18 september 2007

Klassfotografering

Denna vecka är det klass- och dagisfotografering för alla fem barnen. Alla är de strikt resultatinriktade medan jag mest försöker hitta kläder till mig själv. Barnen talar sinsemellan med varandra:

– Men hallå! Ska du ha den tröjan? Idag?
– Lugn, det är imorrn.
– Kan man ha randigt?
– Har inte du alltid randigt?
– Jag ska ha på mig dom här brallorna!
– Ja, dom hade ju jag när jag gick i tvåan! Coolt! Kolla här!
– Jag ska kamma mig.

Kam? Vi äger ingen kam. I morse flätade jag Sjuåringen med hjälp av en gaffel medan min djefla man med hjälp av en gurka som mikrofon intervjuade mig om det historiska i situationen. Eller som vi säger: ”affel och urka”.

Se: förstaklickare 1971! Min fröken hette Malin Kumlien och var fantastisk. Var sitter jag? Vem tror ni var buskillen? Vem tror ni var den jätteallergiska? Vem var alla tjejerna kära i? Vem blev vald sist i brännboll och ... och ... och ...? (Jag minns alla namn, men har inte någon som helst kontakt med en enda i klassen och har inte börjat Facebooka eftersom jag alltid är sist med det senaste.)

31 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

"Affel affel, AFFEL! Vill du följa med på taffel?" Var det så?
Jag tror i alla fall att redaktör Bergman sitter näst längst till höger i nedersta raden… Frökens glasögon är störtcoola.

18 september, 2007 11:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Stellan vinner i alla fall tävlingen om vem som gissade snabbast. Att dessutom kalla mig redaktör Bergman ger pluspoäng.

(Min mun är av seg kola förseglad ett tag till.)

"Affel, affel, vem har tatt min affel?"

18 september, 2007 11:45  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Här har det också varit skolfotografering. Minstingen, som går i nian, skulle också ta nåt slags spexfoto med klassen. (Det gör man tydligen nuförtiden. Det gjorde man väl inte på vår tid?) Den dagen hade hon en hel kasse full av klänningar med sig till skolan, som killkompisarna skulle ha på sig. Själv hade hon boxhandskar och blanka kortbyxor.

18 september, 2007 11:47  
Blogger den blyga skrev ...

Apropos FELET: Vad är skillnaden på Reflexioner resp. Länkar till denna betraktelse.
wv: aprmk Låter som akbmk= 40-talets idylliska antisnöbollskastningsstrategier:(=All
Kärlek Börjar Med Kast hjälpte på den tiden att få 10-11åriga pojkar att sluta sikta - nu kastar väl de emanciperade flickorna själva...suck)

18 september, 2007 11:50  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den Blyga: om man vill länka till ett visst inlägg, klickar man på länktexten, medan man när man vill uttrycka sin beundran och reflektera klickar på reflektionsknappen. (Fast man borde ju egentligen sätta sig i närmaste syrénberså för en stilla kontemplation.)

Översättarhelena: Vi spexklädde oss alla i läderslipsar på gymnasiet. Jättespexigt verkligen.

18 september, 2007 11:58  
Blogger aequinoxia skrev ...

Men... Grabben som står trea från höger - är inte han väldig lik *dina* grabbar? I alla fall den äldste och den yngste.

18 september, 2007 12:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Klart du måste ansiktsburka! Det tar massor av tid från såna däringa måsten som man så gärna undviker. Toppen!

18 september, 2007 12:40  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Och eftersom jag slutade gymnasiet samma år som du började (om jag nu räknar rätt), så finns det bara en slutsats man kan dra: Det var du som uppfann det spexiga klassfotot!

18 september, 2007 12:44  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Grabben trea från höger ... aha, han ... tror jag hette Magnus och han kunde vända utåin på sina ögonlock.

18 september, 2007 12:44  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Översättarhelena: Omöjligt. Jag är ju alltid sist med det senaste.

(Vänta, nu kommer det tillbaka ... på fotot i trean på gymnasiet var vi också utklädda. Förmodligen hamnar jag i PUL-fängelset om jag publicerar den bilden. Åh, det kliar i bildfingrarna.)

Cruella: Problemet "tusan vad mycket tid jag har över these days" har jag icke. Däremot kommer jag nu att sluta säga Facebooka för att övergå till det där "ansiktsburka".

18 september, 2007 12:48  
Blogger Översättarhelena skrev ...

http://www.kramgo.com/ansiktsburk/

18 september, 2007 12:49  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jamen Ansiktsburk! Den nynnar ju mina barn på! Tack, Översättarhelena.

(Nu har jag loggat in på Facebook via den djefla mannens konto och letat efter alla mina tre f.d. pojkvänner, och inte funnit en enda. Sedan sökte jag på basketspelare i Sverige och hittade ingen jag kände. Gäsp. Kalla mig Ingen.)

18 september, 2007 12:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Trea eller femma fr v längst fram... men svårt för oj, alla ungarna utom en är ju blonda! Är ni släkt allihop?

18 september, 2007 13:01  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Trean från vänster längst fram var min bästis Lisa -- och som ni ser (Stellan hade rätt) klädde vi oss matchande varje dag.

Några av killarna var mörkhårigare än vad det ser ut på bilden, AB. De hette Ricky, Robban och Rolle. (Nr 2 och 4 på översta raden fr v. och nr 4 från vänster i mittenraden.) Inte många barn idag heter Ricky, Robban och Rolle.

Den mörkhåriga tjejen längst fram hette Elisabet. Men på uppropet hette ju även Lisa (bästisen) Elisabet, så då fick hon byta namn!

