29 december 2008

En julklapp och en härmisbloggare

I julklapp fick jag två teaterbesök och ett biobesök, två övernattningar på hotell och en frufridag. (Sådana julklappar kan rekommenderas: man skriver bara på ett papper vad man vill ge bort och stoppar det i ett kuvert. Betalningen kan ju ske vid ett senare tillfälle och om man har riktig tur, plockas gåvan aldrig ut av mottagaren.)

Barnen installerades hemma med instruktioner om matlagning och stearinljusförbud, varefter vi gav oss åstad mot en helkväll: 1) Bondfilm Med Hopplös Titel 2) restaurangbesök. Den djefla mannen hade bokat bioplatser i god tid eftersom jag vill sitta bra och långt fram samt i en så stor salong som möjligt. Två skyltar mötte oss på bion:

Gå förbi! Men vart? Till vem?

Ser ni mig?

Alla som ville plocka ut förbeställda biljetter slogs med dem som ville skälla på den trasiga projektorn och alla som bara ville köpa biljetter till en helt annan film. Alla trodde att just de fick gå före i kön.

– Mäh! sa jag.
– Bah! sa Den djefla mannen.

Snabbt fattade vi beslutet att hyra en dvd-film och köpa hem dyrpizza för att äta med barnen. Men då hade filmuthyrarbutiken brunnit ner.

Bara ett varningens ord: inom de närmaste dagarna tänker jag besöka Ikea, åka tåg, köpa en kalkon och dessutom klippa håret. Ni andra kan kanske planera utifrån det?

Tillägg
Se på fan: Jonas Thente på DN härmisbloggar. (Fast han kallar det prao.) Är det månne en ny genre i hemlisbloggarbranschen?

28 Reflektioner:

Blogger Béatrice Karjalainen skrev ...

Vilken tur man inte bor i din närhet det hör ju jag. Hm härmisbloggar får kolla in.

29 december, 2008 17:00  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Snygg särskrivning, där. (Min favvis är annars "rök fritt")

Sen hoppade jag till när jag såg "Burn after reading", men det är tydligen bara en filmtitel à la Mission Impossible, inte en uppmaning...

29 december, 2008 17:34  
Blogger Ica skrev ...

va fasen! Har forsvärns brunnit ner? Vart ska man då hyra filmer?

29 december, 2008 18:42  
Blogger Anna skrev ...

Det var Försynen som hade sabbat biomaskinen och bränt ner videobutiken. Försynen har nämligen sett Quantum of Boredness och ville förskona er från den, samt se till att ni inte av misstag fick med er Arn eller The Love Guru hem. Försynen vill att ni tittar på Ombytta roller istället.

29 december, 2008 19:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Thentes PRAO-bloggar
Se kommentaren under Cecilia Hagen parodin.
Skribenten önskar att "nationalpoeten" travesteras.

Vore intressant med tanke på hans reaktion på Lottens Lucka häromåret.

29 december, 2008 20:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Intressant, Örjan!

29 december, 2008 20:45  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men Anna, måste man inte se den i alla fall?

(Jag har precis lovat bort mig på ”Twilight" med Fjortonåringen på torsdag. Det känns som om jag ska gå på handboll ungefär.)

29 december, 2008 22:06  
Blogger Anna skrev ...

Nix. Den var faktiskt ganska mycket sämre än den förra tyckte jag. Twilight ska vara bra, om man inte är hardcorefan av boken (har jag hört). Och Burn after reading ska vara alldeles fantastisk! /Anna, genom vinrankorna

29 december, 2008 23:23  
Blogger Jessica skrev ...

Eller så är det inte du utan den djefla mannen som är en aning förföljd av otur f n? Hur ser det ut då i schemat? Spännande spännande...

Jag bor på andra sidan mälaren men hoppas att det finns ett ikea i Eskilstuna. Här kan man hyra dvd på ica.

30 december, 2008 00:15  
Blogger Godiva skrev ...

Vilken kväll! Skönt att det bloggas om den = Still Alive!

30 december, 2008 02:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Brann julklapparna in samtidigt? Eller har du leveransgaranti på dem?

