21 november 2007

Och nu blir det fotboll!

– Vad känns mest otroligt, att Sverige förlorar mot Lettland eller att Nordirland slår Spanien?

Pelle Blohm och Ralf Edström intervjuades igår i radion av Bengt Skött, som tydligen hade formulerat den högintressanta frågan ovan. Svaret från Pelle Blohm och den följande kommentaren från Skött var lika … skarpa.

– Sverige bör vinna och Spanien bör vinna.
– Ja, men det är inte helt säkert.

No shit.

Ralf Edströms dagar, det var tider det.

Jag kan även citera Simon Bank:
”Jag vet inte hur det slutar ikväll.”
Stort.

(Min ogina och sura ton kommer sig av att jag vill skickas till EM för att där göra ett bättre jobb än alla journalister.)

Femtontusen gånger i Sportbladet citeras en ”källa” som tror att Kim Källström kommer att ha en roll som släpande forward. Sydsvenskans Anja Gatu är på samma linje: (om jag har förstått rätt):

”[---] dra ner Anders Svensson ytterligare en bit i banan och låta Kim Källström vara den offensiva kraften.”
Hur som helst är jag och precis alla andra som har skrivit om den stundande matchen överens: vi struntar i vad som händer, bara vi tar oss till EM.

Jennifer Wegerup:
”Jag skiter i om spelarna tror att vi spelar mot Långbortistan och om Tommy Söderberg spelar mittback ikväll – så länge vi går till EM.”
Olle Svalander:
”Jag skiter i hur det går till. Jag skiter i om det inte slås en enda bra passning. Jag skiter i om det står elva mittbackar på planen.”
Själv sitter jag på tåg och försöker få ordning webbradion på sr.se, som är skakigare än en kemisk centrifug – men det är den jag måste förlita mig till. När jag kliver av tåget är matchen slut.

Hur kunde jag reseplanera så bedrövligt?

---
Oj, nu hittar jag ännu en pärla att citera. Det behövs allt oftare två skribenter till minsta lilla artikel. Johan Flinck och Johan Linderstam skriver:
– Torskar vi i morgon får vi hoppas att spanjorerna inte druckit för mycket sangria före sin match, säger Edman och bjuder på en av sina patenterade one-liners.
Patenterad one-liner?

Etiketter: ,

23 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ralf Edström i radion är lika nervös som vi och håller med:

- Strunt samma hur det går till, bara vi tar oss till EM.

21 november, 2007 20:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

MÅL! ALLBÄCK!

(Ja, jag håller en monolog här!)

21 november, 2007 20:02  
Blogger Ica skrev ...

Jag rapporterar via min blogg.

21 november, 2007 20:34  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Neeej. Jag bytte tåg och trillade över en kommentatös som hette Lisa och vips! Lettland gjorde mål!

(Jag ska aldrig mer byta tåg.)

21 november, 2007 20:35  
Blogger Ica skrev ...

Nej, det ska du inte. Lisa? Var hamnade du då?

21 november, 2007 20:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag blir alltid misstänksam när tidningarna basunerar ut "Lett match" och liknande ...

21 november, 2007 20:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Lisa och jag åker nu från Norrköping mot Eskilstuna. Kanhända känner sig Lisa lite utanför eftersom jag har näsan i datorn och radioproppar i öronen.

(Vi har aldrig träffats förut. Hon kände igen mig på plommonstopet. Jag känner mig mycket smickrad och glad!)

Jaha. Halvtidsvila. Ska jag dansa här i pausen?

21 november, 2007 20:47  
Blogger Ica skrev ...

dieva- ja, alla minns väl T&T-matchen förra somaren? Den vi skulle vinna så lätt och det gällde nu att vi gjorde massa mål för att skaffa oss övertag i målskillnad. Hur många gjorde vi? inte ett enda.

21 november, 2007 20:48  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Dieva -- huvuddomarn heter tydligen Stark. (Osäker på stavningen.) Nu kan du säkert gissa dig till rubrikerna i morgon om han gör bort sig. Eller vad han än gör, förresten.

*Stark insats av domaren
* Domaren Stark och bra
* Domaren tog en stor Stark före matchen
* Stark och lett plan

21 november, 2007 20:59  
Blogger Ica skrev ...

Och norska reportern Åsne gifte sig med Brad Pitt. Rubrikerna dagen efter:
"Ovanligt lycklig Åsne Pitt"

21 november, 2007 21:04  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ralf Edström i radion är jääääääättearg på Sveriges spel:

- Jag begriper inte vad de håller på med! Dutt dutt!
- Nej, det är inget kul svenskt anfallspel.
- Solosvinsch kommer ... nej vad heter han. Schlossovinch?
- MÅL! Bra av Kim Källström!

21 november, 2007 21:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu tjoar de i radion så att det låter som om vi har gjort en tre-fyra mål på raken.

Det har vi inte, va?

21 november, 2007 21:27  
Blogger Ica skrev ...

2-0 till Kroatien

21 november, 2007 21:38  
Blogger Ica skrev ...

och nu fick jag könsord i din wv.

21 november, 2007 21:38  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu tycker de i radion att Zlatan och Ljungberg har varit bäst.

- Ljungberg måste vara trött. Han har ju sprungit någe otroligt, säger Ralf.

När folk trillar, säger han varje gång:

- Äh! Upp å hoppa! Det där var inte så farligt!

21 november, 2007 21:50  
Blogger Ica skrev ...

Men att sen förlora i Buzz känns lite knäckande. Tur att ölen var god.

21 november, 2007 23:10  
Anonymous Anonym skrev ...

* Starkt dömt!?

Fast gissningsvis figurerar han inte alls i pressen imorgon eftersom vi vann.

De första artiklarna i nättidningarna hyllar Lagerbäck.

21 november, 2007 23:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Ljungberg? Nae du. Han gjorde inte mycket. Zlatan däremot - han ägde ut alla, som ynglingarna säger. Källström var bra, Svensson var bra och Allbäck var livsfarlig med jämna mellanrum.
Det var en fin liten match, även om det var lite nervigt efter 1-1.

22 november, 2007 09:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Stellan: Säga vad man vill om 1) tv och 2) titta på fotboll live och 3) följa matcher i radio -- men att Zlatan spelade bra (vilket alla tycker idag) framgick över huvud taget inte alls i radio!

(Tihi, jag fick den djefla mannen att spela in matchen så jag ska se den idag, trallala.)

22 november, 2007 10:23  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag satt på tåget när den beryktade Danmarksmatchen spelades i juni.
Jag trodde du var hemma och sparkade på inventarierna, Lotten. "Vi" vann ju.

24 november, 2007 22:13  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Cecilia N: På distans mejlade jag till den djefla mannen att han skulle sparka på kakelugnen eftersom vi annars inte kunde vinna.

Nu blir det svårt i fortsättningen. För vi vann trots att han inte alls sparkade.

Vånda och mjältsjuka varen er alla.

24 november, 2007 23:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Hej svejs! Nej fotbollskommentatorer är inte alltid så smarta. Jag försöker dock hålla en rimligt hög nivå på min fotbollsblogg.

27 november, 2007 14:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Johan: När jag såg matchen på video i efterhand och visste resultatet lyssnade jag ännu mer på kommentatorerna.

Faktum är att jag gillar Glenn Hysén, som ju har fått så mycket gnäll!

27 november, 2007 16:14  

Skicka en kommentar

<< Home