28 februari 2009

Majlardiska

Det är inte ofta jag lägger ut två blogginlägg inom en timme. Men nöden har ingen lag.

Jan Majlards krönika idag är nämligen måsteläsning. Ni som inte vet vad jag pratar om, kan läsa ett gammalt lottenskt julkalenderfacit först. (Kom tillbaka hit sedan.) Jag citerar nu ur dagens Majlard-krönika:
”Den store tysken passerade mållinjen förnedrad, till synes slagen med ett sportlov fast det i verkligheten bara var ett par sekunder.

Det var sättet han fick stryk på som sved.

Inte ens om lagkamraten Franz Görings avlägsne släkting, nazisten Hermann Göring, hade uppenbarat sig i målområdet och rytande beordrat slutmannen att omedelbart sträcka fram näven tror jag inte att Teichmann lytt.”

Orkar ni en till?

”Den 186 centimeter långe tysken krympte nu istället för varje kilometer med ett norskt häftplåster som psykologiskt betungande börda.

Det är lika svårt att ta sig in i Petter Northugs huvud som att försöka hänga med i hans gränsöverskridande tempoväxlingar.”

Floskler och obegripligt långsökta liknelser samt total förvirring. Tack, det här faktiskt helt bedrövligt och jättekul.

(Klicka här för att läsa hela artikeln om ”Norges Zlatan”.)

Etiketter: ,

13 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

"Sträcka fram näven" = Hitlergruß? Det låter ju så!

Kan ingen stoppa karln?

28 februari, 2009 10:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Hehe - det låter som en sportens motsvarighet till Horace Engdahls balettrecensioner en gång i tiden!

28 februari, 2009 11:29  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Jag kommer ihåg den julkalendern. Gissade fel på Majlard, men den kalendergåtan fick mig att börja läsa Majlards krönikor med skräckblandad förtjusning. De krystar sig nästan alltid runt något tema i liknelserna, och det kan bli lite mycket ibland.

(Tur att han inte valde Nazi- den här gången)

28 februari, 2009 16:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Horace och balett? Har jag helt missat!

"Jag kommer ihåg den julkalendern." Aaaaaaaahh. Den meningen är ljuv musik för mina decemberöron.

28 februari, 2009 18:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag kan inte påstå att jag läser Majlards krönikor särskilt regelbundet men jag studsade till när han i samband med förra sommar-OS tyckte att all ridsport skulle plockas bort eftersom resultaten enligt honom i så stor utsträckning berode på hästarna.

Ni som läser honom regelbundet, ogillar han materialsporter i allmänhet?

28 februari, 2009 18:01  
Anonymous Anonym skrev ...

... berodde ...

%&#¤@¤%!!

28 februari, 2009 18:02  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Mindre ljuv musik, Lotten: Var är Melodischlagerfestivalblogginlägget egentligen?

Petra Mede MM!-ade bara två gånger i kväll när hon skulle förstärka någon lustighet. Läser hon månne din blogg och mina kommentarer?

28 februari, 2009 22:02  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack för att du ber mig, Plastfarfar, men jag var på indisk dejt med den djefla mannen och kom inte hem förrän Darin massakrerade Jan Johansens låt från 1995. Av snabbgenomgången kunde jag dock konstatera att operasångerskan hade klart mest leende utstrålning. Samt pipa. (Jag vill tro att jag ser ut som hon. Men alla här i vardagsrummet bara skrattar åt mig.)

Det där med mmmm-andet måste vi ha en kurva på. Eller tårtdiagram. Någon måste utreda när det blir mmm och inte.

SNACKA OM OFF TOPIC!

28 februari, 2009 22:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Idag såg jag en annons i DN där det talade om att jobbet gick ut på "Översättning och granskning av juridiska till svenska". Hade de missat ett ord, skulle de vara skämtsamma (knappast troligt i en annons där det stod nåt med EU) eller har jag missat att man kan säga juridiska som ett namn för ett eget språk??

vajl

01 mars, 2009 12:20  
Blogger cruella skrev ...

Men när ska du häckla Johan Esk? About time!

02 mars, 2009 20:19  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, jag läste Esk alldeles för bara en minut sedan! Han är lite förälskad i Anders Södergran. En mening, bara:

"Alla utom den positive pannbandsmannen."

02 mars, 2009 23:06  
Blogger cruella skrev ...

Eller SöderGREN?

Det är jag också.

03 mars, 2009 08:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Att skriva Södergran istället för Södergren är som att skriva Lottan istället för Lotten.

Ställer mig i skamvrån här borta en stund.

03 mars, 2009 09:22  

Skicka en kommentar

<< Home