30 december, 2008 11:03  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag har livstidsgaranti på julklapparna och samlar dem på hög allteftersom jag inte kommer mig för att utnyttja dem, Dieva. Jag känner mig förunderligt förmögen.

30 december, 2008 11:15  
Blogger Cina skrev ...

Stod själv framför Forsvärns i lördags med snopen min. Upptäckte då hur ont om andra uthyrare det är här i staden, i alla fall som vi vet om. Det blev film från Ica till slut.

30 december, 2008 11:26  
Blogger Monica Hansen skrev ...

Jösses, helt galet!

Gott Nytt År!

30 december, 2008 11:38  
Blogger Flinn skrev ...

Jag beräknas vara i Eskilstuna mellan klockan 18:07 och 18:09 idag. Du tänker inte vara på stationen och pilla på några tåg då, hoppas jag? ;)

30 december, 2008 12:55  
Blogger Cecilia N skrev ...

Undrar om Jonas också får på moppo för sitt tilltag.

Hur ska det kunna bli en kö om alla ska få gå förbi? Hur många krävs det för att det ska anses vara en kö?

Fick man inte gå förbi sen?

Mysko.

30 december, 2008 14:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nämen Flinn -- så trevligt! Men jag ska se till att hålla mig på stort avstånd just vid sexsnåret. (Om du är på väg söderut, ska du stirra stint neråt stan på din vänstra sida. På högra sidan måste man nämligen titta rakt in i bedrövligt fula miljonprogramsprojekt där det förut fanns vackra sekelskifteshus. Eskilstunas Klarakvarter, kan man säga. Ack.)

30 december, 2008 15:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Just det, Cecilia N: kön slutade omedelbart att vara en kö. Vi bildade hög framme vid kassan istället.

Mycket civiliserat.

30 december, 2008 15:13  
Blogger Jessica skrev ...

Det kanske är så att Jonas Thente har en aning för mycket självförtroende än vad som är bra för en i det långa loppet?

30 december, 2008 17:13  
Blogger Ica skrev ...

jepp. jag har massa film att hyra ut, men ikea i etuna ska man nog inte hoppas på.

30 december, 2008 17:38  
Blogger chall skrev ...

Twilight är en helt ok film, för sin publik på folk under 30.... eller hur man nu ska bedöma det.

Själv tyckte jag det var skönt att inte se halvnakna/helnakna flickor hela tiden (så tantig är jag) men själva vampyrmytosen gjorde mig lite arg.

så är jag en liten nörd när det gäller det dock...

Hoppas att ni får kul!

30 december, 2008 18:36  
Blogger Flinn skrev ...

Tack, Lotten! Tåget gick alldeles utan problem hela vägen och jag kom till och med fram till Linköping tio minuter tidigare än väntat. Fast jag måste nog erkänna att jag såg mest genom fönstren på höger sida, eftersom jag satt vid ett sådant. Men det var ju mörkt ute och då ser allt upplyst rätt mysigt ut.

30 december, 2008 21:46  
Blogger Jessica skrev ...

Flinn, åkte du förbi Västerås också? Där inträffade väl inget oväntat heller isåfall? Jag var nämnligen inte i närheten ;)

30 december, 2008 23:30  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Gå och se "Låt den rätte komma in" i stället (eller också). Vampyrer i Blackeberg gör sig faktiskt nästan lika bra i film- som i bokform.

30 december, 2008 23:34  
Blogger PGW skrev ...

Burn after reading var skojig tyckte jag.

30 december, 2008 23:34  
Blogger Anna skrev ...

Såg just Burn after reading och den var verkligen kul, och knäpp!

30 december, 2008 23:42  
Blogger Flinn skrev ...

Jessika: Hihi, helt riktigt, det var lugnt i Västerås också. Faktiskt så lugnt att jag knappt hann märka att jag var där!

30 december, 2008 23:54  
Blogger cruella skrev ...

Varummärkesintrång! Vikken jävel.

01 januari, 2009 16:41  

Skicka en kommentar

<< Home