21 december 2009

Stackars Telia

Jag fick just ett mejl och känner mig lite bekymrad. Läs bara:
Bдste kund,
E-postnotifiering
Vi ber om ursдkt fцr att informera er om att vi inte kan verifiera ditt konto identitet.
Fцr att skydda ditt konto.
Vi har avslutat din webbmailkonto session.
Fцr att lцsa denna situation.
Vi bцnfaller dig att klicka pĺ SДKER lдnken nedan fцr att bekrдfta eventuella fynd.
http://webmail.telia.se

Tack fцr att du valt Telias e-posttjдnst.
Telia Webmail Service.

Men var ska jag lämna mitt kontonummer? Varför finns det ingen säker länk som jag ska klicka på? Och vill de inte ha min fyrsiffriga kod? Jag brinner av iver att få lämna ifrån mig allt jag har ju.

Lucka 21 är fortfarande öppen här nere.

Etiketter:

28 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Jag fick ett sånt för för ett par veckor sedan trots att jag aldrig varit internetkund hos Telia. När jag klickade på länken hamnade jag på en sida i Ryssland tror jag det var.

Fyllde i alla fall i adressen och lösenordet jag ville ha, men jag har inte fått någon bekräftelse ännu.

21 december, 2009 15:49  
Blogger Niklas skrev ...

Jag fick också ett liknande härom veckan. Snäll som jag var försökte jag kontakta Telia för att berätta för dem om att någon kanske inte helt vänligt sinnad person hade lånat deras företagsnamn men hamnade bara hos en väldigt sur telefonist som inte ville koppla mig vidare till kundtjänst utan hänvisade mig till den vanliga evighetslånga kön med den hemska syntetiska rösten. Jag slängde mailet.

21 december, 2009 17:01  
Blogger Magnus Carlbring skrev ...

nu har jag vunnit flera meloner pund varje dag: takc cyberspace

internet äger ut allting

21 december, 2009 17:56  
Blogger Smultronblomman skrev ...

Spännande nästan jämt....
Jag fick mail med unga, ryska flickor som ville bli kompis med mig...öh...tror inte det.... Dessa mail dök upp på (förra) jobbets mail. Om de nu vill annonsera - vaför inte kolla upp vem som är mottagare....

21 december, 2009 18:14  
Anonymous Bengt O. skrev ...

Annars verkar brevet vara ungefär på Telias normala standard. Inget förvånar mig angånde detta företag.

Nu måste jag gå för jag har fått 4 mail jag som ber mig att hämta ut paket som jag inte beställt och 2 ang penningsummor som lätt kan bli mina.

21 december, 2009 18:26  
Anonymous Bengt O. skrev ...

Nej, jag tar tillbaka. Jag ser just att det står något som väl ska vara "bönfaller" i mailet. Det skulle Telia aldrig skriva. De skulle säga: "Klickar gör du på länken här nedan" och skicka med två sidor krånglig legal text med små bokstäver som går ut på att vad som än händer är det mitt fel.

21 december, 2009 18:31  
Blogger Yvonne L skrev ...

Jag förstår att du känner dig bekymrad. Kanske ska du kontakta dem och fråga om de inte vill gå en kurs hos er? De ser ut att behöva det med tanke på ordval och formuleringar. Då kankse de kan få med informationen om vart man lämnar kontonummer och koder i nästa utskick.

21 december, 2009 18:56  
Blogger Dina skrev ...

Ser ut som spam tycker jag. Spam som kan vara farligt. Bästa är att INTE klicka på tillhörande länk, utan kolla med Telias kundservice (om det finns) och se vad som behövs fixa. Tydligen är att klicka på okända länkar inuti mail ett av de effektivare sätten att få hackers och slikt otyg i sin dator.

Detta fick jag lära mig på en kurs om internetkommers för bara någon vecka sedan. Jag hoppas att jag målar fan på väggen och att mailet du fått är oskyldigt.

21 december, 2009 19:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Dina -- för säkerhets skull -- jag skojar bara.

21 december, 2009 20:06  
Blogger Hajcharlott skrev ...

HAHAHAHAHA

21 december, 2009 21:28  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Wv instämmer: pajans

21 december, 2009 21:28  
Anonymous Dieva skrev ...

Ja, stackars Telia :-)

21 december, 2009 22:57  
Blogger Godiva skrev ...

Åh, Dina's kommentar är så gullig. Jag fick en liknande när jag skämtade om Mitt nya Visakort med bild för länge sen. Jag hade bytt namnet, och underförstått också photoshoppat om siffrorna, och gjort det så att det skulle se ut som att jag 'inte tänkt mig för' och fotat hela brevet lite slarvigt. Jätteroligt tyckte jag.

