18 augusti 2007

Total förvirring

1. Jag ska bara sätta upp den där brandspr... nej, skumsläck... Man sprutar ju inte eld och man släcker inte skum. Men den är röd. Då passar den bra dääär, jag ska bara hämta skruvdr...

2. Kolla, där ligger ju boken om Dave Allen, den ska jag läsa. Men först måste jag köpa ett dammsugarmunstycke ity det gamla har tatt slut. Materialtrötthet tror jag att det heter. Jag känner mig som ett dammsugarmunstycke.

3. Alla fem barnen har plötsligt växtvärk. Båda mina cykelnycklar har rymt hemifrån. Tur att det inte är tvärtom.

4. Ingen vet var allting ligger och äpplena drösslar hela gräsmattan full.

5. Jag har fått ett nytt uppdrag: jag ska vara spökskrivare åt en spökskrivare. Vänta, jag måste ju köpa en ny skolväska åt någon, men vem?

6. Se här hur man kan ställa upp ett innehåll i punktform för att ge en falsk känsla av ordning och reda samt trygghet. Inget hänger ihop med något och allt är en röd tråd som snirklar sig fram. Nu måste jag bara fästa tråden i någon ände så att jag kan dra till och räta ut. Annars kommer jag att falla som när jag står på en lång matta som någon drar i. Se, inte ens den bilden håller: en icke fastsatt matta är i alla fall inte snirklig.

21 Reflektioner:

Blogger rigg skrev ...

De där röda mojängerna heter väl brandsläckare?

Härhemma är förvirringen total då renoveringen har kommit in på delprojekt 4 utan att delprojekt 1, 2 och 3 har avslutats. Semestern avslutas dock i morgon.

18 augusti, 2007 12:03  
Blogger rigg skrev ...

Hurra! Jag fick kommentar #1

18 augusti, 2007 12:04  
Blogger rigg skrev ...

Och #2, kanske #3 också men nu måste jag fortsätta måla...

18 augusti, 2007 12:05  
Blogger Flinn skrev ...

Totalt perfekt blogginlägg:

1. En lista är aldrig fel.
2. Listan får gärna handla om ingenting särskilt. Men vilket innehåll som helst går egentligen bra.
3. Formen passar för såväl korta som långa blogginlägg.
4. Man publicerar med fördel sin lista vid ett extra fint och trevligt klockslag, bara för att ge det hela en extra lättsam och skojfrisk känsla.
5. Den enda risken är egentligen att man kan bli skadad och aldrig slutar skriva listor när man väl har börjat.

18 augusti, 2007 12:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Rigg och Flinn: tack. Plötsligt ser jag allt i ett klarare ljus. Man kan leva efter listor men komma till punkt 4 före alla andra.

18 augusti, 2007 12:30  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tävlingsmänniskan i mig ville komma till punkt 4 före alla andra människor. Men det var ju punkter jag menade.

18 augusti, 2007 12:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Kommer du att bli en spök-spökskrivare då? Och vad är det med dessa äpplen som bara rasar - de har kanske läst Dagens Industri? Jag säger som bloggerbludder aka VW: rxgnf.
Nu ska jag gå ut och fortsätta med mitt ved- och cykelskjul.

18 augusti, 2007 14:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Och förresten, rigg: visst heter det brandsläckare. Men Astrid Lingrens grepp är hårt om oss svenskar, och fler än jag associerade nog Lottens inledning till Emil i Lönnebergas auktionsfynd från Backhorva. Och pappa Antons (aka Allan Edwall) kommentar till den förträffliga affären:
"Va ska du mä e gammel brannspruta te?"

18 augusti, 2007 14:44  
Blogger den blyga skrev ...

6. Se här hur man kan ställa upp ett innehåll i punktform för att ge en falsk känsla av ordning och reda samt trygghet.

Detta är en FALSK utsaga ity:
Bara detta att du samlat dig till en lista gör att tillvaron blir tydligare.
You are still confused but on a higher level.
Det är bara Aspbergare som är kristallklara och de tar EN sak i sänder så de hinner aldrig med förrän resten redan är försent...
Den VIKTIGASTE punkten tycker jag är
4:an men den kan man ju delegera....
Grattis till 5:an

Lugnande råd från erfaren kvinna:
Så här är det alltid när höstterminen drabar en med full kraft!
Vi pensionärer slipper det - men det är ju en tröst man kan unna oss gamlingar...

18 augusti, 2007 15:06  
Blogger Ica skrev ...

Du kan få mina cykelnycklar. Jag har ingen användning för dem längre. Buuhuuuu...

18 augusti, 2007 16:02  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Brandsläckarn är uppsatt på väggen! Dito släckningsfilt också! Långklänningen är inhängd uppå galge! (Blev påmind när jag hämtade skruvarna.) Dammsugarmunstycke är inköpt!

Ny punkt!

7. Dammsug sofforna i jakt på cykelnycklarna. Lyft på gästerna först.

18 augusti, 2007 16:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Apropå punkt 4 har jag nyss läst "En kort berättelse om traktorer på ukrainska" (mellan sommarens lästema "storsäljare" - har plöjt både sista Harry P. och två Stieg L.)som innehåller ett recept på Toshibaäpplen: "äpplen plockade i trädgården, skalade, hackade, packade i en ugnsfast form och tillagade i mikron (en Toshiba) tills de är sega och fasta." Kan kanske vara något?
I vår trädgård har vi bara prickiga päron och förvilade hallon och björnbär. Och de äter vi upp på en gång.

18 augusti, 2007 17:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Så där -- nu har jag köpt ett dammsugarmunstycke hos Electrolux' webbutik. Och detta i 150 km/h mellan Mjölby och Linköping.

Tvåan fixad!

18 augusti, 2007 18:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Precis så där kan det vara för mig också, jag börjar med en sak och uptäcker något som jag måste göra på direkten, och så hittar jag nåt som måste... osv.

18 augusti, 2007 18:59  
Blogger Cecilia N skrev ...

Har ni två dammsugarmunstycken nu, eller refererar båda till samma?
Angående sista meningen i punkt 3. Hur skulle det vara? Att hemmet skulle rymt på cykel - utan nycklar?

Grattis till metaspökskrivandet. Månne det är julkalendrarna som är rätt punkt i CV:n?

wv: guvtd
Betyder det "Gud vet vad"? som man kan skriva i en lista?

18 augusti, 2007 19:07  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag måste starta en dammsugarmunstyckeblogg. Nu har vi ju i överflöd! (Konsumenttest!)

Angående punkt 3: Tänk om barnen hade rymt hemifrån och cykelnycklarna växte ifrån sina lås ...

18 augusti, 2007 20:46  
Blogger Smultronhumlan skrev ...

Det är underbart med listor! Då får man en anledning att spela något poänggivande dataspel som med hjälp av slutsiffran i resultatet väljer vilken punkt på listan man ska börja med.

18 augusti, 2007 21:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Detta är ju en helt fantastisk blogg!
kommer sååå gärna tillbaka igen:)
Mvh Lallis

18 augusti, 2007 23:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nämen Lallis, vilken trevlig kommentar!

8. Döp nästa barn till Lallis.

18 augusti, 2007 23:53  
Blogger Jessica skrev ...

Alla barn hemma värkfria och med varsin dator i knäet redo att spökskriva, dammsugarmunstycken med växtvärk och äpplen med rymningstendenser vore kanske bäst?

19 augusti, 2007 02:35  
Blogger Cecilia N skrev ...

... och självplockande äpplen.

Hur skulle du förklara objektet för punkt åtta för din man?

19 augusti, 2007 13:58  

Skicka en kommentar

<< Home