19 februari 2009

Ishockeyspelarna är egentligen tysta som möss!

Jag är chockad! (Precis som efter fotbollsmatchen i höstas.)

Stora, brutala män (och pojkar) med skägg (och mustaschfjun) samt jätteaxlar (eller jätteaxelvaddar) och pucksinne är alls inte som vikingar eller sumobrottare. De är knäpptysta! Jag trodde att det på isen skulle skrikas och vrålas och morras och skällas, men ... klick, klack, lät det bara när pucken bytte klubblad. Ibland bankade målvakten med sin plättvända till klubba i isen – annars var det tyst.

Jag tog igår väldigt många bilder på plexiglaset.

Publiken tjoade däremot – men eftersom det inte var fullsatt (1 435 betalande), hörde vi allt som hände på isen. Därför hörde även spelarna coachernas ordergivning – vilket jag trodde var en omöjlighet. En stor skillnad mot när man är publik på basketmatcher var att hockeypubliken hejar när hemmalaget spelar anfall. Inom basketen gör vi precis tvärtom: vi är tysta när vårt lag behöver kommunicera och koncentrera sig i anfall, och för så mycket oväsen som möjligt när de våra spelar försvar.

Jag tog även igår en väldig massa bilder på nätet som skyddade mig från förlupna puckar.

Igår var jag alltså på mitt livs första ishockeymatch. Man skulle ju kunna tro att jag under alla år med Luleå och Malmö på armlängds avstånd skulle ha haft chansen förut, men nej.

Före matchen värmde domarna upp med ... klubba och puck! Som om basketdomarna skulle ställa sig och skjuta straffar! Så coolt! Det ska jag föreslå för Basketbollförbundet!

Sedan släcktes hallen och spelarna susade in till ljusblixtar och hårdrock. Under matchen spelades mycket musik med passande textrader som ”han sitter i buren”, ”det är bedrövligt”, ”nu tar vi dem”, ”här kommer lille Lasse håhåjaja” och ”fick du tji” samt ”fajnöl kauntdaun”.

Inne i vårt lilla lyxiga bås, serverades delikat varmkorv. Och kaffe. Samt kaffe. Och lite kaffe. Jag kommer inte att kunna sova förrän nästa vecka.

Nyköpings Jesper Ekeberg kommer från Gnesta och ska bli landslagsmålvakt. Kom ihåg var ni såg honom först.

Domarskridsko. Jag tänker på Foppas fötter som har klämts sönder i sådana här tortyrinstrument.

Målbursborrarmannen.

Jag – och den halva av planen där all hockey utspelade sig, oavsett period- och sidbyte. Inte ens när jag gick ner och fotograferade plexiglaset, kunde spelarna hålla sig på min planhalva. (Rinkhalva? Ishalva?)

Matchen mot Surahammar slutade 5–2 till Nyköping, vilket tydligen var precis som det skulle vara. Målvakterna hann susa iväg mot båset flera gånger (vid avvaktande utvisningar) och båda lagen fick chans att spela i numerärt överläge – utan att lyckas göra mål. Jaja, det är väl trist. Men tydligen är det en enorm sänkare att inte göra mål när man är fler på isen; det kan vara såpass deprimerande att det ändrar hela matchbilden.

Och det ska ni veta, att när man spelar med två av sina spelare utvisade (alltså tre spelare mot fem), är det inte de starkaste eller mest erfarna som får vara på isen. Nej, det är de smartaste som får lira då.

Efter matchen gick jag ner till det fortfarande svettdoftande spelarbåset och kontrollerade klubbhålen och petade på kylpåsen där. Undrar vad den hade kylt.

Naturligtvis kontrollerade jag även iskvaliteten. (Nejdå, jag gick egentligen bara ner på isen för att kunna säga att jag ju gick ner på isen.)

