07 januari 2006

King Kong-rapport (spoiler-varning!)

Nu har jag sett den, King Kong i Peter Jacksons jätteregi. Blev kissnödig förstås. Trots att asiaten och den svarte mannen dog så där onödigt som de alltid gör, är jag mycket positiv. Det coolaste var förstås när alla karlarna sprang mellan benen på Brontosaurierna (Apatosaurierna). Huvudrollsinnehavarna och monstren hade till 100 % rejäla näsor och ojämna tänder. Jag säger då det, en utseenderevolution är på gång i Hollywood.

Det hela äger rum 1933 och miljöerna är så långt min expertis kan se imponerande. (Vid en snabbkoll visade det sig nu att nästan allt så klart är datoranimerat, håhåjaja vad jag är lättlurad trallala.) Trettiotalsmodet är som alltid snyggt, även om männen är tvungna att dra upp brallorna till armhålorna. Damskorna äro alla ljuvliga. Nästan alla skådespelare har fått isblåa ögonlinser och aktörerna ser på min lokala biograf tårögda ut hela tiden eftersom skärpan är konstant felinställd. Den vilt skrikande Anns frisyrer liknar mina: rufs medelst lock.

Kuriosa: Driscoll spelade mot den tyske fartygskaptenen redan i Pianisten och King Kong är Gollum. Alla cirklar sluts. (Förutom min -- när ska jag få en megaroll i en Hollywoodfilm? Jag bara går här och väntar på att bli upptäckt hela dagarna ju!)

Roligaste repliken kom inte på vita duken utan i foajén på väg ut, då en fullvuxen människa på fullt allvar sade:

-- Aaaeeh. Jag tyckte det var overkligt.

8 Reflektioner:

Blogger Olle skrev ...

Stalingrad är ytterligare en film där Thomas Kretschmann -- fartygskaptenen -- gör en utmärkt skådespelarinsats.

09 januari, 2006 12:02  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Stalingrad är ytterligare en film där Thomas Kretschmann gör en utmärkt skådespelarinsats.

09 januari, 2006 12:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Evelina, 16 år, kollade filmen på sin dator (det var INTE jag som hade laddat ner den) och det bestående intrycket för min del, efter att inte ha sett filmen utan bara hört den, var att de tog Naomi Watts för att hon kan skrika så fint och gällt på väldigt många och varierande sätt. Och länge - filmen verkade vara en evighet (3 timmar?).

10 januari, 2006 07:47  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Javisst, de provskrek sig igenom ett hundratal skådespelerskor, har jag läst. Däremot har jag inte lyckats klura ut om hon gjorde handvolterna själv.

För att kunna springa barfota genom djungeln hade stackarn i alla fall fått plastfotsulor som klistrades på undersidan av fötterna. Det skulle man ju ha även till alla ömfotade skådespelarbarn som i svenska filmer säger ah, ooh, iiih och aj om de måste gå på grus.

10 januari, 2006 08:05  
Blogger Maharishi -- Yogi M. skrev ...

Det där med kontant oskärpa upplevde jag ett tag. Biografmaskinister utgjorde ett kollektivt hatobjekt för mig.

Sedermera visade det sig att jag behövde glasögon.

Tablå.

10 januari, 2006 11:16  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hörnu, huuu, jag har ju aldrig haft hål i tänderna, blindtarmsinflammation eller dåliga ögon.

Om jag nu plötsligt efter King Kong behöver glasögon, tänker jag nog skaffa monokel. På bägge ögonen.

10 januari, 2006 20:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Hej Lotten.
Har idag läst igenom dina bloggs, vet inte vad jag ska tycka....
Anser att en blogg ska vara fyndig, lättsam att läsa och gärna ha en röd tråd.
I vissa fall så finns inget av det så tyvärr så tappar du iaf mig som läsare.
Ha en skön vinter/vår.
Mvh Pirkko

21 januari, 2006 08:55  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hej då Pirkko!

21 januari, 2006 10:16  

Skicka en kommentar

<< Home