25 december 2008

DRT-luckan

Jag ska på facitsajten ikväll lägga ut lösningen till DRT – Den Röda Tråden.

Ända sedan 1 december har ni gissat på den. Flera av er har faktiskt kört i bussfilen och till och med mejlat mig med egna idéer. Några av dem har varit så bra att jag har tänkt ”äh, jag byter DRT”.

Nu tänkte jag bara öppna och låta luckan stå vidöppen i några timmar. För enkelhetens skull får ni en sammanfattning – skapad med stöd av den som hakke gjorde i förrgår.

1: Fay Weldon (En hon-djävuls liv och lustar)
2: Gunilla Wolde (Totte bygger)
3: Herbjørg Wassmo (Huset med den blinda glasverandan)
4: Bert Karlsson (i största allmänhet liksom)
5: Richard Scarry (bl.a. Vad gör folk hela dagarna?)
6: Åke Edwardson (böckerna med Erik Winter)
7: Franz Kafka (Processen)
8: Charles Baudelaire (”Kadavret” ur Ondskans blommor)
9: Alfred Hitchcock (Mysterier & Fåglarna)
10: Steve Jobs (hans fiktiva blogg)
11: Carl-Johan Vallgren (Den vidunderliga kärlekens historia)
12: Stefan Rüdén (Sofia dansar go-go)
13: Aksel Sandemose (Jantelagen ur En flykting korsar sitt spår)
14: Hugh Laurie (en dialog med Bertie Wooster och Dr House)
15: Dante Alighieri (Den gudomliga komedin)
16: Elin Wägner (Kvarteret Korpen)
17: Bamse (av Rune Andréasson)
18: Thérèse Raquin (av Émile Zola)
19: Barbro ”Bang” Alving (aka Käringen mot strömmen)
20: Salman Rushdie (Satansverserna)
21: Astrid Lindgren (Mors lilla lathund)
22: Lasse Granqvist (Sverige-Finland 6-5, hockey-VM 2004)
23: Emily Dickinson (”I'm Nobody! Who Are You?”)
24: Dan Brown & Stieg Larsson (den förre skriver, den senare redigerar)

Ni som vill, kan komma med gissningskommentarer fram till midnatt! Även ni som redan har gjort det på andra håll. (Hjälp, vad har jag jag gjort – gett mig själv ännu en midnattsdeadline?)

37 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Det stavas "Käringen", kära du!

25 december, 2008 16:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack, kära Julråttan. Mittåt!

25 december, 2008 16:37  
Blogger Smultronblomman skrev ...

Jag har redan gissat idag, men skriver igen; INTEGRITET.

25 december, 2008 16:52  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Östen Warnerbring, kanske.

25 december, 2008 16:52  
Blogger Smultronblomman skrev ...

"Våga vara sig själv!"

25 december, 2008 16:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten: Jag tror bestämt att du stammar.

25 december, 2008 17:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Äsch, jag tror du vill putsa mer på sista meningen.

wv: Diatican? Är det möjligen en ledtråd till DRT?

25 december, 2008 17:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ni förstår väl att alla korrfel bara är trick för att få er att kommentera fastän ni inte har något att säga?

25 december, 2008 17:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Möjliga teman:

"Att vara eller inte vara" (död, levande, kär.. tja, allt)

"Mänsklighetens gränser" (bl a de tekniska)

"Godis" (Det spåret höll i o f s inte så långt. Bara från Salmiak Rushdie till Bert Karlssons skivbolag faktiskt.)

25 december, 2008 17:22  
Blogger Eva-L skrev ...

Jag vet inte jag, men monster och mörker vs. barn och ljus?

25 december, 2008 17:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Sorry, kan bara inte låta bliiiii! Det är som skavsår.

Kom på att jag är skyldig dig ett flerom m.fl. wv:sar. Det är översvämning i mappen så det är hög tid att skicka en laddning.

Vad gäller DRT så är jag inne på känslor eller kanske motsatspar.

25 december, 2008 17:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag håller på att samla ihop ett gäng:

Hem-ljuva-hem, den andra sidan, skuld och oskuld, begravda hundar, ondska, hin håle, oanade talanger, rättvisa, byggnader, himmel och helvete, det goda och det onda, allehanda konstruktioner, monster och mörker, den heliga familjen, "gå din egen väg", starka kvinnor, integritet, starka människor som har jobbat i motvind och "våga vara sig själv" ...

Sedan har vi ju fiskar, godis och skog också. Hur kul som helst!

25 december, 2008 17:39  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hurra! Julkalendern är som ett ... skavsår ...?

25 december, 2008 17:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Lite känner jag mej som Felfinnarjocke, men just Käringen måste hållas i helgd och där ingår att stava henne rätt. Right?