Svar på några frågor fick jag:
– Var värmer spelarna upp?
– I korridorerna och i omklädningsrummet och på en liten is bredvid den riktiga planen. Däremot värmer de inte upp med ruscher och hjärtklappning – som vi basketspelare – utan mer glidande, för att få en känsla för isen, pucken och klubban i kombination med varandra.
– Har de nyslipade skridskor till varje match?
– Jahadå.
– Får de lön eller har de vanliga jobb?
– Spelarna i div 1 har mellan 5 000 och 50 000 kr i månaden. *svälj, suck, stön och stånk*
– Har alla löständer?
– Nej. Inte än.
– Hur gamla är spelarna?
– I Nyköpings A-lag är de födda mellan 1968 och 1991. (Coolt – men i mitt basketlag är vi ännu coolare, födda mellan 1960 och 1990 som vi är.)
– Har någon av spelarna chans att komma så långt som till NHL?
– Ja, målvakten på bilden där uppe.
– Är någon av spelarna i Nyköping släkt med någon gammal storspelare?
– Nej. Inte en enda. (I nästan alla basketlag kan man peka på några spelare och berätta om deras föräldrars landslagskarriär.)
– Måste man ha bollsinne eller kan man komma långt på bara kraft och snabbhet som jag?
– Nej. Bollsinne är ett måste.
– Varför sitter målvaktens benskydd så löst, som sladdriga strumpor som har tappat resåren?
– Vet inte!

Sladder, sladder, hängande remmar!

Det var ishockeyn. Nu blir det en jobbig vår – jag måste kolla in bl.a. handboll, friidrott, speedway och boxning. Jag lyder er minsta vink – vad bör jag mer förkovra mig i?

Etiketter: ,

23 Reflektioner:

Blogger Anna skrev ...

Tack för ett intressant hockeyreferat - det första i mitt liv iallafall. Hockey kanske inte är så dumt ändå?

Min minsta vink: Jag vill gärna veta allt om symfoniorkestrar. Är det ingen sport? Okej då: allt om hästpolo. (Eller kopolo, om det finns.)

PS wv är "chien", så jag ändrar mig igen: allt om fransk hundpolo.

19 februari, 2009 06:04  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vad coola vi är som är uppe i ottan och kommenterar bloggar!

19 februari, 2009 06:16  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Symfoniorkestrar är väl förresten visst en bra sport att undersöka!

19 februari, 2009 06:18  
Blogger Anna skrev ...

Om jag hade nio liv skulle jag ägna ett av dem åt symfoniorkestrar. Gärna spela i en (helst harpa eller pukor) men framförallt skulle jag skriva en tv-serie som hette "Symfoniorkestern" och som var ett dokudrama om känslorna, intrigerna och kärleken inom en symfoniorkester. Ojojoj vad hett det kunde bli.

Det kanske bara är i min fantasi - jag har aldrig spelat i en symf.ork. Men det känns som om det finns stoff där, mellan dirigenten, violinisten och piccolaflöjten. Till exempel.

19 februari, 2009 06:36  
Blogger Anna skrev ...

PS igen - jag vet inte hur coolt det är, jag blev väckt halv fem när en av tonåringarna skulle gå och lägga sig och hade ner sin stapel av odiskade tallrikar, temuggar och skedar. Sen kunde jag inte somna om, så nu sitter jag i köket, alla andra sover och jag har för en gångs skull att läsa många bloggar. Jo det kanske är lite coolt :)

19 februari, 2009 06:38  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Anna -- om du fortfarande är vaken: kolla youtubelänken i sista stycket ...

19 februari, 2009 07:22  
Blogger Anna skrev ...

Är vaken men på väg till jobbet, kollar där! (kan ändå inte se youtube på den här gamlas kruttdatorn, då slocknar den)

19 februari, 2009 07:24  
Blogger stationsvakt@gmail.com skrev ...

Jag gillade bilderna. Det var nåt 70-taligt över deras färger och över fyrkantigheten.

WV: ursecke

19 februari, 2009 09:09  
Blogger Anna skrev ...

