27 december 2008

Far och flyg, 2008!

Jag kom nyss på att jag inte tycker om 2008.

(Jajaja, allt är relativt och korven den har två. Låt mig nu få tycka lite illa om 2008.)

Jag jobbade under 2008 som ett jehurelä men fick tioöringar i lön, var ful i håret nästan hela tiden (randig som en zebra eller gul som en polsk ... snickare), blev bestulen först av en tjuv, sedan av försäkringsbolaget, kunde pricka av ännu ett år utan utlandsresor men med svinkall sommar, bröt min lilltå som nu trots sex veckors vila ser ut som en häl, renoverade ingenting och ser alltmer ut som John Hurt. Se:

Jag lägger mig snart att sova på en rullbandspelare jag också.

Ur NE:s definition av ett relä:
”Reläet är en mycket robust komponent med lång livslängd och tämligen god tillförlitlighet, men kräver i allmänhet underhåll i form av rengöring etc.”


Uppdatering
Ni som undrar vad som kan hända i ett kommentatorsbås, ska klicka här nere och läsa. Ett förvanskat citat kan ta oanade vägar.

37 Reflektioner:

Blogger Jessica skrev ...

Jag tyckte i och för sig att du var fin som zebra i håret.
Bättre det än att färga det till höger och vänster på egen hand och plötsligt upptäcka sig själv vara grönhårig. Kan tydligen hända om man är blond och fixar och donar för mycket.

Hur ser en bruten lilltå ut som en häl förresten?

Och för egen del, med diverse sjukhusvistelser och sånt, så får du tycka illa om 2008. ALLT är verkligen relativt.

Och huset och renoveringar, trodde du på det när du väl hade blivit halt rånad av försäkringsbolaget?

27 december, 2008 05:49  
Blogger Jessica skrev ...

pengarna kan jag däremot inte göra s mycket åt.

27 december, 2008 07:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Som tur har ett år bara 365 dagar och så kan man se emot nästa år. Nya friska tag och utmaningar. Detta året för mig blev en blandning. Men framförallt fyllde jag jämt år och så fick jag ett jobb, men vad jag fick pendla lite! Men det får jag på lönekuvertet i alla fall.

27 december, 2008 09:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Helt rätt, hörni. Men det underliga är för mig att jag inte förrän året nästan var slut, kom på att jag var missnöjd med det.

2009 blir ett år med ännu konstigare frisyrer, en himla massa missöden och annat -- men jag ska inte bryta ett enda ben i kroppen, har jag beslutat.

(Lilltån ser ut som en häl för att den är ful, stor, fet och missfärgad.)

27 december, 2008 10:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Betr. lilltån. Du har förstås inte baddat den med whisky! Du vet vad jag har sagt om den enda kuren för misshandlade småtår! Grannnen med kilten har väl whisky, om du själv skulle ha ont om det i ditt eget barskåp. Seså - språng till närmsta whisky bar. - Varifrån kommer det nästan exakta citatet, by the way?

27 december, 2008 10:41  
Blogger Ica skrev ...

Men då var det väl en utomordentlig tur att du kom på det när det bara är ett par dagar kvar av året. Snart slipper du 2008. Jag håller dock med dig, men av skäl jag inte tänker skriva, men främst pga att jämna nummer är så fula.

27 december, 2008 10:48  
Blogger Ica skrev ...

Äsch, du hade ju redan kommit till samma insikt som jag.

27 december, 2008 10:49  
Blogger Malinka skrev ...

Hade ni svinkall sommar i inlandet?!? Vi hade precis lagomvarm (vilket innebär 26° sisådär) sommar i utl... vattenbrynet.

27 december, 2008 11:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Usch ja, instämmer i att 2008 inte var ett bra år (trots 2 utlandsresor och varmt i vattnet)! Var kan man reklammera 2008 och få ett nytt?

27 december, 2008 12:15  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Men jag har alldeles bestämt för mig att du har varit i Finland i år!