Vilka var det jag kunde i år? Kafka, Baudelaire och Bang. Jag VISSTE att det var Baudelaire fast min (sabla) utgåva av Les Fleurs du mal saknar just Le cadavre. Med min sedvanliga, efter min lilla blida mormor ärvda, list har jag nu ordnat det så, att jag och min mellansyster ska sticka till Paris i april. Alla tror att det är på helt andra grunder, men mitt enda mål är att köpa en utgåva av Les F du M där Le C ingår. Samt, om möjligt, ta reda på varför i herrans namn redaktören, John E. Jackson, professor vid universitet i Bern, har fimpat Le C ur den utgåva som jag köpte i Paris oktober i år. John E. Jackson - un étranger! Hur har fransmännen kunnat släppa loss en dylik på en sån viktig del av det franska kulturarvet som Les F du M?

25 december, 2008 17:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Näh, korrfel är som skavsår!

25 december, 2008 17:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Min gissning var redan tidigt bokstaven W, den nyaste bokstaven i svenska alfabetet.Alfabetet består inte längre av 28 bokstäver, utan 29. Bokstaven W räknades i den svenska versionen av detta alfabet fram till 2006 som en variant av V. Det innebar bland annat att V och W sorterades tillsammans vid alfabetisk ordning. Detta ändrades i 2006 års upplaga av ordboken SAOL.
Detta är en web-baserad kalender.
Vi är besatta av word verification.
Vi använder Wikipedia i stor utsträckning för att lösa bloggarna.
W förekommer rikligt i årets kalender. Tyvärr har jag inte lyckats para ihop alla bloggare med W, så jag utsträcker gissningen till andra ovanliga bokstäver som X,Q,ü och Z också.
Lottens företag heter dessutom Bergmans Bokstäver.
Jag har inte lyckats få in Salman Rushdie i min teori, men alla andra har inordat sig i ledet.

25 december, 2008 18:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Att övervinna hinder eller lösa problem.
Jag komer inte på något bätre sätt att formulera det just nu men återkommer om jag lyckas.

25 december, 2008 18:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ok! (Fast jag gillade faktiskt att vara lite som ett skavsår. Som man ju måste ta omhand. Jag vill bli omhändertagen.)

25 december, 2008 19:23  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Jag har ju trott hela tiden att DRT lutar åt det existentiella hållet, typ tro. Mest himmel och helvete, kanske ondhet och godhet.

Jag hinner inte kolla upp saken nu så jag skjuter iväg den här kommentaren från höften.

God fortsättning!

25 december, 2008 19:39  
Blogger Béatrice Karjalainen skrev ...

Skavsår är sånt där man lär sig att ignorera tills man helst av allt bara vill hugga av kroppsdelen. Men då plötsligt uppenbarar sig någon och pysslar om ens fötter i ex. Alesjaure. Jag skulle nog säga att Lotten mer är som den gudasända Jonas-omplåstraren, ett ljus i decembermörkret, ett sätt att tänka på annat än jultressen.

/BBB som gick Fjällräven Classic 2008 och lärde sig hur man borde ha plåstrat om lilltår.

Ps. Min DRT-gissning är för tillfället dold i mitt huvud för starka kvinnor funkar inte inser jag. Bamse och Bert Karlsson är de två som förstör de flesta potentiella förslag så kommer jag på vad de har gemensamt kanske jag knäcker det :-)

chips säger wv, mm det kankse man skulle trycka i sig lite för att chocka kroppen. Kolhydrater är bra för hjärnan.

25 december, 2008 19:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag vet inte, jag. Höll länge med om hus-spåret, men jag tycker inte riktigt att det håller. Stavfel / språkfel, kanske, men det gäller väl inte heller alla? Men det får nog bli en gissning.

25 december, 2008 19:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Fin här någon gravad hund?
Så som det gjorde hos han som saknade doktorshatt.

25 december, 2008 20:08  
Blogger Unknown skrev ...

Snälla är inte det här över snart,vardagsLotten kom tillbaka allt är förlåtet.
Gåtor bah!

25 december, 2008 20:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Thomas, här kommer vanligt blogginlägg:

Idag gick jag upp. Sedan snubblade jag på min egen haka. Och så åt jag frukost och spillde gröt i mitt eget öra! Sedan skulle jag gå en promenad, men förfrös min brutna tå. Så då gick jag hem och lagade spaghetti med köttfärssås samtidigt som jag uppfostrade de fem barnen som hängde i mina kjolar

Haha, som om jag har kjolar!

25 december, 2008 21:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Hmm,det är alldeles för mycket att hålla i huvet på en gång. Nåt med döden känns det som. Men jag får inte in Totte, Bert och Lasse G i det.

Och det finns ju en hemlisbloggare till, Peter Englund, som blev bänkad i sista matchen, men i alla fall.