Vilken underbar filmsnutt. Du borde bli SVT:s nya Arne Granqvist, eller vad de nu heter. Lägger ni ut ofta på Youtube? Länkar tack!

19 februari, 2009 09:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag vet vad du borde förkovra dig i: Cheerleading! I år är det ett grymt tävlingsår, då bland annat EM går i Sverige.

Kolla kommande tävlingar på www.cheerleading.se.

Alla frågor svarar jag med glädje på.

19 februari, 2009 10:22  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag tycker du ska kolla upp det här med ridning. (Nä visst ja, allergi. Men du kanske har nån oallergisk kollega?)

Ännu så räknas inte ridning som en sån där sport som man kan få sponsring av arbetsgivaren för. (Som friskis och svettis, gå på gym och en del annat.)
Men att man blir svettig!
Ändring är tydligen på gång, men som sagt, det är inte framme än.

Ut på ridskolan och kolla och prova på.

19 februari, 2009 11:04  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Cheerleading! I'm on! Eat more beef, eat more beef, eat more beef!

(Så skanderade cheerleadrarna i Arkansas 1983.)

19 februari, 2009 12:07  
Blogger Cecilia N skrev ...

Hur kommer det sig att du vet vad som skanderades i Arkansas 1983?

Du var väl i Texas några år före?

(eller: vad är det för självklarheter som jag missat nu?)

19 februari, 2009 12:43  
Blogger Cecilia N skrev ...

nu har wv blanat ihop jul och nyår: rimin
(Rim + ring ut det gamla, ring in det nya.)

19 februari, 2009 12:45  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Helt korrekt, jag var i Texas. Fel årtal fick jag till, det har du rätt i -- det var på våren 1982 som jag bodde i Texas och åkte på en liten rundresa och hamnade på collegefotboll med cheerleaders som hade ramsor om kött.

19 februari, 2009 13:34  
Blogger Cecilia N skrev ...

Oki, jag trodde det var nån Clintonhistoria som var allmängods som jag missat, kanske.

19 februari, 2009 13:51  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Förkorvning i sån där kolonial boule med vitklädda tanter och farbröder på en perfekt klippt gräsmatta önskas.

wv: style

19 februari, 2009 14:29  
Blogger Cecilia N skrev ...

Eller cricket! Eller pärk.
(Det är tydligen komplicerade regler i båda.)

19 februari, 2009 15:41  
Blogger Cecilia N skrev ...

Förresten, på tal om din rubrik.

Har de inte en massa skydd i mun också? Bettskena eller nåt?

Det är nog svårt att låta med en sån, iaf om man vill bli förstådd.

19 februari, 2009 15:45  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Johnnystationsvakt -- den där sepiatonen på några av bilderna var helt oavsiktlig. Men ser ju som sagt cool ut.

(Hur gjorde jag? Det där vill jag ju kunna göra med flit. Fly mig genast en systemkamera.)

Jorå, de hade bettskenor i munnen. Men de kunde ha grymtat? För min skull?

19 februari, 2009 16:54  
Blogger Pysseliten skrev ...

Jag har ännu bara köat för biljetter till en hockeymatch i Globen en gång, det blev det ingen hockey förstås.
Jag har varit på highland games i Skottland, det är tävlingar man skulle vilja ha mer rapportering från! Gillar även tokerier som plog-SM och fopoll. Nävars, inte fopoll, men tokigt är det!

20 februari, 2009 18:46  
Blogger A N N I K A skrev ...

Jag tycker du ska kolla upp SM i Första hjälpen. Om det fortfarande finns. Jag fick iallafall guldmedalj i Götalandsmästerskapen i dito 1978 (fast då hette det nog sjukvård, fast det var redan då mest första hjälpen)

20 februari, 2009 23:02  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack för tipsen -- jag fyller på listan!

20 februari, 2009 23:18  

Skicka en kommentar

<< Home