En ny omtänksam bloggläsare varnade mig och skrev att jag nog skulle skynda mig att ta bort bilden om jag inte ville få ovälkomna överraskningar.

Man vet ju aldrig... Själv är jag inte smartare än att jag nyligen lärt mig en dyr läxa: att inte klicka på frågesport-tävlingar från tex Facebook, "Vinn en iPhone" och plötsligt prenumererar man på en jävla massa sms som dras på mobilfakturan. "Testa vilken slags hundägare du är!" Svaret är Torsk & hatten är Dumstrut.

21 december, 2009 23:16  
Anonymous Dieva skrev ...

Jo, det är väl så att ingen lunch är fri ...

Påminner om den nya sortens telefonspam; "Kan du svara på några frågor?" ... "Som tack för att du svarat får du ett par böcker, sedan kommer det en bok per månad och du kan näääär som helst avbryta prenumerationen."

Sist tackade jag nej direkt.

Äsch, nu måste jag gå och jobba.

22 december, 2009 07:35  
Anonymous Olsson skrev ...

Tänk vilket bra kalenderinlägg du kunde gjort av detta ... Fast det kanske kommer?

22 december, 2009 08:06  
Blogger Magnus Carlbring skrev ...

när är ottan det undrar jag nu

yo

/blixt grodon

22 december, 2009 08:09  
Blogger Niklas skrev ...

@embryo: ottan var väl hon som startade rfsu? sin tids sf

22 december, 2009 08:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ottan var för ett tag sedan, det är bara det att det fattas viktiga fakta i målet.

Jag ska bara ...

(Men det var trevligt att se att det är här ni hänger!)

22 december, 2009 09:03  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

22 december, 2009 09:07  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Spam, då vet jag vad gissar på. det är en komikergrupp från väst. Dom var ... nej jag orkar inte skriva ledtrådar. Ni som vill vara på min "på spåret lek" kan läsa i båset från i fredags. Jag kör samma ledtrådar. För er andra så skriver jag ut i klartext att jag gissat på monty python.

spam

22 december, 2009 09:08  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Jag hade visst sparat "Nordeas" mail som orsakade rabalder den 4 oktober 2005. Man förstår ju att folk GENAST mailade in alla sin uppgifter!

InternetBank NORDEA sakerhetssystem

Extraförnyelse av elektronbetalingars säkerhetssystem!!


Ärade kunder av InternetBank NORDEA. Vi låtar komma Ers kännedom de senaste nyheter om vår bankens säkerhetssystem.

Den förnyade teknologi och den nya server tillåtar att gå ut på den annan säkerhets nivå av era online-betalingarna.

Banken Nordea insisterar på det bindande förfarande att genomgå den upprepade autentifisering, för att få er personalinformation överfört så fort som möjligt på den nya, mera säker server av vår banken.

För att få ert kontots normal funktions fortgång, behövar ni ingå i ert konto på den nya server, som är skyddad, med utnyttjande av era diskontdata; i
motsatt fall skall ert Internet konto blockeras provisoriskt under 24 timmar för er säkerhet för tillgångarsbortförande, för att undgå "Phishing" 's attackers stora antal, som stiger ständigt.

Ni har infört den felaktiga TAN kod (engångskod) var så snäll att pröva en gång till.

http://www.nordea-bank.net

22 december, 2009 09:09  
Blogger Niklas skrev ...

@Lotten: Fråga oss! Det finns säkert någon expert här i båset som kan hjälpa dig.

Wv tror att det är en kupp på gång: kuplucl

22 december, 2009 09:18  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Niklas, det där funkar inte. Tro mej, jag har försökt. Hon kan vara en smulöa envis den där Lotten.

22 december, 2009 09:23  
Blogger Ica skrev ...

Har inte ottan redan varit nu? Var är lucka 22???

22 december, 2009 09:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Pah. Jag använder er skamlöst. Om ni inte har blivit tillfrågade och områdfrågade och kontaktade nästan varje dag, så har ni väl inget att komma med helt enkelt.

(För säkerhets skull: Jag bara skojar.)

22 december, 2009 09:31  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Och när ni nu behöver en paus idag, så kolla på PK:s spamlänk! De kommer in hängande från taket! (Hur kan jag ha glömt den viktiga detaljen?)

Goblincharlott: det är mina takter -- man ska spara på roligt spam.

Visstja. Luckan ligger ute nu. Sedan flera minuter.

22 december, 2009 09:34  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Jag lyckades tillslut få till en fungerande länk. Borde få något slags pris för det.

22 december, 2009 09:40  
Blogger Dina skrev ...

Jamen dåså... :-)

22 december, 2009 21:33  

Skicka en kommentar

<< Home