01 februari 2006

Fröken Lotten

Idag har jag fått fem mejl från fem vitt skilda personer som vill att jag ska bestämma vad de ska skriva om på sin blogg. Lovely. Bestämma, inte ”ge tips på”. Jag är som en gammal fröken som delar ut råd och anvisningar även till dem som inte vill ha några. För här får ni andra – alla ni som inte alls har problem med att hitta på ämnen – tips på hur man kan bloggtänka:

Idag ska jag skriva roligt.
Idag ska jag skriva tokigt.
Idag ska jag ljuga.
Idag ska jag lämna ut mig själv.
Idag ska jag göra en larvig lista.
Idag ska jag skriva om att inte vilja skriva.
Idag ska jag skriva om ett minne.
Idag ska jag berätta att Lotten fyller år den 2 februari.
Idag ska jag skriva i 4 minuter och 53 sekunder, inte mer.
Idag ska jag skriva med för många adjektiv.
Idag ska jag skriva som om jag vore full.
Idag ska jag skriva som om bomberna föll utanför mitt fönster.
Idag ska jag skriva så tråkigt så att klockorna stannar.
Idag ska ingen mening inledas med ”jag”.
Idag ska rubriken vara ”Fröken” eller ”Magister” följt av mitt namn.

14 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hi! Nu var jag smart, va? Alla miljarder bloggläsare kommer att förära mig guld, rökelse och gröna skogar ...

01 februari, 2006 18:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Hej!
Jag kollade språklådan lite snabbt. Har två kommentarer just nu: 1. Klockren är verkligen är fruktansvärt fult ord. USCH!
2. Tyvärr är "vart" i stället för "var" extremt vanligt också här i Göteborg sedan några år tillbaka. När jag var liten (vi talar sjuttiotal) och fick besök av mina kusiner från Uppsala lät det spännande och exotiskt. Ingen sa så då här på Västkusten. Nu säger alla unga så. Jag får rätta mina barn dagarna i ända. Ryktet säger att samma problem existerar också i Uddevalla, så jag tror att det där med "väst" måste revideras. Ingen kunde beklaga det mer än jag. Hur det är längre söderut vet jag dock inte. Grattis förresten!

01 februari, 2006 20:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Förlåt. Menade förstås Språkklådan.

01 februari, 2006 21:44  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ulla: Kul att du gillade Språkklådan.

Alter Ego: Jag glömde ju att svara på vad jag har för önskningar!

Traditionsenligt önskar man sig i vår släkt som vuxen endast "snälla barn". Sedan får man böcker, underkläder, smycken och halva sortimentet från Teknikmagainet & Clas Ohlson. Samt snälla barn.

02 februari, 2006 07:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag skulle bli så glad om någon ville att jag skulle bestämma åt dem! Jag tycker mycket om att bestämma, så det ska jag önska mig på min födelsedag (i oktober).
Grattis - både för att du får bestämma och på födelsedagen!

02 februari, 2006 08:16  
Blogger Olle skrev ...

Ulla: Tack för kommentarer! Jag ska försöka peta in dem någonstans (tänkte inte på att innehållet i högerspalten inte går att diskutera).

02 februari, 2006 09:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Tamtamtidada... mycket snyggt Lotten, grattis på födelsedagen! :)

02 februari, 2006 10:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Det verkar som om du fyller år idag, så det är väl bäst att gratulera...till hur många?

02 februari, 2006 10:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Miaderia: Till bara mig, förstås. Inga andra fyller år idag.

(F'låt, kunde inte låta bli!)

Ja, hur gammal är jag? Det är inte ett primtal i alla fall.

02 februari, 2006 10:59  
Blogger Flinn skrev ...

Grattis från mig också! :-)

02 februari, 2006 11:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Haha, nä, för primtal fyllde vi visst förra året - eller? Vi hade just primtalsdiskussionen vid middagsbordet igår afse, maken bad mig hålla tyst nånstans vid 151 eftersom det "var lite Rainman". Grattis!!

02 februari, 2006 12:17  
Blogger Ica skrev ...

också ett bra sätt att nämna att man fyller år :) GRATTIS!!!! Hoppas dagen blir kanon och att du kunnat sova inatt trots alla pirriga födelsedagstankar ;)

02 februari, 2006 14:06  
Blogger den blyga skrev ...

Den som besöker min blogg kan idag se prov på en hittills föga odlad talang hos Lotten!

02 februari, 2006 15:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack för grattisarna, alla! Nu fyller jag inte år längre, men ber er att till nästa år återkomma, för då fyller jag primtal igen. The prime of my age. Liksom.

Helena 2: ingen av dem som ville att jag skulle bestämma lydde. Så mycket för min pondus. Suck.

Alter Ego: mamman slapp laga mat och blev vips jättesnäll.

03 februari, 2006 01:23  

Skicka en kommentar

<< Home