27 december, 2008 12:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ökenråttan, menade du citatet "Seså - språng till närmsta whisky bar"? Det måste vara Wodehouse? Eller Paul McCartney (Band on the run towards becoming a whisky drinker.)

Ö-helena: Jag låg i januari på en båt som for till Finland och vände -- men jag klev aldrig av. (Fast ok, definitionsmässigt var jag ju på andra sidan gränsen.)

Ännu en plötslig insikt: det var skönt att höra av andra att 2008 ska ha bannor.

Nu ska jag doppa tån i sprit!

27 december, 2008 14:13  
Blogger den blyga skrev ...

1. Det var ju näsan jag tyckte såg ut som en häl!*
2. Så bra att du snart får ett NYTT ÅR att tycka om.

Carpe diem!
* detta skrev jag innan jag läste din definition:den är ful, stor, fet och missfärgad
Förresten:
det underliga är för mig att jag inte förrän året nästan var slut, kom på att jag var missnöjd med det
Det är inte året utan PTSD (eg PJKS)
POSTJulkalenderSyndrom)

27 december, 2008 15:44  
Anonymous Anonym skrev ...

"närmsta whisky bar" låter som "Show me the way to to the next whisky bar", vilket är The Doors. Alabama song, om jag inte minns fel.
Hoppas annars att 2009 blir ett bättre år med hela tår och snälla försäkringsbolag.

27 december, 2008 16:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Wv föreslår symprol. Det låter som det skulle kunna hjälpa!

27 december, 2008 16:19  
Anonymous Anonym skrev ...

undra säger wv, och jag undrar om man inte kan få se en bild på din tå? måste helt klart vara av allmänintresse!

27 december, 2008 16:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotta, du hittade rätt. Men vad du är ung! För dej är Alabama song en låt med The Doors. För oss gamlingar är det den ursprungliga från stenåldern, nämligen ur Brechts Tolvskillingsopera. Så underbart!

27 december, 2008 16:47  
Anonymous Anonym skrev ...

FÖRLÅT Lotten. Nu blev jag anonym här i fyllan och villan, fast jag vet att du inte gillar det.

27 december, 2008 16:48  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Fast det är ju ok att vara anonym om man snabbt talar om vem man var som var anonym i fyllan och villan. (Det blir på den här fronten inte mycket fylla och villa i kalendertider.)

Självklart ska jag ta en bild på tån. Fast ni kommer ju att skratta: den var rätt ful redan före brottet.

PJKS – ja. Dieva skrev det häromdagen, fast kallade det PJS, vilket påminner om pyjamas, vilket är ett trevligt plagg när man lider av syndromet, nedkrupen i soffan framför en film med Paul Newman, som spelar kort.

27 december, 2008 18:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Hoppas du får vinna något i en tävling nästa år. Det pigg(!)ar upp.
2000neuf blir nog bättre.

27 december, 2008 19:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Men jag gillar John Hurt. Himla bra skådis.

27 december, 2008 19:18  
Anonymous Anonym skrev ...

"The next whisky bar"... låter Kurt Weill på mig. Brechtigt.

27 december, 2008 19:20  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

2008 var ett alldeles fruktansvärt år för mig och min familj. Fyra begravningar och ett bröllop börjar inte ens beskriva eländet. Och här sitter jag och är rädd för fortsättningen, den där smällen som ska avrunda skiten.

2009 ska bli ett bra år, för både dig och mig. Eller hur?

27 december, 2008 19:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Den som är riktigt sur på 2008 (var inte världens bästa år för mig heller) kan dyka rakt ner i 7 december 1930, då den här originalmusiken från Tolvskillingsoperan spelades in live i Berlin:
http://www.youtube.com/watch?v=51eBHAYeHEc

Den har bara legat ute i några dagar - 49 personer har lyssnat! Jag hittade den när jag letade efter original-Alabama Song med Lotte Lenya - den finns här:
http://www.youtube.com/watch?v=6orDcL0zt34

Varning för svårmodiga känslor vid avlyssning! Ha gärna en marsipangris eller kramvänligt barn i närheten.