- Vad heter du i andranamn?
- Tündi.
- Ok, då heter du det från och med nu.

18 september, 2007 13:26  
Anonymous Anonym skrev ...

cruella: sitter du och facebookar så där i smyg? Hur hinner du det? Du passar ju allas barn jämt och ständigt, och är datorn förresten nånsin ledig i ett tonårshem? Och är det inte läskigt att exponera namn å allt så där? Berätta genast utförligt så vi som inte ansiktsburkar får mer vatten på kvarnarna.

18 september, 2007 13:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Ingrid: Jag surfar givetvis på j*bb*t - garanterat barnfritt. Ansiktsburk är inte särskilt läskigt - man kan nämligen styra rätt bra vad som ska vara publikt och inte. Foton kan man t.ex. begränsa till sin lilla skara Friends, man kan dölja historik etc. Och så kan man spela Scrabble! Hurra!

18 september, 2007 14:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Sorry - menade trean eller SEXAN längst fram... Bergis på att du sitter längst fram!

18 september, 2007 14:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Vi har heller aldrig några kammar hemma .Jag tror att det är kamjvuvar i farten .Överallt.

18 september, 2007 14:50  
Blogger Ica skrev ...

du sitter näst längst till höger. Och glömmer landskamper i fotboll

18 september, 2007 16:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Helt off topic, men kolla på ett fullständigt vidrigt LP-omslag!

Ica: jag glömde, men när jag väl blev påmind, såg jag att fotbollsdamerna ju hade glömt att konditionsträna ...

18 september, 2007 16:30  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Det var många pärlor till omslag på den bloggen! Men Lotten, du har ju aldrig visat upp några fula LP-omslag! Det var väl lite olikt dig?

18 september, 2007 16:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Översättarhelena: Korrekt iakttagelse, det var ju mycket underligt. Jag har ju till och med häftklamrat upp fula LP-omslag på en illa målad vägg. Pre-blogg, liksom.

18 september, 2007 18:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Här kommer jag som eftersläntare och kan inte inta någon förstaplats eftersom Stellan redan gjort så.

Din bästis Lisa heter (hette?) Lisa L.
Henne lärde jag känna några år senare.

Någon av de tre gossarna längst upp till höger kanske föll klassens flickor i smaken.

Busfrön kan se ut lite hur som helst så jag chansar vilt på gossen i mitten av mittraden.

Superallergisk? Inte en susning. Du själv kanske?

Sist vald i brännboll? Den trumpne gossen längst till vänster i mittenraden?

Hade fröken Kiumlien något med Akke Kumlien att göra?

18 september, 2007 18:06  
Blogger Miss Gillette skrev ...

"Och den som hittar min gaffel, han får sitta med vid taffeln, får vad han vill ha, får vad han vill ha" minns min hjärna de avslutande raderna i den låten. Min hjärna har i fallet med myrorna och elefanterna en nästan skrämmande ackuratess, har jag märkt de två senaste veckorna när snartfyraåringen plötsligt blivit helt biten och tittar varje dag. Jag minns melodier både orda- och tonagrant och det är väl lite halvkusligt såhär efter ungefär tretti år. Fast G har vi inte tittat på än, så jag har inte kunnat kolla om minnet har rätt.

Any old how så var det ju kul att läsa just urka och affel medan de där tre trallande trutarna håller låda i bakgrunden.

18 september, 2007 19:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Se där, så här på sluttampen kommer Agneta med iakttagelser som nästan stämmer på pricken.

Bästisen Lisa L är nog gift och heter nog inte Lisa L längre, eller? (Jag tar gärna emot kontaktuppgifter.)

Av de tre trallande gossarna längst upp till höger var det Martin D (trea från höger längst upp) som ALLA föll som käglor för. Honom drack jag öl med 1986.

Busfröna var Rolle (fyra från vänster i mitten, Ricky (fyra från vänster längst upp) och Krille (längst till höger längst upp). Krille heter barnen inte heller nuförtiden, eller hur?

(Fröken Kumlien räknas förresten inte när man säger "fyra från höger".)

Superallergisk var ju Pernilla, tvåa från vänster längst fram. Ojoj, jag var sååå imponerad och dåförtiden inte alls allergisk.

Sist vald i brännboll var den absolut snällaste i hela klassen, kanske den snällaste jag har stött på någonsin: Annie -- bredvid mig, trea från höger längst ner. Nicke, "den trumpne gossen längst till vänster i mittenraden" var bästis med busfröet Ricky och var den som i lekis dängde en väska i ögat på en fröken så att fröken fick gå med bandage på ögat i flera veckor.

Hade fröken Kiumlien något med Akke Kumlien att göra? Ingen aning! Kanske var han hennes pappa?

18 september, 2007 20:02  
Anonymous Anonym skrev ...

"Annie, bredvid mig, trea från höger nertill..." Du är alltså tvåa från höger som Ica uttryckte det, eller sexa från vänster, som jag sa - nota bene, före Ica...? Eller?

18 september, 2007 21:20  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, AB, eller som Stellan också uttryckte det: "näst längst till höger i nedersta raden".

Jag är förstås smickrad. Det måste betyda att jag ser ut som en sjuåring än idag.

18 september, 2007 22:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Och att vi alltid tittar väldigt noga på dig! ;)

19 september, 2007 07:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror att du sitter andra från höger längst fram.

19 september, 2007 10:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Hej, jag är Malin Kumlien son

31 juli, 2008 21:45  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Wow, hej Malin Kumliens son!

Mejla mig på lotten@bergman.com och berätta om Malin!

31 juli, 2008 22:22  

Skicka en kommentar

<< Home