06 februari 2006

Det här är jag när jag var 15 år

Jag såg att Annika Bryn hade lagt ut gamla bilder på sig själv. Det har jag velat göra länge, men har inte riktigt kunnat formulera varför. Det lyckades hon däremot göra med den äran: ”unga ska vara unga och gamla ska vara gamla”. Exakt!

Jag ser nu framför mig hur ni rycker till av obehag. Vem är väl jag att säga hur ni ska vara?

– Tsstsst! Jag får väl vara hur ung jag vill! säger 43-åringen med en tröja som nästan når ner till naveln.
– Snicksnack, jag ska får väl transplantera hår från armhålan till hårfästet bäst jag vill, säger 62-åringen med fullmåne på huvudet.

Visst, visst! Men jag vill vara så gammal som jag är. Jag vill inte vara den där 15-åringen på bilden härintill. Jag ser visserligen stencool ut, men det var ok att vara 15 år när jag var just det: 15 år. Jag vill inte raka bort varenda felplacerat hårstrå som 15-åringarna måste göra nuförtiden, jag vill inte spatsera omkring med jeansen instoppade i knähöga stövlar och jag vill inte ha stringtrosor. Jag vill skutta omkring i gympadojjor, Levi's 501, snusnäsduk och en cool collegejacka!

Oj. Hoppsan. Hm. Äsch.

19 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Du var jättesöt! Och du har rätt: Det är kul (men jobbigt) att vara femton när man är femton, inte när man är trettiofem. Eller sextio.

06 februari, 2006 11:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Ett sätt att uttrycka det hela är också med Oscar Wilde:

"Youth is wasted on the ypung"

Inte f-n var man nöjdare då än nu. Skillnaden är att nu vet man bättre. Jag vet inte vad som är värst.

PS. Min collegejacka var av vinröd satäng med gräddfärgade bokstävlar på. Meget cool.

06 februari, 2006 11:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Ryser vid tanken på att bli femton igen. Är extremt glad att ha blivit stor och har utvecklats nåt kolossalt, vilket bevisas tex här:
http://contigo.se/anna/texter/forandringar.htm

Men du såg verkligen cool ut, som sagt!

06 februari, 2006 11:55  
Blogger Olle skrev ...

Jag hade ingen collegejacka. Däremot gick jag klädd i klubbjackor; coolast var IS Götas rödvita. Sen att min friidrottskarriär gick ut på att komma sist i en massa löpartävlingar -- framför allt på bana -- är en annan sak.

När det gäller modets, mediernas och mobbinggängens bisarra krav på unga människor så tror jag att -- då som nu -- idrotten kan vara en frizon i många fall. Men det har nog väldigt mycket att göra med vilken idrott det rör sig om. Leve de töntiga sporterna!

Ser på webben att de IS Göta har gått över till blåvitt: www.isgotafriidrott.info.se.

06 februari, 2006 12:13  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Anna: Jag läste det du hade skrivit om din utveckling sedan tonåren (läs ni andra också ) och fastnade på:

"Jag märker om golvet i mitt rum är fullt av gamla trosor, trasiga serietidningar och skivor."

Någonstans läste jag att detta faktiskt är en diagnosticerad defekt man har som tonåring. Det är de facto inte så att man är nonchalant med flit. Påminner lite om min hjärnkollaps när jag ammade.

Amning kan alltså vara en perfekt väg tillbaka till tonårskänslan? Herrejisses, ring kvällstidningarna!

06 februari, 2006 12:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Cruella: Oscar Wilde sade helt korrekt också "To get back one's youth, one merely has to repeat one's follies."

Tänk om man själv kunde välja hur gammal man var vid vissa tidpunkter? När man sover, är man över 75, när man klättrar i träd är man 6 år, när man springer 100 meter är man 18 ... (Ja hu, vad ofta jag springer 100 meter.) När man borstar tänderna är man 3 år, för då måste någon komma och göra det åt en.

06 februari, 2006 12:41  
Blogger den blyga skrev ...

"... Men jag vill vara så gammal som jag är...."
Detta är tecken på MOGNAD. Hurra!

Felet med dagens Sverige är enligt mitt förmenande att alltför många vägrar att växa upp -" Det vackra folket" går i Dorian Grays fotspår .
Tyvärr inspireras de yngre att förskjuta vuxenblivandet, så att de missar hela den "gyllene medelåldern."
För att citera George Bernard Shaw, en annan kvick irländare:" Ungdom är en underbar gåva. Synd bara, at den slösas bort på dem som inte förstår uppskatta den.
Medan jag letade efter denna quotation på Google hittade jag detta "hemska" citat :

"The true artist will let his wife starve, his children go barefoot, his mother drudge for his living at seventy, sooner than work at anything but his art.

Jag hoppas Olle inte är en TRUE artist ad modum GBS!