27 december, 2008 19:36  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Men 2008 som ju har varit ett alldeles underbart år, trots att det för min del innebar noll pengar, bruten fot och svinkall sommar!

27 december, 2008 20:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Goa kramvänliga Elisabeth II (obs ironi) kallade 1992 för annus horribilis.

Hoppas nästa är blir bättre för dig.

27 december, 2008 20:27  
Blogger bengt skrev ...

år (inte är)

27 december, 2008 20:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Men "är" var ju nästa filosofiskt.
Det bengtska "är":et.

27 december, 2008 21:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja, oj. Det är ju helt rätt! Och egentligen är jag väl för ung för The Doors också..men måste erkänna att de ligger mig närmare om hjärtat än Brecht. Fast jag HAR fakiskt lyssnat på Tolvskillingsoperan en hel del också!
Det hela påminner mig om en arg insändare på Sydsvenskans "Postis-sida" när en arg flicka skrev att hon var "trött på all gammal musik som spelades på radion. Fram för modern musik! Bästa låten är "Knocknin' on Heaven's Door" med Guns n'Roses!"

27 december, 2008 22:18  
Anonymous Anonym skrev ...

ÄNTLIGEN kan jag besserwissra lite! "Show me the way to the next whiskey bar" kommer inte från Tolvskillingsoperan utan från "Mahagonny" eller med det fullständiga namnet "The rise and fall of the city of Mahagonny" som också är skriven av Brecht/Weill. Den sätts inte upp lika ofta som Tolvskillingsoperan men gjordes på Berns i Stockholm i början/mitten av 80-talet med bl.a. Mikael Samuelsson och Lars Cleveman, de andra medverkande minns jag inta vad de hette. Förutom att jag satt i orkestern, det minns jag.

28 december, 2008 01:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Men jag sa faktiskt inte att Alabama song var ur Tolvskillingsoperan - borde ha skrivit ut Mahagonny - men då hade du ju inte fått briljera, förstås! :)

28 december, 2008 01:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Fast du satt i orkestern - DET kan ingen annan stoltsera med!

28 december, 2008 01:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Det var jag som sa T-operan. I fyllan och villan. Varför har jag bara fel hela tiden här hos Lotten? Jag blir snart lika nere i skoskaften som hon.

28 december, 2008 10:56  
Blogger den blyga skrev ...

Idag när jag levererade den sista julgästen till vår station:Knutpunkten skimrade en liten ljuspunkt i vinterdimman.
Kan beskådas på min blogg från och med i morgon!

28 december, 2008 14:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu svär jag väl i kyrkan, men jag är så glad att julkalendern är slut! Jag kan aldrig gissa vad det är, och orkar aldrig läsa alla de tusentals kommentarerna, så efter att i några dagar tappert ha försökt hänga med slutar det alltid med att jag ger upp och inte läser Lottens blogg förrän den (som nu) blir "normal" igen. Hoppas tån blir det också! (Normal, alltså.)

28 december, 2008 15:23  
Anonymous Anonym skrev ...

OBS: ovanstående var inte någon kritik mot den superba julkalendern, bara mot mig själv som inte klarar av den.

28 december, 2008 15:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Man undrar om Lotten överhuvudtaget har en aning om vad ett relä är?

28 december, 2008 16:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Vill ni bli ÄNNU mer nerkörda i skoskaften kan ni nu se hela Tolvskillingsoperan från 1931, regisserat av Pabst, på Youtube. I 11 delar. Det är något med tyskt 30-tal som gör en mindre munter. Jag har lidit mig genom alltihop (OK, snabbspolade stundtals) så det tycker jag minsann ni också ska göra.

28 december, 2008 21:13  

Skicka en kommentar

<< Home