Bert känns som den udda figuren, skivbolagsdirektör och svampplockare, bantade i teve och byggde Skara sommarland. Näe.

25 december, 2008 22:35  
Blogger Béatrice Karjalainen skrev ...

Alla är som Bert Karlsson men i hemlighet, de är galna i Semlor (vissa kanske i Selma L). Det måste vara den sammanbindande länken.

25 december, 2008 23:38  
Blogger PGW skrev ...

Samtliga hade/har något slags drogproblem? I Berts fall överintag av semlor. Astrid Lindgren var marig förstås. Hm.

25 december, 2008 23:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag försöker. Faktiskt. Jag sitter här och mumlar för mig själv och gör stackars sambon aningen orolig. "Styrka ... nåt om stark... men hur ... nä ... ". Nåt om styrka och drivkraft på nåt sätt?

25 december, 2008 23:47  
Blogger Unknown skrev ...

Ahh bruten tå,äntligen något som liknar vardag.
Tack

25 december, 2008 23:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har inte riktigt funderat klart, men det kanske är 'en nagel i ögat' som är drt... jag vet inte riktigt vad hr Edwardson gjort för att förtjäna den utmärkelsen, men å andra sidan har jag inte läst om hr Winter, så...
Mamma har egentligen noll koll på allt som har med datorer och internet att göra, men hon gissar på något som har med just detta att göra...

25 december, 2008 23:58  
Blogger Ingela skrev ...

Något med starka kvinnor meåste det vara. Men männen? Inte lika positiva vibbar bland dem. Förvirrade män? Män som hittar på och konstruerar? Snälla och elaka män? Obegripliga män?

Och jag som på lucka 24 gissade på varenda författare från länet jag kom på men glömde Stieg Larsson. Hade åtminstone haft ett halvt rätt om jag inte varit slarvig.

25 december, 2008 23:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Hej hopp, här kommer jag efter en tids frånvaro och hittar Stieg och mitt gamla manus som inspirationskälla, tack för äran! - var det det du trodde jag skulle knäcka, Lotten? Nja, eftersom jag inte läser Dan Brown hade det nog gått knackigt... och så vill jag tillägga att Stieg alls icke redigerade mitt manus. Han faktagranskade och hade kul. I lika delar.

Däremot hade jag nog knäckt Bang, för jag minns hennes kåseri "människan vill inte bli omkörd".

26 december, 2008 01:29  
Blogger Ica skrev ...

Vad katten gjorde jag igår? Jag hann inte gissa, inte ens läsa. Hrmf.

26 december, 2008 10:36  
Blogger crrly skrev ...

Du lyckas i ditt uppsåt, få mig att kommentera genom knasigt fel. Rättningen i slutet gick nog lite fort: "Hjälp, vad jag jag gjort" (med överstruket sista "jag"; hur gör man en sån överstrykning förresten?) Skriv förslagsvis istället: "Hjälp, vad har jag gjort", så ser det bättre ut! :-)



asacka -- lustigt WV; aspackad? Nej, inte så här dags, motsatsen till sacka (efter)? Hmmm, kanske det, i så fall passande en sån här mellandagsreestressdag (jo men a:et måste väl bli till ett binde-e här?).

26 december, 2008 12:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack, Crrly! Tydligen är jag "ordblind" på riktigt just nu. Jag läste verkligen noga och såg ändå inte.

Överstruken text gör man med koder som man inte kan skriva här. Men först en vänsterhake, sedan ordet strike, sedan en högerhake. Efter det överstrukna ordet gör man vänsterhake, snedstreck, strike och högerhake.

26 december, 2008 12:50  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Eftersom jag av någon anledning inte kan kommentera på facitsajten kommenterar jag här istället:

Jag vann ingen tisha i år men jag hade minsann rätt om DRT. Så nu har jag vuxit en hel meter, minst!

(WV föreslår att jag ska ta på mig en paase istället för en hemligsbloggartröja. Det låter bra.)

26 december, 2008 16:59  
Anonymous DÖD ÅT JANTE!! skrev ...

Aksel Sandemose var en av vår tids i särklass värsta PSYKOPATER!

Hittar man på en sådan jävla skitlag som JANTELAGEN, vilken predikar att man så gå omkring med NOLL självförtroende, vara negativ, bitter, tro att man är värdelös etc är det något som inte står rätt till i skallen!

Jag har själv tvingats lyssna på Jante-predikanter på min arbetsplats och kan intyga att det är några av de mest negativa, trista, bittra och jobbigaste människor jag någonsin har mött i mitt liv!

DÖD ÅT JANTE, och alla som predikar den här satans SKITLAGEN!

JANTE-PREDIKANT=MOBBARE!

24 oktober, 2009 10:24  

Skicka en kommentar

<< Home