Real life begins at 40!

06 februari, 2006 14:59  
Anonymous Anonym skrev ...

"Det är skönt att bli gammal, att vara ung var för djävligt"

Fröding? Ja, jag vet att han satt på institution ett tag, men det behöver man väl inte vara helt galen för? Tvärtom kanske; jag läst någonstans att det inte är de utslagna som ska in i samhället, det är de inslagna som ska ut...typ. Och vad har det med saken att göra? Tja, allt hänger väl ihop? På nåt sätt?...

06 februari, 2006 19:20  
Anonymous Anonym skrev ...

En helt annan sak Lotten - kan man inte få dig att börja pinga nyligen.se? Det går att göra automatiskt tillochmed (tror att alla kan det). För då kan jag få med dig i min favoritlista - automatiskt - och aldrig glömma bort att titta här! Och det skulle vara finfint.

06 februari, 2006 20:14  
Blogger den blyga skrev ...

"Det är skönt att bli gammal. Att vara ung var för djävligt."
Anomymous : Fröding är det inte det visste jag.
Via Googles har jag fått fram att det var Hjalmar Söderberg - vem annars?

06 februari, 2006 22:02  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den blyga: Olle är ju the true artist ... fast ansvarstagande.

Villervalla: Du och Isobel har ju rett ut åldersnojan allldeles utmärkt på egen hand i kommentarerna på din blogg. (Långt och välskrivet!) Fast för mig gäller bara en sak: åldersnoja har jag när jag lider av dåligt självförtroende. Som när jag skulle fylla 18 år och suckande sade "livet är slut, jag har ju redan varit med om allt". Sooo not true.

Och ... "stannar i sitt yttre uttryck i den ålder där man var som störst, bäst och lyckligast" ... mjaeh. I så fall stannar jag nog i 40-årsåldern nu, för jag har aldrig varit större, bättre eller lyckligare. Fast jag har aldrig formulerat det för mig på det sättet. Jag var väldigt lycklig som 9-åring också.

Anna: Jag pingar faktiskt på nyligen.se -- kanske inte alltid, men nästan varj... vänta, hallååå -- "glömma bort att titta här" -- hur är det möjligt?

06 februari, 2006 23:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Men NU gick det upp ett ljus! Jag skulle förstås letat på w, som i Lotten! Glömde att du är typ östgöte ;-)
Nåja, nu är du en favorit och lugnet är återställt.

07 februari, 2006 08:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Anna! Wotten! Östgöte! (Oj, nu frustade jag så att jag fick te upp i näsan.)

Sandra: Den där jackan ... den har jag kvar. Ärmarna knastrar och smular lite numera. (Har du kvar din vinröda, Cruella?) Jag har även en ännu coolare -- en äkta letter-jacket från när jag spelade basket på high school i USA.

Fast jag har ju kvar allt. Allt. Jag kan ju inte ens slänga gamla tubsockar. Kom och fengshui:a mig, någon!

07 februari, 2006 10:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu blir jag så glad! En Lotten-blogg där man kan skriva kommentarer!

Åh, vad du är lik min kompis från högstadiet på den där bilden där du är 15 år. Likadana kläder på pricken. Kusligt, nästan. Vi såg ju det inte som ett typiskt mode då, men oj, vad det lyser sent 70-tal. Kul, kul!!

07 februari, 2006 14:30  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Villervalla: Jaa. "Man hoppas hitta enkla generaliseringar som funkar." Ack, så sant. När det gäller allt från bantning till religiös övertygelse, skulle man kunna säga i dessa dagar.

Milda Matilda: Ja, det är så sent 70-tal man kan komma: 1979. Fast jag tycker bara att det är dösnyggt fortfarande och inte alls 70-taligt ... Ska försöka rota fram en annan, äldre bild.

07 februari, 2006 16:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tycker också modet är snyggt fortfarande, men förknippar det med hur killar ser ut, får bilden av en ung Tom Cruise.

Jag har nog gått för mycket på bio.

08 februari, 2006 11:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Själv köper jag kläder för killar i 11-årsåldern... Syrran tipsade mig förra året: snygga, coola haj-t-shirts som dessutom är billiga! På bystiga mig blir de perfekta små toppar. Idag köpte jag t.ex. en pyjamas från P.O.P. Snygga randiga hajar...

PS Du ser apcool ut på bilden Lotten! DS

08 februari, 2006 14:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Goblin: Apcool! Åh! Jag har aldrig förut hört att jag är apcool!

Jag antar att du i dina minitröjor är hajcool?

Fast egentligen ska man väl bara vara snällcool ...?

08 februari, 2006 14:13  
Anonymous Anonym skrev ...

I mina hajtröjor är jag nog mest barnslig alt. fanatisk ;0)

Apcool är det man ska vara!

08 februari, 2006 14:57  

Skicka en kommentar

<< Home