
Blogger Cecilia N skrev ...

Blev inte ett dugg klokare av Ö-helenas kändisbild.

Här smaskade vi i oss av kalkonen i normala paltor. Dottern och kompisen ska vidare på fest med sin generation och håller på att pyntar sig nu.

Och fler flickor drumlar in och jag hör hur besticken går varma mot tallrikar i köket.
Vi borde ha bjudit dem allihop samtidigt.

Samtidigt är det lite generöst att vi har så mycket rester att de kan ta för sig utan att skämmas.

Gott Nytt År till Lotten, hennes familj och hennes läsare.

31 december, 2008 18:24  
Blogger Jessica skrev ...

Jag åt en liten fasan och var ytterst nöjd med den :).
Jag vill reklamera 2008 som så många andra verkar vilja så vi gör väl det.
Vi fick grappo, pommac eller champis om det skulle vara något. Grappo får jag fortfarande kväljningar av.

Gott nytt år Lotten med make och barn!!

31 december, 2008 19:31  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

"Liten fasan", jojo.

Nu har jag smitit undan för att "leta efter glasögonen" som jag inte har använt sedan de köptes 2005.

Jag blev faktiskt inte heller klokare av Ö-helenas bild, men anar av adressen (sr.se) att det skulle kunna vara Mia och Klara. Mia eller Klara till höger eller vänster alltså.

Rapport: maten räckte, jag har bytt till Birkenstock men har kvar allt glitter och ska nu servera banana split. Skotten är fortfarande påklädd, Den djefla mannen fortfarande vaken och de andra fortfarande verserade.

31 december, 2008 22:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

PGW: Jag tänkte mer på Kar De M.

31 december, 2008 22:34  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jahaja, av de fem barnen är det barn nr 4 som har orkat hålla sig vaken till nu. Imponerande. (Den nyktre, djefla mannen däckade redan vid tvåsnåret.)

Nu är jag förresten klädd i shorts och t-shirt. Och strass.

Gästerna tittar på Lady & Lufsen, vilket är mycket, mycket märkligt när det finns Pirates of the Caribbean och Wall-e i huset.

01 januari, 2009 02:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Karaoken är nu avstängd eftersom mormor (=mamma) blev störd. Maten är undanstoppad och glasen diskade. Det ligger barn och folk i varenda liten soffa och säng. Jag har borstat tänderna och gnott in ansiktet med handkräm. Nu ska här sovas.

01 januari, 2009 03:51  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Det var Klara och hon var jättetrevlig. Nu har vi promenerat hem jättelångt och ska gå och lägga oss. WV: droglur. Ja tack.

01 januari, 2009 04:04  
Blogger Pysseliten skrev ...

Gott Nytt 2009!

01 januari, 2009 08:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Nyårsaftonsklädsel? Jag hade en kaftan från Öknen med så mycket påsydda glittrande saker, små tofsar och band att jag såg ut som en julgran. Lille Maken hade sina samurajbyxor och en skjorta i stil samt sidenväst. Vi åt hummer, helt banalt och då och då tittade vi in hos grannens mittemot(dom med julgranen kvar till i juni, du vet!). Där var det karneval och partaj med gäster i smoking, servitör i vit jacka och dans ännu klockan ½ 2 när vi gick och la oss.

Vi gick alltså inte hem till grannens; vi såg dom när vi stod i våra fönster och tittade ut på det otroligt magnifika fyrverkeriet åt söder.

Samurajbyxorna ser ut som en hellång, lite veckad byxkjol, om någon undrar.

01 januari, 2009 11:19  
Blogger Anna skrev ...

Gott nytt glimrande 2009 till Lotten och er allihop!

01 januari, 2009 11:33  
Blogger Anna skrev ...

PS Jag gillade särskilt att de HALADE fram haschet. I långa banor, liksom.

01 januari, 2009 11:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har nominerat din blogg till den här fina utmärkelsen ”Este Blog Investe E Acredita Na Proximidade!”. Vet inte vem som startade den men den som gjorde det gjorde något väldigt bra tycker jag. Så ta emot din nominering och låt den gå vidare.
http://marianova.com/users/annikamarusarz/blog/jag-har-fatt-en-utmarkelse

01 januari, 2009 13:28  
Anonymous Anonym skrev ...

God fortsättning på 2009

01 januari, 2009 14:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Om det är nån som tycker att det verkade vräkigt med nyårsfirande med hummer och enorma fyrverkerier och grannar med serveringspersonal, då kan jag som kontrast berätta om vår julafton.

Lille Maken och jag ordnade julfika med saffransbröd, julspecialfruktkakan och en flaska Cointreau åt min lilla virriga Mamma medan vi tittade på Kalle Anka på Hemmet, dit hon flyttade tidigare i år. När Hemmets julfirande brakade loss fick vi lägga Mammas julklappar under Hemmets gran och dra. Till vårt hotell.

Det hotell (vårt andra hem) där vi brukar bo när vi hälsar på Mamma hade stängt under julhelgen. Vi hade därför rum på ett annat hotell, som hade den nackdelen att det låg i en stad tre mil från den där Mamma bor. Restaurangen i det hotellet var stängd. Vi inhandlade en räkmacka respektive en laxsallad och varsin öl i lobbybaren. Detta förtärde vi på rummet medan vi tittade på Karl-Bertil Jonson. Lille Maken konstaterade förnöjt att detta var den billigaste julaftonsmiddag vi nånsin ätit.

Vi hade på oss vita skjortor och röda koftor för att se julakiga ut. Om yngste sonen hade sett oss skulle ha sagt att vi såg ut som om vi jobbade på Siba.

01 januari, 2009 17:04  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ser du, Ökenråttan: när man hamnar på konstiga ställen och ser ut som Sibapersonal finns något att berätta.

Idag har allt varit helt normalt i huset, så jag skulle bara kunna berätta att jag tog på mig omaka strumpor och åt mat och inte borstade håret. *gäsp*

01 januari, 2009 17:14  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Å, jag måste skaffa ett par samurajbyxor till maken! Det tror jag förhöjer stämningen på vilken nyårsfest som helst.

01 januari, 2009 17:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Kan det här vara Sveriges roligaste föräldrablogg?
Vi samlar dem alla på boombaby.se.
Nominera din egen eller någon annans blogg!

01 januari, 2009 19:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Se på attan.
"Nationalskalden" dök upp som prao-bloggare hos Thente
http://blogg.dn.se/blogg/bokbloggen?skribent=130

01 januari, 2009 19:21  
Blogger Bloggerskan skrev ...

Jag var också på språkresa i Eastborune. 1983. Tillsammans med en massa trevliga tjejer från Luleå. Vi höll kontakten rätt länge efter det. Bl a vann Sverige Davis Cup den sommaren och vi såg Mats Wilander på riktigt! Minnen!

Och hasch är knark. Det vet ju alla som varit med om SANT-veckor i skolan!

01 januari, 2009 23:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Bra löften. Nu undrar jag bara, var sitter man bäst om man ska höra Tintin med alla rösterna? För jag antar att det här inte sändas i Radio Sörmland ännu?

02 januari, 2009 10:21  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Förmodligen, hakke, sitter man som lämpligast i mitt knä.

02 januari, 2009 10:32  
Blogger Comvidare skrev ...

Är det möjligen ledigt i ditt knä nu? Jag har nämligen inte mer driv i kroppen än att jag, med nöd och näppe, kan sätta mig i någons knä och lyssna på Tintin.

Ok, jag kanske kan samla kraft nog att dricka Grappo genom ett sugrör.

02 januari, 2009 12:27  

Skicka en kommentar

<< Home